Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

avondvierdaagse zonder kinderen

Bij ons is momenteel de avondvierdaagse, maandag waren we mooi voor de bui binnen. Zoon kwam die dag een meneer tegen die hij kent. De man liep alleen, en vertelde dat hij hem voor de 37e keer liep. De 5 kilometer (maar goed, er is bij ons dit jaar alleen een 5 kilometer wegens gebrek aan vrijwilligers, misschien liep de man tot nu toe wel 10).

Ik snap hier dus niets van. Mijn kinderen vinden de avondvierdaagse geweldig, dus vooruit dan maar, maar wat een volwassene eraan zou kunnen vinden ontgaat mij geheel. Je loopt mannetje aan mannetje dus een beetje lekker doorlopen is er niet bij, de routes lijken elk jaar behoorlijk op die van voorgaande jaren, en als je als volwassene alleen loopt hoef je het voor de gezelligheid ook niet te doen. En wie echt van wandelen houdt heeft daarvoor wel mooiere en betere mogelijkheden dan een rondje door de wijk en het park.

Het is vast heel bekrompen van mij, maar ik vind volwassenen die zelf met de avondvierdaagse meelopen (en dus niet als begeleider) eigenlijk een beetje vreemd. Of ben ik vreemd, en zijn er bosjes volwassenen die zonder kinderen meegaan, en heb ik die alleen nooit opgemerkt?

groeten,

Temet

ijsvogeltje

ijsvogeltje

01-06-2016 om 11:08

helemaal niet vreemd

Ik vind het helemaal niet vreemd. Er zijn massa's mensen die 'wandelen' als hobby hebben en soms wel iedere week aan een georganiseerde wandeltocht meedoen. Persoonlijk denk ik dat zo'n avondvierdaagsen dan ook direct de minst leuke is, want veel te massaal.

caton

caton

01-06-2016 om 11:11

niet vreemd

Die man wil gewoon de 50 volmaken misschien. Ik vind het niet vreemd. Er zijn bij ons wel meer volwassenen die zonder kinderen mee doen. Sommigen lopen in groepjes, anderen lopen alleen.
Jaren geleden zat ik zelf in de organisatie van de plaatselijke wandelvierdaagse en toen deden de scholen hier helemaal niet actief mee. Toen waren het juist allemaal individuelen die meeliepen.

bertje1

bertje1

01-06-2016 om 11:15

hier ook

best veel individuelen die meelopen. maar dan niet in zo'n schuifelende schoolgroep!!

Parka

Parka

01-06-2016 om 11:24

niet raar

De man is (even invullen) misschien wel eenzaam en dan zijn groepen mensen/kinderen fijn om je eens tussen te bevinden.
Ik keek, meelopende met mijn kinderen ook altijd graag naar hoe het er aan toe ging, maar goed dat ben ik, ik observeer graag.
Wij hebben vanuit mijn werk ook georganiseerde wandelingen waaraan graag eenzame/alleenstaande volwassenen meedoen.
Ze bewegen, bevinden zich in gezelschap en hoeven niet eens te praten als ze dat niet willen.
Voor de man is het misschien iets dat hij graag zou doen maar die van volwassenen niet kan doen door wat voor reden dan ook. Dan kan hij het op deze manier toch een beetje beleven.

Thursday Next

Thursday Next

01-06-2016 om 11:25

hier ook

Ik moet er zelf ook niet aan denken... Maar ik weet dat er hier genoeg volwassenen alleen of met een kleine groep meedoen aan de 10 of 15 km. Die mogen (als individuelen) als eersten starten, ze kunnen lekker doorlopen en hebben niet veel last van die ruim 4000 schoolkinderen die achter ze aan komen.

Begeleiding.

Dat was vroeger juist niet. Nu lopen er peuters en kleuters, hele klassen georganiseerd mee. Toen ik hem vroeger liep was dat niet. Je liep met wat vriendinnetjes en er liepen geen ouders mee. Je deed pas mee als je er zelfstandig genoeg voor was. De laatste avond kreeg je een bosje bloemen en de medaille.
Ook stonden er geen kraampjes van de scholen met koffie en thee onderweg.
Hordes volwassenen liepen toen mee. Het was echt iets van de wandelvereniging.

