Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Claire Beauchamp

Claire Beauchamp

03-05-2017 om 18:31

Bericht voor "fan" (van Reiziger)

Niet zo lang geleden werd de serie "De Reiziger" van Diana Gabaldon aangeraden door een "fan" (verfilmd als Outlander heb ik begrepen).
Je zei erbij: niet de achterflap lezen, gewoon beginnen. Dat vond ik een intrigerende aansporing en dat heb ik dus gedaan

Welnu, ik ben hooked - ben nu halverwege deel 4 (terwijl ik niet zo veel tijd heb om te lezen), en ik ga beslist alle delen uitlezen. Ben totaal gegrepen, en dat terwijl er best iets op de boeken af te dingen valt. Zo vind ik de hoeveelheid seks wat te ruim, en de koelbloedigheid van Claire niet altijd 100% geloofwaardig (kom zeg, die scène met de brandstapel....).
Maar daar staat tegenover dat ik niet kan stoppen met lezen omdat ze zo boeiend schrijft, omdat ze van die geweldige plotwendingen bedenkt waardoor je voortdurend wil weten hoe het verder gaat. En on top of it all: een geweldige antagonist (op wie ik heimelijk verliefd ben - heb zelfs al van hem gedroomd!): James Fraser......wát een man.....
Kortom: fan, bedankt


Lusithania

Lusithania

03-05-2017 om 19:46

Ooh

En na deel 8 heb je nog de Lord John serie en alle kortere verhalen over de verschillende bijfiguren

Tihama

Tihama

03-05-2017 om 21:37

Maar

wat moet je dan doen als je ook alle spin-offs gelezen hebt?
Ik wacht nu al maanden op deel 9 en soms lees ik stiekem een excerpt die Diana plaatst op haar website.
Het kan nog jaren duren....

Demelza

Demelza

03-05-2017 om 21:54

Deel 9

Ik heb gehoord dat deel 9 deze zomer uitkomt, in het Engels. Dus de Nederlandse versie zal er ergens in november wel zijn.

Lusithania

Lusithania

03-05-2017 om 23:12

Demelza

Deel 9 komt pas volgend jaar uit. Wel komt er in juni een bundel korte verhalen uit (in het Engels)

Demelza

Demelza

04-05-2017 om 08:26

Jammer...

Dan was mijn bron mis...

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-05-2017 om 09:00

Boeken

Zijn de boeken beter dan de serie? Daar vond ik nl echt geen bal aan.

Lusithania

Lusithania

04-05-2017 om 09:45

Phryne fusher

Ik vind van wel.

margje van dijk

margje van dijk

04-05-2017 om 15:16

O, ik heb ook alles gelezen

In het Engels. Ik viel een keer per ongeluk in een aflevering van de serie (op Belgie). Ik vond het wel leuk met die hele Schotse wereld in dat tijdperk, vooral niveau kostuumdrama.

Pas later kwam ik erachter dat er ook boeken van bestonden. Ik lees graag in het Engels dus heb alles in het Engels gelezen. Ik vind de boeken heel goed leesbaar. Intelligent geschreven, boeiend, humoristisch, precies waar ik van houd als ik eens fijn wel ontspannen met een boek.

Uiteraard heb ik er ook wel wat op aan te merken. Mijn voornaamste punt van kritiek is de grote mate van toeval die elke keer meespeelt. Natuurlijk, ze varen de halve wereld over, maar toevallig komen ze elkaar in een stad op het andere continent weer tegen, en dat niet een keer, maar telkens weer. En de hoeveelheid omzwervingen an sich zijn ook wel erg vergezocht, maar ja, je moet wat als schrijfster. En ook vind ik het ongeloofwaardig hoeveel Claire uit haar hoofd weet en dat ze zich nooit vergist. (Al die medicinale toepassingen, al die namen uit de stamboom van de Randalls, etcetera). De hoeveelheid seks vind ik wel leuk Ik had meer moeite met het heftige geweld (maar goed, dat is dan toch wel een feit uit de geschiedenis, dat de Engelsen bruut te keer gingen in Schotland). Ik waardeer de historische details, het Gaelic, de mind set van de Schotse hoofdpersonen, de details. En ik ben ook dol op Jamie.

