Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Anneke

Anneke

30-12-2020 om 11:33

Bezoek vermijden bij personen die zich niet aan de coronaregels regels houden

Ik ga vrijwel niet op bezoek nu bij anderen en ontvang ook vrijwel geen bezoek thuis.
Zeker mensen die zich niet aan de coronarichtlijnen (met meer dan 2 personen langdurig op bezoek gaan, zelf meer dan 2 personen per dag thuis uitnodigen. Niet altijd 1,5 afstand houden) houden mijd ik. Hoe zit dat bij jullie?


Angela67

Angela67

30-12-2020 om 12:23

dat zit bij ons anders

hoezo wil je dat weten?
gr Angela

Kopzorg

Kopzorg

30-12-2020 om 12:34

Vermijden van wappies

Dat doe ik echt. De mevrouw hier in de straat die grote borden op de ramen had met me tegen de 1,5 meter die mijd ik echt.
Normaal was zij nooit zo van het contact maken, ze zat veel in huis en ik sprak hadden nooit. Nu zoekt ze bewust wel contact en komt akelig dichtbij. Nu ga ik soms nog niet naar buiten als zij buiten is, dan wacht ik even.
Ook mensen die in een grote "bubbel" leven en regelmatig (te)veel visite hebben houd ik op afstand. Het verhaal dat ze steeds dezelfde mensen zien is een doekje voor het bloeden. Zijn die werkt in een essentieel beroep en kleinkinderen die tot de laatste lockdown gewoon naar school mochten; ze hebben zelf niet door hoeveel anderen daar achter hangen.
Ik ontvang alleen mijn ouders hier thuis en incidenteel de buurvrouw die alleen is een nauwelijks bezoek krijgt.

Ad Hombre

Ad Hombre

30-12-2020 om 12:42

Kopzorg

"Normaal was zij nooit zo van het contact maken, ze zat veel in huis en ik sprak hadden nooit. Nu zoekt ze bewust wel contact en komt akelig dichtbij."

People are strange...


https://www.youtube.com/watch?v=Lit0Jxv-ks4

Piep

Piep

30-12-2020 om 12:50

Ze is eenzaam. Ik zou wel ff een praatje maken, buiten op 1,5 meter.

Maro

Maro

30-12-2020 om 12:54

Ik ontvang alleen mijn zoon hier, jongvolwassen die al grotendeels elders woont en wel contacten heeft maar redelijk goed op lijkt te letten.
Omdat ik tot een risicogroep behoor heb ik hier thuis wel een behoorlijk strikt protocol, altijd raampje open, elke twee uur luchten, altijd twee meter afstand, wc steeds schoonmaken en met deksel erop door spoelen. Hij komt niet in de keuken en ik was zijn spullen meteen af.

Dit doe ik al maanden zo, de eerste twee weekenden dat hij er was, moet je even wennen, nu totaal geen punt meer. Geautomatiseerd nu.

Maar toen ik dat hier een paar maanden terug schreef, vielen een flink aantal over me heen dat dat te neurotisch was... ik vermoed dan altijd een beetje schrik dat men het zelf wat losjes aanpakt. Jaja, het is wel goed met ze denk ik dan, ik ben tot nu toe niet besmet in ieder geval

Rest van mijn contacten zie ik alleen buiten.

Wilma

Wilma

30-12-2020 om 12:56

Supermarkt

Mijn dochter werkt in een supermarkt. Zij heeft daar niks te willen wat betreft afstand houden want veel klanten gedragen zich respectloos. Gelukkig zit ze vaak alleen op een aparte afdeling of achter een spatscherm bij de kassa.
Ik peins er niet over afstand te houden van haar. Sommige vrienden van mij vinden dat nu toch een risico, daar spreek ik dan buiten mee af, wandelen ofzo.

