Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Gemur

Gemur

30-08-2016 om 11:54

Boek-cadeau voor personeel

Binnen ons bedrijf is het idee ontstaan om de werknemers allemaal een boek te geven. Om de collega's te laten kiezen, zal er in de personeelskamer een ruime selectie (ca 30 boeken) liggen met boeken. Mochten ze trouwens liever een boek buiten deze selectie hebben, dan kunnen ze dat ook aangeven. Het genre maakt niet veel uit, maar het moet wel een boek voor volwassenen zijn.
Welke boeken zouden jullie in de selectie opnemen? Graag hoor ik jullie tips hierover. Zelf hou ik ontzettend van lezen, maar bijvoorbeeld historische romans, streekromans of science fiction zijn niet mijn genre. In deze categorieën weet ik dus geen goede titels. Het budget per boek is ca 22,50. Als jullie tips hebben, zou je dan het genre er bij willen zetten? Alvast hartelijk dank!

Helena

Helena

30-08-2016 om 12:33

ik noem maar wat

Joel Dicker: Het boek van de Baltimores (roman)
Joel Dicker: De waarheid over de zaak Henry Quebert (roman)
David Sedaris: alle titels. (Korte verhalen, erg grappig)
Frans Pointl De kip die over de soep vloog (Korte verhalen, erg grappig)

Saskia Noort, Judith Visser, Simone van de Vlugt: alle drie schrijfsters van Nederlandse spannende boeken. SvdV schrijft ook historische romans en omdat ze kinderboekenschrijfster is, zijn die wel een beetje uitleggerig dus zeer geschikt voor mensen die niet heel veel lezen. Bijv: Rode sneeuw in december

Maarten t Hart, Jeroen Siebelink of gewoon eens ouderwets De Avonden van Gerard Reve

Helena

Helena

30-08-2016 om 12:34

wat ook kan

Je kunt ook contact opnemen met een boekenwinkel en vragen of zij een selectie maken en dan koop je alle boeken bij hen en krijg je er misschien nog een leuke korting voor terug.

Gemur

Gemur

30-08-2016 om 13:57

plaatselijke boekhandel

Het is de bedoeling dat we dit in samenwerking met de plaatselijke boekhandel doen. Maar het assortiment van die boekhandel is niet heel uitgebreid. Natuurlijk is alles te bestellen, maar dan moet ik zelf wel met titels komen. Ik kan zelf ook heel wat bedenken, maar zoals ik zei: sommige genres lees ik nooit en dan wordt het aanbod ook weer beperkt.

Lieverdje

Lieverdje

30-08-2016 om 14:57

nog een paar titels

Ik lees wel graag en redelijk gevarieerd, ik hou ook van fantasy en historische romans. Van wat ik de laatste tijd heb gelezen vond ik Een goede raad van J.K. Rowling erg leuk en toegankelijk. Ook de boeken van Franka Treur vond ik leuk, en op historisch gebied de boeken van Philippa Gregory (gaat over de Rozenoorlogen en de Tudors in Engeland). Qua Fantasy moet de Game of Thronesreeks leuk zijn, maar ja, dat is wel een reeks. Zelfde geldt voor de boeken van Diana Gabaldon (heel dik, moet je een beetje van houden, maar als je ervan houdt, heb je heeeel veel leesplezier)
Wat ik nou noem zijn wel een beetje vrouwenboeken geloof ik...

Misschien ook leuk om non-fictie in de lijst op te nemen, iets van Geert Mak of Midas Dekkers? Die laatste heeft een nieuw boekje uit over de voorliefde van mens en dier voor holletjes, leek me ook leuk.

Avalon

Avalon

30-08-2016 om 14:57

Wat super leuk

Wat een ontzettend leuk idee om iedereen een boek te geven. Deze boeken zou ik erbij doen:
Patrick Rothfuss- De Naam van de Wind Fantasy
Stephen King- Mr Mercedes Thriller
Jessica Knol-Het Gelukkigste Meisje ter Wereld Roman
Justin Cronin- De Oversteek Apocalyptische roman
John Hurt- Weg Zonder Genade Thriller
Jess Walter- In het Land der Blinden Thriller
Hjorth Rosenfeldt- de Test Thriller
Steffen Jacobsen- Vergelding Thriller
Julia Herbelin- Black Eyed Susans Thriller
M.R Carey- Het Meisje met Alle Gaven Fantasy
George R Martin - Het Spel der Tronen Fantasy
Andrzjed Sapkowski- De Witcher Science Fiction
Ken Follett- de Kathedraal Historische roman
Haruki Murakami- 1q84 Roman
Harry Mulisch- de Ontdekking van de Hemel Roman
Jussi Adler Olsen- Dossier 64 Thriller
Samuel Bjork- Ik Reis Alleen

En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Heerlijk lezen.....

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 15:28

top 10 boeken

Als je googlet op top 10 boeken krijg je bijvoorbeeld bij bol.com een heel aardige lijst met boeken te zien. Mensen kiezen toch vaak een boek die ze net in de boekhandel hebben zien liggen. Er staat een boek op van Saskia Noort, de Bosatlas, het nieuwste boek van Harry potter (Engelstalig), een kookboek, een lijnboek, een boek van Griet op de Beeck etc.

Zelf heb ik op vakantie het boek De Kooi van Josh Malerman in een keer uitgelezen. Dat was een heel aangename verrassing (ik hou zelf erg van wat duistere boeken).

