Marsudan
21-04-2009 om 20:48
Ziektebeleid maar weer eens...
Een tijdje terug had ik hier een draadje gestart over waterpokken. Enfin, dat hebben we gehad. Maar drie weken daarna kreeg de jongste (bijna 2) koorts: hij zat aan de 39 graden dus heb ik hem opgehaald. De rest van de dag was hij vrolijk, niets aan de hand, ik dacht dus zelf aan een kiesje of zo. Ik ging dochter halen (die nog wel bij het kdv was) en gaf aan dan zoon kiplekker was, maar wel verkouden. Nee, hou dan maar thuis, werd er gezegd...
Vorige week werd ik al gewaarschuwd voor een loopoor bij dochter (3), en dat zou erg besmettelijk zijn. Naar de huisarts geweest, oordruppels gehad, want het is een oorontsteking geweest, verder was ze niet ziek of niks.
Vandaag werd ik gebeld: ik moest dochter komen halen (loopoor). Ik heb wel gevraagd of dat echt moest - het is al de vierde keer in korte tijd dat ik van mijn werk weg moet! Daarbij ook gezegd dat ik de GGD (of GG en GD) gebeld had en dat zij geen beleid hadden met betrekking tot looporen. Ja, dat bij de meeste infectieziekten thuishouden niet zinvol is. Maar dochter was ook hangerig en warm, nou, oke dan maar. Dochter gehaald (die 37,4 bleek te hebben!), thuis niets aan de hand. Ze heeft lekker gespeeld, gegeten, etc.
Ik gaf dat aan bij het kdv, toen ik de jongste ging halen. Ja, dat was nu eenmaal hun beleid, en dat was strenger dan van het GGD. En o ja, jongste leek ook last van zijn oren te gaan krijgen, ik kon hem gerust brengen morgen, maar wel met het risico dat ik gebeld zou worden als hij ook een loopoor kreeg...!
Ik heb eieren voor mijn geld gekozen en beide kinderen gaan morgen weer naar de (reeds al zwaarbelaste) oppas die ik naast het kdv heb. Als ik morgen wéér voortijdig vertrek op mijn werk krijg ik problemen! Voor iets serieus wil ik ze natuurlijk altijd halen, maar ik vind dit te ver gaan! Ik hou nu twee kinderen thuis die m.i. niet thuis hóeven te zitten, en ik heb voor de tigste keer de enige vaste oppas die ik heb (69 jaar) op haar vrije dag moeten lastigvallen.
Ik heb andere draadjes gezien in het archief over dit probleem, maar zonder afloop. Heeft iemand wel eens geklaagd over de gang van zaken? Of is het gewoon een gevalletje pech gehad? Alle kdv's hier zitten mutjevol, dus voor mij 10 anderen...
Marsudan
22-04-2009 om 08:45
Vanmorgen...
... Ook de jongste preventief afgemeld voor het kdv, en meteen gevraagd om het protocol met betrekking tot zieke kinderen. Een van de leidsters woont bij me in de buurt en ze gooit hem deze week door de brievenbus.
Nog even ter toevoeging op het bovenstaande stukje: ik ben gescheiden, vader ziet de kinderen eens in de twee weken, dus ik heb geen partner die eventueel ook thuis kan blijven.
Groetjes, Marsudan
Minet
22-04-2009 om 08:53
Algemene voorwaarden
marsudan, wordt er in de algemene voorwaarden verwezen naar een ziektebeleid? Dat beleid moet je dan uitgereikt krijgen bij plaatsing, of het moet op de website staan, zodat je het altijd kunt inzien.
Daarnaast vind ik het heel raar dat het kdv roomser dan de paus wil zijn!
De GGD geeft niet voor niets richtlijnen, conformeer je daar als opvang dan ook aan, dan is het voor iedereen helder en hoef je niet steeds te discussieren.
Hanne.
22-04-2009 om 08:59
Volgens protocol
Tja, zolang ze een protocol hebben en zich daar aan houden kan je denk ik niet zo veel. Dat protocol wist je immers al toen je kwam. Je kan hoogstens proberen te realiseren dat ze het protocol aanpassen, maar dan moet je denk ik een lange adem hebben.
Knutselkei
22-04-2009 om 12:03
Poeh..streng hoor
zo is het bij ons gelukkig niet. Oke...als een kindje echt niet lekker is en een belasting voor de groep is bel ik de ouders maar anders niet hoor.
En als ze echt niet lekker zijn, bel ik, overlegmet de ouders wat ze willen en vaak leg ik ze eerst even op bed en daarna komen de ouders pas, ben je toch al gauw 2 uur verder en hebben mensen makkelijker iets kunnen regelen. Sommigen komen meteen en sommigen kunnen nu eenmaal niet meteen aan komen racen. Dat kan ik zelf ook niet, ik kan ook niet de gorep ineens laten staan en tegen mijn collega zeggen; succes!( ja als het ernstig is wel naturrlijk maar anders niet)
Ik zou vragen of je de dag mag ruilen omdat je vantevoren aan geeft dat je niet komt.
Hie ris dat mogelijk maar bij jullie weet ik dat neit. Dan zou je oppas nml in de volgende week een dag minder kunnen als ze dat wil.
Naadje
23-04-2009 om 17:34
Ziektebeleid
De meeste kinderdagverblijven houden de richtlijnen van de GGD aan. (ook de scholen).
Een kdv mag er een eigen beleid op na houden maar dit moet duidelijk beschreven zijn in hun pedagogisch werkplan.
Dus zoals je gedaan heb opvragen. En goed doorlezen.
Bij ons kijken we naar het kind.
Kind dat koorts heeft hoger dan 38.5 en daarbij ook echt ziek is hoort niet op het dagverblijf te zijn.
Kind met koorts wat vrolijk aan het spelen is en goed meedraait op de groep idem.
Verder met waterpokken en niet ziek.
Mag gewoon komen.
Dit is ook conform richtlijnen GGD.
Mocht je nog wat willen weten je mag me altijd mailen.
Groetjes Naadje
Marsudan
26-04-2009 om 10:38
Protocol?
Nou, ik heb nog geen protocol in de bus gehad. Dinsdag gaan de kinderen naar het kdv, dus dan ga ik er maar weer over 'zeuren'.
De laatste dagen hebben beide kinderen geen looporen gehad, geen last, niets. Ik denk dat de leidster van het kdv de oordruppels heeft gezien, die bij dochter nog iets uit haar oor kwamen.
Gelukkig heb ik (wederom) een halve dag zorgverlof gekregen. Volgens de HRadviseuse kunnen die dingen nu eenmaal gebeuren, met jonge kinderen. Maar er is wel werk blijven liggen, wat door niemand anders gedaan kan worden. Ik heb er dus nog steeds een kater van. Wordt vervolgd...