En ja, people are strange, zeker in een pandemie. Soms snap ik er niks van.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-12-2020 om 12:57

Niet besmet

Ik houd me aan de regels, hoewel het binnenshuis soms lastig afstand houden is. Het groepje mensen dat ik zie, ziet op zijn beurt natuurlijk ook anderen. Maar wij zijn ook nog niet besmet. Ik denk dat we in een gunstige regio wonen. Op de kaartjes is het hier toch lichter gekleurd dan in de meeste andere regio’s.

Vicky

Vicky

30-12-2020 om 13:34

Anneke

Volgens mij zijn er minstens drie draadjes over corona in de recente inhoud te vinden waarin mensen dat zeer uitgebreid beschrijven (en becommentariëren ☺). Kort samengevat: zie daar.

Lou

Lou

30-12-2020 om 16:00

Overal een verhaal

"Ik ga vrijwel niet op bezoek nu bij anderen en ontvang ook vrijwel geen bezoek thuis."

Dat is goed van je. Vind je dat anderen het ook moeten doen zoals jij?

Het komt wat moraalridderig over hoe je het nu stelt. Wat ik wel begrijp. En ik kan er ook wel deels in meegaan. Bij mij is het streven ongeveer hetzelfde. De praktijk is net iets anders. Maar dat kan ik uitleggen (alleen heb ik daar misschien wel geen zin in). En zo heeft iedereen zijn eigen verhaal. Je neemt een besluit op basis van allerlei verschillende afwegingen, waarvan de coronaregels misschien wel het zwaarst wegen, maar misschien ook niet.

Klaartje

Klaartje

30-12-2020 om 16:06

Klaar

Zijn jullie inmiddels niet een beetje klaar met het praten over corona en hoe anderen daar mee omgaan?
(Hear hear Vicky)

Groet, Klaartje

Dees

Dees

30-12-2020 om 16:18

Hier

Oke mijn schoonzus heeft nog een thuiswonende jong volwassen dochter. Ik heb mijn nicht ook op Facebook en ja hoor daar zie je haar van feestje naar feestje hoppen. Jammer voor schoonzus zij is helaas niet welkom door het gedrag van haar dochter.

Wij ontvingen al zelden bezoek spraken meestal buiten de deur met mensen af en nu eigenlijk precies zo.

Conditie

Ik wandel wat af tegenwoordig, met diverse mensen.
Thuis in de bubbel komen alleen hele directe familieleden (zoon die niet thuis woont, zijn vriendin, mijn alleenstaande zus) dat werk.

Daarnaast zit ik straks vanaf 4 januari wel weer elke dag op een middelbare school tussen de eindexamenleerlingen en leerlingen die niet thuis kunnen werken. Zeg maar de mensen die wel besmettelijk zijn maar erg slecht in afstand houden en -oh ja- mondkapjes (correct) dragen 🙄

Dus nja...

Instructie

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2362399-coronajaar-zal-jongeren-op-latere-leeftijd-nog-parten-spelen.html

Kan er niet vanuit school instructie gegeven worden en in de ruimte aangegeven dat zeker dit soort oudere pubers meedoen aan ALLE maatregelen.

De school slaat een partij weggooimondkapjes in en er gaat elk uur een bel om mondkapjes te vervangen en handen te gaan wassen en dan weer via de eenrichtingsroute naar de les alwaar tafeltjes op afstand met kuchschermen?

En uiteraard luchten liefst permanent.

Dat zag ik dus bij Nieuwsuur. Een kleine tribune waar deze leerlingen hutjemutje bij elkaar zaten bijna tegen het plafond aan.

Ik zou als leerkracht alleen nog buiten gaan wandelen met leerlingen als ik dit zag.

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 17:29

Zullen we

geen middelbare scholieren bashen? Niet alle middelbare scholieren zijn slecht in mondkapjes dragen en afstand houden.

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 17:41

Dat was een reactie op Jippox

Scholieren hoeven geen afstand te houden. Als ze meedoen aan de maatregelen, hoeven ze geen afstand te houden. Die maatregel geldt namelijk niet voor hen. Als je dat anders wilt, dan moet dat op landelijk niveau bepaald worden.

