Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Triva

Triva

12-09-2016 om 14:09

anonieme ov chipkaart opladen

Ik wil van iemand een anonieme ov chipkaart lenen. De heen en terugreis kost samen 5,26. Wat voor bedragen kan ik op die chipkaart zetten of gaat dat per tientje en kan ik die persoon beter contant betalen?

Het minimumbedrag voor een busrit moet toch 4 euro zijn?


Taruh

Taruh

12-09-2016 om 14:17

basis is idd 4

en die moet zowel aan het begin van de heen- als de terugreis, na afloop mag er minder op staan als er maar weer 4 op staat voor je de bus/tram/metro in stapt.

Of dat per 10 euro is of dat je elk willekeurig bedrag er op kunt zetten dat weet ik niet. Ik waardeer altijd op met € 50 tot het weer op is (meestal 2x gebruiken)

Ik denk dat het handigst is dat jij de eigenaar gewoon contant betaald wat je verbruikt hebt.

kleingeld storten

Je kunt met kleingeld storten, alleen geen 2 en 5 cent geloof ik. Kijk op 9292.nl hoeveel je rit kost. Meestal klopt dat wel. En zet dat op de kaart.
Je kunt alleen hele euro's er op zetten dus je lijdt mogelijk een klein verlies. Of je zet er 5 euro op en betaald 30 cent contant aan degene van wie je het leent. Of je zet er 6 euro op, ik heb zelf de indruk dat het soms iets duurder is dan de site aangeeft, maar ook weleens iets goedkoper. Voor de zekerheid zet ik er dan ook iets meer op.
Volgens mij kun je ook met 3 euro nog reizen, zelfs met minder. Ik dacht laatst met 80 cent te reizen, maar ik had mijn bril niet op. Toen ik ging opladen bleek dat het 3,80 moet zijn geweest.

http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/saldo-laden-op-uw-ov-chipkaart.html

Tenzij je met de trein gaat, dan moet er 20,- euro op staan zodra je incheckt, of 10 euro als je met een kortingskaart of ander product reist, zie ik niet dat je er een minimumbedrag op moet zetten.
Zolang het saldo positief is kun je mee, dan gaat het saldo wel negatief staan als je er te weinig op hebt staan.

Let bij het uitchecken goed op, dan wordt het ingehouden bedrag en het resterende bedrag aangegeven.

Triva

Triva

12-09-2016 om 14:25

Annej

Wat moet je met kleingeld storten?

Ik kan dus naar een apparaat om op te laden met 1 euro tegelijk opladen? Ik vind het geen probleem om er 6 euro op te zetten en dat niet meer terug te krijgen hoor, ik wilde alleen weten of het per 10 ging. Ik weet natuurlijk ook niet wat er op staat en of ik zelf voor die 4 euro moet gaan zorgen.

Taruh

Taruh

12-09-2016 om 14:26

dan zeker

laat de eigenaar maar opwaarderen en jij betaalt het verbruikte contant terug.

Geen 20 hoor

Je kunt met kleingeld en met briefjes storten. Als je gaat opladen krijg je ook te zien wat er al opstaat. Dat kun je voor de zekerheid ook vergelijken met wat er opstaat als je de laatste keer uitcheckt.
Je kunt zelfs met 20ct en 50ct opladen, maar het keuze menu geeft 1,2,3, enzovoort euro's aan. Geen 2,40.

Tiny

Tiny

12-09-2016 om 14:28

bedrag

Je kunt toch ook de ov-chipkaart bedrag aanvullen tot een bepaald rond bedrag aanvullen? Bijvoorbeeld tot 10 euro? Of kan dat niet bij een anonieme?

Triva

Triva

12-09-2016 om 14:28

Taruh

Als het enkele reis 2,63 is moet er dus minimaal 6,63 op staan voor ik mijn reis begin? Klopt dat zo?

Annej is het echt zo dat 0V9292 niet altijd klopt dan qua prijs? Dat maakt het wel lastig.

Triva

Triva

12-09-2016 om 14:30

oef

Veel reacties door elkaar heen

Ik wist niet eens dat je met contant geld naar zo'n oplaadpaal kan maar ik neem aan dat dat niet overal zo is? Ik pin het liefst, heb nooit contant geld, is dus ook niet handig om die persoon terug te betalen.

Oja: ik moet nog rondvragen wie zo'n ding heeft dus ik weet nog niet hoe die persoon het wil

Taruh

Taruh

12-09-2016 om 14:36

nee #8

Op elk moment dat je inchekt moet er minimaal € 4 op staan. Stap je binnen een half uur over hoeft er maar 1x € 4 op te staan, dat wordt als 1 reis gezien.

