Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 13:08

Als jury beïnvloed

Ik ben officieel jurylid en volg nog steeds nauwgezet trainingen om hogerop te komen in het jureren. Ik neem het jureren erg serieus. Het betreft een echte jurysport.

Nu merk ik ineens dat één van de ouders (tevens trainer van de groep waar het eisen kind als mijn kind in zit) mij probeert te beïnvloeden ten gunste van het eigen kind; althans, zo voel ik het nu.

Normaal ziet deze ouder mij totaal niet staan (gunt me zelfs geen blik waardig en helpt ook nooit als ik het vraag) maar sinds deze ouder weet dat ik officieel jurylid ben bij een belangrijke wedstrijd waar ik mogelijk het kind van deze ouder ook moet beoordelen, is deze ouder plots de aardigheid zelve en probeert mij waar mogelijk te benaderen met verhalen en hulp. Iets wat nu echt behoorlijk begint op te vallen.

Ik probeert deze ouder te negeren, maar ongemakkelijk voelt het wel. Het is een ouder die leeft voor de sport van diens kinderen en om de kinderen op het hoogste niveau te krijgen.

Is er iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Hoe ging je daarmee om? Ik keer nu letterlijk mijn rug toe, wat wellicht ook niet de meest charmantste oplossing is.
Omdat deze ouder ook nog trainer is bij onze vereniging voelt het dubbel ongemakkelijk.

Wat zouden jullie in dit geval doen? Alvast bedankt.

Jasmijn

Jasmijn

12-09-2020 om 13:37

wat ik zou doen

Nou als eerste jureer je nog steeds eerlijk op de bekwaamheid van de deelnemer, ongeacht hoe zijn/haar vader of moeder doet, dus dat zou niet moeten uitmaken.
Verder zou ik deze ouder niet geheel negeren maar constant vriendelijk bedanken voor de hulp (tenzij je de hulp gebruiken kan, ach ja, laat maar helpen dan) dit heeft namelijk verder geen invloed op jouw oordeel.
Tenzij je bang bent dat die ouder naderhand boos op je wordt omdat je in zijn/haar ogen verkeerd gejureerd hebt, dan zou ik voor de zekerheid ook maar geen hulp accepteren en verder een beetje afstand houden, dus zelf weinig input in de gesprekken stoppen die de ouder wil opstarten, dan ben je ook sneller weer uitgepraat. (lijkt me wel lastig, maar is wel aan te leren)

ElenaH

ElenaH

12-09-2020 om 15:42

Gek

Hier worden altijd juryleden van buiten gevraagd, nooit mensen die nauw betrokken zijn bij de club. Ik zou aangeven bij de brancheorganisatie dat je alleen jureert buiten de eigen club of vereniging.

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 15:57

ElenaH

Bij deze sport zijn diverse deelnemende verenigingen betrokken die juryleden aanleveren aan de hand van het aantal leden dat ze hebben. Via een loting wordt dan bekend gemaakt wie er in de jury komt te zitten. Als je ingeloot bent, kan het dus voorkomen dat je leden van je eigen vereniging moet beoordelen.

Pirata

Pirata

12-09-2020 om 16:16

Melden?

Zou je dit kunnen melden bij "hogerhand", met het verzoek vervangen te worden?

ElenaH

ElenaH

12-09-2020 om 16:52

Oreo

'Als je ingeloot bent, kan het dus voorkomen dat je leden van je eigen vereniging moet beoordelen.'

Dat lijkt me echt ongewenst, niet alleen voor jou maar voor de hele sport. Je weet dan wel van je eigen clubkinderen dat ze zo hun best hebben gedaan om iets onder de knie te krijgen (of er juist met de pet naar gooien tijdens de training), en wie aardig is of juist arrogant, en zult geneigd zijn om dat mee te nemen bij je beoordeling. Jurysporten zijn al lastig genoeg 'objectief' te maken zonder dat persoonlijke voor- en afkeuren gaan meespelen.

Biebel

Biebel

12-09-2020 om 17:42

Opengooien

Er is een relatief eenvoudige oplossing voor en dat is het gewoon vertellen. Niet aan hogerhand, maar aan de man/vrouw zelf

Goh Piet. Straks mag ik jureren en dat vind ik al moeilijk genoeg. Zou je tot de wedstrijd wat afstand kunnen houden zodat ik ook niet onbewust beïnvloed wordt door jouw enthousiasme voor je eigen kind?

Want het kan zijn dat Piet het niet doet om jou te beïnvloeden, maar omdat hij je nu voor het eerst ziet ‘staan’. Omdat je ineens wel meetelt want ja - jij kunt nu jureren. Dat is nog steeds niet zo’n elegante eigenschap, maar niet ingestoken om je een beter oordeel te ontfutselen.

Triva

Triva

12-09-2020 om 18:22

nou

ik zou het systeem aankaarten zodat het niet mogelijk is dat jij mensen van je eigen vereniging moet jureren. Of ga je naar iets toe waar ook andere verenigingen komen zodat je dat nooit vóór kan zijn?

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 18:36

Triva

Dan zou ik inderdaad nooit kunnen jureren. Wat al gezegd is....het is inderdaad lastig om objectief te blijven, maar ik doe mijn uiterste best om dat wel te zijn. Daarom blijf ik nu weg bij deze ouder. De ouder had ook al een ander jurylid op het oog om deze te benaderen, maar die heeft het niveau niet om deze wedstrijd te mogen beoordelen.

