Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Julia64

Julia64

14-04-2009 om 10:25

"gewetensvraag" over oppas; wat zouden jullie doen?

Hoi allemaal,

sinds enige tijd maken we regelmatig gebruik van een oppas; een jongen uit de straat van 16 jaar, laat ik hem X noemen, die goed kan opschieten met onze zoon van 7 jaar. Bevalt prima van beide kanten.
A.s. zaterdagavond zouden vriend en ik een etentje hebben, en X zou komen oppassen van ong. 7 tot 1 uur. We betalen hem 3 euro per uur, dus dat zou voor hem een "salaris" opleveren van ong 20 euro (ik rond het meestal ruim af naar boven).

Door onvoorziene omstandigheden gaat het etentje nu plotsling niet door (whaaa, blijkt dat zoon nu toch opeens kan afzwemmen a.s. zaterdag - en in "ons" zwembad hebben ze daar het reuze handige tijdstip van zaterdagavond (!) om half 8 uur voor bedacht... ).

Jammer, maar ik vind het ook wel erg sneu voor onze oppas eigenlijk. Het lijkt me wel redelijk om hem een soort schadeloosstelling te geven voor de gemiste inkomsten. Wat zouden jullie doen? Is de helft (dus 10 euro) redelijk? Of te veel?
Ben benieuwd,

groetjes
Julia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Verplaatsen

Ik zou de situatie snel uitleggen aan de oppas, en jullie geplande etentje verplaatsen naar een andere dag - de vrijdag ervoor, de week erop - wat jullie uitkomt. En vragen of oppas dan kan komen.
Een tientje schadeloosstelling vind ik vrij veel.
Caroro

angel3

angel3

14-04-2009 om 10:32

Goh

nooit over nagedacht eigenlijk.
Ik heb weleens op de dag zelf de oppas afgebeld ivm een ziek kind dus tja.... it's all in the game denk ik dan. Ik zou zelf inderdaad aangeven dat het oppassen verplaatst wordt naar een andere datum.

Julia64

Julia64

14-04-2009 om 10:50

Hmm

Het vervelende is, dat de eetafspraak (met vrienden) met veel pijn en moeite tot stand is gekomen, door wederzijdse werk- en andere afspraken, en dat het er helaas niet naar uitziet dat er op korte termijn een andere datum mogelijk is. Het zou zomaar op zijn minst een maand kunnen duren voor het zover is.

Het is dus niet echt zo dat we de afspraak kunnen verplaatsen voor de oppas, maar hij wordt echt afgezegd.
Voor mijn gevoel maakt dat het verschil waardoor ik over een schadeloosstelling nadacht. Maar goed, misschien moet ik gewoon voor volgende week een nieuwe datum voorstellen en dan gaan vriend en ik gezellig met z'n tweetjes uit eten, ook leuk...

bedankt voor de reacties alvast!

groet
Julia

Tirza G.

Tirza G.

14-04-2009 om 11:02

Nou

Bij zo'n werkgever als jij: daar staan de oppassen vast in de rij! Mijn dochter wordt soms op het laatste moment afgebeld, níks schadeloosstelling. Ze heeft een zaterdagbaantje in een winkel en als ze ziek is, vrij heeft of gewoon voor minder uren wordt ingeroosterd dan is het jammerdebammer: geen (of minder) centen. En dat is dan een "echt" baantje met een contract enzo. Dat vind ik toch wel even wat anders dan een oppasbaantje - het overwacht géén geld hebben is nou eenmaal de makke van oppasbaantjes en van zwartwerkende werksters etc.

Tirza

Vic

Vic

14-04-2009 om 11:08

Loyaliteit

Ik denk dat als je echt tevreden bent over je oppas, je best een beetje moeite mag doen om hem ook tevreden te houden. Als het niet lukt om binnen 1 a 2 weken de oppasavond alsnog te laten doorgaan, zou ik er wel 10 euro schadeloosstelling aan uitgeven.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

14-04-2009 om 12:35

Waar, maar...

Wat Tirza zegt is waar: zwarte baantjes zoals oppassen en poetsen hebben nu eenmaal als nadeel dat er zomaar ineens geen werk kan zijn.

Aan de andere kant: een goede betrouwbare oppas of hulp is goud waard en moeilijk te vinden. Dus uit die overweging doe je soms meer dan waar diegene 'recht' op heeft.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-04-2009 om 16:15

Zou ik niet doen

Ik zou een 16-jarige echt niet gaan betalen voor geen werk hoor. Je betaalt een oppas voor een klusje, en als dat klusje niet nodig is, is er ook geen betaling.

Ik kreeg vroeger ook alleen betaald als ik daadwerkelijk oppaste. Bij het ene (vaste) adres trouwens veel meer dan bij het andere (vaste) adres. Toch ging ik bij beide oppassen. Viel er een avondje tussenuit, dan verwachtte ik niet eens geld, ik zou dat heel raar vinden.

Een volwassen hulp in huis is eigenlijk niet andersbij ons: als wij een weekje op vakantie gaan, betaal ik niet door. Als zij een weekje weg gaat, maakt er ook niemand schoon. Ik doe niet aan een cao voor zwartwerkers.

Mamvantwee

Mamvantwee

14-04-2009 om 16:17

Een goede oppas of hulp

Overigens uit ik ons waarderen in kleine attenties bij verjaardagen of feestdagen. Dus een zakje paaseitjes, of een (klein) kadootje rond de verjaardag.

tonny

tonny

14-04-2009 om 19:42

Tjonge

de moeder van het vaste oppasadres van mijn dochter had onlangs een tennisarm (of zoiets) en ging nu zes weken niet sporten (en dochter dus niet oppassen...). Zoiets is helaas gewoon een geval van pech.

Ik vind je heel royaal, dat je alsnog wilt betalen nu het oppassen niet doorgaat. Doen meer mensen dat?

Tonny

Julia64

Julia64

14-04-2009 om 20:12

Probleem opgelost

Na driftig heen en weer gemail en ge-SMS is het zowaar toch gelukt om het etentje naar a.s. vrijdag te verschuiven (en oppas kan bovendien ook nog eens op vrijdag ipv op zaterdag), ongelooflijk!
Het probleem heeft zich dus vanzelf opgelost... maar als een dergelijk geval zich nog eens voordoet zou ik nog niet weten wat te doen, eigenlijk.
Jullie meninge zijn zeer verdeeld, in elk geval.

Tonny, als je in het rijtje reacties kijkt, zie je dat de meeste mensen het overdreven vinden om de oppas (deels) door te betalen. Ik kan me echter toch nog het meest vinden in de reacties van (o.a.) Vic en Ellen. Ik weet ook wel dat oppas nergens recht op heeft. Maar ik ben wel erg blij met 'm, en zoals er al werd gezegd, een goeie en betrouwbare oppas zou me echt wel dit tientje waard zijn.
Maar goed, ik ga er nog even op verder broeden...

Nogmaals dank voor de reacties!
groet
Julia

reina

reina

14-04-2009 om 20:32

Lief

Ik zou er zelf niet aan denken en mijn dochter, die vaak oppaste, zou het ook nooit hebben verwacht, maar ik vind het wel heel lief gedacht, Julia

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.