Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
MammaMonique

MammaMonique

24-04-2009 om 18:01

Naschoolse opvang wil ouders boete opleggen?

Ben ik nou gek? Wat vinden jullie hier van? Ik bel vandaag de naschoolse opvang (Madelief in Den Haag) van mijn kinderen op om te zeggen dat de kinderen volgende week, in de vakantie, op vrijdag niet komen omdat ze dan bij opa en oma gaan logeren. Belt even later de eigenares mij terug en krijg ik een hele tirade naar mijn hoofd. Dat ik dat weken eerder had moeten doorgeven, dat ze de uitzendkracht die ze had besproken voor die dag moest afzeggen, en als dat niet zou lukken dat ze ons daar de kosten van in rekening zou brengen. Mijn mond viel open. Ik heb toch gewoon betaald voor die dagen van de week voor de hele maand. Dan toch ook voor de vakantie dagen. En het is toch niet verplicht om je kinderen te brengen dan?
Nou zijn mijn kinderen toch al niet zo happy daar want ze klagen vaak dat ze de eigenares (die ook op de kinderen past) chagrijnig en onvriendelijk is. Ik denk er dus over om daar weg te gaan. Is wel een groot probleem met mijn werk. Wat zouden jullie doen?
Is hier misschien nog iemand die ervaring met deze opvang heeft?

Groetjes,

Monique

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

24-04-2009 om 19:37

Ze gaan 1 stap te ver

Dat ze jullie bellen en jullie een tirade geven vind ik te ver gaan.

Maar dat ze hun personeel moeten plannen op de verwachte bezetting en dat ze daarvoor enigszins van tevoren moeten weten wie er komt is natuurlijk normaal.

Bij ons gaat het ook zo, wij krijgen al weken van tevoren briefjes waarop we moeten aangeven of onze kinderen komen en op welke dagen (tegenwoordig gaat het trouwens online).

Ik ben niet zo plannerig, dus ik geef gewoon aan dat ze altijd komen. En als ze dan niet komen meld ik ze weer af zodra ik het weet. Is nog nooit moeilijk over gedaan tegen mij, maar ik kan me voorstellen dat ze wel balen als daar speciaal iemand voor ingehuurd is.

Bij ons is het ook nog zo dat ze ons nog eens extra vragen hoe zeker het is dat de kinderen komen, op het moment dat ze extra leiding moeten gaan inhuren.

Dus wat die mevrouw je daar geflikt heeft vind ik volkomen buiten proporties. Ook snap ik best dat zij baalt.

Margje

MammaMonique

MammaMonique

24-04-2009 om 20:05

Hoe het wettelijk zit...

Hoi Margje,

Ik had in principe ook gedaan wat jij doet. Een week van te voren afbellen lijkt me toch wel genoeg (mijn ouders moesten nog terug komen uit het buitenland voor ik wist wat de vakantieplanning was). Maar ik heb al eerder van die rare dingen gehad. Er is bijvoorbeeld één dag in de week dat er maar vijf kinderen zijn. Dan moet ik steeds laten weten of de mijne wel komen, want anders vindt ze dat ze te weinig kinderen heeft om open te gaan. Die andere ouders betalen toch? Die hebben betaald. Hoe kun je dan dicht gaan?

Ik snap ook best dat ze baalt. Maar de oudes daar mee lastig vallen vind ik ook veel te ver gaan. Wat ik vooral niet snap is hoe je zo met betalende ouders kunt omgaan. Als ik heb betaald voor een dienstverlening moet ik daar toch die dienstverlening voor krijgen? En ik ben toch niet degene die extra moet gaan betalen als die dienstverlening niet gebruikt wordt. Ze zei dat ze uit zou gaan zoeken hoe het wettelijk zit, of ze mij de kosten kan laten betalen. Weet jij of dat zo is?

Monique

Bullshit

Deze mevrouw klets uit haar nek: hoezo de kosten van de uitzendkracht op jullie verhalen? Een week vantevoren afbellen is keurig en correct en niks mis mee, althans, normaliter. Wat een belachelijker reactie! Dus nee: jij bent niet gek. Zij is gek.

