Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jip

Jip

18-10-2011 om 18:58

Wijn leren drinken

Tja, dan ben je bijna 40 en lust je geen wijn. Man en ik hebben maar bedacht dat het tijd word om dat eens te leren drinken. Maar waar begin je dan mee?

Ik drink wel eens: speciale biertjes of mixjes
Man drinkt wel eens: whisky of port.

Heeft er iemand een tip voor een lekkere wijn om mee te beginnen.
Liefst algemeen verkrijgbaar (ah, jumbo, mitra, gall&gall)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

18-10-2011 om 19:06

Belangrijk?

Het lijkt me nou volstrekt onbelangrijk om wijn te lusten. Ik lust bijvoorbeeld geen bier, dat is veel lastiger. Als ik ga borrelen met collega's zit iedereen aan het bier, en ik aan de witte wijn.

Inderdaad

Als je het niet lust, dan lust je het niet Zo lust ik geen rode wijn. Schoonmoeder bleef maar volhouden dat ik 'dat moest leren'. Na een aantal pogingen heb ik d'r maar verteld dat dat echt niet ging gebeuren.
Wat ik wel lekker vind: rosé en witte wijn zoals Chardonnay.
Wat je zou kunnen doen als je toch een poging wilt wagen: ga naar een goede slijterij en laat je voorlichten.

Merel

Merel

18-10-2011 om 22:05

Ideetjes

Nou, ik vind wijn drinken in mijn uppie sowieso niet lekker, dus ik zou gewoon als je eens bij vrienden bent vragen om een klein glaasje, om te proeven. Ikzelf vind bijvoorbeeld zoete witte wijn heel vies, maar droge witte wijn erg lekker. Chardonnay vind ik zelf vaak wat zwaar, dus het is ook nog maar net welke wijn jou aanstaat.
Mocht je echt even een proeverijtje willen houden, ik vind de huiswijn van de jumbo prima te drinken, neem je een klein flesje zoet en een klein flesje droog en probeer je het eens. De huiswijn is vaak een licht fris slobberwijntje wat bij de meeste mensen in de smaak valt (bij mij dus, ik ben wat wijn betreft geen fijnproever)

Is dat erg?

Ik dronk nooit wijn of bier, vond het gewoon niet lekker. Nou hadden ze vorig jaar op een kerstborrel AH huismerk Duitse wijn en die vond ik wel lekker. Deze is erg zoet en ik weet nu dat ik wel heel zoete witte wijn lust. Alle andere wijn nog steeds niet en dat gaat ook niet meer gebeuren. Bier zal ik ook nooit lekker gaan vinden. Ik heb het wel geprobeerd, maar wat vind ik dat vies. Wat ik wel graag drink in plaats van wijn is Vikingbloed (kersenmede), smaakt niet als wijn, ziet er wel zo uit.
Ik zie het probleem niet, ik lust het niet, ik drink het niet en daar krijg ik nooit commentaar op.

Jip

Jip

19-10-2011 om 07:24

Belangrijk?/is dat erg/merel

Nee, het is niet belangrijk of erg. Maar soms zijn er dingen die je wil leren en wij willen graag wijn leren drinken, zomaar, voor de fun.

Merel, ik heb je suggesties opgeschreven, binnenkort maar eens bij de jumbo kijken. Die kleine flesjes is natuurlijk wel makkelijk.

Goed idee

Wijn is voor veel mensen inderdaad een 'acquired taste', dus iets wat je moet leren waarderen. Ik zou zeggen, doen! Ik ben wijn pas echt lekker gaan vinden toen ik een jaar of dertig was, daarvoor vond ik er niks aan. Nu kan ik erg genieten van een lekker glas rode wijn.

Je moet er eigenlijk achter zien te komen wat je smaak is. Misschien denk je dat je met milde zoete wijn moet beginnen, maar blijk je straks de voorkeur te geven aan een stevige wat drogere wijn.

Koop eens zo'n supermarktwijngidsje van Nicolaas Klei, Harold Hamersma of Hubrecht Duijker). Hierin worden wijnen in verschillende smaak- en prijscategorieën beschreven. Dan heb je iets om op af te gaan. En verdiep je eens in de verschillende soorten druiven waarvan wijn wordt gemaakt zodat je een beetje weet hoe je een etiket moet lezen.

Wees niet bang voor snobs, lekkere wijn is gewoon de wijn die jíj lekker vindt smaken. En als je daarbij probeert af en toe buiten je comfortzone te gaan, kun je de lekkerste dingen ontdekken.

Succes!

