Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
een gastouder

een gastouder

28-11-2008 om 09:58

Het lukt niet om nieuwe oppaskindjes te krijgen

Ik ben ongeveer 5 jaar gastouder geweest. Eerst van een heel lief meisje die vanaf haar baby leeftijd bij me kwam. En daarna heb ik nog een jaar een peuter gehad. Beide zijn bij me gebleven tot ze naar de basisschool gingen.
Nu ben ik al een hele tijd bezig om een nieuw oppaskindje te vinden. Maar om de een of andere reden lukt het niet.
Ik heb nu drie keer een gesprek gehad. Alle drie de keren waren mensen toen ze bij mij waren helemaal enthousiast. En beloofde ze te bellen voor een definitieve afspraak af zo. De eerste liet via haar oppasburo weten toch niet met ons door te willen gaan (gaf geen reden op)
De tweede heeft nooit meer iets van zich laten horen. En nu lijkt het erop dat ik ook van die laatste niks meer hoort.
Tijdens het kennismakingsgesprek afgelopen week hadden ze er heel veel zin in. We hadden over opvoeden de zelfde ideeen ze zeiden dat ze erg blij waren dat ze hun dochter bij mij konden brengen want ze hadden met spoed en heel erg snel een oppas nodig.
Voordat ze naar huis gingen vroegen ze of ze de volgende dag evt terug konden komen zodat ik ook kennis kon maken met hun dochter. Ook zouden ze gelijk met het buro bellen.
Dit is drie dagen geleden en niks meer gehoord. Het buro weet ook van niks.
Ik baal hier heel erg van. Ik doe waarschijnlijk iets fout. Of kom verkeerd over op andere mensen maar ik weer niet wat ik verkeerd doe.
Ik ben echt heel lief voor kinderen. De ouders van mijn vorige oppaskinderen waren altijd tevreden.

Maar er gaat dus iets mis. Het ergste vind ik dat al die mensen niet eens de moeite nemen om af te bellen.
Ik heb wel een 06 nummer van de die laatst ouders maar ik weet ook eigenlijk niet goed wat ik dan moet zeggen. Ik zal na het weekend wel bellen maar het zal best een genant gesprek worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

28-11-2008 om 20:50

Zakelijk

hou het gesprek zakelijk. Net als bij een sollicitatiegesprek. Als ik word afgewezen, raap ik al mijn moed bijeen en vraag ik waarom. Dan kan ik de volgende keer hetzelfde voorkomen, en vaak is het ook wel iets waar ik me bij neer kan leggen. Zorg in elk geval dat je niet geirriteerd reageert, want misschien veranderen ze naar aanleiding van het gesprek nog van mening. Als blijkt dat ze niet willen, zeg gewoon "jammer. Maar jullie hebben mijn nummer voor als je toch nog oppas nodig hebt/jullie geen andere oppas kunnen vinden".

Ik kan je wel een paar dingen geven waar ik bij het bezoeken van oppassen erg op ben afgehaakt:
- het huis was superschoon en opgeruimt, zonder enig speelgoed in zicht. Ik zag het al voor me dat mijn kindje niets mocht, omdat het anders troep zou maken. Bij de oppas die ik heb gekozen is het huis schoon, maar ze heeft een hele speelkamer, en bergen speelgoed.
- de opmerking "kinderen vinden het zo fijn bij mij, dat ze huilen als ze weer naar huis moeten". Die hebben we inderdaad niet eens afgebeld. Was denk ik ook niet nodig, want we wisten niet hoe snel we weg moesten komen
- te ongeorganiseerd. Ze kon niet duidelijk uitleggen wat we gingen betalen voor wat, en hoe vakantiedagen geregeld waren. En toen ik vroeg hoe we eventueel te laat ophalen enzo zouden regelen zei ze "dat zien we dan wel". Niet duidelijk. Heel vervelend. Degene die we hebben uitgekozen had alles duidelijk, contract klaar, zodat we het thuis konden nalezen, en voor te laat zei ze "als het een enkele keer gebeurt, geen probleem, maar elke dag een kwartier te laat, betekent dat we het contract gaan aanpassen." Dus dan weet je waar we aan toe bent.

