Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

01-09-2014 om 15:52

Welke ZEER DEGELIJKE fiets????

Om de haverklap heeft zoon wat aan zijn fiets.
Wij zitten te denken om een andere te kopen maar dan wel eentje die zeer degelijk is. Toeters en bellen zijn niet nodig.
Een omafiets heeft geen toeters en bellen (nu ja een bel), zou dat wat zijn?
Kom je dan uit bij de bekende merken als Gazelle en Batavus?

conchita

conchita

01-09-2014 om 16:16

cortina

Mijn zoon krijgt een cortina, of het waar is weet ik nog niet maar er kan weinig stuk en wat er stuk gaat is goed en goedkoop te vervangen.

Lucerna

Lucerna

01-09-2014 om 16:20

Gazelle

Maar wel een tweedehandse. Zonder versnellingen, met terugtrap en volgens mij kan er weinig aan kapot.

Annet

Annet

01-09-2014 om 17:02

Omafiets van V&D (online)

N.a.v. van tip op dit forum hebben wij deze fiets gekocht voor oudste. Nu al drie jaar in gebruik, doet het uitstekend.
Geen versnellingen, geen handremmen, er kan weinig kapot.

Christel

Christel

01-09-2014 om 17:04

Niet

Er zijn vast wel stevige fietsen, maar mijn ervaring is dat er altijd wel wat aan is.

Twee pubers hier en allebei een Batavusfiets zonder toeters, bellen, versnelling of zo. Iedere zomervakantie breng ik (nou ja, ik maak de afspraak, kinderen brengen) de fietsen naar de fietsenzaak voor een beurt. Zelf hebben we er dan eventueel al een nieuwe bel, lamp of zo op gezet. En iedere jaar is toch weer een flinke rekening, ook dit jaar was het even slikken. Toch denk ik dat ze zo langer met hun fiets kunnen doen, maar je kunt van het geld ook ieder jaar een leuke tweedehands fiets kopen.

Vera*

Vera*

01-09-2014 om 17:16

Kostenplaatje

Zoon heeft zijn heeft van de fietsenmaker maar mee naar huis genomen.
De raming was ongeveer 140 euro.
Op dit moment heeft hij een Cortina en om de haverklap iets wat voor een deel het gevolg is van lomp gedrag (denk ik).

Christel

Christel

01-09-2014 om 17:38

Ik kende het merk niet

maar het ziet er best stevig uit toch? Het zijn ook niet echt goedkope fietsen.

Hier heeft fiets van kind 1 een beurt en reparaties gekregen voor 165 euro en fiets van kind 2 kostte 215 euro. Ik vond het echt veel geld, maar het waren geen dingen die we zelf konden doen. De beurt alleen was al 90 euro en dan is er nog niets gedaan natuurlijk.

Kind 2 heeft waarschijnlijk dezelfde lompheid als jouw zoon. Die is ook altijd een bel kwijt, kettingkast valt eraf, bagagedrager los. Geen idee hoe het komt, het zit denk ik in het kind.

Azor

Ik heb al jaren een Azor en daar is nooit iets mee behalve af en toe een lekke band. Onze zoon heeft net een nieuwe Cortina en daar zijn de eerste onderdelen al kapot (nu gaat mijn zoon ook weinig zachtzinning met zijn fiets om). Azor maakt ook fietsen voor de verhuur, kijk daar eens bij,deze zijn vast speciaal voor ruwe omgang ontworpen.

Juno

Juno

01-09-2014 om 18:22

Twee mogelijkheden

Gazella impala van zo'n 17 jaar geleden. Oerdegelijk.
Betere optie: Azor. Helemaal naar wens samen te stellen met zo veel of weinig toeters en bellen als je maar wil. Misschien dat je ergens online een filmpje kan vinden over de fabriek, erg leuk.

Azor

Ook hier een Azorfan. Een Nashville, in mijn geval, dat is een extra zware uitvoering. Dit met het oog op het vervoer van kinderen. Ik heb 1 keer een gebroken spaak gehad, de stabilostandaard is niet geweldig (daar is voor een puberfiets ook geen reden toe, een gewone standaard is prima) en verder is het een zeer degelijke fiets. Ik heb m nu alweer een jaar of 4 a 5, ik fiets 3,5 duizend km per jaar erop en voorzichtig ben ik er niet mee, maar er mankeert nog helemaal niets aan. Ik laat m wel regelmatig nalopen (eens per jaar, in principe).

Ze zijn niet zo heel duur, maar vziw tamelijk onverwoestbaar. Ook mijn laatste ongelukje (zie het draadje in Gezondheid over blauwe plekken) heeft-ie weer glansrijk doorstaan. En zo heel duur zijn ze niet eens.

Ik zou alleen wel losse fietslampjes kopen als de verlichting stuk gaat, er komt geheid een moment dat dat gebeurt (zelfs met de - overigens zeer aan te raden - naafdynamo) en je kan wel aan de gang blijven.

