aurelia
10-12-2008 om 12:36
Verhoging
Ik wil per januari zelfstandig ondernemer worden als gastouder.
Ik wil daarom de uurprijs gelijk trekken. Alle ouders betalen dan hetzelfde.
Dat betekend voor 1 ouder een verhoging van 0.50 ct.
Wel heb ik een contract getekend via het gastouderburo met het oude bedrag er in.
Kan ik toch die verhoging doorzetten? ik mag volgens mij zelf bepalen wat ik vraag.
Wie weet dit precies?
Jessy69
10-12-2008 om 16:54
Aurelia
doe je dat zelfstandig ondernemen onder licentie van het gastouderbureau (vorm van Franchise) of doe je dat op eigen houtje?
Als je een contract tekent waarin een oppasvergoeding staat is het dan niet raar om wat anders te gaan innen?
Gaat het innen dan nog via het gastouderbureau of ga je dat zelf doen?
rodebeuk
10-12-2008 om 23:04
Ik mag volgens mij zelf bepalen wat ik vraag.
Tsja, dat hangt ervanaf wie wat met wie heeft afgesproken. Want als je iets afspreekt ben je er wel aan gebonden natuurlijk.
Bedoel je misschien dat je zelf je tarieven mag vaststellen als je zelf een product (lees: opvang) in de markt zet? Dat is natuurlijk zo, de vraag is alleen of die ouders al een contract met jou hebben dat nog doorloopt, of dat er door de overgang van bureau naar jou iets verandert in het bestaande contract. Het oude contract moet ophouden of er moet een clausule in staan dat de tarieven regelmatig kunnen worden verhoogd.
aurelia
11-12-2008 om 04:44
Jessy69
dat innen gaat nu ook niet via gastouderburo. Zij bemiddelen alleen daarin. Elke gastouder mag zelf bepalen welk bedrag zij vraagt. Gastouderburo geeft alleen een richtlijn. Nu heb ik natuurlijk wel een contract getekend.
Maar een buro van mij (heb verschillende) verhoogd ook elk jaar het richtbedrag voor gastouders. Dat is dan ook niet echt in overleg met ouders, dat geven ze gewoon aan.
Een normaal loon wordt toch ook af en toe verhoogd?
even wat vraagjes die bij me opkomen.
aurelia
11-12-2008 om 04:46
Rodebeuk
dus dat zou betekenen dat als je een doorlopend contract hebt, onbepaalde tijd, dat je nooit kan verhogen, als ouders dat niet willen?
volgens mij blijven de contracten gewoon hetzelfde als ik zelfstandig ga worden.
Jessy69
11-12-2008 om 10:04
ik snap het, dan is het anders bij ons. Ons gastouderburo bemiddelt, maar int ook. Zij stellen opvangvergoeding vast (wat staat in het contract) en verhogen dat idd jaarlijks waarbij de verhoging d.m.v. een brief wordt kenbaar gemaakt.
Dat is dan idd een hele andere constructie.
Maar als jij een andere verhoging wil doorvoeren dan het gastouderburo zou je denk ik een eigen contract met de vraagouders moeten opstellen. Kan het gastouderburo je hier niet bij helpen?
Ons gastouderburo kent een vorm van Franchise waarbij je dus de hulp van het gastouderburo houdt, maar wel als zelfstandige doorgaat.
rodebeuk
11-12-2008 om 14:53
Inderdaad aurelia
Als je niet afspreekt dat je mag verhogen en je hebt ook geen beperkte looptijd dan blijft het tarief hetzelfde. Dat is echt niet raar hoor, dat is wat je afgesproken hebt!
Anders wordt het als je algemene voorwaarden hebt waarin staat dat je de tarieven mag verhogen of als de inflatie dermate is dat het niet meer redelijk is om een laag bedrag te blijven betalen.
Ik denk dat je je even wat meer in de juridische achtergronden van contracten moet verdiepen.
Als jullie standaardcontracten hebben staat er misschien wel iets in over jaarlijkse tariefverhogingen.