Ik vind het trouwens ook niet raar om de bruna gewoon te vragen om een stuk of wat goede, recente boeken te leveren. En waarom niet ook een kinderboek. Als ik zelf nooit een boek lees dan vind ik het misschien wel erg leuk om bijvoorbeeld het nieuwste deel van De Waanzinnige boomhut voor mijn kind mee te nemen. Een boek kiezen en die nooit lezen, is ook zo zonde.

vlinder72

vlinder72

30-08-2016 om 15:39

sorry

Ik lees net dat je het samen met een kleine boekhandel gaat doen (dus niet de bruna). Heeft dit kleine boekhandel niet een assortiment in de winkel liggen?

Zo niet dan zou ik toch maar voor een top 10 van bijvoorbeeld bol.com gaan + nog want andere voorgestelde boeken.

Helena

Helena

30-08-2016 om 15:48

boekhandel

Met de tip van de boekhandel bedoelde ik eigenlijk ook dat een boekhandelaar met liefde voor en kennis van zijn vak je zou kunnen helpen een lijstje te maken. Dat ze niet alles in de winkel hebben liggen moet geen probleem zijn, ze kunnen het gewoon bij het CB bestellen.
Ik ging ervan uit dat de boekwinkel mensen in dienst hebben die van lezen houden, alle recensies lezen en mensen kunnen adviseren.

Maar dit draadje is eigenlijk veel leuker, want ik kan mijn wensenlijst ook weer aanvullen.....

Ja leuk

https://bijlagegemist.com/fictie/de-schooldagen-van-jezus-van-j-m-coetzee/
Deze staat op mijn wensenlijstje. Bildungsroman over ouderschap.


https://www.youtube.com/watch?v=3JgZjMSABGs
Roman Krznaric 'Empathy'
Deze heb ik net uitgelezen, maar is een standaardwerk en heel leesbaar.

Ik zou er toch ook een kinderboek bijdoen voor ouders.
http://www.leesplein.nl/KB_plein.php?submenu=set_set&id=6203
Villa Fien van Janneke Schotveld.

"De kinderen zijn helden, de volwassenen veroorzaken problemen. Dat is de situatie in veel kinderboeken van Janneke Schotveld. "

non-fictie

Ik zou er zeker ook wat non-fictie inzetten. Zelf overweeg ik de nieuwe van Geert Mak aan te schaffen, 'de levens van Jan Six'. Maar ik woon in Amsterdam, misschien is dat boek wat minder leuk voor mensen die elders wonen, omdat het over een Amsterdamse regentenfamilie gaat.

Een kookboek als keuzemogelijkheid is misschien ook geen gek idee, voor de niet-lezers-wel-kokers.

Ik zou trouwens pleiten tegen de GOT-boeken van George Martin. Ten eerste: wie dit wil lezen heeft het hoogstwaarschijnlijk al gelezen, en er zijn bosjes mensen die helemaal niet van fantasy houden, maar, belangrijker, het is boek 1 van een reeks. Ik zou echt kiezen voor boeken die geheel op zichzelf staan.

Groeten,

Temet

Jaina

Jaina

30-08-2016 om 23:05

Fantasy

Als je er een fantasy boek bij zou willen doen zou ik kiezen voor een boek dat geen deel maakt van een serie. Die zijn er genoeg.
Enkele goede fantasy boeken die geen deel uitmaken van een serie (zullen ongetwijfeld ook vertaald zijn in het Nederlands):

Best Served Cold - Joe Abercrombie
The Heroes - Joe Abercrombie
American Gods - Neil Gaiman
Tigana—Guy Gavriel Kay
Jonathan Strange & Mr Norrell—Susanna Clarke
The Last Unicorn—Peter S. Beagle
Elantris—Brandon Sanderson
Good Omens by Terry Pratchett and Neil Gaiman
The Lions of Al-Rassan by Guy Gavriel Kay

Of als je wel GRR Martin wil doen:

A Knight of the Seven Kingdoms

Kan worden gelezen zonder enige voorkennis van zijn andere werken

tips

* Het boek van wonderlijke nieuwe dingen - Michel Faber.
Moeilijk te typeren, het is geen science fiction, maar speelt wel in een toekomst. Een predikant (ex-verslaafde) wordt uitgezonden naar een verre planeet om daar het Woord te verspreiden onder de alien-locals. Intussen wordt de afstand tussen hem en zijn vrouw (op aarde) niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk steeds groter.

* Ik ben Pelgrim - Terry Hayes. Bloedspannende spionagethriller. Gruwelijk, spannend, maar ook zeer informatief en onderhoudend.

* Ontworteld - Naomi Novik. Fantasyroman.

annekeleest

annekeleest

31-08-2016 om 11:21

mooi en toch 'makkelijk' leesbaar

Wat een goed idee! Als ik ook een tip mag geven: 'In seizoenen' van Judith Visser. Een mooie roman over iemand die nog maar enkele 'seizoenen' te leven heeft, en hoe je daar zelf EN als omgeving mee om gaat. Klinkt heel zwaar maar het is heel mooi geschreven, echt een aanrader.

Elfje65

Elfje65

31-08-2016 om 20:13

Historische boeken ben ik gek op

Ik ontsnapte uit Auschwitz - Rudolp Vrba
Het negerboek- Lawrence Hill

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.