Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

lin

lin

21-12-2016 om 10:00

Assisterende ouders bij sport. ( kind uitsluiten )

Hi,

Mijn dochter en ik zitten bij een zelfverdedigings sport.
We hebben een redelijk grote groep van kleine kinderen onder de 10 waarvan de ouders niet mee willen doen
Op een gemiddelde les krijgt iedere ouder 5 tot 6 kinderen bij zich om ze te begeleiden bij de oefeningen, waarbij de trainer eerst de oefening voordoet en daarna wisselend de groepjes helpt die het meeste begeleiding nodig hebben.

denk hierbij aan bepaalde trappen. hoe los te komen als iemand je bij de nek pakt en dergelijke.

Ik doe dit met alle plezier en de kinderen vinden dit ook allemaal prachtig.

maar nu werd ik ineens agressief aangesproken door een nieuwe meekijkende ouder die vond dat ik haar kind niet mocht corrigeren bij de oefeningen.

Hierdoor moeten we een stiptheidsactie gaan doen waardoor haar kind uitgesloten zal worden bij alle begeleide oefeningen Dit is zeker 3/4 van de lessen.
daarnaast mogen we het kind ook niet aanspreken als ze een regel overtreed. zoals in het niet uitgeklapte wandrek klimmen enz.

Heeft iemand een tip hoe hier mee om te gaan ?

Sally MacLennane

Sally MacLennane

21-12-2016 om 10:02

Misschien kort door de bocht, maar...

Kinderen van zulke ouders zouden op mijn club niet meer welkom zijn.

Matze

Matze

21-12-2016 om 10:03

neerleggen

Neerleggen bij de hoofdverantwoordelijke: de trainer.
Die moet het oplossen en anders het kind zelf maar bij zich nemen.

vlinder72

vlinder72

21-12-2016 om 10:50

Trainers

Bij ons zou zo'n ouder direct aangesproken worden door de hoofdtrainer. Even de algemene regels uitleggen en dat alle kinderen zich daaraan moeten houden. Ook haar kind.

Zijn er problemen met het kind dan horen ze dat ook graag. Daar kan altijd rekening mee worden gehouden.

Triva

Triva

21-12-2016 om 11:02

inderdaad

Maak het probleem van een ouder niet tot het probleem van de club. Als die ouder iets wil wat jullie niet kunnen geven dan mogen ze dat elders gaan zoeken. Je gaat niet de rest benadelen, een sport is geen verplichting voor die ouders.

Triva

Triva

21-12-2016 om 11:03

en die regels over dat wandrek....

belachelijk! Ik vind het al raar dat jullie daar in mee willen gaan en dat jij daarvoor hier tips moet gaan vragen. Dat kind moet je niet willen in de groep, jullie bepalen de regels, jullie zijn verantwoordelijk voor dat kind op dat moment en als dat kind van de ouders dingen mag die niet mogen dan is het kind dus niet welkom.

tante Sidonia

tante Sidonia

21-12-2016 om 11:07

we moeten een stiptheidsactie

gaan doen? Wat bedoel je daarmee?

Ik vind het sowieso apart dat ouders blijkbaar meehelpen bij dit soort trainingen. Maar als andere ouders daardoor moeilijk gaan doen is het de verantwoordelijkheid van de trainer om dat op te lossen: dt lijkt me helder!

lin

lin

21-12-2016 om 13:58 Topicstarter

Concept misverstand

Ik ben erg verbaasd door sommige reacties. en duurde even tot ik besefte dat de meesten het concept niet herkennen .

maar ik zal dan eerst het concept uitleggen.

alle bijdragen zijn voor zaalhuur en materiaal.
De trainingen zelf worden gegeven door vrijwilligers.
De trainer is dus ook een vrijwilliger en degene die de andere ouders leert hoe ze de kinderen moeten begeleiden in de trainingen
En de ouders helpen ook met alle andere praktische zaken.