Is er iets officieels op papier te vinden over het bijtijds afbellen van ongewenste dagen? Zo ja: staat daar in dat je binnen een bepaalde tijd je kinderen moet afmelden met een dwangsom als dat niet tijdig gebeurt?
Zo niet, en dat vermoed ik, zou ik direct een officiele klacht indienen bij het hoofdkantoor van dit bedrijf, een persoonlijk gesprek aanvragen met deze mevrouw en als die bestaat haar leidinggevende, de OR (is die er uberhaupt?) informeren over haar gedrag en als dat geen bevredigend resultaat geeft (excuus over onbehoorlijk gedrag en duidelijke afspraken over wanneer probleemloos kunnen afbellen) meteen weg gaan.

Het klinkt als een bijzonder onproffessionele club.

Op 'mijn' KDV kan ik een dag vantevoren nog afbellen. Ongeacht de reden. Dat is aan mij, De financiele consequenties voor overtallig personeel is het bedrijfsrisico voor het KDV. Moet niet gekker worden: bellen ze ook boos op als je kind ziek is en je dat pas 'smorgens doorgeeft?

Vic

Vic

24-04-2009 om 20:27

Vreemd

Ik vind dat een vreemde gang van zaken, en zo'n tirade is natuurlijk al helemaal buitensporig. Op ons oude kdv wilden ze graag weten of mijn dochter op vrijdag kwam (meestal niet) omdat dat dan net het verschil uitmaakte tussen een of twee leidsters. Voor de bso moet ik in vakanties ook altijd van tevoren opgeven of de kinderen wel of niet komen. Ik geef alleen de dagen door dat ze zeker niet komen, maar het komt regelmatig voor dat ze nog een extra dag thuis blijven. Het lijkt me dat de bso beter met teveel leiding kan zitten, dan met te weinig. De klanten moeten toch betalen, dus het is niet zo dat het voor de bso extra kost.

Inge M

Inge M

24-04-2009 om 20:36

Misverstand?

zou de mevrouw aan de telefoon denken dat jij verwacht dat je dan ook niet voor die dag betaalt. In dat geval heeft ze gelijk dat ze meldt dat je te laat bent met afzeggen.
Als ze dit wel doorheeft dan baalt ze alleen dat ze dubbel had kunnen verdienen: jij wel betalen en zij de leidster niet betalen. Dan was er misschien net één kind teveel om het met één leidster minder af te kunnen. Dan heeft ze dus gewoon pech en mag ze dat niet op jou afreageren.

MammaMonique

MammaMonique

24-04-2009 om 21:16

Onprofessioneel

Helaas, deze mevrouw is de eigenares. Er is geen meerdere. Er is ook geen OR. Ze doet niet moeilijk als ik de kinderen ziek meldt, maar ze is wel al een keer heel vervelend gaan doen toen ik vergeten was de kinderen ziek te melden. Ja, sorry hoor, ik moet een groot probleem zien op te lossen als die meiden ziek thuis blijven. Ik vergat een keer telefoontje nummer 10 te plegen. Ik snap dat dat vervelend is. Maar ik vind het ook vervelend als ik voor de zoveelste keer voor niets aan de deur sta omdat de kinderen nog weg zijn op een uitstapje waar ik niets van af weet. Een briefje op de deur waar ze zijn is meestal ook te veel moeite.

Onprofessioneel vind ik een goed woord, die zal ik onthouden. Wij moeten ook altijd maanden wachten op de papieren die we nodig hebben om geld van de gemeente terug te krijgen.

Ze verwacht niet dat ik niet betaal als de kinderen niet komen. We hebben een contract met een maand opzegtermijn en maandelijkse betaling. Er wordt dus elke maand een vast bedrag betaald voor een vast aantal dagen. Ongeacht of ze open of dicht is. Als ze in de zomervakantie twee weken dicht gaat om zelf op vakantie te gaan, dan moeten we ook gewoon door betalen.

Ik voel me gesterkt door jullie reactie. Hartelijk dank. En ik begin eigenlijk ook steeds bozer te worden over de hele situatie. Maar ja, de NSO heeft de macht. Overal wachtlijsten.