Mondkapjes mag je drie uur dragen. Je hoeft ze dus niet ieder uur te vervangen.

Op de scholen van mijn kinderen zitten de leerlingen zo veel mogelijk in hetzelfde lokaal. Als je ze elk uur de les uit laat gaan om handen te wassen, dan leidt dat dus tot een heleboel extra onnodige bewegingen. Geen goed idee. Sowieso lijkt het me tot filevorming bij de kranen te leiden. Even gevraagd aan oudste: op zijn school is per ongeveer 100 leerlingen een toiletruimte.

Jongste gebruikt per dag vier mondkapjes: school in, pauze, pauze, school uit. Tussendoor heeft hij geen mondkapjes nodig, want dan blijft hij in hetzelfde lokaal.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

30-12-2020 om 17:55

4 per dag?!

Het mondkapje van mijn dochter was ik ongeveer twee keer per week. Ze heeft er wel meer, maar eentje is haar favoriet. Zelf heb ik een wegwerpkapje in mijn tas, dat ik alleen draag in winkels en ongeveer twee weken gebruik.
4 mondkapjes per dag vind ik het andere uiterste.

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 18:06

Jongste is heel braaf

en doet het precies volgens de regels. Oudste gebruikt een mondkapje per dag. Die zou, als bovenbouwer, misschien nog wel meer mondkapjes nodig hebben als hij net zo braaf was als jongste. Zelf gebruik ik ook 1 tot 3 mondkapjes per dag. Eén op thuiswerkdagen waarop ik hooguit naar de supermarkt ga, 2 op de dagen dat ik met het OV naar mijn werk ga, voor de heen- en de terugreis en 3 op de dagen dat ik én naar de supermarkt én naar mijn werk ga.

Elizabeth

Kom gerust een keertje langs op het categoriale gymnasium waar ik werk. Ik bash heus niemand maar mondkapjes en pubers zijn een -eh- slechte match.

Wat ik trouwens óók terug zie bij bijvoorbeeld vakkenvullers uit dezelfde leeftijdscategorie. Die doen hun mondkapje nogal eens af als ze in gesprek zijn...

En nogmaals: ik snap dat wel en oordeel er niet negatief over, maar ik ben mij er wel van bewust dat ik daar elke dag tussen zit. Dat is dus echt wel een risico.

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 18:13

Nee

heus niet alle pubers. Als we hier geen huisartsassistentes over een kam scheren, dan ook geen pubers. Misschien is het een regionaal iets. Ik zie alleen maar brave pubers hier.

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 18:15

@Phryne

Dus het andere uiterste zou voor mij oudste zijn als die net zo braaf was als jongste. Dan had hij op sommige dagen misschien wel zes mondkapjes nodig.

Ervaring

Mijn ervaring is ook dat de meeste scholieren de mondkapjes niet echt correct gebruiken. Vaak dragen ze hetzelfde mondkapje meerdere dagen en vaak ook heel slordig, zodat het niet goed aansluit.

Echter daar zijn scholieren niet uniek in. Veel mensen gaan op dezelfde manier met mondkapjes om, ook volwassenen en bejaarden.

Piep

Piep

30-12-2020 om 18:35

Wie wel?

Wie gebruikt de mondkapjes dan wel goed? Ik ken niemand die dat doet. Iedereen propt zo'n ding in zijn zak, ze zakken van de neus, er wordt aan gefrummeld, ze hangen onder de kin.

Oh ja

Het mankeert blijkbaar aan goede instructie want ik zie het ook politici de hele tijd doen. Ze doen het meestal wel goed af en op, aan de oortjes. Ze leggen een kapje neer, grijpen er middenin en zetten het weer op. Of stoppen het in een jaszak om het later er weer uit te vissen.
Zonder handhygiene.

