viridantia
23-01-2009 om 21:10
90% van de kinderdagverblijven is goed beveiligd volgens ina brouwer
Naar aanleiding van de gebeurtenissen in Belgie vandaag vraag ik me af hoe het bij jullie kdv's gesteld is?
Ik zou dat wel eens willen inventariseren.
Ik heb ervaring met 2 kdv's en mijn ervaring is dat je er zo binnen kan binnenlopen en doorlopen tot bij de kids. Ik kreeg altijd (nou ben ik ook een vrouw) mijn kindje mee, ook als de leidster mij niet kende omdat ze inviel van een andere groep. Mijn vriend ook. In principe had een ander dat ook kunnen doen.
Mijn huidige kdv zegt wel dat de deur dicht is, maar tijdens de haal- en brenguren en de sluitingstijd van de peuterspeelzaal rond de middag is het gewoon open en iedereen kan naar binnen.
Wat ik eigenlijk niet snap: gebouwen van overheidsdiensten, bedrijven, zwembaden en bioscopen e.d. hebben toch altijd een soort van beveiliging in de vorm van een poortje, receptie, concierge, bewaking, camera of iets dergelijks. En die gebouwen zitten vol met volwassenen die zichzelf in principe veel beter kunnen beschermen dan een klein kind. Waarom zijn kdv's dan zo open?
Er zullen mensen zijn die zeggen dat we niet moeten willen dat een kdv een burcht wordt en dat je een gek niet tegenhoudt. Maar er moet toch een tussenweg zijn tussen volledig open en een burcht. Niemand zet zijn fiets toch zonder slot op straat, of juist met 10 sloten? Twee sloten zijn genoeg en als het dan nog gestolen wordt ja dat is overmacht. Iets dergelijks zou ook voor een kdv kunnen gelden
Hoe is het bij jullie kdv, en vinden jullie dat de beveiliging echt beter moet?
Linda99
23-01-2009 om 22:18
Bij ons
Tijdens het brengen is de deur meestal van het slot. Halen niet. De deur moet dan elektronisch "opengedrukt" worden en de leidster die dat doet kijkt altijd door de ramen wie er dan binnen komt. Als ouders zelf de deur na vertrek niet goed dicht doen kan ie daarna weer wel zo open.
Ik weet nog niet of ik van mening ben dat nu, na zo'n extreem, tragisch en uniek incident direct alle kdv's op slot gegooid moeten worden. Wat meer aandacht bij brengen en halen mag van mij hoe dan ook wel.......
Guinevere
24-01-2009 om 13:31
Bellen
Buiten de haal- en brengtijden moet er hier aangebeld worden. Op de andere momenten staat de deur gewoon open (3,5 uur per dag).
Als er wordt aangebeld komt er een leidster de deur openen. Maar ik kan me zo voorstellen dat wanneer er een vreemde staat, ze de deur eerst op een kier opent om te vragen wat hij wil. Als die persoon kwaadwillend is, kan hij gewoon de deur verder openduwen lijkt me. Of hij zegt dat hij zijn kind komt halen, er zijn bij ons 4 groepen dus de leidsters kennen echt niet alle ouders.
Overal een portier neerzetten kan ook, maar dat betekent wel dat de KDV's wéér duurder worden. En ergens vind ik het ook een belachelijk idee, al die maatregelen. Dan gaat zo'n imbeciel dus gewoon naar een speeltuintje om daar toe te slaan. Of naar de ballorig, of naar de supermarkt.
LindadR
24-01-2009 om 21:15
Exces en mensenwerk
Laten we vooropstellen dat dit een exces is en niet aan de orde van de dag, gelukkig maar. Ik heb er erg slecht van geslapen, afgelopen nacht en ik krijg hele nare gedachten over wat ik met de dader zou willen doen. Levenslang, ja. Levenslang wegrotten, zou ik willen voorstellen...
De dader was een kerel van in de 20. Ik weeg net 50 kilo. Ik kan je wel vertellen, dat ik een gezonde vent van in de 20 niet met die 50 kilo kan tegenhouden. Als ik net naar binnen loop, duw je me zo aan de kant. Het verzorgen van kinderen is mensenwerk en een leidster kan iemand die kwaad wil, niet fysiek tegenhouden. Een portier zou dan de enige oplossing zijn, maar ja, ik wil er nog steeds van uit gaan dat dit een exces is.
Linda
p.s. gruwelijk gruwelijk gruwelijk, een ander woord heb ik er niet voor.
