Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Dani

Dani

19-05-2014 om 12:30

Tips voor het zoeken naar een goede kinderopvang ivm emigratie naar Nederland.

Hallo!

Mijn gezin en ik willen volgend jaar naar Nederland verhuizen.

Hebben jullie tips wat wij alles bedenken moeten met zoeken van een super kinderopvang?

groetjes Dani

Het is hier super

maar dan moet je wel in ons dorpje in Friesland komen wonen

Waar moet je op letten:

Flexibiliteit in uren, dat tref je veel meer bij een gastouder aan dan bij een dagverblijf.

Bureaukosten, het ene bureau rekent per kind, het andere per gezin.

Facturering: bij het ene bureau reken je elk uur apart af, veel administratie, de andere maakt een jaar schatting en heb je een vast maand bedrag, en wordt er elk half jaar geëvalueerd of het nog klopt.

Welke extra kosten worden in rekening gebracht: de ene rekent per dag een onkostenvergoeding, bij de ander zit het in de prijs in.

Flexibiliteit in wegbreng en ophaal uren. Een gastouder is in deze een pre.

Katniss

Katniss

19-05-2014 om 13:58

Wat zaken

Ik zou voor een jong (nog niet pratend) kind nooit een gastouder nemen. Dat risico vind ik te groot omdat er vaak maar 1 volwassene aanwezig is.
Wat je vaak ziet is dat bij een kinderopvang van een grote(re) organisatie dingen beter zijn geregeld, maar vaak ligt het uurtarief ook hoger. Er is een maximum uurtarief waarover je kinderopvangtoeslag krijgt, dus alles wat daarboven zit betaal je sowieso zelf (en dat kan flink oplopen bij veel opvanguren).
Het handigst is om zelf te gaan kijken bij verschillende opvanginstellingen. Hoe gaan de leidsters met de kinderen om? Hoe is het dagprogramma? Wat worden er voor activiteiten georganiseerd? Hebben ze een zomer- of wintersluiting? Moet je voor het kdv zelf spullen (luiers, eten) meegeven of zit dat allemaal in het uurtarief?

Tine Winkel

Tine Winkel

19-05-2014 om 13:59

andere aspecten

waar je rekening mee moet/kunt houden:
- waar ligt de opvang ten opzichte van jouw woon- en werkadres?
- hoe is de opvang afgeschermd t.o.v. de buitenwereld (wij waren bij één op bezoek en konden zo naar binnen lopen, een kindje uitkiezen en meenemen, zonder ergens een leidster te zien...)
- mogelijkheden tot kind laten ophalen door derden (heeft voor- en nadelen)
- hoeveelheid buitenruimte cq mogelijkheid tot buitenspelen
- als je kind al bijna naar school gaat: biedt de opvang ook mogelijkheid tot naschoolse opvang?

regelgeving

Informeer jezelf goed hoe de regelgeving nu is. Een deel kan door de belasting betaald worden. Misschien betaald de werkgever wel mee.
Onder welke voorwaarden gebeurt dat.
Want als achteraf blijkt dat je een regeltje hebt gemist, bijvoorbeeld heb je opvang afgenomen op een dag dat je vrij bent, kun je zomaar een enorme rekening van terugbetaling krijgen.

mama2

mama2

22-05-2014 om 11:24

huh Katniss

want? Ik neem aan dat je de verhalen wel kent toch op een KDV van misbruik en wantoestanden? Ik denk dat het risico niet groter/kleiner is bij een gastouder.

Inderdaad, wat verwachten jullie zelf van een opvang. Welke uren neem je af straks. Dat soort zaken. En zeker gaan kijken voor je inschrijft, voelen hoe de kinderen zich voelen daar. Wij zijn gestart met ons jongste op een KDV en uiteindelijk met gierende banden naar een gastmoeder gegaan toen hij 1 was.

Katniss

Katniss

22-05-2014 om 11:29

Mama2

Op een kdv zijn in principe altijd twee leid(st)ers aanwezig. Dat vierogenprincipe ontbreekt bij een gastouder. Daarbij zijn KDV-medewerkers hoger opgeleid (MBO4 vs MBO2), en is vaak meer geregeld op het gebied van pedagogisch beleid en bijscholing van de medewerkers.
Een gastouder is wat mij betreft alleen een optie in geval van onregelmatige tijden en uit kostenoverwegingen.

