vivo
17-05-2009 om 18:54
Huurhuis en kinderopvangtoeslag onvoordelig?
Doordat ons huis heel snel is verkocht gaan wij nu tijdelijk huren. Maar wat betekent dit voor de bijdrage van kinderopvangtoeslag, nu ons toetsingsinkomen opeens veel hoger zal worden, we betalen nl. geen hypotheek meer? Gaat die nu (flink) omlaag?
We hebben een heel erg hoge huur en 3 kinderen 3 dagen in de opvang, dus we zijn een beetje bang dat dit er nog bijkomt.
Ik hoop dat iemand dit weet!
Vic
18-05-2009 om 09:10
Ik vrees van wel
Voor de kinderopvangtoeslag wordt uitgegaan van je verzamelinkomen uit werk en woning. Als je je aftrekpost voor je woning mist, gaat je verzamelinkomen dus flink omhoog en krijg je minder toeslag. Op toeslagen.nl kun je berekenen wat het gaat schelen. Ik heb het altijd vreemd/oneerlijk gevonden dat huurders hier benadeeld lijken te worden, maar het is echt zo.
Asa Torell
18-05-2009 om 12:45
Goed om te weten
We huren nu en dubben over huisaankoop, dit is weer een puntje voor de pluslijst.
Aapie
19-05-2009 om 08:04
Even een vraagje
even gebruik makend van deze draad.
Als ik mijn kinderopvangtoeslag invul tel ik altijd onze inkomens bij elkaar op en dat vul ik in.
Wij wonen in een koopwoning moet ik daarvoor iets aftrekken?
gr aapie
Minet
19-05-2009 om 08:35
Aapie
Als je aangifte doet voor de inkomstenbelasting, en ik ga er vanuit dat jij dat doet als je een koopwoning hebt, dan moet je het verzamelinkomen invullen (overnemen van de aangifte), dus niet de inkomensgegevens van de jaaropgave of loonstrook, daarmee doe je jezelf tekort.
Bij het invullen van de aanvraag is dat ook een van de eerste vragen: doet u aangifte inkomstenbelasting, zo ja, neem dan het verzamelinkomen over. Zo nee, neem dan de inkomsten van uw loonstrook of jaaropgave over.
liora
19-05-2009 om 15:34
Nog een vraag
Hoi,
Ik doe ook aangifte inkomstenbelasting, maar heb een huurhuis. Moet ik dan ook mijn verzamelinkomen invullen, of de gegevens van de jaaropgaaf?
Liora
Vic
19-05-2009 om 15:52
Alleen werk en woning
De overige heffingskortingen tellen niet mee bij het verzamelinkomen.
amk
19-05-2009 om 17:05
Verzamelinkomen
altijd het verzamelinkomen invullen.
Als alleenstaande ouder heb je namelijk ook nog wat andere kortingen die mee tellen op de balans voor het verzamelinkomen.
Niet alleen je huis.
liora
19-05-2009 om 17:12
Verkeerd gedaan
Dat doe ik dan al zes jaar verkeerd, heb ik daardoor onnodig veel kinderopvang zelf betaald?
Vic
19-05-2009 om 17:34
Nee toch?
Ik heb er even een oude aangifte bij gepakt. Het verzamelinkomen wordt berekend door inkomen uit werk en woning + persoonsgebonden aftrek (bijv. aftrek ziektekosten). De alleenstaande ouderkortingen tellen er niet in mee.
Nonjolie
23-05-2009 om 09:49
Nog een die worstelt met de aanvraag
Ik ben onlangs gescheiden, heb nu weer een baan en een kind dat sinds kort 2 dagen naar het KDV gaat. Ik wil kinderopvangtoeslag aanvragen maar zit met een vraag over het verzamelinkomen. Moet ik op het aanvraagformulier het verzamelinkomen invullen van de jaaropgave van vorig jaar, ook al zijn we nu gescheiden? Of moet ik uitgaan van mijn loonstrook die ik sinds kort ontvang en moet ik dan bij verzamelinkomen 0 invullen? En moet ik bij inkomen ook de alimentatie die ik ontvang en het eigenwoningforfait opgeven? Bij het invullen struikel ik al bijna direct over de eerste vraag.
