Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Josephine

Josephine

23-11-2015 om 08:34

Basis verzekering dekking buitenland

Ik zit even de gegevens te bekijken voor mijn basis verzekering en zie dat ik geen dekking heb bij (even knippen en plakken) "Spoedeisende hulp na een ongeval of acute ziekte tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland, inclusief hulp en advies via SOS International."

Nu ga ik bijna nooit naar het buitenland, maar wat houdt dit nu eigenlijk in dan? Stel dat ik in Belgie ben? En daar mijn been breek? Moet ik dan ALLES zelf betalen.... ik snap 'm niet helemaal, of alleen alles wat buiten basiskosten valt. En als ik op vakantie naar het buitenland ga en een reisverzekering afsluit.... (wat ik altijd wel doe) heb al een beetje gezocht op internet en zie wel wat uitleg....maar daar kom ik ook niet uit, het staat er zo verwarrend.

Hanne.

Hanne.

23-11-2015 om 08:47

bijzonder

Ik vind het bijzonder dat je daar niet voor verzekerd bent, volgens mij zit spoedeisende hulp in het buitenland namelijk in de basisverzekering. Alleen kan je zijn dat je niet het hele tarief vergoedt krijgt

http://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/soorten-zorgverzekering/mijn-zorgverzekering-overzicht/zorgverzekering-buitenland/

De reisverzekering vergoedt kosten die niet uit de basisverzekering worden betaald. Mocht je dus in Belgie je been breken dan gaat de rekening naar je zorgverzekeraar (direct of via jou), dat wat je niet vergoed krijgt kan je vervolgens bij je reisverzekering declareren.

Henriette123

Henriette123

23-11-2015 om 10:05

Josephine vergissing?

Vergis je je niet?
Is het niet zo dat je geen vergoeding krijgt voor buitenlandse ziektekosten BEHALVE in die situaties die jij opnoemt?

Josephine

Josephine

23-11-2015 om 10:14

zie het hier (linkje)

https://www.ditzo.nl/zorgverzekering/premie-berekenen

Als je kijkt op de link en gaat naar nummer 2. Dan zie je dat je, als je je niet aanvullend verzekerd, je niets krijgt bij "hulp buitenland" (daar heb ik het 'i' tje aangeklikt en kreeg ik de tekst die ik in mijn eerste bericht had gekopieerd.

Maar was inmiddels ook al op de link van Hanne gekomen en volgens mij kan ik het wel in orde maken door bij iedere buitenlandse reis een reisverzekering af te sluiten toch?

angel3

angel3

23-11-2015 om 10:16

altijd reisverz

Sluit altijd een reisverzekering af dan ben je gewoon gedekt. Sluit gewoon een doorlopende af ook voor de weekendjes belgie. Kost echt bijna niks en is een hoop gezeik minder. Want stel je breekt je been. In het buitenland zijn er weinig public hospitals zoals wij ze kennen. Die zijn wel gedekt uit de basis maar vaak wordt je naar een private clinic gebracht. Die zijn veel duurder en je krijgt vanuit je basis alleen de vergoeding uitgaande van het nederlandse tarief. De tarieven in het buitenland zijn vaak hoger. Of stel je gaat skien en je moet met de heli van de berg af dan dekt de basisverzekering dit NIET. Dat gaat echt via je reisverzekering. Dus om van alle gedoe af te zijn sluit een doorlopende reisverzekering af.
Hier staat het duidelijk uitgelegd
http://www.consumentenbond.nl/zorgverzekering/soorten-zorgverzekering/mijn-zorgverzekering-overzicht/zorgverzekering-buitenland/

Wel verzekerd, maar........ LET OP!

""Spoedeisende hulp na een ongeval of acute ziekte tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland, inclusief hulp en advies via SOS International.""
Als ik erop google, kom ik op Ditzo. Klopt dat?

Je bent in het buitenland voor die kosten verzekerd. WEL dus.
Mits en maar......
Ditzo verlangt dat je bij spoedeisende hulp contact opneemt met SOS international. Die gaan dan vervolgens bepalen of de hulp die je nodig hebt wel spoedeisend is en zo ja wat je daarvoor vergoed krijgt.

Eigenlijk staat er in de regels: Bel niet 112 maar SOS international.

De vergoeding voor kosten in het buitenland is nooit meer dan dat bedrag wat er in Nederland voor betaald zou worden aan de hulpverlener. De rest moet je zelf betalen.
En dat kan veel geld zijn. Er zijn nogal wat landen (bijvoorbeeld ook Spanje) waar toeristen bijna standaard in een privé kliniek belanden. Daar heb je weinig invloed op als je op de brancard ligt.
De rekening voor een gebroken arm zomaar 10.000 euro of meer worden.

De andere adder onder het gras is dat er bij kosten in het buitenland wel achteraf gezeurd wordt over de vraag of wat je had wel spoedeisend was.
Stel je wordt onwel, omstanders vrezen een infarct. Je wordt met bloedspoed naar het ziekenhuis gebracht waar het standaard protocol in gang gaat. Een batterij aan testen en twee nachten observatie.

Conclusie: niks aan de hand.

