Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

boekendraad

Ik ben toe aan wat nieuwe titels. Ik lees veel en graag, maar blijf de laatste tijd een beetje hangen in krimi/thrillers. Ik wil wel eens verrast worden zoals een poos geleden met: Der Hundertjährige, der aus dem Fenster stieg und verschwand.
Erg grappig.
Vertel, wat moet ik persé lezen? (Mag ook weer best een whodunnit zijn)

neteret mut

neteret mut

01-03-2016 om 13:23

ik haal mijn tips

op dit moment van een blog (ogma), kijk daar eens misschien zit er iets bij.

Ik ben Pelgrim

Verontrustend, spannend, gruwelijk. Goed geschreven. Mooie maar hier en daar beangstigende inkijk in een (voor mij) onbekende wereld.

"Een slimme, eenzame spion moet een 'mega-aanslag' door een minstens zo slimme islamitische terrorist zien te voorkomen."

I am pilgrim

Is id heel goed.

Mijn laatste toppers

The book of strange new things ( Michael Faber)

A little life ( Hanya Yanagihara)

Google maar even voor recensies. Heel verschillend, maar ik vond ze allebei prachtig.

Ik ben nu bezig in year of the runaways van een Indiër, was genomineerd voor de man booker proza. Moet heel goed zijn, maar ik moet er nog even in komen....

Ingrid

Thursday Next

Thursday Next

01-03-2016 om 13:39

Nancy Turner

De drie boeken over de pioniersvrouw Sarah Prine. These is my words, Sarah's quilt en The star garden.
Ook mooi, en apart, is deze: https://en.wikipedia.org/wiki/Miss_Peregrine's_Home_for_Peculiar_Children.

En natuurlijk de boeken over mijzelf, Thursday Next, van Jasper Fforde.

Thursday

Geweldig, hoe standvastig jij je missie uitdraagt

Ik lees nu trouwens "De Interessanten" van Meg Wolitzer:

"Verpletterende literaire roman over volwassen worden, afgunst en spijt, door een van de meest ingenieuze schrijvers van Amerika. Op een zomerkamp in 1974 sluiten de vijftienjarige Jules Jacobson en vijf leeftijdgenoten een levenslange vriendschap. Jules van eenvoudige komaf is enorm onder de indruk van haar creatieve en welgestelde nieuwe vrienden. Het groepje tieners dat zichzelf De Interessanten noemt is onafscheidelijk en deelt elkaars dromen over een leven als kunstenaar, acteur of schrijver: later als ze groot, volwassen en vooral succesvol zijn. Maar de reis van jeugd tot middelbare leeftijd loopt heel anders, vol compromissen, geheimen, leugens en ongelijkheden. Al worden de grootse jeugdige ambities van de vriendengroep niet waargemaakt, er is geen weg terug naar hun onschuld. De vriendschap houdt stand, maar de tijd is onomkeerbaar en een groeiend gevoel van ongemak laat Jules niet los: geluk en voldoening blijken in andere dingen te liggen dan de vrienden als tieners ooit dachten.

In navolging van Thursday

Berijd ik ook nog eens wat stokpaardjes.
Is deze vakantie niet de gelegenheid bij uitstek om "Het Bureau" eens te tackelen?
Of het complete oeuvre van Thomas Rosenboom (of dan toch tenminste Gewassen Vlees en Publieke Werken).

angel3

angel3

01-03-2016 om 13:50

glijvlucht

Verrassend mooi, meeslepend verhaal en coming of age boek.
van Anne Gine Goemans

Thursday Next

Thursday Next

01-03-2016 om 13:52

Anneque,

ik ga gewoon door totdat draadjes gestart worden met:
"Natuurlijk heb ik alle boeken van Nancy Turner al minstens 3 keer gelezen en aangeraden aan iedereen die ik ken, maar nu wil ik toch wel eens wat anders..."

Thursday

LOL!

Thursday Next

Thursday Next

01-03-2016 om 13:58

en nog een mooie aparte "whodunit": Mr. Wakefields Crusade van Bernice Rubens, in het NL vertaald als "van de dode niets dan goeds".