Nu zou ik hem hier ook niet meer willen lopen als ik geen begeleider ben. Maar raar vind ik het niet als volwassenen alleen meelopen. Het is gezellig, altijd aanspraak en je bent gezond bezig.
En hier zijn de routes niet door woonwijken, groen genoeg.

Hortensia

Hortensia

01-06-2016 om 12:18

heel normaal

Ik woon aan een vierdaagseroute, ze komen elk jaar in mijn straat. Héérlijk om dan in mijn voortuin te zitten, wuiven naar de kinderen, knikken naar de volwassenen!

Wat komt er zoal voorbij? Van alles. Scholen, gezinnen. Het koor. De harmonie. De hondensportvereniging. Volwassen wandelaars, solo, duo of in groepen.

Een loslopende meneer zal me dus absoluut niet opvallen en ik knik hem net zo vriendelijk toe als alle anderen. Als ik enkele jaren geleden geen chronische voetkwaal had opgelopen was ik waarschijnlijk ook solo gaan lopen. Zolang er nergens duidelijk "alleen voor onder de 18" staat zie ik daar geen probleem in.

De echte wandelaars lopen meestal wel voorop wegens het tempo. En het is ook geen één grote meute die onafgebroken langswandelt. Het komt in gedeelten.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-06-2016 om 12:20

Temet

Ja, sorry, nu ben jij toch een beetje vreemd. De avondvierdaagse is voor iedereen. Als je zo denkt als jij nu doet, zou je álles kunnen schrappen. Geen Nijmeegse Vierdaagse meer, geen halve marathon voor amateurs, sluit de schaatsbaan maar, want waarom zou je op zo'n volle baan rondjes gaan rijden? Geen landelijke fietsdag meer, geen wandelvierdaagse zoals wij hier in de stad hebben, geen van Dam tot Damloop, enzovoorts.

Veel mensen vinden wandelen of fietsen zonder doel of gezelschap niet zo leuk, maar de sfeer van zo'n georganiseerde 'toestand' wordt gezellig gevonden, er is ook een doel, die afstand lopen. En hoe kinderlijk het ook mag lijken, is het certificaat, lintje of de medaille ook wel erg leuk.

zelf wel eens gedaan

als volwassene meegelopen zonder kind erbij maar dan wel een andere volwassene erbij. Ik vind het dus niet vreemd, acht mezelf ook in staat de avondvierdaagse in mijn uppie te wandelen. Maar ik ben dan wel zo dat ik af en toe even aansluit bij bekenden, een praatje maak en dan weer verder in mijn eentje.

Alicia

Alicia

01-06-2016 om 12:50

gut

'Het is vast heel bekrompen van mij, maar ik vind volwassenen die zelf met de avondvierdaagse meelopen (en dus niet als begeleider) eigenlijk een beetje vreemd.'

laten die 42.000 deelnemers aan de jaarlijkse Vierdaagse in Nijmegen het maar niet horen.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

01-06-2016 om 13:03

Mannen alleen

Zullen we mannen die alleen iets doen in een omgeving met veel kleine kinderen niet veel te veel generaliseren? Wij woonden een keer in een buurt met heel veel kinderen. Toen hoorden we dat een man alleen het huis naast ons gekocht had.

Ik heb het gelukkig nooit uitgesproken, maar heb mezelf toen wel even afgevraagd waarom een man alleen in zo'n kinderrijke buurt ging wonen. En achteraf was hij zó leuk!

Ik schaam me diep voor die gedachte. Is al heel wat jaren terug, dus ik durf er nu wel (anoniem) voor uit te komen.

