Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jacquel

Jacquel

30-06-2013 om 11:34

Auto halfvol tanken

Onlangs kwam hij weer voorbij op televisie: de aanbeveling om je auto maar halfvol te tanken. Dat scheelt in gewicht en daarom in brandstofgebruik. Ik heb dit altijd flauwekul gevonden.

Stel, je auto weegt 1000 kg en heeft een tank van 60 liter. Als je die altijd voor de helft vult, scheelt dat ca. 30 kg. Dat is 3% van het lege gewicht van je auto. Als je 10.000 km in een jaar rijdt, geldt die winst voor 5.000 km (want voor de rest heb je sowieso je tank al halfleeg gereden). Veel verder ben ik niet gekomen met mijn rekensom, want ik ben een hartstikke alfa. Maar volgens mij is de winst te verwaarlozen en kun je maar beter rustiger rijden en sneller doorschakelen. Kan iemand dit bevestigen, of juist weerleggen?

Dus dan ook liever maar een gezinslid thuis laten, dat scheelt ook weer gewicht. Rare redenering.

Zal theoretisch wel iets voor te zeggen zijn, maar heeft helemaal niks met de praktijk te maken.

P

P

30-06-2013 om 12:58

Jacquel

Je moet niet eens uitgaan van dat lege gewicht natuurlijk dus het verschil is minder dan 3%.

Jacquel

Jacquel

30-06-2013 om 16:40

Inderdaad

Het doet me denken aan een vraag bij de natuurkundeles. Als je een bad vult, kun je dan beter beginnen met koud water of met warm water? Zelf zou ik meteen de goede temperatuur proberen te mengen, maar dat was niet de bedoeling. Het goede antwoord was dat je moet beginnen met koud water en dan met warm water moet bijmengen. Want dat koude water kon iets van de omgevingstemperatuur opnemen, en dat was winst. Pff, van een halve graad misschien. Leuk voor de theorie, maar in de praktijk merkt niemand het verschil.

bibi63

bibi63

30-06-2013 om 17:56

Nou

ik heb een bloedhekel aan tanken. Dus, nee, áls de tank leeg is dan graag weer helemaal vol, zodat het fff duurt voordat ik weer moet...
Bibi

Knurf

Knurf

30-06-2013 om 18:49

Was er niet iets met vuil in de tank?