Een andere vraag is hoe ik toeslag aanvraag voor mijn kinderen die alleen in de vakantie naar de opvang gaan, dus heel incidenteel want dat kan de ene keer wel nodig zijn en de andere keer niet. Of is het beter om dit op te geven bij de definitieve vaststelling aan het eind van het jaar, want dan weet ik hoeveel uur en wat de kosten waren van de vakantieopvang.
Alvast dank, Nonjolie
Minet
23-05-2009 om 10:28
Nonjolie
In jouw geval kies je dus nee bij de vraag of je gebruik maakt van het verzamelinkomen. Je gaat uit van jouw loonstrook op dit moment. Vul met die gegevens de rekenhulp http://www.toeslagen.nl/reken/toetsingsinkomen/
in. Dit gebruik je om vervolgens de aanvraag voor de kinderopvangtoeslag in te vullen.
De kinderopvangtoeslag is altijd een voorschot, de definitieve afrekening aan de hand van de juiste gegevens over een kalender volgt altijd achteraf.
De inkomensgegevens die je nu invult zijn een richtlijn, dus blijf aan de veilige kant zitten met het bedrag dat je invult, zodat je niet teveel krijgt. Achteraf volgt dan een aanvulling.
Minet
23-05-2009 om 14:01
Liora
Het verzamelinkomen vind je terug op het overzicht nadat je je belastingaangifte hebt ingevuld. Het is je inkomen, minus een aantal aftrekposten die per situatie verschillen.
In mijn geval is mijn verzamelinkomen bv. (maar) 1000 euro op jaarbasis lager dan mijn loon dat terug te vinden is op mijn jaaropgave. Bij anderen kan dit verschil groter zijn.
Nonjolie
23-05-2009 om 14:46
Minet, maar hoe dan...
met de te ontvangen partneralimentatie en het eigenwoningforfait? Dat wordt toch ook als inkomen geteld? Moet ik dat dan bij mijn salaris optellen voor het toetsingsinkomen?
Deze vraag geldt niet alleen voor de kindertoeslag, maar gaat wat mij betreft ook op voor de zorgtoeslag en het kindgebondenbudget, die twee moet ik ook nog aanvragen.
Heel concreet dus: wat moet ik opgeven als zijnde mijn (toetsings)inkomen? Loon+alimentatie+eigenwoningforfait of alleen loon+alimentatie of alleen loon?
Dank weer, Nonjolie
Vic
24-05-2009 om 11:46
Aangifteprogramma
Ik zou het aangifteprogramma downloaden en 'fictief' je gegevens invullen. Als alles er in staat, kun je bij het overzicht zien wat je verzamelinkomen wordt. Ik vermoed salaris + pa -/- aftrekpost woning.
Het fijne (not) is dat je voor iedere toeslag apart je verzamelinkomen moet doorgeven. Ik had alleen de kinderopvang gewijzigd en kreeg vervolgens onterecht zorgtoeslag en kindgebonden budget (ook nooit om gevraagd).
Nonjolie
25-05-2009 om 08:49
Heb me erop geworpen
en de aanvraag is ingediend.
'Fijn' toch Vic dat de Belastingdienst zo met je wil meedenken dat je ook krijgt wat je NIET hebben wil 'Leuker kunnen ze het niet maken, makkelijker ook niet', bljkt maar weer. Overigens, over aftrekpost eigen woning heb ik niets gevonden in de aanvraag, maar je moet dus idd salaris + PA invullen als inkomen.
Vic
25-05-2009 om 09:21
Eigen woning
Die aftrekpost kun je wel meerekenen in je verzamelinkomen. Dat weet ik zeker. Heb je het aangifteprogrammaatje gedownload? Het is op zich geen ramp als je je inkomen te hoog opgeeft. Dan krijg je volgend jaar nog een leuk bedrag extra terug.