Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tomaatje

tomaatje

25-06-2015 om 14:51

als de olie op is?

... wat hebben de landen die nu vooral bestaan van olieproductie dan voor mogelijkheden om voort te bestaan?

Angela67

Angela67

25-06-2015 om 15:16

zoet water maken

van zout water en dat verkopen?
gr Angela

@Angela

Ben je serieus?

Ik mag hopen dat dat een grapje was.

Angela67

Angela67

25-06-2015 om 16:57

het schijnt heel duur te zijn

maar als de vraag naar zoet water maar hoog genoeg wordt wordt het wel rendabel . . ?
De reden dat ik eraan dacht is dat ik volgens mij eens een documentaire heb gezien over zoutwater-ombouwinstallaties aan de perzische golf?
ik zal nog eens googelen . . .
gr Angela

VPRO Tegenlicht

http://tegenlicht.vpro.nl/onderwijsinhoud/duurzaam-is-een-keuze/les2-techniek-lost-op.html

Onder 'planten groeien in de woestijn' het waterproject om met zonlicht zout water zoet te maken.
Ergens in die aflevering die ook in zijn geheel aan de rechterkant staat een verslag van de strijd tegen erosie en het opnieuw groen maken van woestijnen en dorre landschappen. Als economisch perspectief.

Aflevering Overvloed

Die aflevering heet 'overvloed'. En dat heeft een reden. We zitten in een systeem en discours dat over schaarste gaat maar we kunnen er ook voor kiezen om het over 'overvloed' te gaan hebben. En dat werkt.

Wateroorlog

Inderdaad.
Sowieso is water de oorzaak van het eeuwige gedoe in het Midden Oosten.
Mark, wat is er mis ?

+ Brunette +

+ Brunette +

26-06-2015 om 01:23

Zonne-energie

Ik heb hier en daar gelezen dat ze de woestijn vol zonnepanelen willen zetten en zo energie blijven leveren aan het westen.

Ad Hombre

Ad Hombre

26-06-2015 om 07:23

Hi of lo tech

[ ] Ze steken natuurlijk een groot deel van hun oliewinsten in infrastructuur en onderwijs zodat ze later moeiteloos kunnen overschakelen op het bouwen van hoogtechnologische hardware, software en entertainment wat uiteindelijk toch meer oplevert.

[ ] Ze gaan geiten hoeden en blijven zich hartstochtelijk verliezen in kleinzielige religieuze conflicten...

Vink maar aan wat je het meest waarschijnlijk acht.

En het gas

Wat doen wij in Nederland nu het gas "op" is, of niet meer zonder schade uit de grond te halen is.

schokkend

Wat een minachting Ad Hombre.

Yeti

Yeti

27-06-2015 om 11:38

Olielanden high tech

Onder andere Dubai steekt veel oliegeld in opleidingen, infrastructuur, toeristische voorzieningen en andere zaken die nuttig zijn als de olieinkomsten opdrogen. Dus hoewel ad hombre het ongetwijfeld cynisch bedoelde, heeft hij gelijk: het goede antwoord is antwoord 1.

Nou Nederland nog ...

Ad Hombre

Ad Hombre

28-06-2015 om 13:11

Lavell & Yeti

Lavell:
Heerlijk gevoel he, die morele superioriteit? Kick je daar op?

Yeti:
Grotendeels cynisch of liever realistisch, maar Dubai lijkt een van de weinige Arabische landen te zijn dat wel in zichzelf investeert (wellicht omdat ze relatief weinig olie hebben):

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubai_%28emiraat%29:
"Dubai heeft een hoge economische groei laten zien, in de periode 1995 tot 2009 was deze gemiddeld 16% op jaarbasis. In tegenstelling tot omringende landen speelt de olie-industrie een bescheiden economische rol. De oliereserves en olie-gerelateerde inkomsten van Dubai zijn minder dan één-twintigste van die van het emiraat van Abu Dhabi."

Nog meer van die wikipedia pagina:

"Minder bekend is dat het ook de plaats is van de moderne slavernij. Vluchtelingen werken er als dienstmeisjes bij de gezinnen voor 120 euro per maand, met nauwelijks of geen vrije tijd."

Cynisch he?

Lijkt me niks

Het is wel duidelijk ad hombre dat jij morele superioriteit voelt.
Het lijkt zelfs op algehele superioriteit.

Ik weet niet waarom je mij vraagt of ik daar op zou kicken. Op zoek naar bonding?

Mij lijkt het niks.

Ad Hombre

Ad Hombre

28-06-2015 om 13:48

Lavell

Het blijft je hoog zitten he?

