Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
04-04-2009 om 09:00
Hallo iedereen,
Sinds een paar weken pas ik een dag per week op ons neefje. Nu ben ik een soort oppasboek aan het bijhouden, maar het wordt zo eentonig. Steeds heb ik opgeschreven wat we de hele dag doen, maar het komt er in grote lijnen op neer dat er steeds hetzelfde staat. Hebben jullie nog leuke idee'en wat ik erbij kan schrijven?
Groetjes een oppas
05-04-2009 om 16:56
Ervaring!
Ik heb jarenlang op een kinderdagverblijf gewerkt. Ik vond het juist een uitdaging om iets verder te gaan dan het eet- en slaapritme.
Wij schreven in principe 1 keer in de week een uitgebreider stukje, de andere dagen voor de kleinste kinderen de eet- en slaaptijden. Elke dag iets origineels schrijven lukte mij niet...
Die ene keer in de week dat ik wat meer schreef, probeerde ik één momentje van de dag eruit te lichten. Hoe ouder ze zijn, hoe makkelijker dat gaat. Bij baby's bijvoorbeeld: hij dronk lekker zijn fles, zijn ogen bleven me aankijken, zijn handjes ... Lekker ontspannen lag hij op schoot. Toen de fles op was ...(reactie). Als ze wat groter zijn: hoe hij zijn fruit eet. Als je buiten een wandelingetje maakt: wat ziet hij, waar reageert hij op...
Eigenlijk als het ware even met een andere blik kijken, observeren en dat opschrijven.
Vond ik zelf altijd erg leuk om terug te lezen.
Succes! Saskia
07-04-2009 om 11:32
Ik probeer ook...
juist de andere dingen op te schrijven dan het slapen etc, bij eigen kinderen en ook op het KDV.
Bv; lievelingseten op brood ,welk speelgoed dan favoriet is en met wie hij graag speelt, wat hij niet graag lust of doet enz.
Zeker het eten en de favoriete dingen die ze doen schrijf ik nu nog op zo'n 2 keer per jaar( bijna 12 en 10)Leuk voor later om terug te lezen waar ze van hielden.