Ik ben nu de serie weer aan het terugkijken op Netflix (nou ja, schiet niet erg op, maar vooruit) en ik geniet er nu veel meer van dan toen ik de boeken nog niet had gelezen. Maar ook toen vond ik het al leuk. Dus als je überhaupt geen zak aan de serie vond moet je het misschien niet lezen.

Ik ben ook begonnen in de novellas van Lord John, maar dat kan me nog niet zo boeien eigenlijk.

Overigens heb ik wel mezelf strak het regime opgelegd: een deel Outlander, en daarna weer een ander boek lezen. Pas dan het volgende deel Outlander. Anders was ik bang dat ik helemaal zou verschotten.

Niet geheel toevallig gaan we dit jaar trouwens wel op vakantie naar Schotland

Margje

Ik heb ze liggen....

4 stuks. In t Engels, in een box. Maar (dom,dom) ik heb ze een keer bij Amazon besteld, voor een prikkie. Als extraatje toen ik wat andere dingen kocht. Wsch naar aanleiding van dat eerdere draadje hier. En dat is dus echt een gevalletje goedkoop, duurkoop: flinterdun papier, miezerig kleine lettertjes. T is net een pocketbijbel in 4 delen. Ik ben er in begonnen, en puurvwn alleen vanwege het onplezierige lezen na een blz of 30,40 weer afgehaakt. En mijn calvinistische inborst (of zo) maakt dat ik het toch soort vsn fout vind om de boeken NOG een keer te kopen, maar nu in een fatsoenlijke versie. Grrr. En nu lees ik dit draadje,men baal. Zal ik ze toch maar gewoon weg mieteren? 15 euro voor de hele box volgens mij. Staat al zeker een jaar of 2 te verstoffen. En dan heel onschuldig deel 1 op mijn verjaardag vragen? En 2,3,4 daarna zelf scoren?

Ingrid

Claire Beauchamp

Claire Beauchamp

04-05-2017 om 16:30

Serie

Ik heb de serie niet gezien en als ik zo de acteur bekijk die Jamie moet voorstellen, ga ik dat ook niet doen...
Dat lijkt in de verste verte niet op wat ik erbij heb bedacht
Wat een jonkie.

Claire Beauchamp

Claire Beauchamp

04-05-2017 om 16:31

O, en Ingrid

Zet die box gewoon op MP?

Serie

Ik het eerste seizoen van de serie gezien samen met mijn schoonzus en een klein stuk van het tweede seizoen. Zij vond het leuk maar ik niet zo. Ik vond de hoofdpersonen vrij onrealistisch en ook soms wat irritant. De vrouw weet alles en na even een schrikreactie is ze perfect aangepast en komt altijd met de goede oplossingen en heeft de juiste kennis altijd op het juiste moment paraat. De man ontpopt zich tot de perfecte 20ste eeuwse geëmancipeerde echtgenoot die met weinig vooroordelen en een frisse open blik door het leven gaat en eindeloos kan praten over zijn gevoelens. Haar kennis en kunde blijkt besmettelijk want ook hij weet en kan steeds meer. Waardoor het power couple van de 17de eeuw zich vervolgens uit allerlei situaties weet te redden en de geschiedenis naar hun hand zet.
Sommige verhaallijnen vond ik wel potentie inzitten en de plaatjes van het landschap waren heel mooi.

De hoeveelheid seks was wat te veel verder. Bijna elke aflevering komt het er wel een of meerdere keren van.Dat verkoopt natuurlijk maar een doel had het verder niet (niet in de serie althans, wel daarbuiten natuurlijk om meer kijkers te trekken)

Maar het kan heel goed zijn dat de boeken veel leuker zijn natuurlijk, meer genuanceerd en meer diepgang.

margje van dijk

margje van dijk

04-05-2017 om 22:25

IngridT

Heb je geen e-reader? Ik heb alles op de e-reader gelezen. Groot voordeel is dat je het lettertype gewoon wat omhoog draait

(Maar goed, dan moet je ze net zo goed nog wel opnieuw kopen).

