Off-topic discussies

elisadejong
26-03-2025 om 15:28
Baby tijdens verbouwing
Wij zijn onlangs verhuisd en verwachten binnenkort ons eerste kindje. Tijdens de verhuizing dachten de mensen van het verhuisbedrijf heel goed mee in wat ik eventueel zelf kon doen. Nu is ons huis nog niet helemaal af en twijfel ik of ik het wel prettig vind om een paar weken na de bevalling al klussers in huis te hebben. Als dit hetzelfde type mensen als van het verhuisbedrijf zijn, vind ik het geen probleem, maar dat weet ik dus niet.
Zullen we de gok wagen, of moeten we de klus verschuiven naar een paar maanden later en het voor lief nemen dat niet alles af is?
Ik hoor graag jullie ervaringen.

Annaniem2023
26-03-2025 om 15:37
Het is wel lekker als je huis af is, dus ik zou pleiten voor zo snel mogelijk laten komen. Heb je de mogelijkheid om bij iemand anders te gaan zitten als het te lawaaiig wordt? Vlak na de bevalling moet je herstellen en misschien 's middags rusten. Ik weet iet hoeveel lawaai ze produceren.

elisadejong
26-03-2025 om 16:06
Er gaat waarschijnlijk wel veel geboord worden, ik kan wel naar een vriendin in de buurt. Het enige punt dat me daarin tegenhoudt is dat ze drie katten heeft die behoorlijk veel haren...
Maar de verbouwing uitstellen kan met de drukte van de verhuizers zo weer maanden duren.

Anoniemvoornu
26-03-2025 om 16:11
elisadejong schreef op 26-03-2025 om 16:06:
Er gaat waarschijnlijk wel veel geboord worden, ik kan wel naar een vriendin in de buurt. Het enige punt dat me daarin tegenhoudt is dat ze drie katten heeft die behoorlijk veel haren...
Maar de verbouwing uitstellen kan met de drukte van de verhuizers zo weer maanden duren.
Kattenhaar is zo op te lossen met een rolletje , die kleine is nog zo klein dat hij ze niet echt kan aaien enz. Ik zou de verbouwing doorzetten , een" af "huis geeft heerlijk rust , en met een paar maanden heb je denk ik veel meer last ervan , kleine die kruipt/begint te lopen en stof enz , slapen idem, mijn kind sliep de eerste maanden makkelijker ergens doorheen als later

Marianne76
26-03-2025 om 16:17
Als je net bevallen bent, staat je leven al volledig op zijn kop heb je echt rust nodig. Zeker geen vreemde mensen in je privé-ruimte. Je hebt een rustig, beschermd "hol" nodig.
Bovendien: boren betekent lawaai en veel stof, dat is een bijzonder slecht idee met een baby. Ik zou die verbouwing uitstellen, een jaar of meer. Ik zou ook dan nog tijdelijk ergens anders verblijven/logeren, totdat het klaar is.

PolderGeek
26-03-2025 om 16:28
Het lijkt een lastige keuze. Als je huis al bijna af is, zou het fijn zijn om snel te kunnen genieten van een afgeronde ruimte. Maar je herstel na de bevalling is ook belangrijk. Het idee om tijdelijk ergens anders te blijven, kan helpen als het lawaai en de stof te veel zijn. Aan de andere kant, met een baby die straks ook meer beweegt, kan het later ook lastiger worden om de verbouwing te doen. Het hangt echt af van hoeveel je van de verbouwing kan verdragen in die eerste weken.

Schemerlampje
26-03-2025 om 16:45
Wat moet er nog gebeuren? Het maakt nog al uit of er een hele nieuwe keuken en/of badkamer in moet, of dat de zolder goed afgetimmerd moet worden of zo. En hoe lang zijn ze bezig? 1 of 2 dagen of meer dan een week. Voor een paar dagen zou je ook naar een bed & breakfast kunnen gaan. Kun je meer je eigen ding doen dan wanneer je bij iemand in huis zit.
Voor de bevalling is geen optie meer?

