Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Herfstblad

Herfstblad

02-09-2016 om 09:50

Aan de chauffeur achter me op de snelweg

Ik snap het best hoor.. dat jouw ochtend heel rot begonnen is. Na die ruzie met je vriendin gisteravond en dan vanochtend ook nog weer te lang in bed blijven liggen, waardoor je je weer ontzettend moest haasten. Alweer te laat om op tijd bij je eerste afspraak van vandaag te zijn. En je baas doet al zo moeilijk. Maar gelukkig is het vrijdag dus de snelweg is niet zo druk en je kunt op flink vermogen over de linker strook blijven sjeesen.

Totdat er opeens zo'n trut voor je opduikt, die met de maximaal toegestane snelheid op dat stuk snelweg inhaalt en jouw vrije strook blokkeert. Moet je toch potdorie hard je rem in trappen! Ik begrijp best dat al je geflits met groot licht en je getoeter je frustratie over die paar seconden tijdsverlies nog niet weg neemt.. Maar ja wat wil je dan.. dat was een een vrouw, blond, en met een rolstoel-sticker op de achterkant van de auto. Driedubbel gehandicapt, dus eigenlijk.. dan kun je dat ook verwachten he.. Je hebt er vast nog een hele tijd over door gemopperd. Over hoe alles ook maar de weg op mag tegenwoordig en iets over rijbewijs afpakken.

Ik wens je een hele positieve dag vandaag en ik hoop dat je vanavond die ruzie thuis nog kunt bijleggen. Het leven is te kort voor dit soort frustraties. Fijn weekend!


mieke

mieke

02-09-2016 om 10:23

Of je gaat naar rechts zodat het snelheidsmonster door kan rijden. Scheelt een hoop ergenissen. Bij jou en hem want je zit er blijkbaar nogal mee en je verzint er van alles bij. Die chauffeur is jou allang vergeten hoor. (als de linkerbaan helemaal leeg was dan was er op de rechterbaan vast ook nog wel plek)

Idem dito

Ja, gevaarlijk en niet fijn die grote lichten die je verblinden.

Ik denk dat menig vrachtwagenchauffeur ook foetert op de automobilisten die het nodig vinden vlak voor hen in te voegen om zo het langzamere verkeer voorbij te zijn wat tijdverlies bespaart maar de chauffeur verplicht op zijn rem te trappen. Ik bedoel het niet persoonlijk; ik schrijf niet dat jij dat doet.

Op de weg ben ik zo'n brave automobilist die aansluit, ook al is het een vrachtwagen. Ik zie menig auto ons voorbij sjeesen om dan in een gaatje te duiken. Vervelend voor de vrachtwagenchauffeur, die sowieso ruimte nodig heeft om te kunnen remmen maar ook om op gang te komen.Ik gun hem die ruimte, daarom sluit ik achteraan want hoe sneller een vrachtwagen op gang kan komen zonder botsingvermijdende rem-acties, hoe sneller de hele rits auto's achte hem het stoplicht halen.

De reden voor het hard rijden blijft gissen. De chauffeur zal ook wel gedacht hebben; 'Staat haar zijspiegel niet goed? Zat ze telefoneren dat ze zonder goed te kijken een baan opschuift of had ze niet even kunnen wachten wat ook voor haar prettiger was geweest?!

Het gevoel van verantwoordelijk rijgedrag geldt zowel voor de chauffeur maar ook voor elk ander bestuurder, ongeacht de maximum snelheid.

Patricia

Patricia

02-09-2016 om 10:35

Je weet het niet inderdaad

Zo wilden wij ooit met bloedspoed naar het hospitium sjezen omdat ze belden dat het einde eraan zat te komen voor schoonmoeder. Even door oranje willen rijden maar de persoon voor ons wilde toch maar stoppen. We zijn er remmend en met gierende banden omheen gereden, die persoon zal ook wel gedacht hebben.... zo weet je het dus nooit, wat er is.
En nog een keer met zoontje op de achterbank met een vinger die er half af lag....
(gelukkig niet meer debacles in de verdere 20 jaar) maar je weet het echt nooit.
Ik probeer altijd te anticiperen en als ik dus zo'n persoon achter me had zou ik meteen weer opzij zijn gegaan, hij/zij zal wel goede redenen hebben om dit te doen denk ik dan maar.

