mobylette
11-05-2009 om 14:28
Project 'alert4you' bekend?
Het kinderdagverblijf van mijn kinderen doet mee aan het project Alert4you (samenwerking kinderopvang en jeugdzorg). Daarvoor worden ouders opgeroepen een vragenlijst in te vullen. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het SCO-Kohnstamm instituut.
Ik heb maar weinig achtergrondinfo gekregen over het hoe en waarom van dit project, bewust volgens de manager van het kdv, om ouders niet te beinvloeden bij het invullen van de vragenlijsten.
Ik krijg een wat vreemd gevoel bij dit project. Ik kan er de vinger niet opleggen en vraag me daarom af of er meerdere kdv's zijn die meedoen aan dit project en zo ja, wat is jullie mening?
Met groet,
Mobylette
Minet
11-05-2009 om 23:12
Doel?
Wat is het doel van de vragenlijst? En welke vragen moet je invullen? Ben wel benieuwd, ik kan met googlen niets vinden over die project.
mobylette
12-05-2009 om 09:36
Doel onbekend (lang)
Hoi Minet,
Het doel van het project en van de vragenlijst wordt niet vermeld. Evenmin wordt aangegeven wat er wordt gedaan met de antwoorden. Je kon daarmee wel eens het antwoord geven op mijn vraag. Ik wil graag weten waaraan ik meewerk, met welk doel en wat de implicaties zijn.
Eén vragenlijst gaat over mijn ervaringen met het kdv en is vooral gericht de relatie ouder-leidster. Eén vragenlijst gaat over de ervaringen van mijn kind en zijn welbevinden. De laatste vragen (42!) gaan over gevoelens en gedragingen van mijn kind (doet zich vaak pijn/reageert niet bij pijn/speelt goed met andere kinderen/slaat, bijt of schopt, etc.).
De lijst eindigt met:
Hoe bezorgd bent u over het gedrag, de emoties en relaties van uw kind?
Hoe bezorgd bent u over de ontwikkeling van uw kind?
Behoorlijk persoonlijke informatie dus, terwijl je wordt gevraagd je naw-gegevens te vermelden.
Ik heb ook al gegoogled, maar kon niets vinden. Ik zal ook nog eens bij andere ouders op ons kdv informeren.
Met groet,
Mobylette
Mathilde
12-05-2009 om 17:00
Link
Ik vond deze link: http://www.hetkinderopvangfonds.nl/themas/alert4u.html
Minet
12-05-2009 om 19:52
Mooi!
Kijk, dat is een handige link Mathilde.
Ik heb het eens doorgelezen, maar Mobylette, ik ga er toch vanuit dat jouw kdv bekend heeft gemaakt bij de ouders dat ze samenwerken met Jeugdzorg.
Alert4U concreet
Alert4U:
stimuleert samenwerking tussen kinderopvang en experts op het gebied van opvoeden en opgroeien.
Kinderen en hun ouders kunnen op het kinderdagverblijf worden begeleid.
ontwikkelt een ondersteuningsprogramma voor de kinderopvang met de volgende onderdelen:
extra training van pedagogisch medewerkers, in samenwerking met de jeugdzorg
goede aanpak voor snelle signalering én begeleiding van kinderen en ouders, in het kinderdagverblijf.
spoort randvoorwaarden op voor een goede aanpak en brengt deze onder de aandacht van landelijke beleidsmakers.
stimuleert een landelijk convenant tussen de kinderopvang en jeugdzorg.
vraagt opleidingen voor kinderopvang de vereiste competenties in hun programma op te nemen.
Alert4U is er voor:
pedagogisch (staf)medewerkers in de kinderopvang;
medewerkers jeugdzorg;
behandelcoördinatoren;
teamleiders, managers en bestuurders
en ook voor ouders, brancheverenigingen en kennis-instituten.
Meer informatie:
Alert4U is een initiatief van Het Kinderopvangfonds.
Alert4U werkt nauw samen met:
Partou en MOC 't Kabouterhuis (Amsterdam);
Speelwerk en Yorneo (Drenthe);
B4Kids en Cardea (Leiden).
Het Nederlands Jeugdinstituut en SCO Kohnstamm Instituut voeren de monitor en effectmeting uit.
Mobylette,
Een dergelijke samenwerking zou op zijn minst in een informatiebrochure of op de website van de kinderopvangorg. te vinden moeten zijn.
Kiki
12-05-2009 om 20:15
Nou mobylette, daar zou ik gewoon niet aan mee doen
Ik vul sowieso geen vragenlijsten in over mijn opvoedingszaken.
Ik vind het bemoeizucht ten top! Gewoon weigeren
Linda99
12-05-2009 om 23:38
Ik ook niet
Ook ik krijg kromme tenen bij vragenlijsten over mijn kind. Vul die dingen van het CB ook niet in. Als er iets is/speelt neem ik dat wel met de leidsters op.
mobylette
13-05-2009 om 09:33
Wat ik heb gedaan
Bedankt voor de link Mathilde, dat maakt een boel duidelijk. Ik weet nu zeker dat de beperkte informatie die ik heb gekregen de lading van het project duidelijk niet dekt. Er is niets genoemd over jeugdzorg of over opvoedkundige 'tips' aan ouders.
Ik heb inmiddels een brief opgesteld en verstuurd aan de manager van het kinderdagverblijf waarin ik mijn terughoudendheid ten aanzien van het invullen van de vragenlijst voor het project heb toegelicht. Met name ingestoken op het gebrek aan toelichting op doel van het project en het feit dat de informatie gegeven door leidsters onvolledig is.
Ik vul de vragenlijst niet in en met mij het merendeel van de ouders niet, want de respons is erg laag.
Voor alle duidelijkheid, ik ben érg tevreden over ons kdv. Hele betrokken leidsters, professionele organisatie met op de locaties korte en informele lijnen. De kinderen vinden het er geweldig. Ik weet ook zeker dat ze serieus omgaan met mijn opmerkingen.
Daarom verbaast het me ook dat ze met dit project wat onzorgvuldig om gaan.
Met dank,
Mobylette