Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

wie maakt er wel eens zelf sushi?

Het schijnt niet zo heel moeilijk te zijn, maar toch heb ik me er nog nooit aan gewaagd: zelf sushi maken. Dat wil ik dus komend weekend eens proberen. En dan alleen die klassieke rolletjes met zeewier aan de buitenkant, rijst erin en in die rijst iets. Maar wat voor iets? Ik wil verschillende soorten. Komkommer is een mogelijkheid. Rauwe vis durf ik niet, ik weet niet hoe betrouwbaar de visboer hier is. Vaak heeft men het over gerookte zalm, maar mijn partner houdt niet van zalm.
Nu zat ik te denken: gerookte makreel, of gewoon nieuwe haring, zou dat kunnen? Nou ja, het zal wel kunnen, maar is het lekker? Als het echt een briljant idee is, denk ik dan, zou ik het vast wel ergens anders gelezen hebben.

Heeft iemand hier wel eens zelf sushi gemaakt en wat ging er nog meer in behalve rijst en nori?

Groeten,

Temet

Juno

Juno

10-02-2015 om 22:23

Wij!

Dat wil zeggen, de kinderen en ik. Kijk eens op http://www.oversushi.nl/sushi-recepten/rijst/. Ik maak de rijst volgens dat recept maar doe niet moeilijk over het materiaal van de schaal en ga zeker mijn rijst geen koelte toewuiven. Voor het rollen heb ik een aantal youtubefilmpjes bekeken.
Wat wij doen: rijst koken, mix door de rijst en aflaten koelen. Schaal klaar zetten met water en wat rijstazijn om je handen te kunnen spoelen. Plank met sushimatje klaarleggen en op dat matje een stukje plastic. Reepjes vulling klaarleggen. Norivel op matje, goede kant boven. Handen nat maken, bolletje rijst pakken en verdelen over de breedte. Vulling erop. Avocado is hier favoriet, net als repen komkommer (zaadlijsten eruit). Verder repen gerookte zalm of omelet. Deze vullingen worden ook nog wel met elkaar gecombineerd. Eventueel een flinterdun fliebertje winterwortel bij iets anders. Gerookte makreel werd niet zo heel lekker gevonden. Kijk voor inspiratie op sites.
Over de breedte verdelen en volgens de regelen der kunst het gevaarte oprollen. Met een nat mes en hier komt de kom met azijnwater weer van pas, de sushi in gelijke stukken snijden. Dit doen we meestal als laatst in verband met uitdrogen. We hebben dan schalen vol zwarte rollen liggen, snijden alles en dienen meteen op.
Vorig jaar kerst hadden we geloof ik wel 300 sushi's.

Ali

Ali

11-02-2015 om 07:53

Wij ook

En dan vooral de kinderen, die kunnen dat heel goed met die priegelvingers!
Ze vinden sushi met rauwe zalm en rauwe tonijn het lekkerste, zg maki's. Je kunt ook een paar verschillende ingrediënten erin rollen, is ook erg lekker.
Het is wel de moeite om goeie verse vis te kopen, bij de betere visboer of bij Marqt in Amsterdam. Dat maakt de sushi echt heel lekker. Flesje kikoman sojasaus erbij en klaar.

dep

dep

11-02-2015 om 08:58

ja!

Ik maak het regelmatig en vind het ook echt leuk om te doen. Neem er wel de tijd voor, er gaat meer tijd inzitten dan je in de gaten hebt. Ben ook geduldig met de stappen van rijst koken.

In het begin heb ik ook wel eens te natte ingrediënten gebruikt, dat werkt niet. Dus geen vis uit blikjes oid. Verder kijk ik ook altijd dat er wat kleurtjes bij elkaar zitten, het oog wil ook wat. Wat ik meestal gebruik: zalm, tonijn, reepjes komkommer, reepjes wortel, reepjes selderij, reepjes omelet, rolletjes rosbief, gerookte kipreepjes, verse ananasreepjes. Zet alles in kommen klaar voor je begint. Het lekkerste vind ik in sesamzaad gerold.

