Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Asa Torell

Asa Torell

29-04-2009 om 20:11

Eet- en drinkbeleid peutergroep

Onze dochter van bijna twee zit sinds kort in de peutergroep en ligt daar regelmatig in de strijd over eten en drinken. In het bijzonder gaat het er om dat ze haar drinken niet wil drinken. Het gevolg is dan dat ze geen 10-uurtje cracker krijgt en bij de lunch geen tweede boterham. En vaak dus evengoed nauwelijks drinkt.
Ik vraag me af of ze op jullie kdv's ook zulke sancties hebben? Thuis hebben wij dit soort regels helemaal niet, ze drinkt gewoon wanneer het uitkomt, maar dat dat op een kdv weer minder handig is snap ik ook wel weer. Ik vind er dan ook nog wel wat voor te zeggen als zulke sancties inderdaad werken maar dat lijkt bij dochter dus nog niet echt het geval. En dan vind ik het toch wat overdreven om met zo'n kleintje daarover zo'n strijd aan te gaan. Wat vinden jullie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
zon

zon

29-04-2009 om 20:24

Ook een dergelijk probleem

Bij ons mogen de kinderen niet van tafel af voordat het drinken op is. Mijn dochter eet en drinkt over het algemeen prima maar als ze niet meer wil, dan wil ze niet meer. Ze zit regelmatig een half uur huilend aan tafel omdat ze haar beker niet wil leegdrinken, en toegeven doet ze dan echt niet zomaar. Helaas kunnen ze het niet gewoon laten en wordt het een gigantische strijd waarbij dochter het op een gillen zet en de leidsters net zolang volhouden totdat ze uiteindelijk (al is het een uur later) haar beker wel leeg drinkt.
Ik heb altijd wat moeite met zulke regels. Ik snap wel dat ze regels moeten hebben maar je moet er flexibel mee om kunnen gaan en naar het kind kijken. Je kan een kind stimuleren zich aan bepaalde regels te houden. Werkt dit bij bepaalde kinderen niet dan moet je uitzonderingen gaan maken. Ik was net van plan hier de discussie over aan te gaan met de leiding. Misschien kan je het er ook eens in een gesprek over hebben.

fleur

fleur

29-04-2009 om 20:57

Melk

Ik ben gastouder en de kinderen krijgen hier altijd melk bij de boterham.
De beker melk moet leeg want als ze de helft mogen laten staan wil de één na de ander niet meer alles leegdrinken.Zo gaat dat echt !
Wat ik altijd doe met kinderen die moeite hebben met drinken is ze een heel klein beetje geven in de beker. Ze hebben het dan zo op en niemand merkt het verschil.

Asa Torell

Asa Torell

29-04-2009 om 21:58

Klein beetje

Wordt hier door dochter evengoed zonder meer op de grond gemikt... enfin, ik snap dus die regels wel omdat het anders met grote groepen vast gaat zoals jij beschrijft Fleur. Maar wat doe je nou als het een echte strijd wordt zoals in elk geval bij de dochter van zon, en naar het eruitziet ook bij onze dochter? Of is het met de beetje-methode tot nu toe altijd wel vrij soepel gelukt?

Asa Torell

Asa Torell

29-04-2009 om 22:09

Zon

Wat naar, zo zou het toch echt niet moeten gaan vind ik. Als ouder hebben we toch al sinds de jaren 50 gehoord dat we dit achter ons moeten laten omdat we de strijd toch niet kunnen winnen... en het kdv dus ook niet. Of nou ja, die winnen zo te lezen wel van je dochter maar de prijs is toch wel hoog.
Ik had zelf overigens ook bedacht het gesprek aan te gaan als het over een tijdje nog zo is. Het speelt nu sinds een paar weken met wat ups en downs en als dochter op een gegeven moment netjes meedoet vind ik het wel prima - op zich ben ik dan ook blij dat ze wel gewoon goed drinkt. Maar op een gegeven moment moet het daar toch wel op uitkomen ipv een eindeloze strijd. Lijkt mij. Ik vind het ook wel jammer dat het het hoofdthema lijkt te zijn bij het afhalen, alsof ze verder niet van alles meemaakt daar.

Goh

Hier in Engeland gaat het - op ons kdv in ieder geval - volgens mij heel anders. De kinderen krijgen aangeboden en nemen wat ze willen. Mijn zoon is een goede eter maar soms krijg ik wel eens te horen dat hij die middag zijn doperwtjes niet wilde eten. Maar dat is alleen een melding. Als ze hem zouden dwingen dan zou ik daar niet blij mee zijn.

Hoe groot probleem is het dat jouw dochter niet goed drinkt? Misschien kan je er thuis meer in proberen te krijgen? Ik vind zo'n reactie van een kdv echt heel erg als ze het uit eigen beweging doen. Hebben jullie daar niets over te zeggen?

