Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Marianne

Marianne

10-05-2017 om 19:07

achter en oud

Je hebt twee soorten nichten/neven en als die kinderen krijgen hoe heet jij als vrouw zelf dan? Wanneer ben je oudtante, wanneer ben je achtertante?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

10-05-2017 om 19:16

Achtertante ?

Nooit van gehoord

Mijntje

Mijntje

10-05-2017 om 19:21

bestaat niet

Achtertante bestaat niet Ik noem mezelf wel eens zo voor de grap, tegen de kinderen van mijn nicht. Deze nicht is de dochter van de zus van mijn vader.
Maar ik ben hun achternicht en zij zijn mijn achterneven. Best gek idd omdat er een generatieverschil is.

Mijn oudtante was de zus van mijn opa.

Duidelijk?

Achtertante

Ik heb er ook nog nooit van gehoord moet ik zeggen. De link van Triva kan best kloppen, maar ik kom niet goed achter de betrouwbaarheid van deze site. Het is toch gewoon door één of andere familie opgezet?

Maar wellicht zijn er nog andere bronnen die het bevestigen, ben even te lui om het na te gaan.

Oudtante is voorzover ik weet de zus van je opa of oma.

Dees

Dees

11-05-2017 om 14:46

nou

Je hebt achterneef (zoontje van je neef/nicht, oudoom/oudtante), en oudoom (broer van je oma/opa).

Triva

Triva

11-05-2017 om 17:06

nanny

Nee, het stond precies zo ook op wikipedia maar was minder goed te linken vanaf mijn mobiel: https://nl.wikipedia.org/wiki/Familie_(verwanten)#Familieschema_.28piramide.29

Taalnerd

Taalnerd

15-05-2017 om 10:19

Nieuw woord?

Ik heb nog nooit van achtertante gehoord (maar dat hoeft niets te betekenen). Dat wikipedia het noemt, betekent evenmin iets, daar kan iedereen vanalles schrijven.
Achtertante staat niet in Van Dale. Dat zegt wel iets: het is (nog) niet algemeen geaccepteerd Nederlands.

De kinderen van mijn neven en nichten zijn mijn achterneefjes en -nichtjes. Voor mijn plaats/rol tegenover deze kinderen bestaat dus geen naam? Is het daarom dat achtertante verzonnen is misschien? Misschien pakt het, gaat iedereen het gebruiken, en dan hebben we er een nieuw woord bij. Dan staat het misschien wel in de volgende editie van Van Dale.

Mijntje

Mijntje

15-05-2017 om 13:08

taalnerd

Taalnerd: jawel, jij bent de achternicht van de kinderen van je neef of nicht.

Ik vind achtertante net iets als schoonbroer ipv zwager, dat is meer Belgisch.

Jesse_1

Jesse_1

15-05-2017 om 16:17

Triva

Triva

15-05-2017 om 16:46

mijntje

'Taalnerd: jawel, jij bent de achternicht van de kinderen van je neef of nicht.'

Niet als het om de kinderen van je neven/nichten gaat die ook de kinderen van jouw broer/zus zijn. Het blijft ingewikkeld dat wij in Nederland twee soorten neven/nichten hebben. Daarom ben ik wel voor achtertante. Ik ben namelijk tante van de dochters van mijn schoonzus en achtertante van hun zonen. Ik ben nichtje van de dochters van mijn tante en achternicht van hun zonen.

Mijntje

Mijntje

15-05-2017 om 19:09

Triva

Ik reageerde op Taalnerd's geschetste situatie en dan klopt het wel
Ik vind achtertante minder fout klinken dan schoonbroer, gebruik het dus zelf ook, maar dan voor de grap, omdat ik weet dat het eigenlijk niet klopt.

Taalnerd

Taalnerd

18-05-2017 om 10:53

Mijntje

Ja, je hebt denk ik gelijk dat ik hun achternicht ben, maar omdat er een generatieverschil is, voelt het ergens toch fout. Ik denk dat daarom achtertante ook verzonnen is. Er is een soort gat dat mensen willen opvullen.
Ik zie een deel van mijn achternichtjes en -neefjes vrij regelmatig en wij noemen mijn positie dan "nicht van mama/papa".

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.