Taruh

Taruh

02-09-2016 om 10:40

naar rechts

is wat lasting als je zelf al aan het inhalen bent en dus naast een andere auto zit, moet je die dan maar van de weg afdrukken?

Ik had het laats ook, ik reed met een gangetje van zo'n 140 een vrachtwagen voorbij, maar dat was duidelijk nog niet snel genoeg. Helaas was het een treintje vrachtwagens en toen deze idioot van af de oprit door stootte naar links zat hij gelijk achter me. en dan ook nog bumperkleven. De auto voor mij remde, ik liet mijn gas los want voldoende afstand en tikte mijn rem aan om hem te attanderen want meneer was ook nog aan het bellen. Zo, wat een frustratie kwam er uit toen hij mij eindelijk in kon halen en zich klem reed op mijn voorganger.

Caesar

Caesar

02-09-2016 om 10:41

Herfstblad

Als jij een inhaal actie doet waarbij iemand op de remmen moet trappen, dan heb je het toch niet goed gedaan.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2016 om 10:43

Wat ik me afvroeg

bij het lezen van je verhaal, is: als die persoon waarvoor jij invult wat hij allemaal gedacht en gedaan zal hebben zo'n tempo had dat hij hard moest remmen om jou je gang te laten gaan, heb jij de verkeerssituatie dan niet verkeerd ingeschat? Misschien bracht je hem écht wel in gevaar.

Target

Target

02-09-2016 om 11:01

Even kijken

Of ik het goed begrijp: jij hebt hem rechts ingehaald?
Je bent een eenhaps cracker voor een vrachtwagen.
Waarom doe je een verboden inhaal manoeuvre en breng je jezelf en alle mensen achter je, incluis de vrachtwagenchauffeur in gevaar?

Target,

Ik denk dat Herfstblad een auto wilde inhalen door naar de linkerbaan te gaan waar juist op afstand een vrachtwagen kwam aanstormen. Inschattingsfoutje vandaar dat ze zich beroept op de maximale snelheid.

Taruh

Taruh

02-09-2016 om 11:06

Target

waar lees je dat het om een vrachtwagen gaat, en waar dat herfstblad rechts inhaalde?

Lente

Lente

02-09-2016 om 11:08

Waar lezen jullie dat de chauffeur in een vrachtwagen reed?

Ik kan dat niet vinden in het stukje van Herfstblad.

Ik herken wel het irritante gedrag van sommige automobilisten. Het is mooi bedacht dat ze vast een goede reden hebben. Maar het is dan wel toevallig dat het meestal mannen zijn die meestal in bepaalde merken auto's rijden, die het vaakst dit gedrag vertonen.

Leerzaam foutje

Jaren geleden op de Duitse wegen zo slim geweest om in een compactauto een vrachtauto bergopwaards te gaan inhalen en de Porsche in de verte te onderschatten. Leidde tot hoge hartslag bij de bijrijder.
Daar leer je van.

Lente

Lente

02-09-2016 om 11:09

En over dat flink moeten remmen

Dat past bij de mannen die ik dit bedoel. Die anticiperen niet op wat er gebeurt op de weg maar blijven hard op iemand afrijden om dan op het laatste moment te remmen. En te knipperen natuurlijk of bovenop je auto te hangen.

Pimpelpaars

Pimpelpaars

02-09-2016 om 11:12

ach

Ik denk dan altijd: 'Joh, ventje, denk toch aan je hart.' En ik laat ze gewoon voorgaan.

Dat zijn de jongetjes die vroeger bij gym met rollende ogen geërgerde zuchten slaakten als ik de bal had. Welja joh, ga maar voor, jij wilt graag voorop rijden. Van mij mogen ze.

Lente,

Je hebt gelijk. Een bestuurder van een personenwagen noem ik een automobilist, met een chauffeur denk ik eerder aan een bestuurder van werkvervoer, zoals een bestelwagen , bus of vrachtauto.

Target

Target

02-09-2016 om 11:15

Nou hierom?

Ze praat over een chauffeur, niet over een automobilist of een bestuurder.
Daarnaast reed die onnodig links en is zij voor hem gaan rijden ( dook voor hem op). Dat moet ze dan van rechts gedaan hebben anders had ze zelf links gereden en geen last van hem gehad?