Hierdoor kunnen we meer kinderen bereiken die anders nooit mee hadden kunnen doen.
Ik ben ook de enigste vrouw die er altijd bij kan zijn waardoor ik automatisch de meisjes bij mijn groep krijg die niet op hun gemak zijn bij mannen.

met andere woorden we zijn allemaal vrijwilligers die proberen de boel in goede banen te leiden.
alleen soms krijgen we een situatie waarbij dat lastig is

Taruh

Taruh

21-12-2016 om 14:07

Lin

de meeste sportclubs draaien op vrijwilligers. Soms is er een vergoeding per uur maar dat levert je misschien een 10tje per avond op en dekt de reiskosten.

Het aanspreken van de ouder is echt een taak van de hoofdtrainer.
En als de ouder de werkwijze van de club niet accepteert is het jammer maar dan past het kind niet in de groep.

mieke

mieke

21-12-2016 om 15:20

lin

Dat is inderdaad de normale gang van zaken. Vrijwel alle sportverenigingen draaien op vrijwilligers. De trainers, de coaches, de scheidsrechters.

Ik heb ook jaren geholpen als assistent trainer. De hoofdtrainer(s) bedachten de training en wij kregen dan de middag voor de training een e-mail waarin precies stond wat de bedoeling was. Maar waren er problemen met kinderen of met ouders dan was dat de taak van hoofdtrainer om dat met de ouder of het kind te bespreken.

En ook al gaat het om vrijwilligers dan hebben ouders nog steeds niet het recht om allerlei eisen te stellen aan de manier waarop er met hun kind wordt omgegaan. Alle kinderen worden gelijk behandeld. Geen voorkeur, geen uitzonderingen (behalve als daar goede redenen voor zijn).

Zelf heb ik atletiektraining gegeven. Dat is echt een sport waarbij veel ouders met een kind waarmee iets aan de hand is denken dat een kind dat wel kan, klopt dat kunnen ze ook maar ze zullen wel met de reguliere trainingen mee moeten kunnen doen. Continu trainingen en wedstrijden verstoren is niet de bedoeling. Gelukkig gaf ik training bij een heel goede vereniging en konden ze grotere problemen altijd wel voor zijn. Meestal gingen ouders met kinderen die een-op-een begeleiding nodig hadden zelf ook mee helpen. Dat werkte perfect.

Tijd voor een gesprek met die ouder. Wat is er aan de hand met dat meisje? Waarom mag ze niet op haar gedrag aangesproken worden en waarom mag zij wel in het klimrek hangen en andere kinderen niet? Is er geen plausibele reden dan houdt het op en wordt het tijd voor die ouder en dat meisje om iets anders te gaan zoeken.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

22-12-2016 om 17:34

goed gesprek

Ik snap het nog steeds niet helemaal. De betreffende ouder heeft jou aangesproken? En wie heeft nu bepaald dat er een stiptheidsactie moet komen? En waarom zo'n maatregel? Wat is de rol van de trainer in dit geheel? Hij/zij is verantwoordelijk. Misschien is het er al lang geweest, maar volgens mij moet er dus gewoon een goed gesprek komen tussen de trainer en de ouder van het betreffende kind. Lijkt mij meer opleveren dan zo'n (in mijn ogen rare) stiptheidsactie.

mirreke

mirreke

22-12-2016 om 18:45

Je zou het als volgt kunnen oplossen:

je geeft aan dat die betreffende ouder altijd haar kind/dochter onder haar hoede houdt, dat zij zelf de oefeningen met haar kind doet, en dat zij zelf haar kind begeleidt als dat kind wel in het wandrek mag klimmen van haar. Omdat het niet verantwoord is als haar dochter zomaar mag rondlopen, omdat de begeleiding de andere kinderen niet alleen mag laten.

Dat laatste (in wandrekken klimmen) vind ik trouwens echt raar, want een wandrek in een gymzaal moet speciaal worden klaargezet om in te klimmen, omdat het anders gewoon gevaarlijk is, als het aan die haken aan de muur hangt.

Dus als jullie hoofdtrainer de confrontatie met die ouder niet echt aandurft, is dit een soort tussenweg. Maak ervan dat die ouder haar kind altijd en overal moet begeleiden, en dat ze anders helaas niet kan meedoen.

Of dat ze, net als alle andere kindjes, gewoon door de begeleidende ouder mag worden aangesproken en terechtgewezen. Dit zijn jullie regels en zo gaat het eraan toe.