Ik gebruik de onderstaande stappen voor de rijst. En kijk idd een filmpje voor je gaat rollen!

Gebruik echte sushirijst en geen normale rijst. Sushirijst is een gepolijste, witte, rondkorrelige rijstsoort en bevat van nature veel zetmeel. Hierdoor blijft de sushirijst na het koken goed aan elkaar plakken. Ook is de smaak iets zoeter dan normale rijst.
 
Stap 1: de sushi rijst wassen
De eerste stap in het maken van de sushi rijst is het wassen van de rijst. Spoel de rijst in een vergiet minimaal 10 minuten onder een stromende kraan of totdat het water wat uit het vergiet loopt helder is. laat daarna de rijst maximaal 30 minuten uitlekken, de rijst neemt in deze periode het water op.

Stap 2: de sushi rijst koken
Doe de rijst met de 625ml water in de rijstkoker of een pan. Breng de rijst op mild vuur aan de kook en laat de rijst in de pan (met deksel erop) 10 minuten zachtjes koken totdat al het water is opgenomen en de rijst niet te hard en te zacht is. Haal de rijst van de warmtebron af en laat daarna de rijst nog 10-15 minuten staan met een schone theedoek over de pan (in plaats van de deksel). Sushi rijst koken luistert erg nauw.
 
 
Stap 3: Maak de azijn
Verwarm ondertussen de rijstazijn, de suiker en het zout in een pannetje en wacht totdat de bestandsdelen opgelost zijn. Let op dat het niet begint te koken.

Stap 4: de sushi rijst laten afkoelen
Laat de rijst afkoelen. Hiervoor kan je het beste een houten kom gebruiken om de smaak te behouden.
 
 
 Stap 5: Meng de rijst met de azijn
Besprenkel de rijst met het mengsel van de rijstazijn en de suiker. Hierbij meng je de rijst met de azijn door middel van het omscheppen met een spatel. Zorg dat je dit mengen onder een afzuigkap doet of dat iemand je helpt door erbij te waaieren. De rijst is goed waneer deze glazig is. Daarna laat je de rijst verder afkoelen tot kamertemperatuur en is deze klaar voor het maken van je sushi.

Fiorucci

Fiorucci

11-02-2015 om 18:56

Ja heerlijk

Mijn kinderen maken heerlijke sushi. Met zalm inderdaad, maar ook met komkommer,ei, rosbief,kip, en mango is ook erg lekker. Bij AH en Jumbo verkopen ze wasabi mayonaise, dat is niet zo scherp als echte wasabi.

Temet

Temet

11-02-2015 om 20:40 Topicstarter

dank

Omelet, dat had ik zelf moeten bedenken! Gerookte makreel is dus niet zo'n geweldig plan, weet ik dat ook weer. Aan rosbief had ik niet gedacht, dat is een goeie tip. Als ik nou komkommer, omelet, ros en misschien toch maar zalm doe dan lijkt me dat voor een eerste keer mooi zat. Als dat een succes blijkt, kan ik me later aan de maki wagen.

Met wasabi hebben man en ik geen moeite, de kinderen wel, maar voor hun kan ik natuurlijk altijd nog een likje wasabi mengen met een klodder mayo, heb je ook wasabimayonaise.

Geheel terzijde: liefhebbers van wasabi kan ik de wasabibollen van AH van harte aanbevelen. Wij hadden ze vroeger wel eens op kantoor maar zijn daarmee gestopt, ze waren namelijk altijd in no-time op en ze zijn een tikje prijzig.

Bedenk me nu trouwens dat het experiment waarschijnlijk nog een week langer moet wachten, maar wat in een goed vat zit verzuurt niet.

Groeten,

Temet

roomkaas

Roomkaas is ook lekker in combinatie met bijv surimi en avocado.

