Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

weekend

weekend

12-01-2015 om 20:48

Activiteiten / dingen ondernemen in het weekend.

Ik was benieuwd wat jullie al zo doen in het weekend. Zaterdag en zondag.
Wij zelf zijn een gezin met 2 kinderen (12 en 15 jaar). Zelf doe ik op zaterdag de boodschappen, de was en rommel wat aan in het huis. Mijn vriend is vaak aan het werk (zelfstandig ondernemer). Mijn zoon van 15 jaar is ook aan het werk en mijn andere zoon zit achter de computer/ps4 of is aan het voetballen.
Maar het gaat voornamelijk over de zondag. Dan doen mijn vriend en ik samen de administratie, gaat we warm eten en 's middags is het meestal zitten op de bank, tv kijken - puzzelen - lezen etc. etc.
Nou wil ik samen met het gezin wel eens iets doen op de zondag, maar wat.
Mijn vriend wil het liefst alleen maar zitten, niets doen. Hij houdt niet van wandelen - fietsen. Heeft iemand tips voor mij wat ik kan doen met hun.
En dan nog wat jullie allemaal doen.

guera

guera

12-01-2015 om 21:33

zo veel

Hebben jullie geen sporten of verjaardagen in het weekend? Wij spreken regelmatig af met vrienden om te borrelen of eten. Of we gaan het bos in. Of winkelen op zondag. Naar theater met de kinderen of een museum. Er zijn ook veel activiteiten van allerhande organisaties waar we weleens heengaan bv schapen scheren op de kinderboerderij ik noem maar even wat. Of wandeling met een boswachter. Of naar opa en oma of andere familie. Er zijn te weinig weekenden .

Tatiana

Tatiana

12-01-2015 om 21:41

sport huishouden huiswerk tv

Zowel zaterdag als zondag draaien om sport, huishouden, klussen, huiswerk en tv/gamen. Mijn man vind t ook heerlijk om s middags voor de tv te hangen, ik heb daar een hekel aan en ga dan meestal het huishouden doen. Strijken of de was. Op mijn vrije dagen door de weeks, als hij dan aan het werk is, pak ik mijn ontspanningsmoment, door te gaan tekenen, of lezen. Ik vind dat alleen prettig om te doen als ik alleen ben, anders kom ik niet in de flow.

Kinderen zijn niet zo te porren voor gezamenlijke activiteiten, zeker niet wandelen of fietsen, dus mijn man en ik gaan regelmatig op zondag aan het einde van de ochtend een stukje wandelen, met de hond. Kids blijven dan thuis.

Dus eigenlijk geen tips voor je aan gezamelijke activiteiten. Zijn we hier niet zo van......

Nur

Nur

12-01-2015 om 22:03

Ik probeer het weekend vrij te houden van vaste verplichtingen zoals sporten. Dat lukt wat betreft de zaterdag niet altijd maar op de zondag hebben we geen vaste verplichtingen.
Natuurlijk hebben we wel eens een verjaardag of iets dergelijks in het weekend maar dat zijn geen vaste verplichtingen.
Soms gaan we zondag de hele dag weg. We kiezen dan ergens een bestemming (museum, natuurgebied, stadje) en brengen daar dan de dag door. Er is veel leuks te zien en doen. We gaan dan meestal gelijk na de kerk weg. Als het wat verder is dan gaan we die zondag soms een keer niet naar de kerk en vertrekken we vroeg op de dag.
We hebben een museumjaarkaart dus behalve bezine hoeft zo'n uitje niet veel te kosten.
Andere zondagen blijven we thuis. Dan gaan we 's ochtends naar de kerk, daar koffie drinken na afloop en dan naar huis om te eten. 's middags blijven we misschien bij het huis. Wandelen doen we eigenlijk wel elke zondag want de honden willen ook graag uit natuurlijk. De kinderen gaan dan niet altijd mee. Soms hebben ze geen zin. Dat geeft niet want ik vind het eigenlijk net zo prima om samen met mijn man te gaan of met mijn man en een van de kinderen terwijl de anderen thuisblijven.
Wat we ook wel doen is vrienden die verder weg wonen uitnodigen voor de zondagmiddag/avond. Dan gaan we gezellig wat eten en drinken met elkaar.
Zaterdagavond nodigen we ook vaak mensen uit of we gaan zelf bij mensen langs. We gaan ook graag naar het theater en de bioscoop.
Op een druilige zondagmiddag neem ik de kinderen ook wel mee naar de bioscoop. Voor kleine kinderen zijn er op zondagmiddag soms ook toneelvoorstellingen die erg leuk kunnen zijn.
Onze oudste kinderen kunnen alleen thuisblijven dus die mogen zelf beslissen of ze meegaan.