Zucht

Mamvantwee

Mamvantwee

24-04-2009 om 22:18

Jij hebt niets te vrezen

Jij staat in je recht hoor. Je betaalt voor de opvang, maar maakt er geen gebruik van. Die dame is zeker intussen "vergeten" dat de vakantie-opvang al in de prijs verrekend zit. Jij hebt niets te vrezen, ze kán je niet eens een boete opleggen. Je hoeft maar te zwaaien met je contract en je krijgt van elke rechter je gelijk.

Wel tijd voor andere opvang ja, maar dat is idd een ander probleem.

groet, Mamvantwee

Minet

Minet

24-04-2009 om 23:14

Geen or

Ook deze BSO moet volgens de wet Kinderopvang verplicht een OR hebben. De eigenaresse moet aantoonbaar voortdurend veel moeite blijven doen om een OR in het leven te roepen.
Dan even over haar gedrag naar aanleiding van het feit van jouw afmelding. Ze heeft echt geen poot om op te staan. Dit feit is een heel normaal fenomeen in BSO-land tijdens schoolvakanties. Er staan bv. 30 kinderen ingeschreven voor een bepaalde dag, er hebben zich er 8 al van te voren afgemeld, je roostert dus 3 leidsters in omdat er 22 kinderen verwacht worden, en op de dag zelf zijn er ineens maar 16. Er is dan formeel 1 leidster teveel, maar er staan wel inkomsten van 30 kinderen tegenover.
De eigenaresse van deze BSO kan dus veel roepen, zodra ze inderdaad aktie onderneemt dien je bij haar een klacht in. Wordt die niet naar behoren afgehandelt (daarvoor moet ze een formele procedure op papier hebben, incl. een aansluiting bij een externe klachtencommissie) dan kun je de klacht naar de externe klachtencommissie sturen.

Succes ermee!

MammaMonique

MammaMonique

25-04-2009 om 11:05

Geen klachtenprocedure

Nou ik ben eens gaan zoeken en toen vond ik op internet het inspectierapport van deze opvang. Daar komen ze in vergelijking met andere NSO's zeer matig uit. Er is in ieder geval geen functionerende OR, geen klachtenprocedure en geen aansluiting bij een externe klachtencommissie. (Verder onbrak er nog een waslijst.)
Nu ik weet waar ik naar moet kijken ga ik een andere opvang zoeken. En deze keer ga ik het goed doen.

liora

liora

25-04-2009 om 12:57

Vreemd

Hoi Monique,

Erg vreemd dit! Ik heb weleens een rustige dag op werk, 's middags geen afspraken, en dan besluit ik soms op de dag zelf om zoon uit school te halen. Dan kom ik de leidsters van de BSO dus op het plein tegen. Dat is mijn goed recht, want ik heb betaald. Ik dupeer dus niemand.

Als het gaat om een vakantiedag, snap ik dat ze ook voor de planning van bepaalde activiteiten willen weten hoeveel kinderen er komen, maar ook dan geldt dat als ik besluit een avond van tevoren dat zoon niet komt, dan nog mag dat. Ik vind dat leidsters argument nergens op slaan want ze krijgen toch het volle pond, ook voor een kind dat niet komt.

Liora

Tango

Tango

27-04-2009 om 09:57

Pfff

Kan me voorstellen dat je daarvan baalt, wat een vervelende situatie zeg. Zou inderdaad maar gauw een andere opvang zoeken. Zeker omdat je kinderen het ook niet echt naar hun zin hebben.
Bij ons meld je ook al een tijd vantevoren aan welke dagen je kind komt, maar je kunt rustig nog een dag vantevoren zeggen dat ze toch nog een extra dagje vrij zijn. In de schoolweken komt dat bij ons ook regelmatig voor. Is nooit een probleem.
En die uitzendkracht kunnen ze toch gewoon laten komen ook al is er 1 kind minder. Dan hebben de overige kinderen wat extra aandacht. Daar zal niemand bezwaar tegen hebben.

Sjillie

Sjillie

27-04-2009 om 12:45

Hier

moet je ook altijd van te voren opgeven voor vakantie welke dagen. Bij twijfel wordt geadviseerd je gewoon op te geven.
ik kan zelfs op de ochtend zelf gewoon bellen dat de kids niet komen, is geen punt.

Raar ook dat je niet van te voren zomaar mag afbellen, maar op de dag zelf wel kinderen mag ziekmelden zonder probleem....

Gr Sjillie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.