fleur

fleur

28-11-2008 om 22:16

Bellen

Gastouder,

Laat je niet ontmoedige door 3 tegenvallers het kan ook toeval zijn.
B.v. familie die zich ineens aanbiedt als oppas of het tarief valt hun tegen.
Wel vind ik dat je moet bellen als je nog niks gehoord hebt.
Je hebt hun tenslotte een deel van je leven laten zien in jouw huis en je hebt er tijd in gestoken.
Je zou ook je oude vraagouder nog als referentie op kunnen geven.
Ik zelf ben al jaren gastouder en merk dat nieuwe mensen het heel prettig vinden dat ze mij kennen via via, dus van horen zeggen zeg maar.
Voor de meeste vraagouders is het ook een hele stap om hun liefste bezit uit handen te geven aan een voor hun onbekend persoon.

Dus gastouder als jij hun veel te bieden hebt wees dan niet onzeker maar bellen.... en vraag waarom je nog niks heb gehoord, want helemaal netjes vind ik dat niet.

succes

Gastouder/fleur

Wij hebben diverse gesprekken gehad met gastouders. Tot we er 1 hadden gevonden dachten we... die heeft toen zelf afgezegd)

Met 2 hadden we de klik niet. 1 woonde te ver weg en ik vond dat onze dochter niet goed op haar reageerde. Het was ook niet echt ons type mens, daar doe je verder weinig aan.

De 2de had niet zo een goed verhaal, ik vroeg wat ze leuk vond om te doen met kinderen en het enige wat ze zei was naar buiten gaan, dan ging de hond ook mee. dat is dus wel iets waar je op kan oefenen: concreet vertellen wat je graag doet/ waar je goed in bent.

Mijn vraag aan jou en ook aan fleur: ik ben nog steeds op zoek naar een gastouder!! Wonen jullie in de 010 regio??

Groetjes!!

fleur

fleur

30-11-2008 om 00:11

Regio

Hallo Marsy,

Ik zit niet in de 010 regio maar niet ver vandaan in de 078 regio.
Helaas heb ik voorlopig geen plaats, ik zit met 6 kinderen per dag helemaal vol.
Succes met zoeken.

mamavogel

mamavogel

30-11-2008 om 10:47

Marsy

Ik woon in de 0181 regio. Wel in de buurt maar waarschijnlijk toch nog te ver weg.

Ik ga deze mensen morgen bellen. Ik wilde eigenlijk zo meteen bellen maar ik weet niet of ze dat op prijs stellen op een zondag. Ik heb ook alleen maar een 06 nummer van ze.

fleur

fleur

30-11-2008 om 12:11

Zondag

Nee kan je beter niet doen bellen op zondag.
Niet iedereen stelt dat op prijs.

Nee,

Zondag zou ik ook niet doen.

Bedankt voor jullie reacties trouwens!! Ik zoek nog verder, maar als jullie collega's hebben, ik houdt mij aanbevolen!

Groetjes

marie

marie

30-11-2008 om 17:21

Gesprek samen met bureau?

Hallo
Ik begrijp dat je de gesprekken alleen doet? Wellicht is het handig om de volgende keer het gesprek samen met iemand van het gastouderbureau te doen? Die kan dan na afloop het gesprek evalueren en aangeven wat er goed en fout ging? Het zijn soms kleine dingetjes, die je zelf waarschijnlijk niet door hebt maar een buitenstaander wel ziet.
succes

mamavogel

mamavogel

30-11-2008 om 22:18

Marie

Wat een goed idee. Dat ga ik zeker proberen bij het buro.

een gastouder

een gastouder

01-12-2008 om 17:08

Gebeld

Ik was veel te voorbarig. Ze willen nog steeds dat ik op hun kind gaat passen.
Alleen hadden ze vorige week geen tijd meer om te bellen of langs te komen. Als het goed gaat ga ik vanaf volgende week maandag oppasen.
Ik ben helemaal blij en heb er echt zin in.
Bedankt groetjes

fleur

fleur

01-12-2008 om 20:47

Super

Nou super zeg, fijn voor je.
Veel succes volgende week.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.