Over exact die situatie heb ik al eens problemen gehad. Univé heeft er alles aan proberen te doen om de kosten (maar 475 € trouwens) niet te hoeven betalen. Niks aan de hand is niet urgent, meende men.

Jamie

Jamie

23-11-2015 om 10:46

zo maf

Stel dat je in Zuid-Limburg woont, dan is het buitenland vele malen dichterbij dan 90% van Nederland. Een doorlopende reisverzekering telt alleen als je ergens minimaal een nacht verblijft maar boodschappen kun je dan maar beter niet doen in het buitenland want stel dat je uitglijdt in de supermarkt? Is toch onzin?

Ontzettende onzin

En bovendien ook nog ernstig in de weg van het Europesche idee.

In de praktijk leveren Duitsland, Belgie en Frankrijk niet zoveel problemen op.

Spanje schijnt wel een probleem te zijn: de zelfstandig ondernemer 'Ambulance' brengt je naar het ziekenhuis dat hem een bonus geeft.

Consumentenbond:

'Verschillende soorten zorgverzekering
De inhoud van het basispakket is bij iedere zorgverzekeraar gelijk, maar in de manier waarop je de zorg vergoed kan krijgen, zit een belangrijk verschil. Bij een zogenaamde naturapolis krijg je alleen de maximale vergoeding als je naar een zorgverlener gaat die een contract heeft afgesloten met je zorgverzekeraar. Als dat niet zo is, moet je vaak zelf een deel van de kosten betalen. Bij een restitutiepolis krijg je bij iedere zorgverlener dezelfde vergoeding. Vaak is een restitutiepolis wat duurder dan een naturapolis.'

Zie link #5

Bel even je verzekeringsmaatschappij.

Ps: Is deze vraag gerezen na het spotje over verzekeringen op de tv?
Het is inderdaad zinvol een polis na te kijken. Hier dachten we dat alles goed zat. Na een bezoek aan de dokterspost in het buitenland, bleek kind niet te zijn aangemeld bij de extra dekking in buitenland. Als gezin, vallen we al jaren onder één polis maar we hadden de kinderen nooit specifiek aangemeld. Gelukkig kon dit met terugwerkende kracht.

Verschillen

Wij hebben onze polis bij een andere maatschappij dan de maatschappij in een van de hierbovengenoemde reacties. We hebben een positieve ervaring bij een klantvriendelijke verzekeringsmaatschappij.
Misschien is die van Josephine net zo klantvriendelijk, bel.

Josephine

Josephine

23-11-2015 om 11:22

ik heb het over ditzo, zie bericht nr 4

Het gaat om Ditzo, zat er vorig jaar ook bij maar ging weer eens goed kijken naar de voorwaarden. https://www.ditzo.nl/zorgverzekering/premie-berekenen
Als je kijkt op de link en gaat naar nummer 2. Dan zie je dat je, als je je niet aanvullend verzekerd, je niets krijgt bij "hulp buitenland" (daar heb ik het 'i' tje aangeklikt en kreeg ik de tekst die ik in mijn eerste bericht had gekopieerd.
Andersom als wat M.Lavell schrijft denk ik juist dat ik dan dus géén spoedeisende hulp na een ongeval of acute ziekte tijdens een tijdelijk verblijf in het buitenland, en geen recht heb op hulp en advies via SOS International.
Dus juist niet van SOS international....zo lees ik het in ieder geval.
Maar dat is dan toch opgelost als ik een reisverzekering neem tijdens buitenlandse reisjes?

bloemetje

bloemetje

23-11-2015 om 11:36

wel vergoed toch?

Op de site van Ditzo vind ik dit bij de omschrijving van de basisverzekering:

https://www.ditzo.nl/zorgverzekering/basisverzekering

Foutje?

Ah, ik zie het.
Het is toch net alsof die zorg alleen maar verzekerd is als je dat extra bijverzekerd.
Dat is een foutje..... of misleiding, dat kan ook.

Vraag het Ditzo in een mailtje

Henriette123

Henriette123

23-11-2015 om 12:03

Linkje

Jou linkje verwijst naar aanvullende verzekeringen bovenop de basisverzekering.
Vanuit de aanvullende verzekering lijkt het alsof er niets wordt vergoed.
Dat staat volgens mij los het feit dat iedereen vanuit de basisverzekering recht heeft op spoedeisende hulp in het buitenland, zeker binnen Europa, wel onder voorwaarden.
Daarnaast is een doorlopende reisverzekering nuttig voor extra kosten. Als je een gezinspolis hebt, vallen daar ook je nog jong meerderjarige thuiswonende en zelfs buitenshuis wonende studerende kinderen onder.