Moni

Moni

11-02-2015 om 20:57

Ben ik nou de enige die sushi vooral saai vindt

Ik houd van alle ingrediënten. Maar een flinke hap rijst met een klein beetje zalm of andere vulling vind ik niet lekker. Ik proef dan vooral rijst met een spoor van iets anders. Tot nu toe maakt het voor mij weinig uit welke vulling erin zit. Soms zit er een dikke laag zalm of tonijn bovenop. Dat is al beter.
De warme hapjes bij de Japanner vind ik helemaal goed.
Sushi trouwens ook, met dubbele vuling

goed gevuld

De sushi moet idd wel goed gevuld zijn en maar een klein randje rijst hebben, anders is het saai. Dat is ook de valkuil als je het zelf maakt, zeker de eerste keer zijn het vaak enorme rollen met veel rijst.

Temet

Temet

12-02-2015 om 10:02 Topicstarter

Rijst

Natuurlijk moet er vulling in, maar wij eten thuis veel rijst en kunnen de rijst in sushi ook op zichzelf wel waarderen. Moet-ie wel een beetje goed zijn, want daar proef je dus heel duidelijk verschil in (de ene restaurant/bezorgsushi is de andere niet, om over supermarktsushi maar te zwijgen). Ben benieuwd of dat me lukt.

Groeten,

Temet

Moni

Moni

12-02-2015 om 10:38

Ik vind lemper lekkerder

Met veel pittige vulling

Temet

Temet

12-02-2015 om 11:14 Topicstarter

Moni

Da's een ander experiment dat ik al veel te lang voor me uitschuif

Groeten,

Temet

Ik maak sushi en lemper(taart)

Ha Temet, gewoon doen joh, zowel de sushi als de lemper!
Voor de sushi maak ik altijd zoetzure komkommerreepjes, vind ik lekkerder dan gewone komkommer: komkommer van zaadlijsten ontdoen en in reepjes snijden. In pannetje rijstazijn met suiker en wat zout warm maken (niet koken), daar roer je dan van het vuur af de komkommer doorheen. Na een kwartiertje kan de komkommer eruit, die is dan een beetje zacht geworden. De azijn kun je dan weer gebruiken voor de rijst. Heerlijk!
Wij gebruiken gewoon tonijn uit blik en gerookte zalm hoor, ook lekker met de komkommer erbij of een reepje paprika. Ik doe dan wel altijd iets van mierikswortelsaus of een pittige rode saus erbij voor de smaak en de kleur.
Tip voor het netjes dun uitspreiden van de rijst: strijk glad met de bolle kant van een lepel die je af en toe in water doopt. Stukken sneller, makkelijker, schoner en dunner dan dat gehannes met je vingers. Wel minder leuk voor de kinderen .

Lemper maak ik altijd in de vorm van een taart, dat rollen heb ik nooit helemaal onder de knie gekregen. Er zijn heel veel verschillende recepten online en in kookboeken te vinden, het is even experimenteren/uitzoeken wat je het lekkerst vindt. Wij houden van lekker veel sereh en een djeroekblaadje in het kipmengsel (wel de blaadjes eruit vissen voor je de taart maakt, duh). en natuurlijk is de kleefrijst belangrijk. En dan is het verder heel simpel. Je bekleedt een springvorm met huishoudfolie, daarop leg je de helft van de rijst, daarop het kipmengsel en dan de rest van de rijst. Ook dit gaat het makkelijkst met de bolle kant van een lepel. Kun je ook goed aandrukken, zodat de rijst goed stevig wordt. Afdekken met folie tegen uitdrogen (eventueel even een dun laagje olie erop) en in de koelkast op laten stijven en dan in punten snijden. Het lekkerst smaakt het natuurlijk wel als je ze opwarmt in de magnetron. De taart is trouwens ook goed in te vriezen en doet het bij ons ook goed op verjaardagen. Smakelijk!