Groeten,

Temet

Twee keer

twee keer geschreven dat ze niet zo duur zijn, da's een tikje te.

monk

monk

01-09-2014 om 22:03

jop

Zal ook wel aan het kind liggen. Zoon met batavus omafiets verliest iedere paar weken wel iets. Fietst in een groepje met dezelfde type jongens. Dochter met Cortina, heeft ze al zes jaar en is op een band en lichtje na nog nooit gerepareerd.

Mikke

Mikke

01-09-2014 om 22:19

Hier

De degelijkste fiets hier is een Batavus Personal Bike. We rijden er al 10 jaar op en hebben er nog nooit iets aan gehad. Eerste 8 jaar was het mijn fiets, inmiddels rijdt oudste zoon er 2 jaar op rond. Onderhoud doen we zelf: band vervangen, versnelling stellen, kettingkast repareren.. allemaal kleine dingetjes. En ik heb de verlichting pas vervangen door van die batterijdingen.

Zoon is niet specifiek netjes op z'n spullen, maar gaat er ook niet achteloos mee om. Wel staat de fiets altijd buiten, maar hij heeft geen spatje roest! Wij hebben de uitvoering met handrem en versnelling, hij is er ook met alleen terugtraprem. Die zie je heel veel als leenfiets, omdat ze dus zo ontzettend brasvast zijn! Batavus BUB zou hier ook een optie zijn geweest, als we de BPB niet al hadden gehad...

Juno

Juno

01-09-2014 om 22:46

Batavus

Heb ik héle slechte ervaring mee. Dag één ging de bel kapot. Binnen twee weken was de standaard stuk en had ik scheuren in de handvatten. Ik had er eentje met versnellingen, fiets heeft vaker bij de fietsenmaker dan in mijn schuur gestaan.
Azor is ouderwetsch gemaakt, megadegelijk en ze worden ook als verhuurfietsen gebruikt. Zeker bij het basismodel kan er helemaal niets stuk of je moet wel heel gek gaan doen.

Lucerna

Lucerna

01-09-2014 om 22:50

maandagmodel?

Ik heb een Batavus gehad waar ik járen op heb gereden zonder enig probleem - tot hij gejat werd. However, oudste zoon heeft nu een Batavus en we zullen zien hoe lang die het doet. De vorige fiets is nu weer helemaal opgelapt voor het volgende kind

Lucerna

Lucerna

01-09-2014 om 22:51

Neeeee, sufferd...

Zoon heeft geen Batavus, maar (zoals ik al schreef) een Gazelle gekregen. Kijken hoe lang hij het volhoudt en hoe lang kind 2 op de vrijgekomen fiets kan rondkachelen.

Mijntje

Mijntje

02-09-2014 om 07:24

giant

Ik heb een hele simpele giant. Niet echt zo mooi, wel heel stevig en behalve een kapotte lamp door een botsing heb ik er nooit wat aan gehad.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

02-09-2014 om 08:15

Cortina

Dochter heeft een cortina U4. Met voor en achter een bagagedrager. Ik vind het een stevige fiets.

Met Batavus heb ik slechte ervaringen. Met de nieuwe modellen. Ik rij nu zelf op een gazelle.

Puck

Puck

02-09-2014 om 11:39

Verzekeren

Wij hebben de bij de fietsenmaker gekochte tweedehands fietsen van de kinderen verzekerd. Zeker met regelmatige ongelukjes kan dat al snel uit. Gewoon onderhoud valt daar natuurlijk buiten, maar ongelukjes, ook eigen schuld worden vergoed voor de eigen bijdrage (25 euro per keer)

Vera*

Vera*

02-09-2014 om 11:59

In het kader van afstelgedrag krijgt zoon tot en met zondag de tijd om zelf (met aanwijzingen van zijn vader) zijn fiets te gaan maken. Materiaalkosten (o.a. nieuwe achteras) betalen wij. Arbeidsloon is het grootste deel.
Volgende week mag hij niet meer de fiets van zijn vader gebruiken om naar school, sport en werk te gaan.
Voor de zomer wist zoon al dat hoe erg zijn fiets rammelde maar weigerde ('niet nodig') er iets aan te doen.
Neemt niet weg dat een degelijkere fiets niet onverstandig is.

Evanlyn

Evanlyn

02-09-2014 om 17:03

Giant

Ik ben ook dol op Giant. Op die van mij staan al heel wat kilometers, ik gebruik hem echt overal voor. Hij staat buiten, maar roest niet, en fietst heel licht.

Fiorucci

Fiorucci

02-09-2014 om 18:41

Marktplaats

Zoon is grootverbruiker, dus wij kopen omafietsen op marktplaats..