Poppy
25-01-2009 om 08:28
Hier
in Engeland, moet je altijd aanbellen. Ook als er een ouder dus weer naar buiten gaat en er staat iemand te wachten dan mag je die ouder niet naar binnenlaten. Dat wordt (voor zover ik gezien heb) ook niet gedaan. En niemand vind dat erg. Ja, je staat wel eens te wachten voor die deur, maar ja...
Mijn man was trouwens eens zoon's tas vergeten en kwam die nog eens nabrengen. Nou daar werd wel een beetje raar na gekeken en man mocht de tas afgeven ipv zelf ophangen.
Hanne.
26-01-2009 om 15:03
Cijferslot en vingerafdruk
bij beide kinderdagverblijven van mijn kinderen stond de deur nooit zomaar open.
Bij de 1e moest je eerst een code op de deur intoetsen, bij de 2e wordt gewerkt met een systeem met vingerafdrukken.
Eerlijk gezegd vind ik het vooral schijnveiligheid geven. Het systeem werkt alleen als je ALTIJD de deur weer goed achter je dicht trekt. Ook als er nog een ouder achter je staat te wachten. In de praktijk werkt dat dus niet zo.
Omdat ik niet voor het vingerafdruk systeem was heb ik me pas heeeeeel laat geregistreerd (na 2 maanden) en ik heb in die tijd slechts 1x aan hoeven bellen verder kon ik altijd wel achter iemand aan lopen.
HEt code systeem werkt bovendien niet als je de code nooit verandert. Is in de 2 jaar dat ik bij dat KDV zat nooit gebeurd....
sjaan
26-01-2009 om 19:36
Cijferslot
Hier werken ze ook met een cijfer slot. Met de code kun je altijd naar binnen, code is al een aantal jaren niet meer veranderd.
Als er iemand achter mij aan loopt met een kind gooi ik de deur niet dicht, maar houd hem wel open. Is wel zo netjes aangezien dat ook een ouder is die zijn kind komt brengen.
Ik let wel op met ophalen, als er iemand ongeveer tegelijk met mij binnen komt die ik niet ken (ken meeste ouders wel van gezicht) dan zorg ik wel dat die zelf de deur moet open maken of aanbellen. Lijkt soms een beetje aso, maar goed dat maakt me niks uit.
Het idee dat er mensen rondlopen zoals die idioot in Belgie daar had ik nooit bij stil gestaan. Ik sluit de deur meer zodat er geen kinderen weg kunnen lopen of dat er kinderen meegenomen worden door een ouder die geen voogdij heeft. Nu een extra reden om goed op te letten.
Maar goed andere vraag. Hoe is de beveiliging op een psz? Daar zijn de kindjes ook nog erg klein. En op een basisschool?
Blijft toch moeilijk, hoe ver moet je gaan?
Anneja
27-01-2009 om 12:30
Overtrokken
Bij ons is de inrichting ingesteld op dat kinderen niet per ongeluk naar buiten kunnen wandelen- de buitendeur heeft een hoge klink, dan kom je door deuren die normaliter gesloten zijn in de gangen van de diverse groepen. Ja, iedereen kan er zo in en uitlopen. In ons dorp zou ik niet anders willen, er worden nog altijd meer kinderen door hun ouders omgebracht dan door een gestoorde gek met een mes.
Hiervoor woonden we in een stad, waar je aan moest bellen. Maar dat was meer tegen diefstal dan tegen psychotische moordenaars.
Ik zou niet willen dat op grond van deze ene -gruwelijke- gebeurtenis het deurbeleid op ons KDV/psz/BSO gewijzigd zou worden.
Anne
Geerke
28-01-2009 om 20:17
Hier
Hier gaan ze het wel aanpassen. Mijn zoontje zit op een kdv waar de deur altijd open kan. Nu sluiten ze hem sowieso buiten de haal- en brengtijden af, en ze gaan op zoek naar een goed beveiligingsysteem. Toch wel een geruststelling. Ook al weet ik dat je er niet alles mee kunt voorkomen.
Damajo@
28-01-2009 om 22:09
Deurbeleid en zo
Op de peuterspeelzaal van mijn zoontje was er destijds geen goed deurbeleid, en het was een wegloper.De klink zat hoog maar de deur werd door ouders opengelaten en er stond geen juf om dat te checken.Met regelmaat trof ik een open deur aan.Ik heb daar flink achterheen moeten zitten,vanzelf ging het niet.
Dat hoor ik van meerdere peuterspeelzalen.Laat men daar vooral iets aan doen.
Hoe gruwelijk ook, ik ben het met Anneja eens dat dit een incident is.
Ik ben een beetje bang voor Amerikaanse toestanden, iedereen wordt maar banger en banger overal voor en dat resulteert meestal niet in een echt veiliger wereld.