Het Bureau

Is overigens ook heel erg leuk als hoorspel van de NOS, heeft me al door heel wat uurtjes was opvouwen heengeholpen!

Ik lees op het ogenblik originele Sherlock Holmes

Gratis als ebook!

neteret mut

neteret mut

01-03-2016 om 17:28

kort geleden gelezen

De golem en de djinn
Verschillende boeken van Laurie King ( bv. a Darker Place)

mijk

mijk

01-03-2016 om 17:30

kom hier opdat ik u kus

Van Griet op de Beek vond ik heel erg mooi!

Mijk

alles van Kurt Vonnegut

dat ga ik nu weer herlezen.

Juline

Juline

01-03-2016 om 19:39

Bidden wij voor Owen Meany

Leuk dit draadje, ik ben elke keer op zoek naar titels voor mijn e-reader.
Bovenstaande is een van mijn favorieten.

' De boekendief' is trouwens ook heel mooi.

En voor op vakantie, Cissy van Marxveld

rode krullenbol

rode krullenbol

01-03-2016 om 20:04

Je vraag: "wat moet ik persé lezen?"

Dan is mijn antwoord: Kapitaal in de 21ste eeuw van Thomas Piketty.

Rode krullenbol

Vogel

Vogel

01-03-2016 om 21:46

Alles van

- Rasha Peper
- Gabriel Garcia Marquez
En Godin van Gustaaf Peek.

Silone

Silone

03-03-2016 om 14:50 Topicstarter

ha, heel fijn dit

Ik ga er eens lekker tussen neuzen en recensies lezen. Daar zit vast nieuw materiaal bij voor mij. Houd je vooral niet in. Met een grote reis in het verschiet en een e-reader, heb ik niet gauw te veel titels.

nog 2

Het boek van wonderlijke nieuwe dingen - Michel Faber. Hierboven al genoemd geloof ik, maar ik wilde dat even bekrachtigen. Fijne pil, leest geweldig door. Dominee wordt uitgezonden naar andere planeet om daar de lokale bevolking te kerstenen. Mooi beschreven hoe hij contact legt met de locals, en ook hoe hij vanaf zo'n duizelingwekkende afstand (niet alleen fysiek) de relatie met zijn vrouw probeert te behouden.

Verder: The Circle van Dave Eggers. Fantastische Orwelliaanse roman.

Leuk anneque

Dat jij hem ook gelezen hebt....,
Ik bedenk me opeens ook nog bone clocks, van David Mitchell. Tijdje terug al, heel bijzonder en indrukwekkend.

Ingrid ( net begonnen in 'reclaming Conversation' van Sherry Turkle, over de noodzaak om 'het gesprek' te redden in onze steeds digitalere wereld. Non fictie. Stond een artikel in de NRC afgelopen zaterdag wat me wel raakte. Ik heb het direct besteld.)

Tink

Tink

03-03-2016 om 15:56

recent lijstje van mij

Van Rachel Joyce:
Ben nu bezig met 'De onwaarschijnlijke reis van Harold Fry'.
Daarnaast schreef zij 'Het liefdeslied van Queenie', dat is de andere kant van het verhaal van Harold Fry. Dat laatste boek heb ik het eerst gelezen, maar dat maakt in dit geval weinig uit, het een is geen vervolg op het ander maar meer een aanvulling.
In Harold ben ik pas op bladzij 10 dus daar kan ik nog niet veel van zeggen, maar Queenies verhaal was erg mooi.

Ook net uit: 'Witte vleugels, zwarte vleugels' van Sue Monk Kidd. Over een Amerikaanse vrouw en haar zus, begin 19e eeuw, die zich erg hebben ingezet voor vrouwenrechten en afschaffing van de slavernij, en de slavin die ze kado krijgt op haar 10e. Afwisselend een hoofdstuk van de vrouw, Sarah, en de slavin, Handful. Sarah en haar zus hebben echt bestaan, daar kwam ik pas achter toen ik halverwege het boek het nawoord las . Ik vond het al een erg goed verhaal maar toen helemaal. Ik ga zeker nog meer lezen van die schrijfster.