We doen ook niet altijd alles samen. Ik heb ook hobbies en mijn man ook. We doen ook wel dingen apart met een paar van de kinderen. Mijn man gaat wel eens een middag zeilen met de oudste kinderen (behalve onze zoon die gelijk misselijk wordt) en dan ga ik eigenlijk nooit mee. Ik hou niet zo van zeilen. Ik vind paardrijden leuk dus zeker in de zomer huur ik wel eens samen met de oudste kinderen paarden en gaan we in het bos rijden.

De leeftijden in ons gezin lopen ook nogal uiteen. Dus met de jongste kinderen gaan we regelmatig een middag naar een grote speeltuin of zwemmen bijvoorbeeld maar dan gaan de oudste kinderen vaak niet mee. Met hun doen we meer sportieve activiteiten of naar de bioscoop.Bovendien hebben die ook meer eigen activiteiten met eigen vrienden.

Leuk met het hele gezin is dierentuin (dat vinden de oudsten ook leuk), middgetgolfen en bowlen. Allemaal activiteiten die we regelmatig doen.

Marjoleine64

Marjoleine64

12-01-2015 om 22:13

Van alles, of juist niets

de zaterdag is meestal een goed gevulde dag. Boodschappen, huishouden, beetje sport voor mij. Huiswerk, muziek, scouting voor de jongens (15 en 17). Man ligt de halve dag in bed (momenteel geen baan / eigen consultancy bedrijf en herstellend van een hernia) en gaat dan 's middags in de tuin of op kantoor wat doen. De avond is wat lezen, of wat administratie op de PC, en de jongens gamen. Oudste gaat soms een avond chillen bij vrienden.
De zondag is meer van hetzelfde (huiswerk, muziek, huishouden/tuin), behalve de boodschappen en de scouting. Regelmatig heb ik ook alleen of samen met één of beide jongens nog een muziek-activiteit, sowieso nog een orkestrepetitie op zondagavond. En familiebezoek is eigenlijk altijd op zondag maar niet heel vaak. 'uitjes' met het gezin doen we vrijwel niet, gewoon omdat er altijd wel wat is en er ook niet veel is waar iedereen samen zin in heeft. 's zomers wel, dan gaan we soms een dag of weekend zeilen of duiken.

Weinig

Vroeger ondernamen we best veel, tegenwoordig nauwelijks meer.

Wij hadden als eerste in onze vriendenkring kinderen, we konden toen we alleen oudste nog hadden makkelijk bij vrienden gaan eten. Toen er meer kinderen kwamen, nodigden we die vrienden meestal bij ons uit. Nu zij ook kinderen hebben is er op de één of andere manier de klad in gekomen.

Toen de kinderen allemaal nog kleiner waren gingen we regelmatig naar een museum, een stadje bezoeken of naar het strand of bos. Sinds de oudsten pubers zijn hebben die daar niet meer zo'n trek in. We hebben alle musea en bezienswaardigheden in de wijde omgeving ook wel gehad inmiddels. Onze dochters hebben jaren meegespeeld in musicals, dan ben je met halen en brengen beperkt in je eigen bewegingsvrijheid en zij kunnen sowieso niet meer mee.

Inmiddels zit een zoon op een teamsport, dat slaat ook een aardige deuk in je weekend. De rest gaat op aan boodschappen en klusjes en zo af en toe een verjaardag o.i.d. De pubers willen vooral lang uitslapen en er moet natuurlijk geleerd worden voor toetsen en tentamens, ze hebben oppasklusjes of een baantje.

Gelukkig kunnen we in de zomervakantie wel gezellig samen op stap, leuke dingen doen en zien, lekker uit eten. Daar genieten we erg van.

skik

Juno

Juno

12-01-2015 om 22:22

Niets

Ik zou wel willen maar op zondag maken de kinderen hun huiswerk, willen we ze op tijd in het avondritme hebben ivm de komende week, schelen ze erg in leeftijd en interesses en ik zit met twee ADHD-ers en een autist wat niet altijd de meest goede combinatie is voor een vlekkeloos uitje. Zes maanden per jaar werkt man ook in de weekenden, ik ben dan blij dat ik zonder kleerscheuren zondagavond haal.
Ik ben overigens de enige die dol is op musea en uitjes, dat helpt ook niet echt.

