Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Barvaux

Barvaux

25-09-2015 om 15:56

Bestond jouw straat al tweehonderd jaar geleden?

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/tijdreizen-zo-zag-jouw-straat-er-200-jaar-geleden-uit leuk om te bekijken!

Arawen

Arawen

25-09-2015 om 17:19

Niet nodig

Ik hoef niet te kijken. Mijn hele woonplaats bestond toen nog niet..

Ja leuk!

Ook al gekeken.
Mijn vorige huis had een voetveer.

Ook nog eens bekeken hoe dat ook weer zat rond Muiderberg. Daar woonde ik toen ik 15 was.
Tjonge, veel veranderd!

Puck

Puck

25-09-2015 om 17:32

Kansloos

200 jaar geleden was t bij mijn huis nog water....

Hortensia

Hortensia

25-09-2015 om 18:24

Hier woonden...

...ansjovissen!!!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

25-09-2015 om 18:51

Nee

Hier was 30 jaar geleden zelfs nog helemaal niks.

Wel leuk om te zien dat bepaalde structuren van nu, toen ook al te herkennen zijn. Bepaalde riviertjes (logisch) en gebieden die naar die rivieren genoemd zijn en bepaald verbindingswegen zie ik een-op-een terug.

Thursday Next

Thursday Next

25-09-2015 om 19:06

mijn woonplaats bestond toen al, nog als zelfstandige gemeente, en de buurtschappen en landgoederen eromheen leven nog voort in de huidige straatnamen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-09-2015 om 19:29

Barveaux

Wat een leuke link!

Moni

Moni

25-09-2015 om 21:05

Ja, leuke link

Maar van mijn straat zijn er geen nieuwe kaarten tussen 1920 en 1945 geplaatst. Het lijkt net alsof ons huis (en die eromheen) pas na de oorlog zijn gekomen. Terwijl ze toch echt begin jaren 20 gebouwd zijn.

Marjoleine64

Marjoleine64

25-09-2015 om 21:24

ik hoef niet te kijken

35 jaar geleden bestond onze hele wijk nog niet, en was dit nog buitendijkse polder. We zijn nu nog steeds buitendijks, maar wel opgespoten, en hebben aanzienlijk minder vaak natte voeten dan het oude dorp binnendijks. Het halve dorp is in 1953 weggevaagd, en een ander deel was al in 40-45 platgegooid (o.a. de kerken).

Ik heb toch even gekeken, maar die kaarten missen toch wel een stukje geschiedenis. Pas in 1980 zou plotseling het dorp meer zijn dan alleen de lintbebouwing langs de oude dijken. Ik weet dat onze wijk als laatste in 1978 gebouwd is, en de rest dus daarvoor, een flink deel direct na de watersnoodramp in 1953, een deel ook al daarvoor. Dat zie je dus helemaal niet terug op deze kaarten. Jammer.

Leuke site

Mooi om de ontwikkeling van de wijk waar ik nu woon te zien vanaf het moment dat ik deze stad kwam wonen.

polder

Zoals ik eigenlijk al wist: waar ik nu woon, was vroeger polder. Maar wel leuk is het om te zien dat sommige wegen toen al wel degelijk bestonden - dat wist ik eigenlijk ook wel - en om de namen te zien van de boerderijen die langs die wegen lagen. Eben Haezer en Weltevreden liggen in de lijn der verwachting, maar Kort van Beraad, Bij Goedvinding, en Runderrust had ik nog nooit eerder gehoord. Rust in Vrede vind ik als naam voor een boerderij zelfs een tikje macaber (temeer daar die niet zo ver van een begraafplaats af lag). Dit alles trouwens op een kaart uit 1925.

Bij het uitzoomen zie ik trouwens dat het Vondelpark destijds het Vondelspark heette. Met een s. Net als het nabijgelegen Willemspark, waaraan nu vziw alleen nog maar een straat herinnert.

Groeten,

Temet

Amare

Amare

26-09-2015 om 08:41

hier ook niet

huis, straat en wijk zijn nog geen tien jaar oud. Als er al iets woonde, waren het waarschijnlijk koeien.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-09-2015 om 11:28

Leuk

Ik had hier al eerder over gelezen, maar niet de moeite genomen. Nu wel. Grappig om te zien. In 1815 was onze omgeving al polder, maar op een paar huizen na nog onbewoond. Er stonden boerderijen en mogelijk nog wat kleiner werk ertussen. In onze eigen wijk is daar nog maar weinig van over.

We hebben het even nagezocht, maar tot 1865 was er niet veel meer dan wat buurtschappen en boerderijen rond de stad. Daarna is het stilletjes aan buiten de stad voller geworden en pas in de vorige eeuw zijn er echt wijken buiten de oude grenzen gebouwd. De buurt waar vrienden van ons wonen is zo rond 1930 gebouwd. Dat is zo'n beetje de periode waarna de uitbreiding 'losging'.

Maar dat wil niet zeggen dat het voor 1900 alleen maar boerenleven was hier in de omgeving. Ooit waren er ook kastelen. Het terrein waarop de oude fundamenten van het kasteel van Floris V liggen, is nu een leuk losloopgebiedje voor honden. Het kan verkeren.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

28-09-2015 om 11:26

nee

Da's een makkie ons huis is 8 jaar geleden gebouwd, dus dat is nog piepjong. Volgens mij was het daar nog allemaal weiland, ook in de wijk waar mijn ouders woonden.

S.

Klaartje

Klaartje

28-09-2015 om 21:41

Leuk

Ik heb van de boerderij waar wij nu wonen een foto van voor 1917. Het oude huis is in de jaren 80 afgebroken maar dat staat dus op die foto. Als ik het erf bekijk zoals het vroeger was, bestaat het zeker al vanaf 1850. Voor die tijd staan alleen de straten afgebeeld, met de belangrijkste gebouwen van het dorp. Het kan er dus al langer gestaan hebben. Ik denk zelfs dat het al zolang in de familie is.

Pauline

Pauline

29-09-2015 om 14:00

1850

Ons huidige huis stond er schijnbaar voor 1850 al. Jammer dat er geen streetview bij zit! Hahaha!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.