Damajo
LindadR
02-02-2009 om 10:25
Deur nu op slot
Vanochtend zaten de deuren op slot en moet er worden aangebeld. Goede zaak. Vreemden met pandaschmink op het gezicht komen zo in ieder geval niet meer binnen.
Verder valt het nog te bezien, maar goed om te zien dat niet iedereen zomaar kan binnenlopen.
Linda
Minet
03-02-2009 om 17:02
Schijnveiligheid
De man in belgie had ook keurig aangebeld. Een leidster moet van goede huize komen om iemand die perse naar binnen wil tegen te houden zodra ze de deur openheeft.
Helaas zal niets helpen tegen mensen die echt kwaad willen.
Groetjes, Minet
marie
03-02-2009 om 19:04
Kdv + nso?
Hallo
Ik lees hier berichtjes over kdv's met cijfersloten, vingerafdrukherkenning, leidsters die steeds van de groep af gaan om een deur te openen, etc.
Maar wat ik me nu afvraag hoe gaan die kdv's om met kinderen die in hetzelfde gebouw naar de NSO gaan? Niet al die kinderen worden gelijktijdig met een taxi/busje gebracht, maar er zijn er ook die zelfstandig naar de nso lopen of fietsen. Hoe komen die dan binnen? Krijgen die kinderen ook de cijfercombinatie?
En hoe gaat het als mensen aanbellen en op de groep die het dichtst bij de deur is, is de leidster even alleen? Zij/hij kan natuurlijk niet de kinderen alleen laten. Of is er dan altijd een locatiehoofd aanwezig die steeds naar de deur gaat?
Hier is de deur nog steeds gewoon open. Wel met een hoge klink, zodat kleintjes niet kunnen ontsnappen.
De NSO-kinderen kunnen ook zelfstandig naar binnen gaan etc. Wel zo prettig.
Qwendo
04-02-2009 om 13:59
Hier
Een situatie zoals in Belgie is niet te voorkomen en denk ook niet dat we moeten willen dat we opgesloten zitten als sardientjes in een blik.
Het enige wat we kunnen doen is als ouders allert zijn als je naar binnen gaat. Niet zomaar iemand mee laten lopen. En als leidster gewoon goed kijken wat er om je heen gebeurd.
Wat in Belgie gebeurd is vreselijk.
Maar laten we in hemelsnaam geen paniek voetbal gaan spelen.
Hier kun je gewoonweg niet tegen beveilingen.
Als mijn kind op het KDV zit en buitenspeelt kan er ook een onverlaat over een hek klimmen.
Ik wil me daar als ouder geen drukte over hoeven te maken. Want omdat te voorkomen kunnen we het beste met zijn allen binnen gaan zitten.
joer
04-02-2009 om 20:30
Alle deuren op slot?
Mooi systeem hoor met cijfersloten en vingerafdrukconstructies, maar wat nu als alles potdicht zit en er is binnen een calamiteit bijv. brand waardoor het kindercentrum supersnel ontruimd moet worden of dat er juist brandweermannen of ambulancepersoneel met spoed naar binnen moeten.
Groeten JOER.
LindadR
04-02-2009 om 20:36
In belgie
stond de deur ook gewoon "open", zodat ouders naar binnen konden.
Het gaat er niet om dat je forten moet gaan kweken, maar een gedegen slot op de deur zodat niet iedereen zomaar naar binnen kan lopen, is het minste. Van binnen naar buiten kan natuurlijk wel zonder allerlei toeters en bellen.
Linda
Hanne.
05-02-2009 om 09:52
Alle deuren op slot en calamiteit
Hier de vingerafdruk situatie.
De vingerafdruk heb je alleen nodig om van buiten naar binnen te komen. Ontruimen is dus geen probleem.
(laatst helaas getest, en verliep vlekkenloos)
Verder kan bij calamiteiten met 1 druk op de knop in 1 keer alle deuren ontgrendelt worden.
Nivea
06-02-2009 om 22:55
Schijnveiligheid
Je flikkert iets zwaars door het raam en/of schiet de boel van buitenaf overhoop.... Tegen maniakken doe je niets!
LindadR
10-02-2009 om 10:04
Nivea
Dat kan thuis ook gebeuren. Maar basisregel 1 is ook thuis; deur op slot als je niet wilt dat er iemand binnen komt. Voor inbrekers geldt dat ze zo min mogelijk tijd kwijt moeten zijn met inbreken. Hoe meer moeite ze moeten doen, hoe minder interesse.
Een maniak die stenen door de ramen gaat gooien (he ja, breng ze op ideeen!) valt op en dan kan de politie in ieder geval worden gebeld. Wanner iemand zo binnen stapt, dan kan je niets meer doen.
Linda