Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Annet

Annet

07-11-2015 om 10:52

Wel/niet nieuw espresso apparaat en welke?

Wij hebben een eenvoudig espresso-apparaat (Aroma Saeco) dat vier jaar oud is. Het pijpje lekt een beetje, ook als de toevoer dicht is. Verder functioneert die nog wel.
We hebben een kapotte Nivona maler waarvan de garantie verlopen is.

Nu kan ik een nieuwe maler kopen maar ik ben bang dat daarna de Saeco kapot gaat.
Misschien is het handiger om een nieuw espresso-apparaat te kopen dat ook kan malen. Ik hoef er geen andere toeters en bellen bij. Het gaat ons alleen om de espresso en de cappuccino.

Wie heeft ervaring met de Saeco. Kunnen we nog een lang gebruik verwachten?
Wie heeft een tip voor een compleet apparaat dat goed maar ook betaalbaar is?

Annet

Annet

07-11-2015 om 19:47

Iemand advies?

Wie kan helpen?

angel3

angel3

07-11-2015 om 20:28

Gaggia brera

Wij hebben een gaggia brera volautomaat. Nu een jaar of 6. Voor een langere levensduur is af en toe professionele onderhoudsbeurt wel aan te raden bij dit soort apparaten. Je zou je saeco dus ook weg kunnen brengen naar een apparaten verkoper. Die sturen hem op en dan kun je voor 100 e echt weer een tijd vooruit.

ziedaar

ziedaar

08-11-2015 om 09:15

onderhoud

Heb je de saeco goed onderhouden? Wat heb je er qua onderhoud exact mee gedaan, en hoe vaak? Daar is de te verwachten levensduur van afhankelijk.

Moni

Moni

08-11-2015 om 09:29

Onderhoud

De Saeco kostte nieuw 200 euro. 100 euro voor een onderhoudsbeurt is veel te veel.

We hebben de Saeco geregeld ontkalkt. Ik denk ongeveer elke drie maanden.

Jasmijn

Jasmijn

08-11-2015 om 12:31

Saeco xsmall

Wij hebben de saeco xsmall, gekocht voor iets van € 225,- . Heb ze ook duurder en (later) goedkoper gezien en ben er erg tevreden over. Hij is nu 3 jaar oud.
Hier niet zo speciaal onderhouden, ik geloof 1 keer per jaar ontkalkt. Hij doet het nog prima...zo nu en dan gaan alle lampjes branden, ik ben erachter gekomen dat wanneer ik dan even het stoompijpje aan zet en wat water eruit stoom (gebruik dat pijpje bijna nooit) dan doet ie het weer prima.
Heb dus wel het gevoel dat ie langzamerhand aan zijn einde aan het komen is, maar zolang ie het nog doet, zetten we er lekkere koffie mee.

ziedaar

ziedaar

08-11-2015 om 13:42

over het algemeen

..gaat een niet al te geweldige saeco een jaar of vier, vijf mee. Oderhoud is duur, behalve als je het zelf kunt (is technisch geen ingewikkeld apparaat).

Molens kun je overigens ook (laten) repareren. Volautomaat: leuk, maar andere smaak dan je nu gewend bent. Daar moet je zin in hebben, dus.

Moni

Moni

08-11-2015 om 13:54

Ziedaar

Welke andere smaak bedoel je?
Ik herken wel dat ik een cappuccino in een café soms niet lekker vind. Maar dan denk ik dat het ligt aan degene die het maakt of een apparaat dat niet goed schoon is of slechte koffie.

ziedaar

ziedaar

09-11-2015 om 18:49

smaak

De smaak van een espresso uit een pistonmachine is geconcentreerder dan uit een volautomaat. Simpelweg door de zetmethode. De soort koffie, het schoonmaken van een machine, de soort melk, alles heeft invloed. Maar met een piston kun je de smaak zelf makkelijk beïnvloeden door een tikje meer aan te drukken, een ietsje grovere maling te gebruiken, etcetera. Dat 'spelen' vlak voor het zetten mis je bij een volautomaat.
In veel cafés hebben ze overigens prachtige pistonmachines. Maar dan nog personeel zoeken dat daar mee om kan gaan. En de juiste bonen aanschaffen. Dan is een volautomaat weer veel handiger, die geeft constante kwaliteit (bij goed schoonhouden en de juiste bonen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.