Want je bent namelijk wel aansprakelijk, als dat kindje van die moeder niet tegengehouden mag worden, in het wandrek klimt (nog steeds omdat die moeder het goed vindt) en er vervolgens uitvalt. Dan hebben jullie het wel mooi gedaan.

Je kunt je dus gewoon daarachter verschuilen. En wil moeder het kind niet begeleiden, dan zijn ze samen niet meer welkom.

mirreke

mirreke

22-12-2016 om 18:47

Wij hebben het ooit ook zo gedaan

Wij deden met een groepje ouders peutergym. We betaalden samen de gymzaal, er was iemand die de lessen coordineerde, maar iedereen was verantwoordelijk voor het eigen kind. Zelf begeleiden, enz. Samen de toestellen klaarzetten en weer opruimen. Onhandelbare kinderen moesten door eigen ouders in de gaten gehouden worden. Ouders mochten dus niet relaxed op het bankje blijven toekijken...

maan.

maan.

23-12-2016 om 09:49

Heftig

Lijkt me best heftig zet je je in en dan zo op je vingers getikt. Snapt deze ouder het concept wel? Ik bedoel voor mij was dit onbekend en andere meelezers dus ook. Lijkt mij inderdaad geval van doorsturen naar de hoofdtrainer, niet jouw probleem maken, desnoods weigeren om diens kind in je groepje te willen begeleiden. Regels zijn regels, klimrekregels zijn er niet voor de lol. En als er een goede reden zou zijn om bij dit kind van de regels af te moetwn wijken dan had de betr ouder dit van te voren met opgaaf van reden kunnen uitleggen lijkt mij?

Puck

Puck

23-12-2016 om 09:59

Kiezen of delen

Ik ben zelf vrijwilliger bij een sportvereniging en geef training aan de kinderen van 6-13 jaar. Het gedrag van de ouder die jij beschrijft heb ik gelukkig niet meegemaakt en zou ik ook niet accepteren.
Je wilt toch dat je kind de sport leert lijkt mij? Dan kan het niet anders dat je een kind corrigeert en laat zien wat er beter kan. Als ik dat niet zou mogen dan kan ik het kind niets leren en is het weinig zinvol om te blijven komen. En een kind dat de regels overtreed niet mogen aanspreken? Nou dank je de koekoek, dan heb ik straks 14 kinderen in het wandrek hangen. Mag het kind thuis ook in de gordijnen klimmen en alles doen? Overal zijn toch regels nodig? Hoe doen die ouders dat dan op school?
Ik ben het met de anderen eens dat het de taak van de verantwoordelijke van de club is om de ouders aan te geven dat ze zich te voegen hebben naar de gangbare regels van de club en dat als ze zich daar niet aan willen houden er helaas geen plaats is voor hun kind.
Ook goed om in dat gesprek te weten te komen waarom deze moeder zich zo opstelt: heeft het kind een beperking waarmee rekening gehouden wordt of zijn het van die vreselijke ouders die hun kind een prinsesje vinden en tot op het bot verwennen en verpesten? De eerste reden vraagt wel een andere aanpak dan de tweede. Klinkt als een heel zielig meisje.

Kaplablokje

Kaplablokje

24-12-2016 om 07:55

Snel klaar mee

Als het kind niet gecorrigeerd kan worden, dan begeleid je haar niet, maar dat doen jullie al. Er zijn een paar mogelijkheden: of ze verandert zichzelf van meekijkende en kritiek gevende ouder in meehelpende ouder en begeleidt haar kind zelf, of ze vindt het toch goed dat een ander haar kind begeleidt en corrigeert, of ze gaat weg, of haar kind zit zich driekwart van de les te vervelen - maar dan niet op het wandrek, want regels gelden voor iedereen. Als er geen echt leidinggevende is, dan houden jullie desnoods een vergadering. Aan het begin of het eind van de les gaan alle meehelpende ouders in een kring staan en stellen het punt aan de orde. Mogen we kinderen aanspreken? Of: mogen kinderen regels overtreden? aIedereen zegt ja of nee al naar gelang en klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.