Kinderopvang Kinderopvang

Kinderopvang

Lees ook op
Karlijn

Karlijn

25-01-2009 om 17:01

Bso en tv

Bij mijn kinderen staat op de bso de tv de hele tijd aan. Hij gaat alleen uit als er gegeten of gedronken wordt. Ik vind dit niet zo leuk. Als ik mijn kinderen op kom halen, zitten ze naar de tv te gapen, reageren totaal niet op mij, en zijn er nauwelijks van weg te trekken, ik krijg dan geen goed contact met ze.
Wat ze kijken vind ik nou ook niet zo geweldig, drukke flitsende jetix filmpjes. Kids zijn 4 en 6 jaar.
Moet ik hier nou wat over zeggen, of is dit heel gewoon? Gaat dit overal zo op de bso? Ik snap best dat de tv een fijne onstpanningsplek kan zijn, maar ik vind het zo weinig creatief, en thuis mogen ze ook maar een vastgestelde tijd tv kijken. Maar misschien ben ik wel een beetje ouderwets?
Ze zijn trouwens 3 dagen per week op de bso, dus ook nog best veel. Was het 1 dag, had ik het niet zo erg gevonden.
Hoe gaat dat bij jullie op de bso?

groetjes, Karlijn

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

25-01-2009 om 17:09

Ervaring

Hoi,

Mijn zoon heeft op 2 bso's gezeten. De eerste was precies zoals jij beschrijft. Kinderen zaten altijd als een zombie voor de tv, en het was zeer moeilijk om zoon mee te krijgen.
De bso waar hij nu zit is het tegenovergestelde. Zelfs al kom ik vijf minuten voor sluitingstijd, ze zijn altijd echt nog aan het spelen, soms zelfs echt aan het kleien of verven of zo.
Ze kijken tv alleen weleens als ze de hele dag opvangen, dus tijdens vakantie of compensatiedag. En heel soms zomaar op een middag, maar dat komt misschien eens per twee maanden voor.
Het is dus niet normaal! Ik heb er ooit weleens wat van gezegd bij die eerste bso en het antwoord was dat de kinderen zo moe waren.... Ik vermoed dat vooral de leidsters moe en ongeinspireerd waren!

Liora

Bastet

Bastet

25-01-2009 om 18:14

Niet

De bso is hier gewoon op school,en als ik daar toevallig ben,of even binnenloop na schooltijd,staat nooit de tv aan,het valt me op dat er veel,heel veel geknutseld wordt.Dus nee,geen herkenning,ik vind dat inderdaad ook bizar!
Bastet

Guinevere

Guinevere

25-01-2009 om 20:16

Dat meen je niet

Dat is echt ongelooflijk! Bij onze BSO sporten ze en verder wordt er vrij gespeeld en geknutseld en om de beurt gecomputerd. Eén keer hebben ze een Sinterklaasfilm aangezet.
Ik zou het bestuur van de BSO of de ouderraad hierop aanspreken. Je kunt je kinderen _bijna_ net zo goed thuis in hun eentje voor de tv zetten als je op je werk zit, als er toch niets met ze wordt gedaan. Echt te gek voor woorden dit.

Karlijn

Karlijn

25-01-2009 om 20:29

Soms

soms wordt er wel wat gedaan, dan mogen ze iets knutselen ofzo, of buiten spelen. En ze zijn natuurlijk vrij om vrij te spelen. Maar tja, het zijn nog jonge kinderen, waarbij de tv erg aanlokkelijk is. Dus als je kan kiezen tussen de tv of buiten spelen, dan kiezen ze bij mij helaas voor de tv..
Ga het binnenkort nog wel eens bespreekbaar maken. Ik hoop stiekum dat we een verkeerd beeld hebben gekregen, dat dochter het verkeerd heeft verteld.(ookal twijfel ik niet echt eraan, ook toen we eens kwamen kijken stond de tv aan) We gaan gewoon nog eens navragen.En eens vragen of we het pedagogisch beleidsplan mogen lezen, is ook wel een goeie.
Maar ik vind het heel prettig om te horen hoe het bij jullie gaat. (ik heb helaas over deze kinderopvangorganistatie meerder negatieve dingen gehoord, ze hebben ook al op het randje van falliet gezeten) En verder, nu ik toch aan het klagen ben vind ik het ook reuze storend dat als er een invalleidster is, dat die zich nooit zelf even voorstellen! Dan vraag je je af: wie ben jij, ben jij een leidster of een moeder??

