Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ben ik nou de enige zeurpiet (voetbal)?


Mamajome schreef op 15-12-2022 om 12:27:

[..]

Politie wordt niet ingezet bij sportwedstrijden, alleen bij voetbalwedstrijden.

Bij geen enkele andere sport hoor je dit soort rellen.

Begrijp ook niet waarom de kosten voor politie bij voetbalwedstrijden niet op de voetbalclubs verhaald worden.

Nee hoor, Politie wordt ook ingezet bij wielerwedstrijden en dergelijke. Ik ben het met je eens dat het bij voetbalwedstrijden het meeste nodig is.

Wat mij vooral verbaasde is dat er bij winst harder gereld wordt dan bij verlies.
Dat je een feestje viert, helemaal prima. De halve stad slopen, gewoon niet doen, ongeacht waar je vandaan komt, nationaliteit, etniciteit of weet ik het.

Voetbal is wel de sport waar agressie naar mijn idee het meest voorkomt en waar de meeste politie voor op de been wordt gebracht. Ik weet niet of dat per se aan de sport ligt, ik denk eerder aan de supporters. Er is ook een groep 'beroepsrellers'. Zodra er onrust is, gaan ze daar op af. 

MamaE schreef op 15-12-2022 om 13:48:

Wat mij vooral verbaasde is dat er bij winst harder gereld wordt dan bij verlies.

In deze gevallen lijkt me dat gewoon afreageren. Normaal niet geliefd en nergens succesvol, en nu ineens iets winnen. De verkeerde personen kregen daar ineens onoverwinnelijke 'lekker puh' gevoelens van. 'Europa' verslaan of dwars willen zitten zit  diep, ook bij degenen die alleen maar reageren onder nieuwsberichten.

Valeria schreef op 15-12-2022 om 14:13:

[..]

In deze gevallen lijkt me dat gewoon afreageren. Normaal niet geliefd en nergens succesvol, en nu ineens iets winnen. De verkeerde personen kregen daar ineens onoverwinnelijke 'lekker puh' gevoelens van. 'Europa' verslaan of dwars willen zitten zit diep, ook bij degenen die alleen maar reageren onder nieuwsberichten.

En wat bezielt jou om via de weg van generalisatie hardnekkige vooroordelen aan te wakkeren? Laat me eens raden: bij jou zit diep van binnen nogal wat vreemdelingenhaat.

RodeKrullenbol schreef op 15-12-2022 om 16:04:

[..]

En wat bezielt jou om via de weg van generalisatie hardnekkige vooroordelen aan te wakkeren? Laat me eens raden: bij jou zit diep van binnen nogal wat vreemdelingenhaat.

Waarom lees je dat "verkeerde personen" een hele bevolkingsgroep omvat?

En waarom dat: laat me eens raden er achter? Iemand beschuldigen van generaliseren en dan zelf een aanname doen. Schiet mij maar lek. 

Met de jaarwisseling wordt er ook van alles gesloopt. Ik kom niet uit Amsterdam. Maar het hoort bij voetbal, bij supporters en reken eens uit wat het hele voetbal kost inclusief mensen die er voor zijn gestorven. 
Het is triest dat het verder niet zoveel uitmaakt wie of wanneer. Het loopt gewoon uit de hand en het kost veel. En een waterkanon ook. Politie heeft ook geen overschot aan mensen. Het is inderdaad niet koud genoeg en als mensen willen rellen gaan ze rellen. En er is altijd een reden te vinden. 
Misschien is het wel een goede vangst om mensen die je toch al zocht op te bergen maar dan moet je ze wel krijgen en daar genoeg mensen voor hebben. 

Max88 schreef op 15-12-2022 om 16:49:

[..]

Waarom lees je dat "verkeerde personen" een hele bevolkingsgroep omvat?

En waarom dat: laat me eens raden er achter? Iemand beschuldigen van generaliseren en dan zelf een aanname doen. Schiet mij maar lek.

De generalisatie zit 'm in de toevoeging "en nu ineens iets winnen."

En - als ik mag vragen - : wat is er mis met een aanname die uitdrukkelijk als aanname wordt gepresenteerd?

EmmaT schreef op 15-12-2022 om 11:14:

[..]

Niet treurig worden Elpisto, en al helemaal niet om iets wat ik schrijf. Ik concludeer dat wij niet helemaal dezelfde mening zijn toegedaan. Daar is het hier een forum voor. Ik lees overigens meer dan jij denkt, maar dit terzijde.