Zomaar een paar meer pre's voor gastouder keuze

In een dorp wonen waar geen KDV is en de kinderen zijn schoolgaand.
KDV is alleen op werkdagen geopend. en vaak maar van 7.00-18.30 uur.
Groepsgrootte is op een KDV gem. 14 kinderen op 2 leidsters, bij Gastouder max 6 kinderen/ 1 leidster.
Heb nog niet gehoord van wantoestanden/ misbruik bij gastouders, wel op KDV's
Bij gastouder kunnen de kinderen vriendjes meenemen om te spelen, mits het onder de 6 kinderen blijft.
Vziw brengt een gastouder de kinderen ook naar voetbal/judo/zwemles en het KDV niet.

Katniss

Katniss

22-05-2014 om 11:58

Jasam

Jij preekt voor eigen parochie
De gastouders die ik ken doen dat werk niet uit volle overtuiging, maar omdat het zo lekker combineert met hun eigen kinderen. Er zitten aardige mensen bij, maar ook een complete opvoedingsnitwit zou zo'n MBO2-certificaat kunnen halen en bij een gastouderbureau de schone schijn ophouden.
Op onze bso mogen kinderen ook vriendjes meenemen (mits het past binnen de groepsgrootte), en de kinderen worden ook naar sportclubjes gebracht. Daarnaast worden er regelmatig tijdens opvangtijden sportclinics en creatieve workshops georganiseerd (soms gratis, soms tegen betaling). Sinds kort is er ook een samenwerkingsverband met een zwemschool, en kunnen kinderen twee keer per week tijdens opvangtijd naar zwemles voor A en B. Op een kdv hoeven kinderen geen vriendjes mee te nemen, of naar zwemles.

Ja natuurlijk Katniss

preek ik voor eigen parochie
Hier in het dorp is er geen KDV en ook geen BSO.
Dus iedereen die hier werkt is aangewezen op een gastouder.
En ik zie ook wel dat niet alle gastouder dezelfde flexibiliteit bieden.
Er is er eentje die alleen kinderen onder de 5 opvangt.
Zodra ze fulltime naar school gaan kunnen ze vertrekken.
Eén van mijn vraagouders is een alleenstaande moeder die ook wel wacht moet lopen en op oefening moet.
Mijn oppaskinderen blijven daarom ook wel slapen, dat kan ook niet overal.
Ze komen regelmatig 's morgens om 6.30 en blijven 's avonds ook wel eten en gaan dan om 19.00 naar huis. Als het zo uitkomt, pas ik ook wel eens 's avonds daar op. Het is voor mij een commitment, je hebt er een inkomen uit, maar ik zie het niet zozeer als werk De kinderen komen hier nu al 5 jaar 4-5 dagen per week, het worden haast een beetje je eigen en ze gaan ook als broertjes om met mijn eigen kinderen.

Dalarna

Dalarna

24-05-2014 om 10:26

katniss

"Daarbij zijn KDV-medewerkers hoger opgeleid (MBO4 vs MBO2), "

Dat je een mbo2 papiertje moet hebben zegt natuurlijk niets over de opleiding van die persoon daarvoor. Ik ken heel wat mensen die gastouder zijn geweest in de tijd dat hun kinderen jong waren en die een hogere opleiding hadden dan mbo4!

gastouder

Bij de start van de basisschool zijn beide kinderen opgevangen door een buurvrouw die ook op een naastgelegen school overblijfkracht was. Een oma, van wie de kleinkinderen op school zaten bij mijn kinderen.
Dat was prettig. Ze lette op dat de kinderen s'middags hun broodtrommel leegmaakten als dat niet gelukt was op de overblijf en bovendien konden ze daar even slapen na school.
Het was er ook rustig ook al had ze er de 3 andere kinderen van haar dochter bij.
Later zijn mijn kinderen ook nog een tijdje bij ouders van klasgenoten opgevangen.
Dat contact was heel vertrouwd en ook na de opvangperiode blijf je elkaar volgen en tegenkomen.
Toen de opvangmoeder hoogzwanger was nam ik haar kinderen mee naar Sint Maarten. En de kinderen kwamen bij elkaar op de verjaardag. Ook al prettig want zo makkelijk waren mijn kinderen niet met vriendjes maken en dit ging vanzelf.
Dat was terwijl ze op de wachtlijst van de naschoolse waren een hele goede oplossing. Eigenlijk toevallig heel goed omdat school voor mijn kinderen een enorme opgaaf bleek te zijn en nu was het toch even rustiger op zo'n dag. Anders hadden ze meteen weer in de drukte gezeten.