Van het totaal saldo wordt de ritprijs afgehaald. Kom je dan onder € 4 dan kun je inprincipe niet meer inchecken.

Staat er € 4 op en is je reis bv € 6 dan heb je na uitcheken een negatief saldo. Bij opwaarderen zal dat eerst weer gecorrigeerd worden en zul je dus € 6 (-2 + 6 = 4) moeten op waarderen wil je weer kunnen inchecken.

In jouw geval zou ik eerst even vragen wat de uitlener wil. Gebruikt die 'm regelmatig dan staat er waarschijnlijk al een saldo op en kun je aanvullen tot minimaal € 4 + 2x je rit prijs of als er meer dan € 4 op staat alleen 2x je ritprijs opwaarderen / terug betalen.

Triva

Triva

12-09-2016 om 14:48

Taruh

Ik wil het graag begrijpen maar ik ben volledig de draad kwijt nu

Het is maar 1 rit met een bus heen en 1 rit met een bus terug, geen overstap, enkele reis is 2,63. Waarom is het dan niet goed als er minimaal 6,63 op staat als ik begin met reizen? Waar reken ik dan verkeerd?

Inderdaad

Lijkt me goed, Het is dan 4 euro en 1x de ritprijs. De terugreis begin je dan met 4 euro en dat is voldoende.

V@@s

V@@s

12-09-2016 om 15:42

nee

Er gaat 4 euro af als je in tram of bus stapt. Dat betekent niet dat er ook 4 euro op moet staan. Je kunt namelijk 4 euro in de min staan.

(dus ook bij de NS geldt instaptarief is 20 euro, er moet 16 euro op de kaart staan).

Triva

Triva

12-09-2016 om 16:41

snap er geen hout meer van

en dit moest simpel zijn?

V@@S volgens mij is dat alleen zo bij lange ritten en zonder overstap wat jij zegt, het mag dan onder nul gaan. Als je met de trein een reis maakt van meer dan 20 euro en niet hoeft over te stappen kun je volstaan met 20 euro op je kaart voor je vertrekt.

Ik denk toch echt dat ik naar de bus moet lopen voor de heenweg met MINIMAAL 6,63 op de kaart.

V@@s

V@@s

12-09-2016 om 16:55

misschien geldt dat alleen voor een niet anonieme kaart

Daarvoor weet ik zeker dat je in de min kunt staan. Dus dat je nog kunt inchecken zolang het saldo positief is.

zebra

zebra

12-09-2016 om 20:44

in dat geval

zou ik zorgen dat er van tevoren 10 euro op zou staan, is ruim voldoende voor de heen- en terugreis.

Triva

Triva

12-09-2016 om 21:52

zebra

Tja, ik moet met nog drie gezinsleden en het is mij zo al duur zat

MerelR

MerelR

12-09-2016 om 23:25

Om het nog ingewikkelder te maken...

Het verschilt per busreis wat er minimaal op je OV moet staan. Soms is dat 4 euro, soms ook 6 euro als het een lange route is.
Dat is dus het minimale bedrag, daar hoef je de ritprijs niet bij op te tellen. Wel handig als dat er al wel opstaat zodat je bij de terugreis je kaart niet opnieuw hoeft op te laden tot 4 (of 6) euro.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

13-09-2016 om 07:03

Weet je zeker

Dat je absoluut geen losse kaartjes meer kunt kopen in de bus?

Dat kan hier namelijk nog steeds wel. Ik zou zeggen: bel de vervoerder even, dan weet je het allemaal.

Triva

Triva

13-09-2016 om 07:42

ja dat weet ik

en losse kaartjes kosten vijf euro enkele reis....

Merel: je kunt toch aan het bedrag enkele reis zien dat het geen lange rit is ? Verder vind ik het maar raar dat het soms vier zou zijn en soms zes. Hoe moet je daar nu weer achter komen?

Stom systeem. Motiveert niet echt om de auto eens te laten staan. In dit geval zijn de parkeerkosten al snel 16 euro maar dat is nog steeds goedkoper. De fiets is ook een optie: maar 15 km maar dat is om een andere reden niet handig.

Taruh

Taruh

13-09-2016 om 09:10

Dat klopt niet

Het basis bedrag is € 4
Kijk maar: https://www.ov-chipkaart.nl/reizen/hoe-werkt-het-reizen/inchecken-en-uitchecken.htm

Bij het inchecken is helemaal niet bekend wat voor ritprijs je gaat betalen want die automaat weet natuurlijk niet wat jouw eindpunt is. Daarom is dat vaste bedrag bepaald, dat is de gemiddelde ritprijs van alle busritten bij elkaar en dan afgerond naar een rond bedrag.

verschil bus en trein

Vziw kom je er bij de NS niet in als er niet minimaal 20 euro op de kaart staat. Dat is irritant, want je bent dus permanent de spoorwegen met 20 euro aan het voorfinancieren.