Enfin, benieuwd wat er nu echt wordt bedoeld want ik ben het kwijt

Joh Herfstblad

Als je nou volgende keer opwindt in het verkeer steek dan gewoon ouderwets vulgair even je middelvinger op. Is niet netjes, op het randje van tokkie/aso, maar een stuk assertiever en effectiever dan zo'n passief agressief stuk plaatsten op een plek waar de man hem toch niet leest.

En wee weet heeft hij wel een horrelvoet, staat ie op de rand van instorten en hangt hem ontslag boven het hoofd als hij de eerstvolgende lading niet stipt op tijd aflevert. En zie maar eens als vijftigplusser - met horrelvoet !- aan de slag te komen. En als je dan ook nog een groot gezin en twee luie exen moet onderhouden, is het logisch dat zo'n man zijn geduld verliest bij een ongelukkige inhaalmanoeuvre van een medeweggebruiker.

Taruh

Taruh

02-09-2016 om 11:21

volgens mij

en nu even Tinus aanhalen "assumption is the mother of all fuck-ups"

Volgens mij ging Herfstblad een voertuig inhalen dat langzamer reed dan zij, vermoedelijk een vrachtwagen want dan heb je best een snelheids verschil 80 vs 130 op de snelweg en ineens dook er een snellere auto achter haar op.

In principe kan die haar niet inhalen want zij reed ook al de maximum snelheid. Dan moet de afstand gelijk blijven als beiden zich aan die snelheid houden.

Target

Target

02-09-2016 om 11:27

Grappig

Begrijpend lezen, grappig hoe verschillend mensen iets lezen, filteren en voor zich zien. Bestaat er ook zoiets als begrijpend en begrijpelijk schrijven zodat het op 1 manier te lezen is?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2016 om 11:37

Hahaha grappig Herfstblad

Ik had laatst ook zo'n situatie aan de hand.
En die oetl*l presteerde het zelfs om zowel mij als de vrachtwagenchauffeur, die ik aan het inhalen was, via de vluchtstrook/uitvoegstrook annex invoegstrook van rechts in te halen.

Vroeg me ook af wat voor leven je moet hebben om zo met 160 km/h+ over de snelweg te knallen. Bizar..

En nee geen inschattingsfoutje van mij. Ik was gewoon aan het inhalen en hij kwam al knipperend en flitsend aangedenderd, bij voorkeur dwars over iedereen heen die voor hem reed. En nee ik kon ook niet naar rechts. Want daar reed een collone vrachtwagens. En inderdaad een Audi

Ik snap dus precies wat je bedoelt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

02-09-2016 om 11:42

Ik hoop dan altijd maar

Dat als het misgaat, dat het dan maar eenzijdig mag zijn.

Iemand zei ook ooit: ik maak me daar niet druk om, er altijd wel weer iemand die nog wat harder voor hem de weg afsnijdt.
Is alleen vervelend al je zelf in zo'n situatie terechtkomt en maar moet hopen op een goeie afloop. Het zijn geen grappen om zo te rijden als je 120 km/u op de teller hebt staan.

Herfstblad

Herfstblad

02-09-2016 om 11:43

Hoe het zat

Het stukje tekst ontstond in mijn hoofd toen ik verder reed naar kantoor.. dus ik heb even mijn hart gelucht toen ik daar eenmaal was. Voor de leuk.

Oh, en inderdaad, het was een busje (met een man achter het stuur) en ik had niet in de gaten dat hij zoveel harder reed dan toegestaan (je mag daar 100 km/uur). Toen ik naar links kwam om een vrachtwagen in te halen zat hij echt in een flits achter me. Juist geïnterpreteerd!

Leonie

Leonie

02-09-2016 om 11:55

Ik heb ook geregeld zo'n situatie. Je houdt je aan de maximum snelheid, de mensen voor je ook, je bent aan het inhalen en dan heb je zo'n idioot achter je die vindt dat hij harder mag rijden en meer recht heeft om in te halen, dan jij en je voorgangers. Iedereen gaat naar rechts, hij gaat weer volop op het gaspedaal en moet na 200 m weer keihard op de rem want daar is weer zo'n situatie. Denk aan je hart, denk ik wel eens.
En waar ik mij ook dood aan erger is, als je bij wegwerkzaamheden je braaf aan de voorgeschreven snelheid houdt, je aan alle kanten voorbij gegaan wordt, door automobilisten of die ook gaan duwen.
Oh ja, en niet knipperen, daar erger ik mij ook zo aan.

