Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wie breit er ook een mutsje?

Ik heb dit weekend m'n wol allemaal uitgezocht en nu ga ik mutsjes breien voor het goede doel. Kindjes daar een warm koppie en ik kom een beetje door m'n wolvoorraad heen.

Voor de liefhebbers: https://www.savethechildren.nl/actueel/Breien

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik niet

Ik had het breipatroon al aangevraagd, heb hier nog een hele doos breigaren staan. Maar da's allemaal syntetisch en de mutsjes moeten van wol zijn in verband met brandgevaar. En ik ben allergisch voor wol. Dus ik laat het bij het overmaken van een paar euro.

skik

Ik al helemaal niet

absurde terug komende actie.

Innocent

Acrylmutsjes kun je breien voor Innocent, die hebben weer een kerst actie, kun je ook nog iets winnen.

Mutsjes voor arme kinderen kan leuk zijn, maar ik twijfel een beetje i.v.m. de gevolgen voor de locale brei idustrie.

Handwerkclub

Ik heb op het werk (verzorgngshuis) de dames die graag breien heel blij gemaakt met deze actie. We gebruiken gewoon restjes wol waar we anders toch nog amper wat van kunnen breien. We hebben ook een tijd lapjes dekens gebreid voor Roemenië (plaatselijke actie, dus niet landelijk). Nu dus mutsjes. Ach het is in ieder geval weer 's wat anders. En de dames vinden het 'nuttig'. Truien of vesten breien zit er voor deze leeftijdsgroep écht niet meer in. Hoogstens voor de goede breisters sokken een keer.En ikzelf heb meer dan zat van die dekens afmaken elke keer maar weer (bah).
groeten albana

Tijgeroog

Tijgeroog

07-11-2012 om 11:11

Is het nodig?

Hebben die kinderen werkelijk onze mutsjes nodig? Dan geef ik liever een microkrediet (kiva.org) aan mensen daar om zelf een mutsenbreierij op te zetten en zo de lokale economie te steunen, zodat ze vooruit kunnen.

Nicky Lohs

Nicky Lohs

07-11-2012 om 15:25

Website

Op de website staat ook iets over het nut, en waarom niet daar laten maken. Heeft te maken met bewustwording hier, helemaal niet gek. Bovendien is het maar tijdelijk, wie weet komt er naar aanleiding van die lading mutsjes wel iemand met een initiatief terplekke. Zou helemaal mooi zijn!

Ik doe er wel aan mee, de kinderen kijken geïnteresseerd mee dus wie weet krijg ik die ook aan het breien!

Met de actie voor India 2 jaar geleden deed een van mijn kinderen met de hele klas mee. Geweldig, ze hebben het er nog over.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

07-11-2012 om 16:32

Bedankt tijgeroog

Ik was al heel lang op zoek naar zoiets.

Heb je trouwens ervaring met deze organisatie?

Tijgeroog

Tijgeroog

07-11-2012 om 19:45

Ginny

Ja, ik heb inmiddels drie leningen gedaan, waarvan er twee afgelost zijn, de ene kort geleden, en de derde deze maand afgelost moet worden. Ik stop er elk jaar 25 euro in, soms een kleine extra donatie voor de extra kosten die ze hebben en dat wordt tot nu toe keurig afgelost. Meestal zelfs sneller dan volgens het schema. Als het afgelost is gebruik ik het voor een nieuwe lening, dus langzaam ga ik steeds meer uitlenen.
Het sluit goed aan bij het soort hulp dat ik zinvol vind. En je kan zelf kiezen wie je wil steunen. Ik kies wel liever voor een lening van ongeveer een jaar in plaats van veel langer, en voor een partnerorganisatie met een goede reputatie (dat staat allemaal op de site).
Als je ook mee wil doen wil ik je best een officiële uitnodiging geven.

Tijgeroog

ik wil graag een uitnodiging, als het per email kan naar
[email protected]

Graag hier even je reactie als je hem kan verzenden want ik bekijk die emailbox zelden tot nooit.

rosa

rosa

08-11-2012 om 11:31

Microkrediet

Wat een goeie site, Tijgeroog! Ik ga meedoen.

Tijgeroog

Tijgeroog

08-11-2012 om 13:03

Manda

Je hebt mail.

Leuk dat anderen ook enthousiast zijn.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

08-11-2012 om 18:08

Mag tijgeroog,

Mijn emailadres is [email protected]

Ik heb al eens gekeken en we hebben afgesproken dat we er een Kerstcadeautje van maken.

Het boeit me eigenlijk niet eens zo heel erg of ik dat geld wel terugkrijg. Ik vind het juist heel fijn om te weten waar het terechtkomt en of dat nuttig is. Ben heel erg blij dat ik dit initiatief gevonden heb!

Dank maar ik doe het niet

ik vind de rente die ik ontvang te hoog en dus is de rente die de kredietnemer neemt te hoog en in die zin vind ik het een verkeerd systeem. Ik hoef namelijk geen rente, ik wil alleen inflatie.

Verder heb ik even wat stukken gelezen over het falen van microkredieten. Ik ga dus verder met mijn eigen vorm van steunen/doneren (geld en goederen) aan een paar goede doelen.

Correctie

neemt > moet betalen.

Microkrediet

Het idee sprak me heel erg aan, ben ook meteen gaan googlen. Dan kom je idd ook kritische artikelen tegen (bijv hier: http://www.rnw.nl/suriname/article/microkredieten-te-veel-en-te-vaak en hier: http://www.deondernemer.nl/economie/502656/Krediet-voor-wie-niet-vooruit-wil.html ), die me aan het twijfelen brengen. Een van de argumenten tegen microkredieten is dat de markt op een gegeven moment verzadigd raakt met rietenmandenverkopers e.d., en dat de economie in een land dan ook niet zozeer geholpen is met duizenden minibedrijfjes, maar juist eerder met het steunen van de middelgrote bedrijven. Verder is idd de rente vaak heel hoog, al is die wel weer veel lager dan de woekerrentes die in het land zelf gevraagd worden. Maar toch....het lijkt zo'n eenvoudige, en goede manier om iets goeds/zinnigs te doen, zeker als je zelf niet zo ruim in je geld zit. Je helpt de economie in zijn geheel misschien niet vooruit, maar kunt er wel toe bijdragen dat een moeder haar kinderen naar school kan sturen. Hoe zien jullie dit?

krin

krin

09-11-2012 om 09:41

Net zoiets, maar dan anders

Over de microkredieten bestaan inderdaad zo langzamerhand twijfels, dat las ik laatst ook. De organisatie die ik al jaren steun, handelt ook uit het principe 'geef een mens geen vis, maar een hengel': VSO - http://www.vso.nl/over-vso/wat-we-doen/bestaanszekerheid.asp#0

Tijgeroog

Tijgeroog

09-11-2012 om 23:48

Ginny

Je hebt mail.

Tijgeroog

Tijgeroog

09-11-2012 om 23:50

Manda

Ik snap je reactie niet helemaal, ik krijg namelijk nooit rente. Zie ik iets over het hoofd?

Tijgeroog

ik begreep uit de tekst dat zowel de instantie/tussenpersoon als de financierder rente ontvangen. De rente die de ondernemer betaalt is rond de 11%.

ilsepilse

ilsepilse

16-11-2012 om 15:59

Bartz

wij hebben nu Bartz in Bataviastad, veels te mooie mutsen !

P

P

17-11-2012 om 11:04

Ilsepilse

Die verkoopt Perry Sport ook.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.