Het enige commentaar dat ik wel eens heb is dat ik hoor dat hij iets niet wilde eten maar wel 2 keer extra kreeg van iets anders. Dat vind ik dan een beetje overdreven.

Asa Torell

Asa Torell

30-04-2009 om 00:02

Petal

Nou, dat thuis genoeg drinken lukt vanzelf zit hier nu nog met dorstige dochter op schoot, haha.
Dochter is inderdaad thuis ook geen goede drinker maar niet zo slecht dat ik me er druk om maak. Dus het komt ook helemaal niet van ons af dat ze er zo mee bezig zijn, het is gewoon hun regel voor alle kinderen daar. Waarschijnlijk om de reden die Fleur omschrijft, dat anders niemand meer drinkt. Wat eten betreft zijn ze minder strak, daarvoor geldt alleen dat je eerst hartig beleg moet bij de lunch en als je niks wilt eten hoeft het niet. Gelukkig maar.
Ik weet overigens niet hoe algemeen dit op nederlandse kdv's is (vandaar deze draad). Oudste was op die leeftijd nogal een gezeglijk tiep dus dit soort regels zijn ons waarschijnlijk bij hem volledig ontgaan terwijl ze misschien wel golden.

Minet

Minet

30-04-2009 om 08:37

Helemaal eens met pandia

Het is nl. echt onzin om te denken dan andere kinderen ook niet meer drinken als 1 kindje de beker niet hoeft leeg te drinken. Veel peuters drinken nl. gewoon graag en veel zodra ze aan tafel zitten.
Strijd aangaan over eten en drinken is ook in veel kinderdagverblijven echt verleden tijd!
Daarnaast was ik bij de peuters gewend dat er altijd de hele middag een kan met water klaarstond, met een paar bekers ernaast zodat peuters zelf een beker konden inschenken als ze dorst hadden. Reken erop dat daar heel veel van gedronken werd zonder dat ook maar iemand er op hoefde te wijzen.

liora

liora

30-04-2009 om 10:08

Raar

Hoi Asa,

Ik vind je nog enorm tolerant! Ik zou dit niet accepteren. En wat een onzin dat andere kinderen dan ook niet meer zouden drinken. Alsof drinken sowieso iets is wat de meeste kinderen liever niet doen.

Heel vreemd!

Liora

Asa Torell

Asa Torell

30-04-2009 om 13:02

Jullie hebben gelijk

en ik heb bovendien het pedagogisch beleid van het kdv er op nageslagen, waarmee dit 'afdwingen' volledig in strijd blijkt te zijn (gelukkig maar). Man vindt het bovendien ook grote onzin - tot nu toe was het hem kennelijk nog niet zo duidelijk doordat ik dochter altijd afhaal.
Kortom, ik ga er over praten. Verder zijn we heel tevreden en heeft dochter het naar haar zin, vandaar waarschijnlijk dat ik tot nu toe nog niet zo veel vraagtekens hierbij had gesteld.

Astrid

Astrid

30-04-2009 om 21:40

Lust ze het misschien niet?

Herken dit probleem van toen mijn zoon op het KDV zat. Altijd drama die melk. Eigenlijk luste hij het allen warm (bijna heet) en dan het liefst nog liggend uit een fles (met ruim 2). Thuis was drinken ook een probleem. Sap dronk hij overigens ook niet.

Melk is altijd een drama gebleven, ook nu hij bijna 11 is. Geef ik tussen de middag melk, dan doet hij er rustig een uur over. Ik moest het er dan echt slok voor slok in praten. En dan heb ik het over een kind van 10. Sinds hij Optimel drinkt (had het een keer in huis) is het hele probleem over. Dit giet hij in 1x naar binnen. Overigens lust zoon wel melk bij pannenkoeken en patat, maar dus niet in combinatie met brood.

Asa Torell

Asa Torell

01-05-2009 om 11:25

Astrid

Inderdaad, dat zou best eens een verklaring kunnen zijn. Ik heb er vanochtend namelijk over gesproken en het bleek dat het in beide gevallen om een beker melk gaat - ik dacht s ochtends limonade, wat ze goed lust. Melk overigens ook maar volgens mij ook alleen warm uit de fles net als jouw zoon .

