vivo
18-04-2009 om 19:46
He he eindelijk een plek! maar...
Door wisseling van baan wilden we graag wisselen van dag voor onze 3 kinderen bij de BSO. Maar zo gemakkelijk ging dat niet. Steeds kregen we een plek voor een kind aangeboden, maar voor de andere 2 niet, dus hadden we daar niets aan en hebben we nee gezegd.
Eindelijk, na een jaar wachten, hebben wij een plek voor onze drie kinderen op de BSO op de gewilde dag. Maar het maffe is dat we door de noodoplossing die we vorig jaar moesten nemen die dag nu pas weer in september weer nodig hebben. En we moeten toch per 1 mei de plek gaan afnemen, zegt de BSO, want daar kunnen ze niet op wachten. Begrijpelijk vanuit hun kant maar wij en de belastingbetaler moeten nu 4 maanden gaan betalen zonder de plek te gebruiken!
Wat denken jullie hier nu van!
Vic
18-04-2009 om 21:19
Logisch
Die plekken zijn nu vrij en als jij ze niet neemt worden er weer andere kinderen ingepland. Je zou toch ook niet willen dat de tarieven stijgen doordat voor iedereen gratis dagen worden vrij gehouden tot nader order?
Mamvantwee
18-04-2009 om 23:06
Nou...
Misschien logisch van de bso, maar niet voor de klant (jij dus). Bij mij komen ze toch ook geen nieuwe wasmachine afleveren als de oude nog niet stuk is?
Ik weet niet wat je alternatieven zijn, maar ik zou niet voor 4 maanden gaan betalen terwijl je er geen gebruik van maakt. Ook uit principe niet, al is het niet leuk dat je al een jaar wacht op de plekken (ik ken het, wij zijn ook al 2 jaar aan het "werken" richting de gewenste dagen, met allerlei tussenoplossingen).
Terpi
19-04-2009 om 09:30
Mamvantwee
Die vergelijking vind ik een mank gaande vergelijking... als jij namelijk die wasmachine wel zelf besteld hebt en de winkel heeft hem klaarstaan snap ik er alles van dat de winkel zegt 'nu afnemen graag'.
Daarbij zou ik zelf de plekken wel aannemen. Wellicht een goede gelegenheid om afwisselend wat te doen met die extra dagen of ze gewoon thuis te houden, ik weet niet hoeveel jullie moeten betalen voor de BSO maar voor mij zou dat wel te overzien zijn. Zelf heb ik ook 3 kinderen en ik heb een extra dag aangevraagd waar ik inmiddels 3 jaar op wacht. Het is schier onmogelijk om 3 kinderen tegelijk op 1 locatie te plaatsen als het een wat drukkere dag is, dat het gelukt is is al bijzonder. En laten we eerlijk zijn, als je erachter zou komen dat de BSO plekken maandenlang onbezet houdt terwijl jij heel erg zit te wachten op een plek word je toch ook boos?
Kortom, ik zou de plekken nemen en kijken of ik die periode wat extra kan werken of andere nuttige dingen kan doen in die tijd.
Groet Terpi
vivo
19-04-2009 om 16:28
Allemaal heel begrijpelijk maar
Ik vind het toch raar dat de belastingbetaler nu bijna 2500,- euro moet ophoesten voor iets wat we niet gebruiken.
Want daar komt het op neer...
Ik ga echt niet nee zeggen tegen die plaats, het deel wat wij financieel bijdragen is maar klein en we hebben er lang genoeg op gewacht.
We hebben trouwens ook voor de BSO incl. vakantieopvang ja-ren-lang betaald terwijl we dit in praktijk niet wilden/gebruikten en nemen nog steeds onwaarschijnlijk veel uren af die we niet gebruiken in werkelijkheid.
Geen ouder die klaagt, de belasting betaalt het grootste deel toch. Het gaat in ons geval dus echt om meer dan 10.000 euro extra dat de belastingbetalers (wij allen dus) hebben opgebracht voor onze ongebruikte vakantieopvang. Erg scheef. En zonde.
liora
19-04-2009 om 22:00
Zelf weten
Hoi Vivo,
Je moet het zelf weten, maar als je nu die dag opgeeft, duurt het zo weer een jaar voordat je die dag weer krijgt, zo niet langer.
