Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Oppas-grootouders

De meeste ouders hebben het over de hoge kosten van de kinderopvang en zeker voor mensen met flexibele opvang is het zeer moeilijk, zeker als alleenstaande zonder echte familie om je heen, om de opvang rond te krijgen. Is er nou geen mogelijkheid om een soort van "clubjes" te starten in gemeenten waarbij alleenstaande ouderen zich kunnen aanmelden als een soort van extra oma en/of opa, die graag weleens kinderen willen opvangen en daarmee misschien een band kunnen opbouwen. Volgens mij moeten er genoeg mensen zijn die zelf geen kinderen hebben, of van wie de kinderen ver weg wonen, het heel leuk zouden vinden om op die manier nog bij allerlei sociale activiteiten betrokken te worden. En die geen betaling verwachten, maar gewoon ook een beetje meer leven in de brouwerij hebben. Natuurlijk moet het wel klikken en er zal vertrouwen opgebouwd moeten worden. Zou zoiets kans van slagen hebben?

Juline

Juline

13-12-2013 om 23:23

Twijfel

Er zijn zoveel regels waaraan gastouders moeten voldoen, ik vraag me af of ouderen daar nog zin in hebben. Dan zou het meer een buren-onder-elkaar gebeuren worden.
Het idee is wel erg leuk en echt van toepassing op de participatiesamenleving!

Geen betaling

Vrijwilligers zoek je dus om op te passen. Ik durf niet te zeggen of dit kans van slagen heeft. In andere branches is het best moeilijk om vrijwilligers te vinden die dit voor langere tijd en op regelmatige tijden willen doen.
De meeste mensen willen best een keer wandelen met een bejaarde, winkelen met een gehandicapte, koffie schenken in een verzorgingstehuis en helpen in de wereldwinkel, dus waarschijnlijk ook wel eens oppassen. Maar mensen vinden die dit bijvoorbeeld wekelijks willen doen en jaren lang is lastiger. Ik heb als vrijwilliger gewerkt naast mijn gewone baan maar ben er snel mee gestopt. Ik kreeg zelfs geen reiskostenvergoeding of een hapje eten en deed hetzelfde werk als mijn collega`s die in loon dienst waren. Ik nam eigenlijk een betaalde plek in beslag.
Ik zou het dus ook niet doen, er zijn al te veel jonge vrouwen werkeloos die voor kinderopvang gestudeerd hebben en graag aan het werk willen.
Maar goed, dat is ook maar mijn mening. Je idee is niet raar en misschien kan je genoeg AOW-èrs vinden die het leuk lijkt.

100%mama

100%mama

16-12-2013 om 14:00

Het klinkt leuk

maar....niet handig als je op vaste basis oppas nodig hebt denk ik. Maar als je incidenteel oppas nodig hebt...je zou kunnen denken aan een kleine advertentie in de plaatselijke krant ofzo. Grootschalig zou dit denk ik niet op te zetten zijn.

Jaina

Jaina

16-12-2013 om 16:22

Niet structureel

Het idee van eenzame ouderen en adoptie kleinkinderen samen brengen is wel leuk en ik meen dat hier ook al initiatieven toe bestaan. Ik denk echter dat het niet werkt om mensen te vragen om structureel gratis op te passen op de adoptie kleinkinderen. Het is meer geschikt voor incidenteel oppassen en samen leuke dingen doen. Niet zo zeer als je echt 2 of 3 dagen per week oppas nodig hebt. Maar weinig mensen zullen bereid zijn om dat echt structureel gratis te doen als je daarvoor al geen band enkele band met elkaar had. Het is wat anders als het gaat om een kennis of buren met wie je al jaren goed contact hebt. Dan is er al een soort band. Het is toch best een opoffering uiteindelijk.

bibi63

bibi63

16-12-2013 om 21:44

maar er kan toch wel iets tegenover staan?

Bijv. een kleine vergoeding, zodat je er toch nog iets voor krijgt en het voor de ander betaalbaar is? Maar anderzijds is het de moeite waard om eens zo'n balletje op te gooien in de buurt krant. Wie weet?
Gr. Bibi

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.