Tijgeroog

Tijgeroog

01-06-2016 om 13:17

Hier

Hier in een grote stad lopen heel veel kinderen heel dicht op elkaar. M'n zoon zit nu in groep 7 en ik verwacht dat hij als hij op de middelbare school zit ook wil blijven lopen, maar dan misschien wel in een van de omliggende dorpen. Daar had hij het nu al over, voor volgend jaar (hier zijn we alweer uitgewandeld), want dan kan hij 15 km lopen, ipv 10. Hij wandelt erg graag.

Temet

Temet

02-06-2016 om 13:40 Topicstarter

Aha, zit dat zo...

Mijn idee was dat de Avondvierdaagse- even los van hoe die ooit ontstaan was - inmiddels echt een evenement voor lagere-schoolkinderen is geworden, zodat er verder (bijna) niemand meer meeloopt. Ik zie bij mij in de buurt ook alleen maar scholen als groep lopen, niet ook het koor en de scouting bijvoorbeeld (zelf liep ik als kind met de scouting mee, maar dat is hier dus niet te zien). Vandaar dat ik het zo gek vond dat iemand 'los' meeliep. Maar kennelijk komt dat dus veel vaker voor. Misschien zie ik die mensen verder niet omdat ik in zo'n klont kinderen+ ouders vastzit. Kinderen van middelbare-schoolleeftijd zie ik hier helemaal niet lopen. Of het moet een keer een grotere broer of zus zijn die een avondje meeloopt met de basisschoolgroep van broertje/zusje.

De vierdaagse van Nijmegen was, en is nog altijd, een evenement voor volwassenen, dus dat ligt in mijn idee heel anders.

Groeten,

Temet

Jasmijn

Jasmijn

02-06-2016 om 16:02

ik ook zonder kinderen

Mijn kinderen vonden de avondvierdaagse helemáál niet leuk, maar ik wel, dus ik gaf me altijd wel op en liep dan met de klas en andere begeleiders en moeders mee. Erg gezellig, het is prima vol te houden omdat het zo'n laag tempo is.

Triva

Triva

02-06-2016 om 19:38

Temet

Mijn zoon van nu 17 vraagt elk jaar of we met hem meegaan de avondvierdaagse lopen Ik loop al genoeg en hij nu ook wel want hij is ook postbezorger geworden en werkt nu extra na zijn examen maar ik heb een nog beter excuus: ik werk drie avonden in de week LOL.

Vogel

Vogel

02-06-2016 om 20:06

Best vreemd

Ik zou er ook van opkijken, hier lopen echt alleen scholen mee, wordt ook vanuit de scholen georganiseerd met drinkposten onderweg. (Zucht, voor 5 kilometer.)
Maar blijkbaar verschilt het dus per gemeente Temet.

Marjoleine64

Marjoleine64

02-06-2016 om 22:57

En hier is het juist allemaal los

Geen groepen, geen schoolklassen. Losse kinderen, wat ouders van de jongere kinderen die achterin samen lopen. En een trouwe groep vrijwilligers met de bejaarden en gehandicapten die de kortste afstand doen, of alleen de laatste avond. Met de muziekvereniging lopen we de laatste avond altijd de 5 km, dit jaar hadden we gelukkig mooi weer én een flinke hoeveelheid lopers (ze hadden de 3 en 5 km voor de laatste avond samengevoegd). Bij flinke hoeveelheid denk dan aan 120-150 man... ja we zijn maar een klein dorp, en de routes variëren hier noodgedwongen niet echt veel. De 10 km zijn maar heel weinig lopers. Ik heb het altijd jammer gevonden dat de school er niets mee doet, ik vond het vroeger juist altijd leuk om met de hele (bijna) klas mee te doen.

Triva

Triva

02-06-2016 om 23:49

vergeet niet

dat je ook fietsvierdaagses hebt in de avond en daar doen helemaal geen schoolklassen aan mee maar veel losse inschrijvers.