Target

Target

02-09-2016 om 11:57

als het

niet zo ernstig gevaarlijk had geweest had ik om al onze interpretaties toch smakelijk gelachen. Blij dat er niets is gebeurd.

Triva

Triva

02-09-2016 om 17:13

hmm

'Zo wilden wij ooit met bloedspoed naar het hospitium sjezen omdat ze belden dat het einde eraan zat te komen voor schoonmoeder. Even door oranje willen rijden maar de persoon voor ons wilde toch maar stoppen. We zijn er remmend en met gierende banden omheen gereden, die persoon zal ook wel gedacht hebben.... zo weet je het dus nooit, wat er is.
En nog een keer met zoontje op de achterbank met een vinger die er half af lag....
(gelukkig niet meer debacles in de verdere 20 jaar) maar je weet het echt nooit.
Ik probeer altijd te anticiperen en als ik dus zo'n persoon achter me had zou ik meteen weer opzij zijn gegaan, hij/zij zal wel goede redenen hebben om dit te doen denk ik dan maar.'

Tja, rijd nooit met een bloedspoed zonder begeleiding door politie. Waarom deed je dat? Wilde je jezelf en anderen in gevaar brengen? En dat dan ook nog eens voor alleen maar een vinger? Wat denk je wel? Als het oranje was voor je voorganger was het zeker rood voor jou en dat betekent gewoon stoppen, ook als je schoonmoeder dood gaat en ook als er een vinger van je kind bijna af ligt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

02-09-2016 om 17:18

Tja

Ik kom dagelijks mafkezen tegen. Van zigzaggend inhalende aso's (altijd) in een Audi tot suffe dozen die nodeloos op de linkerbaan blijven rijden of inhalen met 98,5 km/u. En zelf haal ik ook wel eens een onhandige actie uit. Blijven opletten dus, en een ander ook iets gunnen in het verkeer.

Lieverdje

Lieverdje

02-09-2016 om 17:52

herkenbaar hoor

Ik heb het alleen meer met snelle jongens in bestelbusjes dan audi's Je haalt een colonne vrachtwagens in en dan zit er zo'n idioot achter je die de hele achteruitkijkspiegel vult. En dan heeft het nog niet eens zin dat ze met hun grote licht zitten de seinen, want voor je zijn nog veel meer auto's die zich aan de snelheid houden en dan voor de snelle auto aan de kant moeten....

Ach ja. Ik heb zelf wel één keer achter een auto zitten seinen en toeteren die op een 100 km weg krap aan 50 km. per uur reed..... zonder inhaalmogelijkheden Dat was wel heel irritant. En gevaarlijk ook nog.

klara

klara

02-09-2016 om 21:26

Apart

dat door velen hier geschreven wordt dat het aan jou ligt als er iemand nog sneller wil en niet acuut doorkan.

Dan ben ik blijkbaar een heel slechte chauffeur. Het overkomt me heel vaak. Meestal schuif ik uiteindelijk wel. Maar ik ga geen 100 rijden als ik 120 mag, zodat degene die 150 wil dat kan doen.

Andersom overkomt het me net zo goed heel vaak dat ik langsamer moet gaan dan ik wil, heel gewoon toch? Kwestie van aanpassen, dat moeten bepaalde mannen in bepaalde auto's ook gewoon doen.

Overigens had ik pas een heel gevaarlijk momentje op de weg en dat was toch met een vrouw...

Elfje65

Elfje65

02-09-2016 om 21:27

Herfstblad

Erg herkenbaar. Ik kom ze elke dag tegen en meestal schud ik dan meewarig mijn hoofd. Hoe kleiner de auto waarin ik rijd hoe meer recht de ander denkt te hebben over dat stukje asfalt. Helemaal links rijden en vlak voor de afslag over de verdrijvingsvlakken 5 banen naar rechts er tussen drukken is helaas geen uitzondering.

Stenna

Stenna

03-09-2016 om 00:41

ja hoor

Ik herken het ook. Ik zit voor mijn werk heel erg veel op de weg, al jaren. En dit soort gedrag wordt steeds gewoner. Dat ligt noch aan jou noch aan mij.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2016 om 00:52

Klara

Ik was een van die velen, want ik interpreteerde de tekst in het nadeel van Herfstblad. Met haar uitleg snap ik de situatie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.