Chris

Drukke baan zoeken

Vrijdag bij het avondeten is heerlijk na een drukke werkweek. Zak ik lekker in de ontspanning.

Dus.....
drukke baan zoeken....

Jip

Jip

19-10-2011 om 13:59

Chris en dere

Chris, dat is een goed idee zeg, ik ga mooi eens op zoek naar zo`n gidsje. Bedankt.

Dere, nog drukker.......

kaatje43

kaatje43

20-10-2011 om 21:33

Tip: begin met zoete wijn

Dat vond ik wel aardig. Nu drink ik alleen nog droge witte wijn en rosé.

Jip

Jip

23-10-2011 om 12:34

Slijter

Nou, ben bij een slijter geweest en heb wat flessen rode spaanse wijn mee genomen. Was een fijn soort om mee te beginnen volgens de slijter. Vrijdagavond een flesje losgetrokken en waarempel, vond hem ook nog lekker ook.... Dus we zijn op de goede weg.

Alleen nog 1 vraag, hoe lang kun je een fles bewaren als die geopend is? Heb eventueel van die winesavers en een kelder om het neer te zetten.

Tijgeroog

Tijgeroog

23-10-2011 om 12:43

Jip

Mogen wij het geheim van de lekkere spaanse wijn ook weten?

Vacuvin

Een fles wijn gaat hier eigenlijk nooit in één avond op. Dus trek ik hem vacuüm met de vacuvin. De volgende avond smaakt -ie dan nog perfect. Zelfs een weekje bewaren kan wel, alleen proef je dan wel kwaliteitsverschil.

Chris

+ Brunette +

+ Brunette +

24-10-2011 om 21:07

Spaanse wijn

Ik hield nooit zo van wijn, met name de rode lustte ik niet, totdat ik kennis maakte met Spaanse wijn. Het geheim? Een gok: over het algemeen is die wat minder eh... "weerbarstig" van smaak, zoeter en voller, het zal wel te maken hebben met het klimaat. Ik moet er wel bij zeggen dat ik zelden hele dure wijn drink, waarschijnlijk zijn er best lekkere Franse wijnen te krijgen maar ik ken ze niet. Pas in Spanje ben ik wijn echt gaan waarderen. Rioja is al heel lang bekend als goed wijngebied maar trendy Spanjaarden zijn tegenwoordig nogal weg van de Ribera del Duero. Zelf houd ik erg van de Canarische wijnen (in Nederland niet te krijgen), de eerste rode wijn in mijn leven die ik echt lekker vond kwam daar vandaan. Ik heb in de supermarktwijngids van hoeheetie-ookalweer de wijn van Castillo de Liria (leuke naam trouwens) gezien, ik kocht hem in Spanje nooit als ik eters had, té goedkoop (nog geen 2 € per fles, in NL 5 ofzo) maar stiekem vond ik hem best lekker. Ben ik in de loop van mijn leven dan toch een heel klein beetje een wijnkenner geworden? Wie had dat gedacht, Brunette die in haar twintiger jaren geen wijn lustte. Dus Jip, er is hoop.

jippa

jippa

25-10-2011 om 12:07

Ook spaans

Bij de Hema hebben ze witte wijn, Rueda, uit Spanje. Die vind ik heerlijk en iemand zei laatst dat dat een "beginnerswijn"is. Dat vond ik wat vreemd klinken, maar goed. Het is een toegankelijke wijn zullen we maar zeggen.

Jip

Jip

26-10-2011 om 14:05

Reactie

Tijgeroog, hier was het een rode wijn, Don nogwat. Was goed te drinken.

Ga ook eens kijken of ik de andere aanraders zie en van daaruit eens proefuitstapjes maken.

Jip

Hier ook een 45-jarige die niet zo wijnig is (maar ik zou het wel willen lusten idd! Gek, heb ik met bier niet!). Laatst had ik echter een wijn van AH gehaald die ik zowaar erg lekker vond! Ik ga hem morgen weer halen en dan zet ik hem hier neer (want ik weet niet meer hoe hij heette).
Wordt vervolgd.
Vonda

Jip

Jip

31-10-2011 om 07:59

Vonda

Ik ben benieuwd.
Die ik deze week van de Mitra had vond ik niet te drinken.. Manlief nog wel...

Jip: tip

Ik houd zelf erg van Merlot door zijn relatief zachte, ronde smaak. Een tijdje terug had ik op de gok La Tulipe de la Garde Merlot gekocht bij AH gekocht (4,99 per fles). Ik vond hem erg lekker wegdrinken. Lekker licht en vriendelijk, misschien eens het proberen waard?

Chris

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.