Azor

We hebben hier inmiddels allemaal een Azor: we hebben gekozen voor de variant zonder merkstickers Ook meteen minder diefstalgevoelig. IK heb zelf nu 8 jaar dezelfde Jersey (lichtere variant van de Nashville van Temet – de Nashville is zwaar, bedenk goed of je dat nodig hebt). Behalve een nieuwe band nog nooit iets aan gehad.

in de nieuwste Kampioen

In de nieuwste Kampioen van de ANWb staat een test van 8 fietsen voor brugklassers. Geen Azor trouwens, en als ik de prijzen zo zie zou het wel handig zijn geweest om die er ook in te betrekken.

Groeten,

Temet

Vera*

Vera*

06-09-2014 om 22:01

bijna klaar

Donderdag heeft zoon de achteras helemaal uit elkaar gehaald en op volgorde naast elkaar neergelegd. Plus dat alle onderdeeltjes schoongemaakt zijn. Het bleek dat er al kogeltjes aan het roesten waren, een teken van slecht onderhoud. Het asje zelf was niet de schuldige.
Vandaag heeft man voor nieuwe kogeltjes gezorgd en de boel in elkaar gezet.
Morgen gaat zoon zijn achterwiel in zijn fiets zetten en dan kan hij er maandag weer op naar school.

Katniss

Katniss

06-09-2014 om 22:15

Onderhoudskosten

Wat vinden jullie normale kosten voor onderhoud van de fiets? Dochter heeft een Cortina, nu drie jaar oud, die jaarlijks een servicebeurt krijgt. Dat is dan ook wel hard nodig, want er gaan altijd wel dingen stuk (op school). Laatste keer waren de kosten 130 euro, voor nieuwe band, nieuw versnellings'pookje', en een nieuwe schakel in de ketting. Het jaar daarvoor was het iets minder, iets van 100 euro. Dus zeg gemiddeld 10 euro per maand. Is dat veel, of normaal/gemiddeld? Ze fietst op schooldagen 2 x 8,5 km. en alleen de batterijen voor de lampjes vervangen kan/doe ik zelf. We hebben afgesproken dat ze 2 batterijen per jaar van mij krijgt en de rest zelf betaalt. Ze laat nog wel eens een nachtje het licht aan

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 19:14

Fiets

Ik koop fietsen voor zoon en mijzelf altijd tweedehands voor rond de 150 euro. Zelf heb ik al zeven jaar een Sparta waar ik nog nooit iets aan heb hoeven doen behalve uiteraard de batterijen voor de verlichting vervangen en ik geloof een keer de banden omdat ze versleten waren.
Zoon (13) heeft sinds hij op de middelbare school zit (ruim 3 jaar nu) een Gazelle Shark. Zelf is hij heel zuinig op zijn spullen dus ook op zijn fiets maar helaas gaat het er in de fietsenstalling op school ruig aan toe. Ik heb al meerdere keren een nieuwe fietsbel moeten kopen en nieuwe verlichting. Een keer was er iets mis met de handversnellingskabel en een keer moest er een nieuwe ketting op. Verder geen problemen of kosten; die fiets zelf is hartstikke degelijk. Ik vind de bedragen aan fietsonderhoud zoals ze hier genoemd worden trouwens heel hoog; daar kan je een prima tweedehands fiets voor kopen... Aan een jaarlijkse servicebeurt doe ik niet; zodra er iets niet in orde lijkt te zijn ga ik meteen naar de fietsenmaker om het te laten repareren. Zo voorkom je erger en duurder.
Eergisteren kreeg ik trouwens van onze gemeente te horen dat zoon een nieuwe fiets mag kopen ter waarde van 350 euro en dat wordt een Popal Royal Dutch; zo'n populaire omafiets met transportrek voorop. Zijn eerste nieuwe fiets; hij is dolblij Ik ga die fiets wel meteen laten verzekeren en er een heel goed slot bij kopen. Hier de link naar de fietsentest van de Kampioen van deze maand:

http://www.anwb.nl/fietsen/nieuws/2014/september/brugklasfietsen-getest

Elisa Gemani

Elisa Gemani

12-09-2014 om 20:00

Onderhoud

Mijn vader was fiets(en)gek en deed alles zelf aan zijn fietsen en die van ons. Hij onderhield ze ook keurig en heeft dat ons ook geleerd. Bespaart een hoop geld om in ieder geval de kleine reparaties zelf te leren doen en je fiets goed te onderhouden dus af en toe de ketting en de kabels smeren met olie, de remblokjes schoon borstelen, je fiets schoonmaken en goed afdrogen na regen en/of sneeuw. En dus niet alleen een keer per jaar een grote servicebeurt laten doen maar meteen de boel (laten) repareren/vervangen zodra er iets mis is. Als je je fiets dan ook zelf goed onderhoudt blijven de kosten beperkt en kan je fiets langer mee gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.