Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op

Ochtendslaapje

Wanneer vervalt het ochtendslaapje? Bij het kdv proberen ze mijn dochter langzaam van het ochtendslaapje af te krijgen (ze is een paar dagen geleden 1 geworden). Zelf vind ik het nog wel wat vroeg. Thuis slaapt ze meestal nog 2 slaapjes maar dan gaat ze vaak niet meteen slapen om 19.00uur. Wie weet meer?
Viridantia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier

waren beide kids voor de eerste verjaardag over op 1 slaapje. Wel om half 12 al een broodje eten en om 12 uur plat..... Soms zelfs nog eerder een broodje.
Het kan dus wel, maar het verschilt per kind! Maar het is ook niet erg om thuis 2 slaapjes te doen en op het kdv voorlopig 1....... kan ze op de thuisblijfdagen een beetje slaap inhalen als ze het nog nodig heeft. Maar wellicht doet ze het prima op 1 slaapje....

Merel78

Merel78

05-03-2009 om 14:48

Hier ook

hier ook een dochter die voor haar eerste van het ochtendslaapje af was; ik merkte het aan het feit dat die slaapjes steeds korter werden (uur, zowel 's morgens als 's middags); toen ben ik het langzaam gaan verschuiven naar na de lunch en sliep ze prompt 2-3 uur. en 's avonds om 7 uur naar bed. Maar ik ken ook kinderen bij wie dat anders is, dus sluit aan bij wat jouw dochter nodig heeft. is dat nog 2, prima, is dat 1 ook goed.

Merel

Asa Torell

Asa Torell

05-03-2009 om 19:53

Nu al?

Snel zijn ze daar mee bij jullie kdv, vind ik. Gezien de andere reacties neem ik aan dat het wel een normale leeftijd is om naar 1 slaapje te gaan maar ik vind het wel vreemd dat het kdv net 1 al als limiet stelt want veel ruim-1-jarigen hebben het nog wel nodig. Bij dochter was het zeker op die leeftijd nog niet zonder gegaan!
Hier is dochter nu met 20 md net overgegaan naar de peutergroep en dat is nu wel het moment waarop een ochtendslaapje niet meer kan. Maar tot voor kort bij de babygroep kon het dus nog prima. Thuis doen we haar ook regelmatig nog s ochtends er in, maar inderdaad levert dat bij ons ook steeds meer avondgespook op, dus we gaan de komende tijd maar eens kijken of het zonder lukt.

viridantia

viridantia

05-03-2009 om 21:46 Topicstarter

Bedankt voor de info

Ze wilde ook al een keer niet slapen op het kdv 's ochtends, en hield daarbij jongere kindjes wakker in het slaaphok. Dus ik snap het wel van het kdv. Laten ze het maar proberen. Zelf ben ik ook wel gelukkiger met 1 langer slaapje ipv 2 korte van elk 1 a 1,5 uur.

Asa Torell

Asa Torell

05-03-2009 om 22:01

Oja, proberen

of ze zonder kan, dat is natuurlijk prima. Ik had je bericht gelezen alsof ze al vonden dat je dochter er te oud voor werd, maar dat is geheel mijn eigen invulling geweest denk ik .

Kan wel

Mijn kids gingen ook met hun 1e verjaardag op 1 slaapje over, overdag sliepen ze al nooit zo veel,
dat ene slaapje was ook maar een uurtje..

dus voor mij is dat normaal hoor!

Kiki

Kiki

09-03-2009 om 19:54

Joh, ik wilde dat die van mij dat deed

Maar mijn zoontje slaapt 's ochtends nog twee uur en 's middags nog een uurtje
Ik wil het best gaan samenvoegen, maar hij is echt na tien uur niet te genieten.
Dus we laten het nog maar even zo

Het ene kind heeft het meer nodig dan het andere

hier een echte slaapkop. Toen onze zoon net 1 was ging hij ook 2 keer naar bed. Ook om een uur of 10 en dat was dan 1,5 uur wat hij sliep en om 15.00 wou hij weer slapen en dan sliep hij tot een uur of 17.00 en om 19.30 ging hij dan weer naar bed.
Nu is hij 2,5 en slaapt nog steeds 3 uurtjes, van 12.00 tot 15.00 en die heeft hij echt nodig als ik hem eerder wakker maak of korter laat slapen dan is hij echt niet te genieten! En om 19.00 gaat hij dan weer naar bed en word wakker rond een uur of 7.00

Hanne.

Hanne.

10-03-2009 om 13:36

Mee eens

Hier kind 1 tot 2 jaar 2x per dag 2 uur in bed, en tot 4 jaar iedere middag nog 1-2 uur

Kind 2 met 1 jaar alleen nog 's middags (1-1,5 uur) en met 2 jaar helemaal niet meer

Heeft beide z'n voor een nadelen

Annet

Annet

10-03-2009 om 22:12

2 slaapjes zijn ideaal....