Ik vind het gewoon niet kunnen eerlijk gezegd, maar het gebeurt. Je leert het tijdens de trainingen en hoe ermee om te gaan, maar het blijft vreemd als het je overkomt.

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 18:49

Triva

Het is zeker mogelijk, maar ik denk dat het niet uitvoerbaar is. Mensen willen niet.

Stel dat onze Regio in het Zuiden wedstrijden heeft en verenigingen in het Zuiden komen bij elkaar. Om te voorkomen dat juryleden hun eigen pupillen gaan beoordelen, zou je juryleden kunnen vragen van verenigingen uit het Noorden en Noord-Oosten of Zuid-West.
Die juryleden moeten een eind reizen op eigen kosten. Die kosten worden niet vergoed.
Daar zit het probleem. Niemand wil dat en er zijn er maar een paar die zo’n eind willen rijden.

Ik weet ook niet of ik wel vanuit Maastricht wil jureren in Friesland en er zijn nogal wat regiowedstrijden.

Maar het zou een optie kunnen zijn.

ElenaH

ElenaH

12-09-2020 om 18:52

Oreo

'Ik weet ook niet of ik wel vanuit Maastricht wil jureren in Friesland en er zijn nogal wat regiowedstrijden.'

Dat hoeft toch helemaal niet? Er liggen vast twee regio's tussen Limburg en Friesland. Jij jureert in Brabant of Gelderland, de mensen uit Gelderland jureren in Drenthe, ...

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 18:52

Biebel

Klopt. Dat zou kunnen inderdaad.
Deze ouder staat er helaas om bekend, dus ik vrees dat het wel met voorbedachte rade gebeurt.

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 18:57

ElenaH

Er zijn heel veel wedstrijden in een jaar bij iedere regio. Mensen willen niet reizen vanuit Limburg om Bijvoorbeeld te gaan jureren in Brabant; ik noem maar wat. Het kost een hoop geld op jaarbasis qua reiskosten die niet vergoed worden. Dat is het punt. Het is allemaal op vrijwillige basis.

Als ze mijn reiskosten zouden vergoeden, wil ik best naar een andere provincie rijden.

ElenaH

ElenaH

12-09-2020 om 18:59

Oreo

'Als ze mijn reiskosten zouden vergoeden, wil ik best naar een andere provincie rijden.'

Dat snap ik. Maar als de bond het jureren serieus zou nemen, zouden ze hier een oplossing voor verzinnen. Zo kun je de uitslagen niet serieus nemen.

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 19:03

Reiskosten

Voorstel kan neergelegd worden om de juryleden te compenseren in de reiskosten. Maar wie gaat dat betalen? De verenigingen die het weer doorberekenen in de gelden die betaald moeten worden voor een wedstrijd. Aangezien er nogal wat juryleden aanwezig moeten zijn, kan dat aardig in de papieren lopen als ze vanuit een andere provincie moeten komen.

Oreo

Oreo

12-09-2020 om 19:09

ElenaH

Nou, dat zou dus betekenen dat de juryleden sowieso allemaal bevooroordeeld zijn. Ik snap je punt hoor, hou me te goede en ik verbaasde mij ook in het begin.
Zo zal ik wel vragen om niet ergens neergezet te worden waar ik bijv. mijn kind moet beoordelen. Dat kan ik wel vragen ja. Gelukkig heb ik dat nooit hoeven vragen, maar ga dat wel doen nu.

Jacquel

Jacquel

12-09-2020 om 19:39

Reactie

"Beste Piet, wat leuk dat we tegenwoordig zo goed contact hebben. Toch wil ik daar voorzichtig mee zijn, want je weet, de kans is groot dat ik straks je kind moet jureren. En ik heb bij mezelf de neiging bespeurd om vrienden en hun familie strenger te beoordelen, want ik wil absoluut neutraal blijven. En ja, dan sla je weleens door naar de andere kant. Niet leuk, maar een bekend fenomeen. Zoals docenten ook weleens strenger zijn voor studenten die ze graag mogen. Nog een kopje koffie?"

ElenaH

ElenaH

13-09-2020 om 07:33

Oreo

'Nou, dat zou dus betekenen dat de juryleden sowieso allemaal bevooroordeeld zijn.'

Het zijn net mensen

Geleerd

'Je leert het tijdens de trainingen en hoe ermee om te gaan ... ' Wat heb je erover geleerd dan?
'.... maar het blijft vreemd als het je overkomt.' Zeker, als dit de eerste keer is dat je zulk afwijkend gedrag hebt meegemaakt is het vreemd. We kunnen met elkaar deze mevrouw gaan veroordelen en plechtig verklaren dat wij dit nooit zouden doen. Wil je dat graag horen?
Je bent een opgeleid jurylid, tijdens de opleiding is hierover gesproken, dus ik neem aan dat je een beetje voorbereid was en dat je wat handreikingen hebt gekregen over hoe je hiermee om kunt gaan.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

13-09-2020 om 13:09

Euh Tsjor

'Je bent een opgeleid jurylid, tijdens de opleiding is hierover gesproken, dus ik neem aan dat je een beetje voorbereid was en dat je wat handreikingen hebt gekregen over hoe je hiermee om kunt gaan.'

Dat zei Oreo al. Ze vraagt of er hier mensen zijn die iets soortgelijks hebben meegemaakt om haar aanpak te spiegelen. Waarom zou dat niet mogen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.