Ik zie ook de hele tijd mensen onnodig van alles bij andere mensen binnen aanraken.
Nou schijn je van oppervlakken minder besmetting op te lopen maar ook dat geloof ik niet zo.

Je raakt gewoon niets aan als het niet nodig of doet dat met je elleboog of wast direct daarna je handen of maakt ze schoon met een schoonmaakdoekje of handflesje.

Ik snap dan ook heel goed de aanvankelijke aarzeling om iedereen er aan te zetten.
Maar goed, de instructie had misschien beter gekund.

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 19:02

Hoe dan?!

"Ik zie ook de hele tijd mensen onnodig van alles bij andere mensen binnen aanraken.
Nou schijn je van oppervlakken minder besmetting op te lopen maar ook dat geloof ik niet zo."

Wanneer zie je dat dan? Ik ben geloof ik sinds maart bij niemand binnen geweest en er is ook niemand bij mij geweest.

En zou je niet ook even datgene wat je aangeraakt hebt schoonmaken? Bescherm niet alleen jezelf, maar ook de ander.

Met de instructies is niet zo veel mis.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/mondkapjes/instructies-mondkapje-dragen

Dees

Dees

30-12-2020 om 19:03

Lastig

Ik heb overigens ervaring met basisonderwijs waar je ziet dat de kinderen zich best heel goed aan de regels houden, er wordt netjes binnen de lijnen op de grond voortbewogen.

Na schooltijd zijn de docenten toch wel erg gezellig samen en dat maakt het wel wat lastig allemaal. Want dan probeer je als hulpouders die de school komt versieren (voor het weekend omdat de school dan 2,5 dag vrij is van ouders voordat de kids terugkomen), en probeer je constant afstand te houden en zie je de docenten gezellig met elkaar op beperkte afstand ouwenelen over het aankomende weekend.

Maar goed de ervaring leert dat het voor veel mensen lastig is afstand te houden, je ziet het op straat, in de supermarkt en bij afhaal restaurants. Daarom proberen wij die locaties niet te bezoeken.

Valeria

Valeria

30-12-2020 om 19:08

zak

Niemand hier thuis wast z'n mondkapje dagelijks.Ik heb geen idee hoe het op school bij de oudste gaat. Ik neem aan dat ze net als hij ook steeds hetzelfde mondkapje gebruiken.

Ik heb overigens nog nooit ergens gelezen dat je een mondkapje 3 uur op mag.

Waar Elizabeth?

Op de TV. De presentatrice zoekt mensen (binnen!) op of studenten of van het Een Vandaag opiniepanel en je ziet gewoon de aanraking op de trapleuning, vol op de deur en dan ....... 'niets'.

En dat is niet het enige programma.

Bij de radio zie ik ze tenminste, net als in de tweede kamer, na elke bezoeker of spreker, de oppervlakken schoonmaken, consequent.

Toch hoor ik eigenlijk nooit dat mensen via studio's van radio en tv besmet zijn geraakt. Maar of dat ook niet gebeurt? Ik weet het niet.

Blijkbaar gaan al die mensen aar huis en dan is het een 'thuisbesmetting'?

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 19:12

Bedacht het net

maar kijk zelf eigenlijk geen televisie. Nu is wel weer intrigerend hoe je ziet dat dat ze bij de radio na elke spreker de oppervlakken schoonmaken. Hoort? Of woon je heel dicht bij de studio's?

Elizabeth

Elizabeth

30-12-2020 om 19:14

@Valeria

Zie het linkje over het gebruik van mondkapjes in #25 al gaan ze inmiddels uit van 4 uur, zie ik.

Vicky

Vicky

30-12-2020 om 19:15

Echt?

'De presentatrice zoekt mensen (binnen!) op of studenten of van het Een Vandaag opiniepanel en je ziet gewoon de aanraking op de trapleuning, vol op de deur en dan ....... 'niets'.'

Denk je echt dat ze het schoonmaken op tv zouden laten zien? Dat is toch niet interessant voor de kijker?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.