Wandelaar

Wandelaar

23-11-2015 om 12:34

Doorlopende reisverzekering

Ik ga vaker wandelen in de Ardennen en de Eifel en heb mijn verzekeringsagent gemaild over de noodzaak van een reisverzekering. Probleem hierbij is dat meeste reisverzekering alleen dekken als er een overnachting bij zit. Maar ik heb een goede verzekeringsagent en die heeft eentje voor me gevonden. Hij had nog meer interessants te vertellen. Ik kopieer het even:
De basis van een reisverzekering is altijd het recreatief karakter.
> Indien je dus gaat wandelen in de Ardennen is dit een recreatief karakter.
> Mensen die in de grensregio inkopen doen vallen niet onder deze definitie.
>
> Daarnaast biedt een reisverzekering alleen in het buitenland dekking.
>
> Daar je geen dure spullen meeneemt, is een bagagedekking niet noodzakelijk.
>
> Ziektekosten annex reisverzekering.
>
> Ziektekostenverzekeraars hebben de laatste jaren hun dekking en vooral richting buitenland aangepast.
> In Nederland heeft men afspraken met ziekenhuizen en artsen ivm de betalingen.
> In het buitenland heeft men deze afspraken niet.
> Je loopt het risico dat de basisverzekering alleen maar jouw declaratie vergoedt tot aan de hoogte welke men in Nederland zou betalen.
> Hoe verder je van Nederland afgaat, hoe belangrijker een reisverzekering wordt.
>
> Indien je een basisverzekering met aanvullende zorg hebt, betaald men in de regel maximaal 2 maal het Nederlandse tarief.
>
> Belang van een reisverzekering
> Het voordeel van een reisverzekering is dat deze de kosten vergoedt die een zorgverzekering niet vergoedt.
> Stel dat je in een kliniek opgevangen dient te worden en de zorgverzekering betaald deze niet volledig, de reisverzekering betaald dan het restant.
>
> Samenvatting
> Je bent woonachtig in een grensgebied.
> In de regel zal men in de Ardennen de noodzakelijke zorg bieden.
> Voor de verdere behandeling zal men in de regel de behandeling in Nederland laten doen, dan heb je met de reisverzekering niet meer te doen.
>
> Wil je geen risico lopen dan adviseren wij een doorlopende reisverzekering met de dekkingen SOS hulpverlening, Ongevallen en medische kosten.
> De premie bedraagt per jaar € 46.
> Risicodrager is Allianz Assistance. Zij geven dekking bij een recreatief karakter in het buitenland.
> Andere reisverzekeraars als Reaal en Ing kunnen vaker iets goedkoper zijn, echter zij geven pas dekking wanneer u een overnachting kunt aantonen.

Dit is van 10 februari 2015 dus nog heel recent. En voor dat geld ga ik geen risico lopen op hoge kosten.

Yura

Yura

23-11-2015 om 20:15

Paar keer gehad

Wij hebben toch wel regelmatig iets gehad in het buitenland. Niet iets groots, dat we naar een ziekenhuis moesten ofzo, maar dingen als een keelontsteking, oorontsteking, hoge bloeddruk, hechtingen verwijderen (die voor vertrek in NL geplaatst waren). Dus huisarts-zaken eigenlijk. Ik heb altijd achteraf de rekening opgestuurd en gewoon zonder gezeur vergoed gekregen. De hechtingen waren zelfs buiten Europa, maar ook daar geen probleem.

Reislustig

Reislustig

23-11-2015 om 21:49

Overnachting

Dat een reisverzekering wil dat je overnacht in het land waar je de zorg nodig hebt wist ik niet. Hoe zit het dan met doorreislanden? Stel je gaat naar Frankrijk en je krijgt een ongeluk in Belgie. Je gaat naar Oostenrijk en je krijgt een ongeluk in Duitsland. Je komt daar in een ziekenhuis, maar een overnachting in dat land heb je niet gemaakt en was niet gepland. Ik hoop toch dat de reisverzekering dan wel vergoed? Nog nooit gehoord dat dat een probleem is.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-11-2015 om 17:01

Goedkope landen en dure landen

Een reisverzekering is zeer aan te raden als je naar landen met dure zorgkosten gaat. Amerika is zo´n land. Daar is het zo duur, dat Nederlandse zorgverzekeraars daar maar een klein stukje van vergoeden (want: zorg wordt vergoed tot het bedrag van Nederlandse tarieven van gecontracteerde zorg.

Ga je naar een land met een voor Nederland onleesbare taal, zoals Turks, Marokkaans e.d., dan heb je een E111 formulier nodig, voor Rusland een Ruslandverklaring (om maar een paar situaties te noemen). Bij waar ik werk moet je altijd facturen in begrijpelijke taal kunnen overleggen. Kun je dat niet, dan kun je op eigen kosten een officiële tolk aan het werk zetten anders wordt er niet vergoed.

Ik meen mij te herinneren dat in Kassa werd gewaarschuwd dat je je voorwaarden goed door moet lezen wat betreft werelddekking. Niet overal wordt alles vergoed heb ik dus meen ik gehoord.

ANWB

Daar is het zo dat een dagje buitenland zonder overnachting wel onder de dekking van de doorlopende reisverzekering valt. Binnen Nederland moet er een betaalde overnachting plaats vinden . Als er iets aan de hand is bel je met de alarmcentrale, dan heb je ook geen taalproblemen . Zij bemiddelen immers en maken je dossier op. Zo heb je dus ook geen problemen bij autoreizen waarbij je inderdaad alleen maar door een land heen rijdt maar ook bij een dagje kerstmarkt of pretpark

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.