Marianne76
26-03-2025 om 16:48
PolderGeek schreef op 26-03-2025 om 16:28:
Het lijkt een lastige keuze. Als je huis al bijna af is, zou het fijn zijn om snel te kunnen genieten van een afgeronde ruimte. Maar je herstel na de bevalling is ook belangrijk. Het idee om tijdelijk ergens anders te blijven, kan helpen als het lawaai en de stof te veel zijn. Aan de andere kant, met een baby die straks ook meer beweegt, kan het later ook lastiger worden om de verbouwing te doen. Het hangt echt af van hoeveel je van de verbouwing kan verdragen in die eerste weken.
Je hebt rust nodig voor je herstel en voor goede hechting. Dat zou ik nooit in gevaar brengen, dat kun je namelijk nooit meer over doen.
Zelfs als alles perfect gaat heb je dat nodig. Wat als je een bevalling met complicaties hebt, wat als er iets met je baby aan de hand is? Dan heb je het nog veel meer nodig.

Anoniemvoornu
26-03-2025 om 19:46
Marianne76 schreef op 26-03-2025 om 16:48:
[..]
Je hebt rust nodig voor je herstel en voor goede hechting. Dat zou ik nooit in gevaar brengen, dat kun je namelijk nooit meer over doen.
Zelfs als alles perfect gaat heb je dat nodig. Wat als je een bevalling met complicaties hebt, wat als er iets met je baby aan de hand is? Dan heb je het nog veel meer nodig.
Dan kan ze toch bij een vriendin in de buurt terecht? genoeg baby's die opgroeien met huisdieren, enige bezwaar van to , de 3 katten, ikzelf heb een kind van 1derhalf een verbouwing nu zou me veel meer stress geven als toen mijn kleine nog niet over de vloer rende , splinters enz, zal vast per persoon en kind verschillen maar mijn buren beneden waren aan het verbouwen en mijn kind sliep zo door de boorgeluiden met 2 maanden maar is nu met zijn slaapje zo wakker van een grasmaaier enz.

Moederkareltje
27-03-2025 om 12:04
Gewoon zo snel mogelijk alles af laten maken. Snachts zijn ze er toch niet, dan kun je genoeg rusten. Hup om 20.00 uur naar bed. Bovendien ben je toch wel kapot, met of zonder geboor. Een eerste kind is een aardverschuiving. Mijn ervaring is dat als babys eenmaal slapen ze ook door geboor of de stofzuiger heen slapen. Daarbij is mijn ervaring dat ik toch niet overdag kon slapen. Een af huis lijkt mij goud waard. Dat is pas rust.

Koud
28-03-2025 om 12:47
Ik 2 kinderen gekregen tijdens een verbouwing. Ze sliepen in een mandje op tafel dwars door al 't boren breken heen. We hebben jarenlang tussen het stof en gruis gewoond, en ze zijn gewoon groot geworden.

Junio
28-03-2025 om 13:37
Koud schreef op 28-03-2025 om 12:47:
Ik 2 kinderen gekregen tijdens een verbouwing. Ze sliepen in een mandje op tafel dwars door al 't boren breken heen. We hebben jarenlang tussen het stof en gruis gewoond, en ze zijn gewoon groot geworden.
Volgens mij ligt dit ook heel erg aan wat voor persoon je zelf bent. Sommige mensen kunnen dat prima verdragen, anderen worden er heel onrustig van. Hetzelfde geldt voor even bij een vriendin in huis gaan zitten, ik denk dat je jezelf goed genoeg kent om te weten of je dat kan verdragen.
En je kan je na een bevalling prima voelen maar er zijn ook genoeg vrouwen die langer nodig hebben voor herstel (psychisch/fysiek). Kun je denken ‘ach dat zien we dan wel’ en in geval van nood kan ik in een ander huis terecht? Of weet je van jezelf dat je wat minder flexibel bent dan zou ik het plannenvan een verbouwing uitstellen tot na de bevalling. Dan weet je ook hoe je je voelt.
Voor de baby maakt het denk ik niet veel uit waar hij dan is (oke geen stof/verfdampen etc), maar maakt het wel uit of de ouders zich goed voelen.