En Claire, dat de acteur Jamie zo'n jonkie is kun je hem niet aanrekenen, in het boek is hij ook pas 26 of zo toch? Hij oogt echt niet jonger. Het ware probleem (voor mij) is dat ik nu zelf tegen de 50 loop dus ik vind alles onder de 40 "jonkie". Maar voor de serie is hij echt wel goed. En ook hoe hij zich ontwikkelt als personage in de serie vind ik niet slecht. Prima acteur wat mij betreft. Wat overigens niet wegneemt dat jij er wellicht een verbeelding van hebt gemaakt waar geen werkelijkheid aan kan tippen natuurlijk. (Dat geldt voor alle films die je n.a.v. boeken kijkt).

En Kyana, dat Jamie ook zo'n betweter is (wat jij ongeloofwaardig vindt), daarvan heb ik wel eens gelezen op de website van de schrijfster dat ze juist met opzet hem als een hoogopgeleide 18-eeuwse Schot heeft neergezet. Dus geen gemiddelde man, zeker ook een bijzonderheid. Omdat hij anders waarschijnlijk geen goede match met Claire zou maken.

Zelf heb ik me een tijdje afgevraagd waarom Claire's moderne tijd toch in 1947 oid moest liggen, want dan moet je als lezer feitelijk twee keer een tijdsstap maken. Waarom niet gewoon in het hier en nu? Maar dat snap ik ook wel, juist door haar zo vlak na de oorlog te situeren en haar ook als verpleegster aan het front te hebben laten werken, kan zij zo snel schakelen in de 18e eeuw. Dus dat vind ik op zich wel slim gekozen.

En ze is uitermate cerebraal / rationeel, inderdaad. Maar dat heeft ook z'n voordelen. (Ik vond weer irritant dat ze zich soms juist zo onaangepast gedraagt. Als ze kwaad is gaat ze lopen vloeken - hoe zou dat overkomen in die tijd. Lijkt me nou niet echt een slimme reactie. Maar dat doet ze dan juist wel weer).

Margje

Vesta

Vesta

05-05-2017 om 08:45

Bieb?

Waarom niet gewoon lenen in de bieb? Hoef je ze ook niet te kopen. Want wees eerlijk, hoevaak herlees je de meeste boeken?

Angela67

Angela67

05-05-2017 om 09:19

vesta

ja raar ik vergeet ik die bieb ook wel eens . . .
En deze opties zijn er ook nog:

http://www.nu.nl/utrecht/4007451/eerste-utrechtse-boekspot-boekenruil-in-hoog-catharijne.html
(er zijn vast variaties in het land)

kringloopwinkels

tweedehands via internet (de gevestigde webwinkels, maar ook tweedehandsboek-sites)

ruilen via lokale facebookgroepen

uitlenen via buren-apps (misschien zoals je ook die ladders van elkaar leent: vragen of iemand de boeken te leen heeft in ruil voor iets anders te lenen)

gr Angela

Ik ben raar...

Ik wil boeken gewoon graag 'hebben'. Heb wel een e reader, maar kan er niet aan wennen. Ik word oud denk ik. Ik wil gewoon een muur vol boeken. Stoffig en wel, heerlijk.

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

05-05-2017 om 09:37

O, ik ben helemaal om

Ik heb ook een kast vol boeken, maar nu heb ik er bij voorkeur geen een meer. Ik ben totaal verknocht aan mijn e-reader. Ik zit al te fantaseren hoe ik op een dag al die boeken uit die kasten ga gooien, en wat een openheid dat zal geven. Op een verzameling darling boeken na, natuurlijk.

Margje

Tihama

Tihama

05-05-2017 om 10:31

Laatste papieren boek

Ik heb kasten vol met boeken en die gaan ook niet meer weg.
Maar het laatste papieren boek dat ik gekocht heb, was van Pieter Steinz: Lezen & etc.
http://www.derecensent.nl/2000-2004/steinz.htm

Hij was jarenlang recensent bij NRC en ik kreeg altijd inspiratie van hem. Helaas is hij vorig jaar veel te jong overleden.