Asa Torell

Asa Torell

01-05-2009 om 11:33

Besproken

Met dank aan jullie reacties. Het beleid bleek echt alleen bedoeld als 'stimuleringsmaatregel' en zeker niet om eindeloos de strijd aan te blijven gaan. Dus op mijn verzoek gaan ze er nu mee stoppen om s ochtends eerst drinken, dan pas cracker te proberen. Mooi zo! Bovendien gaan ze op mijn advies water ipv. melk proberen, dat drinkt ze misschien beter.
Het lunchbeleid van eerst drinken, dan pas 2e boterham blijft wel gehandhaafd met het argument dat anders niemand meer de melk opdrinkt. Ik heb deze regel trouwens wel veel vaker gehoord, ook van een ander kdv waar zoon vroeger op zat. Mwah, ik ga nog eens nadenken of ik daarmee naar de ouderraad ga.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

02-05-2009 om 11:32

Asa

Ik heb er altijd erg moeite mee als kinderen zo gedwongen worden om iets te drinken of eten. Ik moet dan altijd denken aan een vriend van mij die op het internaat gedwongen werd om eten met satésaus op te eten. Hij werd doodziek en bleek een pinda-allergie te hebben (nog steeds). Ik snap wel dat je op een kdv regels hebt en dat die voor iedereen hetzelfde zijn maar het is ook wel fijn als daar een beetje soepel mee om wordt gegaan, zeker als ze nog zo klein zijn. Succes, Yvon.

Hanne.

Hanne.

03-05-2009 om 20:05

Drinken moet eten mag

Bij het huidige kinderdagverblijf weet ik het niet, maar bij het vorige gold inderdaad dat je pas je 2e boterham kreeg als je je drinken op hebt.

In hoeverre ze daar de 'strijd' aan gingen weet ik niet, maar op zich vind ik het niet zo'n slechte regel. MITS je zeker weet dat het kind het drinken lust. Een kind kan best een tijdje met weinig eten, maar niet met te weinig drinken.

Thuis doe ik ook helemaal niet moeilijk over eten, maar drinken moet gewoon hier. Als ik dat niet afdwing drinken ze max 1 beker op een dag, en dat is toch ecth te weinig

Leestips; melk

Wat verschrikkelijk dat kinderdagverblijven zo'n strijd van eten en drinken maken! Gelukkig gebeurt dat bij ons kdv niet. Als ik zou merken dat ze er zo mee zouden omgaan, zou ik woedend zijn. Misschien helpt het om goed gedocumenteerd het gesprek aan te gaan. Dit is echt geen gangbare opvoedmethode (meer), integendeel.

Verder moet een kdv rekening houden met de wensen van de ouders bij dit soort zaken. Ik wil juist niet dat mijn kind (20 m.) veel melk drinkt, omdat hij nog bv krijgt. Maar hij mag wel met de andere kinderen meedoen. Dus soms drinkt hij wel melk of yoghurt, vaak ook niet. Geen probleem.

Het is je verantwoordelijkheid als ouder/opvoeder om te zorgen dat het eten/drinken geen strijd wordt. Belonen en straffen voor eten/drinken werkt juist averechts en kan eetproblemen veroorzaken die levenslang kunnen doorwerken. Veel zinnigs is hierover geschreven door kinderdiëtist Stefan Kleintje in het boek "Eten voor de kleintjes (0-4 jaar)" en in het boek "Baby en kind" van Penelope Leach.

En dit schrijft het Voedingscentrum, vul "water" of "melk" in voor "groente", en het beschrijft goed wat er mis is met belonen of straffen bij eten/drinken:
"Beloon je kind niet als het zijn bord met groenten opgegeten heeft. Hierdoor kan het gaan denken dat groenten eigenlijk niet lekker zijn. Ga je kind ook niet straffen door bijvoorbeeld het toetje niet te geven"

De enige manier om je kind te stimuleren goed te eten en te drinken is om het goede voorbeeld te geven en om te zorgen voor een goed en gevarieerd aanbod (zowel soort voedsel als manier waarop). Water kan het best vaak aangeboden worden, zonder aan te dringen. Die waterkan waarmee de peuters de hele dag zelf kunnen inschenken, vind ik een geweldig idee! (Ook voor volwassenen is zoiets gezond...)

(Koe)melk is helemaal niet per se nodig voor de gezondheid; integendeel, teveel koemelk is slecht voor een kind. (Kinderen vanaf 1 jaar moeten liever niet meer dan 300 ml koemelkproducten per dag krijgen.) Bovendien kunnen kinderen allergisch of overgevoelig voor koemelk zijn. Er is geen reden om je kind te dwingen om koemelkproducten te drinken (er dan wel rekening mee houden door gepast ander voedsel aan te bieden, alle voedingstoffen die in melk zitten, zitten ook in andere voedingsmiddelen).

groet,

HH

Yoghurt of diksap in de beker als alternatief

Kinderen die melk niet lekker vinden, komen gewoon voor. Vreselijk vond ik zelf vroeger die verplichte schoolmelk.

Het lijkt mij de normaalste zaak van de wereld dat het KDV kinderen die geen melk willen drinken, iets anders aanbieden.