Ik heb ook de situatie dat ik straks vier maanden lang vier dagen nso betaal terwijl ik er waarschijnlijk maar gemiddeld 2 per week nodig heb, en sommige weken zelfs nul.
Maar even opzeggen zou betekenen dat ik een jaar of vier moet wachten op weer een plek, dus dan betaal ik liever.
Dat hele gedoe over belastingbetalers gaat niet op, want de belasting betaalt sowieso een groot deel van die plek, of jij die nu gebruikt of een andere ouder deze plek afneemt.
Liora
Jesse_1
19-04-2009 om 23:01
Liora
"Dat hele gedoe over belastingbetalers gaat niet op, want de belasting betaalt sowieso een groot deel van die plek, of jij die nu gebruikt of een andere ouder deze plek afneemt."
Ik denk dat vivo juist bedoelt dat de belastingbetalers (jij en ik dus) die € 2500 uiteindelijk betalen, omdat vivo dat deel niet zelf hoeft te betalen.
Jesse
Jesse_1
19-04-2009 om 23:05
Schaarste hè?
Als er nu eenmaal meer vraag is, kunnen ze vanalles vragen...
Ik heb een vergelijkbaar verhaal wel eens eerder gehoord, en me toen ook al afgevraagd hoe de wachtlijsten bij onze BSO werken. Dat geval vond ik trouwens nòg erger; kind ging van KDV naar BSO, en om zeker te zijn van de gewenste dag moest deze dag al 4 maanden vóórdat het kind naar school ging afgenomen worden. Toen ze echter voor de vakantie al de dagopvang wilden opzeggen en het kind gebruik wilden laten maken van de BSO-opvang in de vakantie, waar ze immers al voor betaalden - mocht dat niet, want het kind was nog geen 4...
Succes, Jesse
LouiseB
19-04-2009 om 23:08
Dan zeg je de andere opvang toch op?
Waarom kun je je noodoplossing niet opzeggen, of misschien gedeeltelijk gebruik gaan maken van de BSO. Je kinderen kunnen dan alvast wennen. Ik vind het ook geen argument hoor dat de kosten voor de belastingbetaler zijn. Je hebt je toch ingeschreven voor een plek zo snel mogelijk? En ik vind het volkomen logisch dat je daarvoor dan betaald.
angel3
20-04-2009 om 10:59
Toch wel gek inderdaad
als je erover nadenkt. Er zijn enorme wachtlijsten en per saldo komt het dus soms voor met periodes dat er minder kinderen zitten dan er zouden kunnen zitten. Nu bijv een maand of 4 zitten er 3 kinderen minder waarvoor wel plek was.... zou ook niet weten hoe dit opgelost kan worden.
Ik heb jaren lang dagen gehad die ik eigenlijk niet wilde en dus gegoochel daarmee op het werk. Nu eindelijk is het goed. Hopelijk kan dochter straks ook terecht....
Asa Torell
20-04-2009 om 12:54
Jesse
Ja, dat deel betalen wij. Maar dat zouden we ook (ongeveer) betalen als iemand anders dan vivo dezelfde plek afneemt.
Asa Torell
20-04-2009 om 12:56
Tip achteraf
Voor de volgende keer (...) of voor iemand anders met een vergelijkbaar probleem: vragen of je de gewenste dagen per dan-en-dan kunt krijgen. (1 september dus in dit geval). Bij onze opvangorganisatie kan dat zeker. Je kunt zelfs op een slapende wachtlijst staan. Als je dan ineens een plek nodig hebt kun je zomaar bovenaan de lijst zijn beland in de tussentijd. Heel handig!
Jesse_1
20-04-2009 om 20:27
Asa
"Ja, dat deel betalen wij. Maar dat zouden we ook (ongeveer) betalen als iemand anders dan vivo dezelfde plek afneemt."
Maar dan betalen we het voor iemand die er ook daadwerkelijk gebruik van maakt, en niet voor de lucht.
Jesse
Asa Torell
22-04-2009 om 20:41
Jesse
Ja natuurlijk, volgens mij ging het er in de eerdere postings over of het uberhaupt betaalt wordt. Maar zal wel een misverstand zijn tussen (inmiddels) 4 partijen .