Ik had dit boek eerst twee keer geleend op de bieb. Toen ontdekte ik dat ik dit als permanente inspiratiebundel nodig had. In dit boek staat de wereldliteratuur besproken met hele mooie webben van
Door wie is deze schrijver geïnspireerd, wat kun je na dit boek lezen als je meer van dit soort boeken wil lezen.
Het boek zelf is al heerlijk om in te bladeren. Nee, De Reiziger staat er niet in

Ik herontdek op deze manier klassieke schrijvers. Die ik kan vaak via Gutenberg gratis kan downloaden omdat ze allang uit het auteursrecht zijn.
Of ga ik gericht de bieb in. Voor een papieren boek

Tihama

Tihama

05-05-2017 om 10:34

Tip

Misschien heeft iemand er wat aan: als ik recensies lees, of tips hoor, dan zet ik die in mijn telefoon.

Ik lees graag de boekenbijlage in de krant en dan maak ik foto's van interessante recensies. De volgende keer dat ik dan in de bibliotheek ben, kijk ik in mijn telefoon en zoek ik zo het boek op.

Dat doe ik trouwens ook met recepten, maar dat is een ander verhaal

margje van dijk

margje van dijk

05-05-2017 om 10:51

ik denk ook niet...

... dat ik mijn idee van die lege boekenkasten er hier thuis door krijg. Dus het zal niet gauw gebeuren ben ik bang.

Ik had ook nooit gedacht dat ik dit ooit zou denken, maar binnen een jaar is de totale omslag gekomen. Ik ben helemaal klaar met papieren boeken. Zo onhandig, zo log, zo groot.

Het enige wat nog leuk is om echt te genieten van mooie uitgaven, papier opsnuiven, met je hand over een mooie omslag gaan. Maar het grote gros van de boeken in onze kast valt niet onder die categorie. Voor die boeken heb ik net zo lief een digitale variant.

Ook dacht ik een paar jaar geleden nog dat ik nooit het stadium zou bereiken dat ik op mijn werk niks meer zou uitprinten (wat ik ook op een scherm zou kunnen lezen), want ik zou toch te veel gehecht zijn aan opmerkingen bijkrassen op papier en dergelijke. Inmiddels denk ik daar heel anders over.

Tihama, dat van die recensies doet mijn man ook structureel. Die maakt alleen geen foto, maar schrijft het bij in zijn papieren agenda (Ik heb al 5 jaar geen papieren agenda meer, maar ik denk dat hij de laatste in dit land gaat worden die er nog een zal hebben).

Margje

Claire Beauchamp

Claire Beauchamp

05-05-2017 om 12:01

Over Jamie

Margje: "En Claire, dat de acteur Jamie zo'n jonkie is kun je hem niet aanrekenen, in het boek is hij ook pas 26 of zo toch? Hij oogt echt niet jonger. "

Ach ja, dat is ook wel zo. Ik ben zelf ook boven de 40 en val sowieso niet op jonge mannen (vroeger ook al niet). Maar ik had inderdaad een heel andere voorstelling van hem. Helemaal aangepast aan mijn particuliere voorkeuren
Meer in de richting van Stacey Keach als Barabbas:

http://www.aveleyman.com/Gallery/ActorsK/9154-9887.jpg

Tihama

Tihama

05-05-2017 om 12:39

Jamie is in het eerste boek pas 23 en Claire 27.

Ik kan trouwens prima leven met alle maffe plotwendingen. De gemiddelde Hollywoodfilm is erger qua onlogica.

Wat ik wel merk, is dat ik tijdens het lezen steeds naar de IPad greep om dingen na te kijken. In een van de laatste boeken stond bijv dat het doormaken van malaria syfilis kon genezen. Dan wil ik direct weten hoe dat zit. Vervolgens bleek dat dit verband begin 20e eeuw pas ontdekt is. Diana Gabaldon is gepromoveerd biologe, dus zij kent haar zaken. Ik vind dat een heel mooie toevoeging in de boeken.

Ook weet ze bijv hoe je ether moet maken zodat ze kan opereren.

En nu zit ik Heren van de thee te lezen, van Hella Haasse, gisteren op de bieb gehaald. Voor ik het weet moest ik even nakijken hoe in 1845 de Nederlandse werkeloosheid was, omdat er in het boek een verwijzing naar gedaan werd. Tja, zo schiet het natuurlijk niet op.
Dus nu weer ff de IPad weg, en met gamelanmuziek op mijn oren, genieten.