Maargoed, in plaats van me zorgen te maken gaan we het maar eens bespreken.

anna van noniemen

anna van noniemen

25-01-2009 om 22:57

Karlijn

het pedagogisch beleid op zich zegt niet zoveel, dat is meer een algemeen verhaal, vraag ook naar het pedagogisch werkplan, dat moet op elke lokatie zijn.

Verder is alleen tv-kijken niet echt stimulerend nee...

Het voorstellen van invalkrachten is ook zo'n ergernis van mij, vooral omdat ik duidelijke afspraken met de BSO heb over mijn zoon en de overdracht (vanwege zijn stoornis)

Kan nog erger..

Mijn zoon is inmiddels ruim 17 maar ten tijde van de BSO was hij 10 en hij mocht op de BSO ( naar later bleek onbegeleid) computeren.Ik had zelf thuis een filter tegen spannende sites op de PC gezet. Volgens zoonlief flauwekul "want kijk eens welke sites wij vandaag op de BSO bekeken hebben.."
Wat een lol had ie. Ik niet.Ben de volgende dag meteen een klacht gaan indienen.

Die Jetixfilmpjes zijn vreselijk ja, ik zou meteen actie ondernemen.Kunnen ze niet wat educatiefs laten zien, Nieuws uit de natuur opnemen ofzo? Is zowel leuk voor kleuters als 9 jarigen..

Damajo

Niet normaal

Ik vind een bso waar de tv continue aanstaat, Jetix gekeken wordt en ze 'soms wel eens iets doen' echt niet normaal. Ik vraag me ook af of er nog iets van te maken valt door middel van gesprekken aangaan of dat je misschien gewoon beter naar een andere bso op zoek kunt gaan.
Ter vergelijking, hier gaat het als volgt. Er is elke middag een activiteit, vaak ook meerdere, kinderen wordt erg gestimuleerd om gezellig mee te doen, maar niks hoeft. Ze gaan vaak naar buiten, daar is ook alle gelegenheid voor; er is een eigen buitenruimte met veel speelplek, er tegenover is een grote speeltuin met een groot speelveld en het zit aan de rand van een bos, waar ze ook regelmatig heen gaan. Er wordt ook wel wat geknutseld, niet zo heel veel, vaak is er maar een klein groepje dat interesse heeft. Vaak worden er ook grote spellen met z'n allen gaan en ze doen regelmatig wat met een bepaald thema gedurende een paar weken.
Er wordt hier echt heel veel georganiseerd en gedaan met ze, dat is ook wat ik het leuke aan deze bso vindt, maar tegelijkertijd vind ik ook dat dat is hoe het hoort en zou moeten zijn.
Er is hier wel een tv, die wordt alleen wel zeer gedoseerd gebruikt. Gedurende de wintermaanden of als het slechter weer is gaat ie het laatste half uurtje/drie kwartier aan. Veel kinderen zijn dan al opgehaald, met de rest is het niet meer echt de moeite om iets te gaan doen en de kinderen zijn ook moe. Ik vind dat een prima gedachte en gewoonte. Er gaat overigens echt geen Jetix aan, ik geloof dat er vaak iets van Zapp gekeken wordt, al dan niet opgenomen en er wordt ook regelmatig van dvd's gebruik gemaakt, Disney en dergelijken, maar geloof dat ze ook wat series hebben.
Dat tv kijken het laatste halve uur wordt ook niet alle dagen van de week gedaan, met name als het lekker weer is en wat langer licht gaat ie echt niet aan en ook nu als alle kinderen nog lekker spelen gaat ie niet aan. Soms kijken ze wel eens met z'n allen een film o.i.d., maar dat is dan echt een groepsactiviteit, met z'n allen op dekens/kussens, wat drinken erbij etc. Komt wel eens voor als zo'n film bij een bepaald thema hoort in de vakantie.

Sjillie

Sjillie

29-01-2009 om 23:44

Bso van mijn kids

heeft wel een tv maar deze staat zelden aan.

In vakanties als kinderen hele dagen komen staat ie soms aan het iend van de dag aan, maar dan de video of DVD speler.
Dan alleen als de leiding merkt dat de kids gewoon moe zijn.

Gr Sjillie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.