Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Antroposofie op NPO2 20.40 bij de Hokjesman

http://www.npo.nl/de-hokjesman/02-07-2015/VPWON_1241352

Biodynamische landbouw, de vrije school, Rudolf Steiner.
In Amsterdam Noord wordt een vrije basisschool opgericht. Die is al in functie maar het gesteggel erover kwam in de raadsvergadering.

Soms is de vrije school een oplossing voor bijzondere kinderen. Zelf heb ik ook een neefje met PDD-NOS dat op de vrije school weer helemaal opbloeide.

Homeopathie en kritische prikkers. Ben ik benieuwd.

Jo Hanna

Jo Hanna

04-07-2015 om 12:55

Dank voor je tip!

Ik heb de uitzending bekeken en ik zag dat ik een deel al eens eerder had gezien, lang voordat mijn zoon vorig jaar de overstap naar een vrije school maakte. Wat ik in de documentaire zie is dat individuele mensen een heel eigen kleur en sfeer meegeven aan wat antroposofie 'is'. Ik heb voordat ik het besluit nam om over te stappen heel bewust gepeild naar hoe dogmatisch de sfeer op de school was en ik zag er wel wat van maar niet zo dramatisch dat ik erover dacht te gaan struikelen. Ik heb wel verhalen gehoord van andere ouders die dat op andere scholen heel anders hebben ervaren. Ik heb persoonlijk wel moeite met de betiteling van antroposofie als wetenschap. Ik zie het als het consequent voortborduren op een mens- en wereldvisie, en dan wel op een logische, samenhangende manier. Ik heb er bewondering voor dat zo'n in zekere zin obscuur esoterisch clubje zich zo concreet en breed in de wereld heeft kunnen manifesteren met voedselproductie, scholen, gezondheidszorg, een bank. En het is zeker een concretisering van de opvatting dat je kinderen evenwichtig moet opvoeden met denken, voelen, doen en willen. Voor mijn zoon is het in ieder geval tot nu toe ook een heel fijne school! Hij is een kind wat in zijn hoofd vaak te grote stappen maakt en daardoor geregeld vergeet dat er praktisch en emotioneel ook dingen te doen zijn voordat hij een resultaat kan boeken. Ik zie dat ze dat op school zien en dat ze hem erbij helpen om meer in evenwicht te komen. Voor mijn kind (1 van mijn kinderen!) lijkt het dus een schot in de roos. En nee, ik ben ook geen antroposoof dus . Ik vind de verhalencultuur geweldig (dat bleek helemaal aan te sluiten bij mijn eigen verhalencultuur in het gezin om met verhalen cultuurgoed mee te geven). En ik vind het ook fijn dat er een expliciete spirituele achtergrond is al hoeft daar wat mij betreft niet veel inhoud bij.
Afijn, lang verhaal geworden. Ik vond het erg leuk om naar de docu te kijken dus!

Groet,
Jo Hanna

Evanlyn

Evanlyn

04-07-2015 om 22:38

mooie uitzending

Ik moest vooral lachen om het feit dat echt helemaal niemand zich antroposoof wilde noemen, tot hij eindelijk bij die biologisch-dynamische boer kwam. Die vond ik trouwens wel zielig. Maar verder was het erg interessant. Dat de Triodos bank ook antroposofisch was wist ik helemaal niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.