Zeewier-darmbacterien

Ik ben het boek "De mooie voedselmachine" van Giulia Enders aan het lezen. Daar stond in dat Japanners darmbacterien hebben, die DNA hebben overgenomen van zeebacterien zodat zeewier goed kan worden afgebroken. Japanners hebben dus veel meer nut van sushi en andere zeewierversnaperingen dan de gemiddelde westerste mens.
Leuk weetje voor als je de sushi opeet...

De sushirijst

Ja, dat is inderdaad wel belangrijk. Ik gebruik vaak gewoon die van Saitaku, van Appie Happie. Is, vinden wij, prima. Maar ik haal ook wel eens sushirijst bij de toko (Amazing Oriental in Den Haag, zit in de tramtunnel op de Grote Marktstraat. Aanrader! Daar hebben ze ook de aller-allerlekkerste lemper die je ooit gegeten hebt!). Is wat bewerkelijker, maar wel ook lekkerder. Het is maar hoeveel zin en tijd ik heb...

Moni

Moni

12-02-2015 om 14:13

Die lempertaart klinkt goed

Een platte bakvorm (vierkant) lijkt mij nog handiger. Dan krijg je makkelijke stukjes.
Lemper gaat hier mee naar school/werk als hapje tussendoor. Een taartpunt lijkt me dan wat lastig.

Fiorucci

Fiorucci

12-02-2015 om 21:52

Engeltje

Ah dank, dan haal ik daar ook eens sushirijst. Een filiaal van die winkel zit nu ook in Markthal Rotterdam. De sushirijst die je koopt bij Xenos is ook goed, maar de speciale Lassi sushirijst vind ik niks. Ik ben dol op rijst, dus ik vind sushi niet saai...

Oh, Lazy, ik weet wat ik morgen ga eten!

Sushibowl, wat een vondst! Als ik de kinderen niet vanavond al kaasfondue beloofd had (ook heel lekker natuurlijk) had ik het vandaag al gegeten... Dank voor de tip!

Lazy

Lazy

15-02-2015 om 14:53

Graag gedaan

dep

dep

15-02-2015 om 20:10

jullie zorgen dat ik honger krijg

Nee, sushi rijst is helemaal niet saai! Maar daarom moet je ook geen gewone rijst nemen. Ik haal het ook altijd bij de Toko. Ook de sesamzaden, zeewier, azijn. De rijst vermengd met de azijn ed is al heerlijk op zich. Wbt de zachte komkommer die ik voorbij zie komen, dat vind ik dan net lekker, zo'n knapperige komkommer in een hap rijst. Ieder zijn ding zie je maar weer.

Juno

Juno

15-02-2015 om 21:02

Spoelen

Ik vind het spoelen van de rijst altijd zo'n werk, iemand daar een tip voor? Gisteren die sushibowl gemaakt, rollen vind ik niet erg, de meeste tijd gaat in dat spoelen zitten.

Toch maar gerold

op verzoek van echtgenoot. En ach, het was Valentijnsdag, dus dan doe je dat voor je lief . En wat was het weer lekker!
Ik had overigens de Saitaku rijst, die hoef je niet te spoelen. Echte snelkookvariant dus, en best lekker.
Spoelen is idd een klus, maar de kraan doet toch het meeste werk? Rijst in vergiet en spoelen maar, ik zie het probleem niet zo.

Juno

Juno

20-02-2015 om 08:08

Spoelen

Als ik spoel doe ik de rijst met water in de pan. Met mijn handen ga ik door de rijst om al het zetmeel los te krijgen. Als het water wit is, spoel ik het af en herhaal het. Een keer of 8, dan ben ik het helemaal zat ook al is het dan nog niet goed. Zo geleerd van een Turkse vriend.
Vandaag ga ik naar de Markthal met jongste, eens kijken of ik die saitakurijst kan kopen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.