Lusithania

Lusithania

05-05-2017 om 12:56

Tihama

Soms zijn er wel rare plotwendingen maar historisch klopt het en dat vind ik mooi. Leer ik zelf ook nog van (onafhankelijkheidsoorlog bijv.). De beschrijvingen van kruiden en het gedrag van dieren is ook zo echt. Ook wil ze dat alles klopt.
Pas kwam er van haar een vraag voorbij welke kleur het (zand)stof was in Havana. Als ik het goed begrepen heb gaat Lord John naar Cuba (met zijn moeder?).

margje van dijk

margje van dijk

05-05-2017 om 13:06

Dat vind ik ook leuk, dat die dingen die ze schrijft wel kloppen. En als het niet klopt wijdt ze er een voetnoot aan. Bv. dat heksenverbrandingen voor het laatst plaatsvonden in het jaar ... en niet in het jaar dat haar verhaal speelt (20 jaar later oid). Helemaal prima en fijn.

Maar de toevalligheden, nee, ik kan er niet over uit. Dat is te erg. En ook het feit dat iedereen elkaar altijd herkent op basis van lichamelijke kenmerken, gelaatstrekken. Alsof ik al mijn onbekende familieleden zonder twijfel zou kunnen aanwijzen als ik ze zag. Ook dat is ietwat vergezocht. Maar voor een goed verhaal is het lekker natuurlijk.

Margje
PS Net vandaag de laatste aanbetaling van een huisje gedaan voor onze vakantie in Schotland. Krijg ik nu de routebeschrijving toegemaild: "From Fort William follow the A830 towards Mallaig. On reaching Glenfinnan pass the Bonnie Prince Charlie monument on the left, then take the ..." - heerlijk toch

Vesta

Vesta

05-05-2017 om 13:11

boekje en agenda

Ik heb ook nog een papieren agenda, en ik denk niet dat ik daar heel snel van af zal stappen.
Ik schrijf boeken die ik wil lezen in een ander boekje en dat neem ik mee naar de bieb. En als ik het dan uit heb schrijf ik in een ander boekje wanneer ik het gelezen heb en heel kort hoe ik het vond.
Als iemand dan een boek zoekt pak ik het boekje en ratel het op. Dat boekje (nou ja meerdere inmiddels) heb ik nu zo'n jaar of 10.

Ik dacht ook dat ik mijn boeken nooit weg zou doen. Maar het geeft zo'n rust in huis nu ze er niet meer zijn. Ik heb alleen nog 2 plankjes met boeken die ik minimaal 1x per jaar lees. En als ik een boek 3x uit de bieb heb gehaald dan zet ik 'm op sinterklaas/kerst/verjaardags-lijstjes.

Medefan

Wat een toeval, ik ben de serie in het Engels aan het lezen (ik lees al vanaf jongs af aan boeken in het Engels aan het lezen).
Ik ben nu bij Dragonfly in Amber en ik vind het fantastisch! Het is een echte serie, net zoals de serie, die overigens gewoon te zien is op Netflix.

Margje

Misschien wel maar ik heb de boeken natuurlijk niet gelezen dus dan komt het vaak ook anders over. In de boeken is er meer ruimte voor de historische achtergrond waarschijnlijk. In de serie vond ik de hoofdpersonages zich echter vrij anachronistisch gedragen. De bijfiguren vond ik realistischer (en ook interessanter maar daar was minder tijd voor). En verder vond ik dat er veel seks in zat om de seks, niet vanwege het plot. Duidelijk voor de kijkcijfers. Maar de boeken zijn vast veel beter.
Dat vond ik ook met Game of thrones. De boeken vind ik goed maar de serie een stuk minder. Ook veel seks om de seks en meer sensationele plotwendingen en minder ruimte voor nuance.

Boeken

Ons hele huis staat vol boeken. Ik zou het erg missen als we die niet meer hadden.
Ik lees ook wel op de e-reader, zeker in de trein naar werk of op vakantie. Ik vind het prima lezen maar ik heb toch wel graag boeken in huis.
En sommige boeken lees je ook minder makkelijk op de e-reader (non-fictie vooral)

Tihama

Tihama

17-05-2017 om 20:50

Boeken

In de boeken zit ook veel seks, Kyana

Lusithania

Lusithania

02-06-2017 om 22:44

Op de Belg

Op één is nu seizoen 2 van Outlander.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.