Ik vind dat Temet hierboven eea goed verwoordt.

Ik word daar dus wel treurig van. Als het Ajax supporters zijn, spreken we van Ajax supporters die de stad afbreken. Als het Feyenoord supporters zijn, dan praten we over Feyenoord supporters die de fontein in Rome kapot slaan.

Maar als het Marokko supporters zijn, dan spelen we de racisme kaart. Je mag het beestje gewoon bij de naam noemen lijkt me. 

RodeKrullenbol schreef op 16-12-2022 om 00:01:

[..]

De generalisatie zit besloten in de woorden "en nu ineens iets winnen."

En - als ik mag vragen - : wat is er mis met een aanname die uitdrukkelijk als aanname wordt gepresenteerd?

Sorry dat zit nog steeds niet in een bevolkingsgroep. Waarom zou je die aanname doen is wat me interesseert. Maar goed dat is meta. 

Ik baal ongelofelijk van een ieder die zich niet kan gedragen als fatsoenlijk mens. In het dagelijks leven en tijdens sport, werk, school of waar dan ook. Dat dan die racisme-/generalisatiekaart kaart weer getrokken wordt, wordt dan in mijn ogen wat vervelend.

Elpisto schreef op 16-12-2022 om 00:19:

[..]

Ik word daar dus wel treurig van. Als het Ajax supporters zijn, spreken we van Ajax supporters die de stad afbreken. Als het Feyenoord supporters zijn, dan praten we over Feyenoord supporters die de fontein in Rome kapot slaan.

Maar als het Marokko supporters zijn, dan spelen we de racisme kaart. Je mag het beestje gewoon bij de naam noemen lijkt me.

Pffff, de racismekaart 🙄

Als het Ajaxsupporters zijn of Feyenoorders of Christelijke boeren met zwaar materieel is het nieuws ja. Als het Marokkanen zijn zitten jullie hier te zeurpieten dat ze niet geïntegreerd zijn in onze geweldige samenleving. Daar word ik nou een beetje treurig van. 

Ik denk dat ze volledig geïntegreerd zijn. Niet alleen in het feesten met vuurwerk op straat maar ook in het rellen met de ME.

 

Het heeft niets met voetbal te maken. Zie
https://www.nhnieuws.nl/nieuws/309889/gemeente-vervroegt-sluitingstijd-kermis-in-osdorp-naar-1900-uur-na-incidenten
Dit speelde in oktober af. Puur genot van provoceren. Buurt ouders proberen het te temperen, maar geen respect dus geen resultaat.

EmmaT schreef op 16-12-2022 om 07:36:

[..]

Pffff, de racismekaart 🙄

Als het Ajaxsupporters zijn of Feyenoorders of Christelijke boeren met zwaar materieel is het nieuws ja. Als het Marokkanen zijn zitten jullie hier te zeurpieten dat ze niet geïntegreerd zijn in onze geweldige samenleving. Daar word ik nou een beetje treurig van.

Ik denk dat ze volledig geïntegreerd zijn. Niet alleen in het feesten met vuurwerk op straat maar ook in het rellen met de ME.

Deze raddraaiers zijn niet geweldig geïntegreerd nee. Ik snap heus dat ze altijd een warm hart blijven hebben voor Marokko, maar het gaat hier om de derde generatie. Die in Nederland geboren en getogen is. Waarvan de ouders veelal in Nederland geboren en getogen zijn. Om dan zo gigantisch los te gaan bij een wedstrijd van het Marokkaanse elftal, duidt beslist niet op goede integratie. Een feestje bouwen, helemaal prima,. Trots op Marokko, ook helemaal prima. Ik vond het ook heel leuk dat ze het zo goed deden. Zeker bij een Arabisch WK. Maar die vijandigheid die al dit geweld uitstraalt naar het land waar ze wonen, vind ik enorm zorgwekkend. En zeker ook omdat het in meerdere steden en in meerdere landen gebeurde. Maar niet in Marokko zelf. En het ging niet om een uit de hand gelopen feestje met een paar raddraaiers die de bocht uit vlogen. Dit waren grote groepen, meerdere avonden. 

Dat zegt niet wat over alle Marokkanen in Nederland, want natuurlijk is er een meerderheid die dit afschuwelijk vindt. Maar het zegt wel wat over de verhouding tussen deze groep jonge Marokkanen en onze samenleving. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.