Katniss

Katniss

12-01-2015 om 22:49

Pubers

Volgens mij is de tijd van weekenduitstapjes met de kinderen wel voorbij als je eenmaal pubers hebt. Die van mij is daar alleen voor te porren als ze iets krijgt of als ze een opdracht voor school moet maken (museum).
Onze zaterdagen zijn (om de week, als de kinderen er zijn) gevuld met sport van de jongste (zijn we van 11.30 tot 15.00 uur van huis) en boodschappen doen. Op zondag slapen we uit tot een uur of 11, behalve als er weer eens iemand op het idee komt om om 10.30 uur zijn verjaardag te vieren. Daarna lunchen en eventueel nog ergens heen, museum, kinderboerderij, duinen o.i.d., alleen met jongste want oudste vindt het wel lekker om een middagje alleen te zijn (hangen, dvd's kijken, huiswerk).
De andere week (zonder kinderen) ga ik met mijn vriend op zaterdag meestal wel iets doen (museum, bezoek, wandelen, terrasje), of we kijken schaatsen De boodschappen doe ik dan op zondag.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-01-2015 om 09:25

wij zitten

Elke zaterdag bij mijn schoonmoeder in het verpleeghuis. En boodschappen en klusjes. Op zondag zijn we blij niks te hoeven!
Ik werk vaak dus de helft van de gezamenlijke weekeinden zijn al op. In de avonden kijken we vaak gezamenlijk tv. Er zijn wel dingen die we alle drie leuk vinden. Als we op vakantie zijn doen we veel samen! Heerlijk is dat. Maar ook dan doen we veel dingen twee aan twee, in wisselende samenstelling.
Ik zou zeggen, ga niet te veel pushen, dat er van alles gezamenlijk moet. Iedereen lekker zijn eigen gang, prima toch?

zebra

zebra

13-01-2015 om 18:15

vaak thuis

op zaterdagochtend eerst boodschappen halen, daarna werken (vaste prik op zaterdag post bezorgen), was draaien enz. Op zondagochtend meestal wat langer slapen, op het gemak ontbijten, wat aanrommelen in huis, was draaien, mails lezen en social media.

Afgelopen weekend waren we op een verjaardag en as weekend gaan we, op verzoek van puber, naar de film.

Yura

Yura

14-01-2015 om 11:01

Pubers

Ik denk inderdaad dat de tijd van gezamenlijke uitstapjes grotendeels voorbij is met pubers. Vroeger hadden wij bijvoorbeeld een abonnement op de dierentuin, dus daar gingen we op zondag vaak heen. Nu met pubers is de zaterdag gevuld met sporten. Wij proberen als het even lukt bij beide kinderen te gaan kijken, vaak blijven ze zelf ook nog hangen op de club om bij vrienden te gaan kijken, dochter fluit momenteel ook bij de f-jes, dus die is meestal wel een hele dag zoet daar. We kennen veel mensen en ik doe daar ook veel vrijwilligerswerk, dus meestal is het erg gezellig. 's Avonds hebben we vaak een verjaardag, etentjes etc. Als we dat niet hebben, maken we wat lekkers met ons vieren en hangen we 's avonds op de bank. Kinderen hebben soms ook nog een feestje ofzo, waar ze naartoe gebracht en gehaald moeten worden (ze zijn altijd de enige uit deze richting).
Zondag gaan man en ik meestal sporten, terwijl de kids nog slapen. 's Middags maken we soms een strandwandeling met de hond of gaan de stad in, kinderen gaan dan vrijwel nooit meer mee, hebben huiswerk of gewoon geen zin. 's Avonds eten we vaak bij opa en oma, dat is altijd gezellig, veel kleinkinderen in de puberleeftijd/jong volwassen, 's Avonds gaan kinderen verder met huiswerk, man moet meestal ook wat werk doen en ik ga strijken.

Tango

Tango

14-01-2015 om 11:24

Puber

Puber hier klaagt juist dat we te weinig doen als gezin. Maar als ik dan vraag wat ze zou willen geeft ze ook geen zinnig antwoord. Ja, pretparken, maar dat vind ik nou niet een activiteit om regelmatig te doen. Daarnaast hebben we dan ook nog 2 heel verschillende kinderen met zeer uiteenlopende interesses. Zoon doe je niet echt plezier met een pretpark, die gaat liever naar het bos. Dochter wil juist pretparken of shoppen. Dure interesses dus. Voor het bos o.i.d. haalt ze haar neus op.
We lossen het nu maar op door afwisselend activiteiten te doen met dan weer het ene kind en dan het andere. In de praktijk doe ik het meest met zoon, want dochter spreekt ook veel af met vriendinnen.
In de kerstvakantie zijn wel wel met het gezin naar de bioscoop geweest. Verder heb ik met haar en mijn moeder een dagje gewinkeld in Den Bosch. En oh ja, we zijn ook nog met het gezin naar een voetbalwedstrijd geweest in een echt stadion. Vond dochter dan ook weer helemaal geweldig. Behalve de terugreis, want ze vond dat we veel te lang moesten wachten op de tram. Pubers!!

Nyntje

Nyntje

15-01-2015 om 12:32

sport en boodschappen

heel erg varierend, maar op zaterdag staat het vooral in teken van training van de kids. manlief gaat dan sporten, ik doe het huishouden en gezamenlijk doen we wat boodschappen.

De zondag is meer een familiedagje, boswandeling, visite, etentje bij ons of bij vrienden/familie,

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.