Dan hoeft je kind 's avonds niet zo vroeg naar bed. Juist als kind naar kdv gaat, is het lekker om niet zo te hoeven jagen bij thuiskomst.
Ik zou naar het kdv aangeven wat jij wilt en dus pas overstappen als jij dat nodig vindt (of kind het aangeeft)

angel3

angel3

12-03-2009 om 11:16

Grappig

Die versch.inzichten. Ideaal dat je kind niet vroeg naar bed hoeft???? echt niet ideaal! Ik wil om 19 uur RUST, ha ha.
Beide kinderen hier gingen rond de 1e verjaardag over naar 1 slaap van ruim 2 uur. (die was eerst nog van 12 tot bijna 15 uur en verschoof op een gegeven moment meer richting 13 uur). Bij 2,5 jaar waren ze er helemaal klaar mee en sliepen helemaal niet meer, behalve op het kdv (veel indrukken en moe). Met 3 ook daar niet meer.
s Avonds slapen ze klokje rond vanaf 19 uur.
Maar kdv moet wel fexibel zijn. Wij geven altijd zelf aan wat kind ongeveer nodig heeft. Er zijn ook nog kinderen van bijna 4 die even een dut doen daar.

Mathilde

Mathilde

13-03-2009 om 14:33

Hier pas

rond anderhalf van een naar twee slaapjes. En de middagdut verviel pas met 3,5 bij oudste. Bij de jongste proberen we dat nu eerder, want anders ligt hij 's avonds nog lang wakker en wordt hij 's morgens errug vroeg wakker (05.00, brrrrrr). Hij mag op het kdv nog maar 1 uurtje slapen en thuis probeer ik hem wakker te houden. Ik zal blij zijn als ik geen rekening meer hoef te houden met het slaapjesgedoe.
Nog gefeliciteerd trouwens .
Mathilde

Mama van Jesse

Mama van Jesse

14-03-2009 om 13:17

Viridantia

Of je kind al zonder slaapje kan, ligt toch echt aan je kind.
Dit kan het KDV toch niet voor je kind bepalen?

Bij ons heb ik duidelijk aangegeven dat ze naar Jesse moeten kijken, en als die moe is, gaat hij naar bedje toe. Dit resulteerd regelmatig in het missen van de broodmaaltijd, zodat, als hij weer wakker is, hij alleen nog een broodje moet eten. Het zij zo.

Ritmes zijn leuk, maar ze moeten je kind wel passen!

Groet,
MamavanJesse

Hangt van kind af

De 'regel' is dat een kind tussen de 12 en 18 maanden van 2 naar 1 slaapjes gaat.
Mijn oudste was 16 maanden toen ze 1x per dag ging slapen, de jongste 11 maanden. Het hangt er gewoon vanaf hoe goed ze verder slapen. OUdste was en is altijd vroeg wakker, jongste slaapt rustig tot 8 uur 's morgens. Jongste slaapt 's middags ook 3 uur.

En op het KDV slapen ze juist meestal wat vaker, bij mij tenminste wel. Daar sliepen ze allemaal een paar maanden langer 2x per dag dan thuis.

viridantia

viridantia

15-03-2009 om 21:10 Topicstarter

Het blijft moeilijk

Op het kinderdagverblijf leggen ze haar, rond een uur of elf 20 minuten in een schommeltje, dat vind ze heel fijn, dat wiegen en ze gaat extra meeschommelen zodat het harder gaat. Maar kennelijk kan ze daar toch niet helemaal de hele ochtend door zonder slaapje of rust.

Ik heb het hier thuis ook geprobeerd dit weekend, 1 slaapje. Overdag lijkt het te gaan ze wordt niet chagrijnig of zo. Werd ze dat maar, dan is het tenminste duidelijk. Maar het is toch geen succes, ze is toch iets te moe en bij het naar bed gaan was het bal, helemaal overstuur van moeheid en toch willen blijven spelen.
1 Ding is nu wel weer gelukt, ze wordt weer om 6.30 u wakker ipv 5.00 u, maar of dat nu aan minder slapen ligt, een warmere slaapzak of een paar schepjes goedenacht, ik weet het niet.

Waarom

waarom moet nu perse het ochtendslaapje eraf? Als ze het nu echt nodig heeft moet ze toch gewoon lekker eventjes kunnen slapen? Ik begrijp niet waarom het kdv hier zo moeilijk over doet?
Gewoon laten slapen zou ik zeggen. Je moet er nu zoveel energie in steken en je dochtertje wordt er alleen maar hangeriger en vermoeider van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.