Overigens

De naschoolse was ook erg goed. Zoon werd naar judo gebracht en dochter naar de nabijgelegen theaterklas.
Er werken toch mensen die sterk gemotiveerd zijn voor kinderen.

mama2

mama2

27-05-2014 om 10:34

MBO4

is mijn gastmoeder ook en gezien zij zelf kinderen heeft van boven de 14 heeft die combi er ook niets mee te maken Ze bestaan echt hoor de gastmoeders die het om andere redenen doen

Kijk, het is ieder voor zich, waar je je zelf prettig bij voelt. De ene is niet slechter dan de andere, jij vind en ik vind, dat is het.

Op het KDV vond ik het werkelijk een ramp! 1 leidster op 1 groep, ja "in principe 2", het principe was echter vaak ver te zoeken. De aandacht vond ik echt gewoon slecht terwijl het KDV toch echt goed stond aangeschreven (was van Kern). Telkens ziek, ziekenhuisopname wegens benauwdheidsklachten...na de overstap nooit meer ziek geweest en de puffers de deur uit gegooid. Saggo mederwerkers en ga zo maar door. En natuurlijk is het mooi meegenomen dat ik niet betaal van 07.30 tot 18.30 terwijl ik hem om 15.00 ophaal....

Fiorucci

Fiorucci

14-06-2014 om 08:57

Tja

Ik snap het afkatten van gastouders ook niet hoor. Ik voed al 22 jaar kinderen op en ben gediplomeerd in de zorg, maar een opleiding in kinderopvang heb ik niet. De ouders die voor mij kiezen, kiezen voor de sfeer in mijn huis, mijn flexibiliteit en hoe ik omga met hun kinders. Sterker nog, ze gaan op hun gevoel af. Ik ben zelfs niet aangesloten bij een bureau en doe dit onofficieel. Er zullen vast slechte gastouders zijn,maar er zijn ook slechte kdv's, alle regelgeving etc. ten spijt.

Katniss

Katniss

14-06-2014 om 11:24

Het moet bij je passen

Er zijn mensen in dit draadje waarvan ik het idee heb dat de opvoedmethode mijlenver bij die van mij vandaan liggen. Daar zou ik mijn kind ook niet heen brengen. Vooraf moet je dus wel een goed gesprek daarover hebben en bij de kennismaking niet alleen letten op of het schoon is en of er een glijbaan in de tuin staat.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

15-06-2014 om 09:33

Hoezo afkatten?

Precies om de redenen die Katniss noemt, heb ik indertijd gekozen voor een KDV ipv een gastouder. Dat is toch geen afkatten en dat zegt toch ook niks over de gastouders hier? In onze situatie, met een ruim netwerk aan hoogwaardige kinderopvang en met vaste werktijden, was een kinderdagverblijf de beste keuze. Vond ik.
Ik geloof prima dat er hier ook goeie gastouders zijn, maar die bieden niet de kwaliteit en de service waar ik op zoek naar ben. Voor mensen die op zoek zijn naar een ander type service is de gastouder wellicht wel de beste keuze. Prima toch....

Forumredactie OO

Forumredactie OO

16-06-2014 om 00:34

Tip: check het landelijk register van de GGD

http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/pp/StartPagina.jsf

Astrid

Astrid

21-06-2014 om 11:40

Ginny

"Ik geloof prima dat er hier ook goeie gastouders zijn, maar die bieden niet de kwaliteit en de service waar ik op zoek naar ben."

Gewoon puur uit nieuwsgierigheid waarom je vindt dat je het niet bij een gastouder zou kunnen vinden: wat voor kwaliteit en service bedoel je?

mama2

mama2

23-06-2014 om 13:58

ben er dan ook benieuwd naar welke kwaliteit en service je zoekt.

Als ik het verschil bekijk van het jaar KDV en het jaar GO zie ik absolute verschil in kwaliteit en service, alleen staat die niet positief aan de kant van het KDV. Ook niet van andere KDV's overigens die wij hier in onze woonplaats hebben bezocht. Het is dus maar net welke kwaliteit en service je vind passen in je gezin, betekend niet dat omdat jij dat wil het grote gros van de gastouders slecht zijn. In jouw gezin valt het niet met je opvoeding. Dat is iets anders. Als ik hier kijk wordt er wel degelijk opgevoed door mijn gastmoeder. gewoon de hedendaagse normen en waarde. Was bij het KDV ver te zoeken. Per kind is er ruim tijd voor individuele aandacht en leer momenten gericht op het kind. Was bij het KDV ook ver te zoeken, lastig ook met 1 leidster op 12 kinderen. Bovenstaande past goed in mijn opvoeding dus ja, ik vind een KDV echt 3x niets. Maar dat wil niet zeggen dat ik het KDV in zijn hoedanigheid afkraak....gewoon zoeken wat bij je past.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.