Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jip

Jip

07-05-2012 om 07:44

Wijn vraag

Heb vorig jaar een vraag gepost over rode wijn leren drinken. Gaat redelijk goed, al zit ik nog wel steeds in de spaanse (zoete) wijnen.
Maar nu je de zomer tegemoet gaat wil ik ook graag wat rosé en witte wijn proberen.
Dus de vraag is, een beetje zoete wijn, rosé of wit. Wie heeft er een tip?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ishtar

ishtar

07-05-2012 om 08:48

Wit

Veel Duitse wijnen zijn wat zoetig: Moezel, Liebfraumilch.
Maar als je bijvoorbeeld bij de appie gaat kijken (en wellicht doen andere supermarkten dat ook) die geven aan in welke smaakklasse wijnen vallen. De iets zoete staan daar ook aangegeven.
Ook een makkelijk drinkbare zoete witte wijn: JP Chenet, en dan de 'moeilleux' (Chenet heeft ook een droge witte wijn)
En nog een advies: hoe zoeter de (witte of rosé )wijn, hoe koeler die gedronken moet worden. Proost!

Angela67

Angela67

07-05-2012 om 12:07

Lekkere rosé

bij albert heijn te koop: Jacobs Creek rosé. Zelfs in de winter een zomers effect
Groet,
Angela

Chardonnay

Niet zoet maar wel fruitig van smaak is Chardonnay. De eerste witte wijn die ik ooit ben gaan waarderen. Jacob's creek heeft er ook 1 dacht ik, inderdaad prima merk.

guera

guera

07-05-2012 om 21:08

Early harvest

Probeer es early harvest wijn. (gewoon bij de appie, van Lindemans volgens mij)
Die is lager in alcohol en minder 'wrang'. Beduidend frisser met name de witte wijnen. Drinkt lekker weg. Wel koud drinken.

Anne Carin

Anne Carin

08-05-2012 om 14:01

Rose

Ikzelf houd niet van droge wijnen en drink het liefst een wat zoetere rose. Zinfandel is een hele lekkere zachte rose van Lidl en bij de AH neem ik vaak Echofalls, die is ook zacht en licht zoet. Goed gekoeld zijn ze het lekkerst!

kaatje43

kaatje43

09-05-2012 om 21:41

Let op alcoholpercentage

Als je niet zeker weet of een wijn zoet is moet je kijken naar het alcoholpercentage. Hoe hoger hoe droger. Een droge wijn zit rond de 12.5 %. Een zoete rond de 8.5 %.

Jip

Jip

10-05-2012 om 07:10

Ik ga eens kijken naar de soorten wijn, en dan even hun alcoholpercentage checken. Geld zoiets eigenlijk ook voor rode wijn?

Heel erg bedankt voor alle tips!

Misschien een rare vraag...

Maar waarom zou je wijn willen léren drinken?

skik

Jip

Jip

11-05-2012 om 17:42

Omdat

ik ook met stokjes kan eten......

Vorige keer is daar ook een discussie over geweest. Soms wil je dingen en 1 daarvan is wijn leren drinken. Ik heb ook olijven leren eten en noem maar op.
Ik wil het gewoon omdat ik dat wil, zo simpel is het.

Jip

Jip

11-05-2012 om 17:44

Alcoholpercentage

Vanmiddag met het boodschappen doen al even zitten kijken. Zag alleen maar hoge percentages, dus morgen maar even naar de slijter.

Oh, okee

Was maar een vraag hoor. En van mij mag je. Ik wist niet dat er al een eerder draadje over geweest was. Ik vroeg het me alleen af. Het stond er ook in mijn ogen een beetje grappig: Ik ben wijn aan het leren drinken, het gaat best goed.

Proost!

skik

ishtar

ishtar

11-05-2012 om 19:32

Kleur fles

Van alcoholpercentages weet ik het niet, gist zet alcohol om in suiker, en bij een bepaald percentage alcohol gaat de gist dood. De overgebleven hoeveelheid suiker bepaalt het 'zoet' Zoete wijnen kunnen ook 'aangezoet' zijn. Dan wordt er wat toegevoegd. (moeilleux)
Maar aan de kleur en de kleur fles kun je wel zien of je met een zoete witte of droge witte te maken hebt: zoete witte zit in een lichte fles, en is zelf vaak wat geler van kleur. Droge witte zit in een groene fles, en is zelf wat lichter van kleur.

ol3

ol3

13-05-2012 om 19:04

Smaak

hoi Jip,
niets zo persoonlijk als smaak! ik ben geen rode wijndrinker maar rosé en witte wijn (voorkeur voor Chardonny)
iemand gaf hier de tip van de Zinfandel Rose van de Lidl, nou ik heb deze week een fles in de gootsteen leeggegooid omdat ik het na 1 glas echt niet lekker vond!
De biologische Chardonny en Rose van de AH (3,99) vind ik weer heerlijk, probeer af en toe ook eens wat anders maar kom toch weer terug bij die 2!
succes met uitproberen!!!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.