Temet

Temet

03-06-2016 om 10:34 Topicstarter

Jasmijn

Laag tempo, zeg dat wel! Het was gisteren echt sjokkesjok. En dat vind ik dus dodelijk vermoeiend, eerlijk gezegd, als ik in eigen tempo loop dan heb ik er stevig de pas in. Ik was trouwens niet de enige die er moe van werd. Maar ja, aan zo'n laag tempo valt natuurlijk niet te ontkomen als er zoveel van die kleintjes meelopen die met die korte beentjes minstens tweemaal zoveel stappen moeten zetten

Het zit er weer op, en we hielden het droog, dus dat was mooi. De kinderen een voldaan gevoel en een mooie medaille, wat wil een mens nog meer.

Groeten,

Temet

Lieverdje

Lieverdje

03-06-2016 om 13:18

hier ook een kinderevenement

Hier is de avondvierdaagse ook specifiek een kinderevenement, het wordt echt zo aangekondigd als speciaal voor kinderen. Ook hier een enorm gesjok....de eerste avond deden we ruim 2 uur over 4,5 kilometer! Het is dat er hordes bekenden meelopen en je toch wel een gezellige avond hebt, maar als volwassene zonder kinderen zou ik nooit meedoen. Ik snap Temet wel dat ze zich erover verbaast

Half a twin

Half a twin

03-06-2016 om 13:40

Kinderevenement met opmerking

Niet alle kinderen vinden dat gesjok in de meute leuk. Mijn kinderen starten bewust laat. Als de meute om 18.00 mag wegwandelen wachten zij nog eenklein uur voor ze zelf vertrekken en dan zijn ze met de meute binnen. In ons dorp mag je tot 21.00 uur lopen dus als je goed kan doorlopen kan dat wel een urtje later starten.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-06-2016 om 13:55

Afstand

Het ligt denk ik ook aan de afstand of je al dan niet veel loslopende deelnemers ziet. De kleintjes lopen 5 kilometer, maar zodra kinderen dat maar kinderachtig gaan vinden, wordt het al snel 10 kilometer en die afstand is misschien ook interessanter voor de alleengangers. Ik ben niet zo'n wandelaar, althans niet zomaar een eind weg wandelen zonder honden, ik fiets liever. De avondvierdaagse bekoort mij dan ook niet erg meer sinds ik 13 ben. Ik heb weer meegelopen met mijn kinderen, dat is dan toch wel weer leuk, en dat was dat.

Noet

Noet

03-06-2016 om 14:49

Afstand idd

ik heb 'm jaren gelopen, maar wij als vereniging schreven de oudsten in voor de 15km en daar lopen de meeste volwassenen ook.

De kleintjes tot een jaar of 8 liepen 5, 9 en ouder 10 en van af een jaar of 12 de 15.

Leuk hoor zo'n medaile met steeds meer sterren.
Een vriend van mij heeft dit jaar voor de 30e keer meegedaan.

Ik was van de week helemaal verbaasd. Dochter ging met vriendinnen naar de film en zou verzamelen bij een vriendin. Wij zijn daar lopend heen gegegaan (900m). Met nog zo'n 300m te gaan staat 1 van de meiden druk te zwaaien aan de overkant van de straat voor haar huis(!), of wij mee willen rijden met de auto naar het verzamelputn...... Ja, zegt haar vader, want ze moet vanavond de avondvierdaagse nog lopen (kind is bijna 11, zeker niet klein van stuk en ook niet ziekelijk (behalve dan de giechels ) en ze lopen 5 km.

Ik zal mijn kind wel mishandelen want die moest 's avonds nog gewoon op de fiets naar de sporthal (4km enkele reis) 2 uur trainen en dan ook nog terugfietsen.

Ik ben er nog verbaasd over en het was afgelopen woensdag al.

hier ook gewoon zonder kinderen

Hier wordt ook zonder kinderen gelopen door volwassen. Zelf lopen we de avonden wisselend met of zonder kinderen. Hier lopen ze nog niet echt met de scholen omdat de avond 4 daagse nog niet zo lang bestaat. De oudsten lopen niet meer mee i.v.m. andere bezigheden. De jongste loopt nog wel mee, maar zoekt soms een vriend op om mee te lopen. Wij zijn fanatieke wandelaars, starten vroeg en lopen eventueel een groep zo voorbij als de afstanden bij elkaar komen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.