Yeti

Yeti

29-06-2015 om 07:01

Ad hombre

Die slavernij is niet iets dat alleen in olielanden voorkomt. Er zijn ook zat gevallen bekend in China, Afrika en zelfs in Amerika. Bovendien staat het los van de vraag of de olielanden terugvallen tot een prehistorische geitenhoedende chaos.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 12:07

Hoewel ik qua 'kleur'

waarschijnlijk meer naar Miriam neig dan naar Ad Hombre (vermoed ik), vrees ik dat optie twee voor een aantal landen gaat gebeuren en ik denk dat Ad Hombre dat ook denkt. Ik keek laatst naar Birth over bevallen in Koeweit (dit was de volledige titel volgens mij) en daar lijken ze toch echt geen rekening te houden met de dag dat de laatste druppel opgepompt is en de baten van die laatste druppel zijn opgesoupeerd. Het kan niet op daar. Men leeft daar massaal als prinsjes en prinsesjes. Althans, zo werd dit in beeld gebracht. Wat gebeurt er als men het minder geld moet doen? Wie koopt er dan nog in de luxe winkels?

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 12:08

Maar ook...

wat gebeurt er als het volk daardoor ontevreden en knorrig wordt?

Kaaskopje

Daar moest ik ook aan denken, aan die aflevering van Birth Day (geweldige serie trouwens!). De Koeweiti hoeven nauwelijks te werken en financieel kan het niet op. Voor zo'n stinkend rijk land staan ze toch maar 63e qua onderwijs op de Human Development Index. Er zijn niet zo veel prikkels om je best te doen, het gaat toch allemaal vanzelf. Ik hoop maar dat ze voor het oliegeld op is iets op poten kunnen zetten om zichzelf mee te bedruipen.

skik

Yeti

Yeti

30-06-2015 om 15:36

wat me opvalt

'Men leeft daar massaal als prinsjes en prinsesjes. Althans, zo werd dit in beeld gebracht. Wat gebeurt er als men het minder geld moet doen?'

Wat me opvalt, is dat een aantal van jullie lijken te denken dat die mensen minder flexibel zijn dan West-Europeanen. Wat is dat dan, dat je denkt dat die mensen niet zouden kunnen omgaan met veranderde omstandigheden (en wij, Nederlanders, blijkbaar wel)? Hier raakt diezelfde olie op, en al onze export ligt dan mooi op zijn gat. Of je moet die oceaanstomers roeiend naar Amerika varen. En de bloemen te paard naar Rusland.

Die mensen zijn echt niet zo anders dan onze prinsjes en prinsesjes met hun Ipads en hockeylessen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 17:35

Yeti

In Nederland wordt heel hard nagedacht over alternatieven voor fossiele brandstoffen. Doen ze dat in Koeweit ook?

Maar... ik heb net even wat informatie gezocht en ik lees dat ze wel nagedacht hebben in de zin van financiële reserves. Er wordt sinds de jaren '50 al een spaarfonds waar geld wat 'over' is in wordt gestort. Daar kunnen volgende generaties nog op teren. Dus de kinderen van de huidige generatie zal niet van de honger omkomen en die daarna waarschijnlijk ook nog niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 17:41

Maar Yeti

ik neem aan dat je bedoelt dat het gás hier een keer opraakt. Waar wij wel geld aan verdienen is de opslag en doorvoer van olie, voor zover mijn kennis daarover gaat.

Yeti

Yeti

30-06-2015 om 18:12

Kaaskopje

Nee, dat bedoel ik niet. Voor onze economie hebben wij ook olie nodig. Alle export draait op brandstof, vliegtuigen doen niks zonder kerosine, voor vrachtwagens is diesel nodig, zelfs plastic kun je niet maken zonder aardolie. Dus geen computers! Alternatieven voor fossiele brandstoffen gaan nu vooral om windmolens en zonnepanelen. Er zijn geen vliegtuigen met zonnepanelen, of vrachtwagens op windenergie.

Slechts 4 % van de bevolking werkt in de landbouw, ongeveer 75 % in de dienstensector. De handel dus. Die letterlijk stil ligt als er geen olie meer is. De regering heeft niet voor niets in 2012 een wet aangenomen om olie op voorraad te hebben. Want olie is van levensbelang voor de Nederlandse economie. Zegt de rijksoverheid.

De overheid houdt 90 dagen aan olie standaard op voorraad, voor als er problemen zijn met de aanvoer. Met 90 dagen komen we niet ver.

Yeti

Ik denk dat je het kan vergelijken met de omslag die de Russen moesten maken toen ze niet meer communistisch waren. Van levenslange baangarantie en met zijn vieren het werk doen dat men in de rest van de wereld in zijn eentje doet.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

30-06-2015 om 22:41

Oh ja (Yeti)

In die zin heb je gelijk. En de landen die de olie uit de grond pompen zijn zich dat heel erg bewust. De landen die er afhankelijk van zijn zitten altijd in een spagaat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.