Voor het stadsvervoer ligt het anders. Althans: hier in Amsterdam kan inchecken in bus en tram zolang er maar enig saldo op de kaart staat. Ook als dat maar een euro is. Dan heb je een negatief saldo als je uitcheckt. Dat kan, ik heb het zelf net gehad, een (anonieme) kaart met een negatief saldo van enkele euro's. Maar misschien ligt het anders in het streekvervoer, dat weet ik eerlijk gezegd niet. Al vermoed ik van niet, ik liep het negatieve saldo op bij een rit rond Zeist.

Het minimumbedrag dat je met pinnen kan opladen is vziw 5 euro.

Groeten,

Temet

Taruh

Taruh

13-09-2016 om 11:20

trein

bij de trein is het 20 als je geen treinabbo in enige vorm hebt of 10 als je dat wel hebt.

Zie ook de link in #21

met nog 3 gezinsleden Triva?

Dan heb je 3 extra ov kaarten nodig ..

Laten regelen?

Triva, ik ken je kennissenbestand niet, maar ik zou vragen of je een kaart zou mogen lenen met voldoende saldo voor de heen- en terugreis. Je betaalt degene van wie de kaart is gewoon door het bedrag van de reis over te maken. Niks geen gedoe met contant geld of ingewikkelde oplaadpunten.

Zou dat niet werken denk je?

Busje enz

Busje enz

13-09-2016 om 14:45

maar dat ingewikkelde

laat je dan weer bij degene achter die zo vriendelijk is je zijn/haar kaart uit te lenen. Die moet dan weer opladen.

Die anonieme kaart is 5 jaar geldig. Het restant dat na verlopen op je kaart is overgebleven is terug te vragen via een formulier dat je kunt downloaden.
Ik zou zelf een kaart aanschaffen, dan maar duurder. Heb je er nog 5 jaar plezier van. Ik zou nooit de uitlener met meer handelingen opzadelen.

Triva

Triva

13-09-2016 om 16:00

nou nou busje (en chiquita)

Als ik nu een kaart aanschaf weet ik dat ik daar binnen die vijf jaar amper gebruik van maak en dat is dan dus een behoorlijk dure optie, zeker voor dit uitje. Hoe iemand het wil met die kaart laat ik die persoon zelf bepalen natuurlijk maar ik vind jou wel heel erg negatief en niet behulpzaam.

Chiquita: dat weet ik natuurlijk, ik heb zelf 1 persoonlijke (gekocht toen ze een keer 2,50 of 3 euro waren) 1 anonieme (toen mijn jongste met school met de bus moest) en 1 persoonlijke (voor mijn oudste).

Ik neig nu sterk naar de auto pakken, het kost mij teveel moeite dit gedoe.

zebra

zebra

13-09-2016 om 16:41

in de bus

kun je (hier althans) ook dagkaarten kopen, daar kun je met 2 personen op reizen (retour dus). Volgens mij kosten ze nu 15 euro.

Taruh

Taruh

13-09-2016 om 17:34

Meer met ov

Hoe meer je met ov reist hoe minder gedoe het is. Bij mij is juist de auto de laatste optie want dat vind ik veel gedoe: tanken, je moet continu opletten, kan niet even een boekje lezen, parkeren is ook gedoe. Ik kom nooit ontspannen aan.

Dus k snap je frustratie wel. Makkelijkste optue, leen een kaart van iemand die 'm wel regelmatig gebruikt en er dus minstens 6+ saldo op heeft staan en betaal contant of digitaal terug of tracteer op een kop koffie met appeltaart.

Triva

Triva

13-09-2016 om 17:41

Taruh

Ik vind op zich het ov geen gedoe hoor, met een persoonlijke ov kaart een automatisch opladen is het een makkie, ik heb dat mijn oudste meteen gegeven toen hij naar de brugklas ging.

Ik vind incidenteel met het ov gaan geen pretje en vond het ook lastig toen mijn jongste een ovchip moest hebben om met school weg te gaan.

Tiny

Tiny

13-09-2016 om 17:57

Maar

Je kunt toch vragen of degene van wie je de kaart leent de kaart aanvult tot een bedrag, bijvoorbeeld 10 euro. Jij gebruikt de kaart, ben je klaar, dan laad je hem ook op bij de ns automaat (station) tot 10 euro. Je kunt namelijk bij saldo laden ook kiezen voor de optie aanvullen tot. Dan heb je het verschil betaald. Toch?
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/saldo-laden-op-uw-ov-chipkaart.html

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.