Mijn kinderen dronken een tijdlang yoghurt uit de beker op het KDV in plaats van melk tijdens de lunch. Eerder en later op de dag werd er iets van diksap/limonade gegeven. Uiteraard heb ik wel bij het KDV aangegeven dat mijn kinderen geen melk hoeven drinken en gevraagd of het KDV yoghurt als alternatief kan aanbieden.
Asa, mocht je kindje dat water ook niet altijd opdrinken, kijk dan of er iets anders is dat zij lekker vindt. En verder vind ik het schokkend dat een kind verplicht wordt alles op te drinken. Als het later dorst heeft, kan het KDV toch gewoon water aanbieden?
Het kan toch niet zo zijn dat een kind alleen mag drinken tijdens de vast ingeplande momenten?

Hartig beleg?!

"Wat eten betreft zijn ze minder strak, daarvoor geldt alleen dat je eerst hartig beleg moet bij de lunch en als je niks wilt eten hoeft het niet."

Hartig beleg is helemaal niet gezonder dan zoet beleg, zeker niet het soort hartig beleg dat ze op de meeste kdv's geven (smeerworst en smeerkaas). In hartig beleg zit veel zout en baby's en kleine kinderen moeten juist zo min mogelijk zou krijgen.

http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Voedingstoffen/Zout/Hoeveel+zout+heb+je+nodig.htm
In een droge boterham zit al 0,5 gram zout!

"Te veel vitamine A kan schadelijk zijn. Het advies is daarom: geef kinderen van 1-3 jaar niet meer dan 2-3 boterhammen met (smeer)leverworst per week. Iets oudere kinderen mogen wat meer vitamine A. De veilige hoeveelheid per dag loopt langzaam op naar de veilige hoeveelheid voor volwassenen (3000 microgram per dag). Voor oudere kinderen geldt ook in de eerste plaats dat variatie belangrijk is en dat hartig broodbeleg niet beter is."
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGezondheid/Zwangerschap+en+kind/Vanaf+1+jaar/

Kinderen kunnnen trouwens uitstekend zelf een gezond menu kiezen, mits ze goed en gevarieerd eten aangeboden krijgen. Penelope Leach beschrijft onderzoek waar dat uitkwam.

Asa Torell

Asa Torell

04-05-2009 om 11:51

Hennah

Ik ben het helemaal met je eens en thuis heb ik dit soort regels (eerst hartig, melk opdrinken, etc) dan ook helemaal niet. Wat mij betreft overleven mijn kinderen op 10 jaar niks anders dan brood met chocopasta als ze dat willen, echt waar.
Maar ja... het is me al wel opgevallen in gesprekken met meerdere ouders-van-vriendjes-van-zoon en bij kdv's dat die eerst-hartig-dan-zoet regel nog heel algemeen is. Ik denk niet dat ik dat bij de ouderraad (waarin een aantal van deze ouders zitten) er door krijg en dat ik zin heb om er tegenaan te gaan. Dan moeten mijn kinderen het er maar mee doen dat de regels niet overal hetzelfde zijn, net zo als wanneer ze lunchen bij de betreffende vriendjes thuis.
Daarentegen heb ik dus wel aangekaart dat dochter absoluut geen melk hoeft te drinken wat ons betreft en dat water ook prima is. Ik had liever gehad dat ze dat zelf al hadden bedacht maar aangezien ook die melk-moet-op regel bij veel ouders (dezelfden ) hoog in aanzien staat zullen ze wel hebben gedacht dat wij dat vast ook belangrijk vonden.
Volgens het beleidsplan van dit kdv mogen ze overigens altijd extra water, ik doe daar nog wel een keertje navraag naar hoe dat in de praktijk gaat. Zeker nu het warmer wordt is dat wel van belang.

Asa Torell

Asa Torell

04-05-2009 om 11:59

Overigens

vermoed ik dat een deel van de info over hoe het daar in de praktijk gaat, bijvoorbeeld dat ze melk aanbieden en wanneer, wel besproken is in de intake. Deze was met man dus ik weet het niet zeker. Maar dochter drinkt thuis gewoon melk, dus ongetwijfeld heeft hij dat voor kennisgeving aangenomen en zou ik dat ook gedaan hebben.
Pas nu blijkt het een probleem te zijn, waarvan dus niet eens duidelijk is of het aan de melk ligt of aan peuterpuberkuren. Niet dat dat iets uitmaakt voor de aanpak. Maar ik denk niet dat het kdv al te veel kwalijk kan worden genomen wat betreft het melk aanbieden, dochter werd gewoon geacht dit te lusten. Wel de manier waarop. Maar goed, dat is nu ook wel opgelost.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.