Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Triva

Triva

24-10-2017 om 06:16

afkachelen

Weet iemand wat het woord 'afkachelen' betekent? Wij gebruikten dat thuis maar ik kan het nergens terugvinden. Kan ook niet meer vragen of het verzonnen is. Mijn oudste gebruikt het ook en wilde ook weten of het door meer mensen gebruikt wordt. Oja het heeft niets met kachels te maken.

Hangkous

Hangkous

24-10-2017 om 07:35

doorkachelen

Hier wordt doorkachelen gebruikt in de zin van verder rijden/doorrijden.
Na 6 uur in de auto moesten we nog 2 uur doorkachelen om op de bestemming te komen. Op internert kom ik ook zinnen tegen als de hele 208 afkachelen om in H te komen.
Ik denk dus echt iets van doorrijden, afrijden.

Ken ook doorkachelen

In de zin van door rijden of fietsen

ik ken het als

Iemand afkraken. Vergelijkbaar met afbranden.

Verbranden

Ik had met het woord afkachelen altijd associaties met de olieraffinaderijen waar overtollige gassen boven aan de pijp afgefakkeld werden zodat ze niet in het milieu kwamen.

Zoiets inderdaad

Ik ken het zo ongeveer in de context die Flanagan beschrijft, maar dan ook van de schoorsteen van de kolenkachel. Afkachelen is dan de pijp schoon branden.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2017 om 09:16

Inderdaad ook doorkachelen

Afkachelen lijkt een contaminatie van afbranden en doorkachelen, maar hierboven te lezen gebruiken mensen het dus ook voor tempo maken om ergens te komen.

mira

mira

24-10-2017 om 09:39

deze

"Ik had met het woord afkachelen altijd associaties met de olieraffinaderijen waar overtollige gassen boven aan de pijp afgefakkeld werden zodat ze niet in het milieu kwamen."
Deze ken ik als affakkelen.
Het woord afkachelen ken ik niet. Als ik op mijn gevoel zou moeten afgaan, dan zou ik denken dat het iets als afgebrand zijn betekenen. Of afkoppelen van iets.

Lou

Lou

24-10-2017 om 09:47

Kroeg

Ik zie een kroeg voor me. Het is al laat, we hebben al vier kroegen gezien, maar vooruit, we gaan nog even afkachelen in de aller- allerlaatste kroeg. Zoiets. Maar ik weet niet waar ik die associatie vandaan heb.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-10-2017 om 09:59

Gelinkt aan het doorkachelen

Maar dan anders. Je kunt een weg afkachelen, dan rijd je die (op je gemakje) een heel end of helemaal af. Dus als je naar Maastricht moet dan kachel je de A2 af.

Maar ik gebruik het nooit, hoor het ook eigenlijk nooit meer.

Triva

Triva

24-10-2017 om 10:38

yes

He gelukkig, dus geen zelfverzonnen term. Wij gebruiken het inderdaad in verband met een lange weg. Die heb je nogal hier in de buurt en ook waar wij vroeger woonden. In de buurt ook van Hangkous.

Het is wel iets negatiever want we zeggen: Ja toen moesten we de hele (naam)weg afkachelen. Dus wat Hangkous als tweede zin bedoelde. Doorkachelen gebruiken wij niet en is dus niet zo negatief.

Mijn zoon gebruikt het nu precies zo en ik vind dat wel leuk. Jammer dat ik het niet kon vinden op internet en mijn geboorteplaats heeft nog een eigen woordenlijst.

Hebben jullie nog van dit soort woorden?

Kachelen

Maar dan gaat het over kachelen dat eigenlijk wandelen betekent.

http://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwoordenboek/KACHELEN/1

De weg af kachelen of zoetjes door kachelen

Dat is iets anders dan afkachelen dat misschien inderdaad van affakkelen komt

Hangkous

Hangkous

24-10-2017 om 11:05

die lange weg?

Vanaf het water tot het station?

Hier werd in mijn jeugd het woord link gebruikt om aan te geven dat iets leuk was.
Voorbeeldzin:
Wat een linke trui heb je aan!

Mijn man komt uit Voorhout en de hele familie komt oorspronkelijk uit Noordukkerhout, Kattuk en aanverwante gemeentes en buurtschappen.
Daar is één woord in gebruik waar ik lang aan heb moeten wennen.
Sint, in de betekenis van ondertussen.
Voorbeeldzin:
Als jij nou even de was opvouwt dan zet ik sint koffie.

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2017 om 12:36

Lou

Door wat jij zegt, krijg ik dan weer het beeld dat je door dat afkachelen van jou flink kachel kunt raken .

Lou

Lou

24-10-2017 om 13:11

Kaaskopje

Ja, nu je het zegt! Daar komt het dan waarschijnlijk vandaan.

(Hoewel je dan bij afkachelen eerder aan een kop koffie zou denken. Om van je kachelschap AF te komen. Maar dat doet dan weer geen belletje rinkelen.)

Kaaskopje

Kaaskopje

24-10-2017 om 19:05

Lou

Teuntje

Teuntje

25-10-2017 om 08:13

Herkenning Hangkous

Mijn jeugd ligt in Lisse en ‘op Lis’ zeiden wij dat precies zo. Ik heb later moeten leren dat link in de rest van Nederland niet ‘leuk’ maar meer ‘gevaarlijk’ betekent. Dat sint herken ik dan weer niet.
Je man had vast ook wel eens een lekke pijp?

Hangkous

Hangkous

25-10-2017 om 08:22

Nee een lekke sim

Waar wij een lekke band hebben heeft hij een lekke sim.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-10-2017 om 10:34

Junkie

Mijn vader noemde mijn oudste zus, toen ze nog een wat jonger kind was, altijd Junkie. Zwollenaar van geboorte, dat zal het wel verklaren.

Mammalein

Mammalein

06-11-2017 om 15:51

kachelen

Grappig, wij gebruikten vroeger het woord "kachelen" voor verkoudheidssymptomen in de zin van: hij heeft vannacht de hele nacht liggen hoesten en kachelen.
(Rochelen, snotteren en piepen dus.....)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.