Tussendoor had ik Annejet van der Zijl te pakken: 'Bernard: een verborgen geschiedenis' ('schurk van Oranje' was geloof ik nog niet eens zo'n slechte titel voor die tv-serie van een paar jaar terug )
Van haar ook 'De Amerikaanse prinses', ook goed geschreven op z'n Annejet-van-der-Zijls. Interessante vrouw waar ze over schrijft.
En hier en daar een raakvlakje met Bernard, ze komt ook even voor in het boek over hem.

'Nachtfilm' van Marisha Pessl, een soort van whodunnit maar dan wel een heel aparte. Een duister verhaal. Ik kan nog steeds niet goed omschrijven wat ik ervan vond maar spannend was het zeker! Ook leuk vormgegeven, hier werd bv niet omschreven wat er in een politierapport of krantenartikel stond, maar was dat document gewoon afgedrukt in het boek. Een dikke pil maar wel de moeite waard.

Camilla Läckberg, 'De leeuwentemmer'. Mijn favoriete Zweedse detectiveschrijfster en weer op z'n Läckbergs goed. Haar boeken wel op volgorde lezen want de levens van de hoofdpersonen lopen door.

Kaui Hart Hemmings, 'De afstammelingen'. Is ook verfilmd, mooi verhaal.

Je kunt weer even vooruit denk ik

mijk

mijk

03-03-2016 om 17:06

Net uit gelezen

in het engels dus de Nederlandse titel weet ik even niet. The Martian vond het echt onverwacht leuk en spannend.

En ik vind het heel erg leuk om jeugdliteratuur te lezen. Op dit moment vind ik het geheime leven van Nicholas Flamel erg leuk. Ik vind voor ontspannen lezen series ook gewoon leuk. (ik kijk dan weer geen series, ik lees liever) De afgelopen jaren las ik ook met veel plezier de grijze jager en broederband, de Jonge Samoerai serie en Morgen toen de oorlog begon vond ik ook erg fijn lezen (nog best een beklemmend verhaal).

Qua literatuur vond ik de laatste Marukami the colorless Tsukuru Tazaki and his years of pilgrimage weer een heel bijzonder boek. Ik lees hem sowieso erg graag.

De Heiligwording van Berthe Ploos van Hannes Meinkema vind ik ook een heel bijzonder boek.

Ik heb een redelijk ecclectische smaak geloof ik!

Heb ook al wel wat titels opgeschreven..

Thursday Next

Thursday Next

03-03-2016 om 22:08

mijk,

over jeugdboeken, ken je de serie Septimus Heap van angie Sage?
En Miss Peregrine's Home for Peculiar Children?

Lou

Lou

10-03-2016 om 10:36

Bommenmeisje

Ook van die Zweed met zijn honderdjarige man: de wonderlijke avonturen van het geniale bommenmeisje. Leuk boek!

Ik lees nu oude boeken waar niemand ooit van gehoord heeft geloof ik (Tai pan en Gai jin, allebei van James Clavell) over Engelsen die respectievelijk Hong Kong stichten en proberen in Japan voet aan de grond te krijgen, 19e eeuw. Niet eens heel prachtig geschreven of zo maar zeer fascinerende verhalen.

Verder veel Nederlandse schrijvers hier. Ik lees van alles van Renate Dorrestein, Arthur Japin, Joris van Casteren, Annejet van der Zeijl.

Ken je Dit kan niet waar zijn al van Joris Luyendijk? Must read! Non-fictie maar leest als een trein en oh zo verhelderend.

mijk

mijk

10-03-2016 om 13:21

thursday next

Nee! Dus dank je...

Mijk

Thursday Next

Thursday Next

10-03-2016 om 16:15

oh, en Mijk

boeken van Diana Wynne Jones, ken je die?
Ik heb wel het een en ander voor je als e-book, als je wil amg je me mailen,
thursday . next @ mail . com

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.