Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bimba Boef

Bimba Boef

05-04-2015 om 17:09

wie heeft er verstand van vissen

Mijn sluierstaartje is van de week overleden. Hij zat al een tijdje in een bepaalde hoek, op zijn zij, nog levend. Op advies omdat ze zou kreperen haar maar door de wc gespoeld.
Nu is het visje wat over is heel vaak in datzelfde hoekje en hangt daar stil in het water. je zou bijna denken dat ze verdrietig is.... Ze hangt echt hele tijden stil en reageert wel als je dan aan die kant van de bak tikt... Wat kan er aan de hand zijn? Issie ziek?

Een sluierstaartje....

....is geen visje voor alleen. Maar heel weinig vissen zijn alleen vissen. Er kan natuurlijk daarnaast ook iets mis zijn met je water, de bak of de vis zelf.

Ik mag trouwens hopen dat je de vis eerst doodgemaakt hebt alvorens deze door de wc te spoelen.

totaal geen verstand van

maar zonen wel. Twee sluierstaarten in een bakkie is voor hen sowieso geen optie.
Oudste heeft precies net een 270 liter aquarium aangeschaft. Zij zien meer in echte geografische biotopen , inclusief bijpassende vissen, groen, stenen/grind/zand, goede filtering.
Ben het verder eens met Emine: misschien is er iets loos met de bak waardoor vis dood ging en overgebleven zielig zit te wezen. Ik denk niet dat je al te veel emotie van een vis kunt verwachten.

Lou

Lou

06-04-2015 om 11:01

Ziek

Stilhangende vissen zijn meestal ziek. En zieke vissen gaan meestal dood. Je kunt inderdaad je water testen of laten testen in een winkel. Maar het kan ook nog toeval zijn, zo lang leven vissen niet. Waar je ook goed terecht kan met vragen over vissen en aquaria is het forum van punkyfish, www.punkyfish.nl.

Bimba Boef

Bimba Boef

06-04-2015 om 11:17

waarom

Zijn 2 sluierstaartjes in een bakkie geen optie?

Bimba Boef

Bimba Boef

06-04-2015 om 14:04

Emine...

Hoe zou ik een vis diervriendelijk moeten doodmaken? Ik heb begrepen dat ze in dierenzaken ook vissen gewoon door de wc spoelen als ze ziek zijn. Omdat ze door het riool snel genoeg overlijden...

diervriendelijk doodmaken

Onze dierenwinkel raad aan om zieke vissen in een bakje water in de vriezer te zetten. Ze worden dan snel door de kou bevangen en sterven pijnloos. Ik vind het zelf altijd vreselijk om te doen, maar als bijvoorbeeld de oogjes uitpuilen heeft zo'n vis veel pijn en dat is helemaal zielig. Sluierstaartvissen leven hier trouwens gemakkelijk 8 jaar, dus ze kunnen best oud worden.

Als het maar snel is....

Tja, hoe doe je dat diervriendelijk. Als het maar snel is he.
Ik heb er eens eentje die uit het aquarium gesprongen was en gescheurd op de tegels lag, een klap met een hamer gegeven. Mijn man heeft een zieke vis een keer de kop afgedaan. Door het riool spoelen lijkt mij, zeker voor een koudwatervis die dat nog langer volhoudt, nou niet zo'n fijn verhaal.

Bimba Boef

Bimba Boef

06-04-2015 om 18:44

dat klinkt beter stoepkrijt

Door de kou bevangen, daar kan ik mij iets bij voortsllen.
Zon klap met de hamer.... sorry hoor, maar dat kan ik dan niet opbrengen

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 09:28

nou ja bimba

Je vindt het zielig dat een vis moet lijden dus spoel je de vis maar door de wc... enig idee hoe dat voor die vis moet zijn? Alleen omdat je niet even een hamer durft te pakken (dus dat je zelf niet even wil lijden) spoel je de vis maar door? Ik vind dat doorspoelen dus vissenmishandeling.

Als je een dier neemt moet je ook nadenken over de consequenties en niet alleen als je een hond of kat neemt. Als je dier ziek is maak je het dood en spoel je het niet levend door de wc.

Bimba Boef

Bimba Boef

07-04-2015 om 09:46

barvaux

Ja, dat idee van de vis doorspoelen dat kwam van een winkel. Mijn zoon heeft daar stage gelopen op de dierenafdeling en daar spoelden ze de vissen door de wc als ze ziek zijn.

Barvaux

Barvaux

07-04-2015 om 09:53

ja en dus?

Omdat dat van een winkel komt vind je dat dus 'diervriendelijk en niet kreperen'?

Je hebt toch ook zelf de verantwoording om na te denken?

Anno

Anno

07-04-2015 om 10:48

je zet het mes achter de kop. Het invriezen is een proces en van wat ik weet vrij diervriendelijk, maar overal op internet zijn de meningen verdeeld.
Je kunt ook je eigen verdoving samenstellen en in het water doen, maar ook dan duurt het een paar minuten en ik weet niet of ik dat de vis aan zou willen doen.

1 tip, als je met een hamer slaat of de vis in een zakje tegen de muur slaat (hard voorwerp) doe er een doekje oid overheen.
Ik had een spachtelputzmuur...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.