Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke wok?

In ons nieuwe huis en nieuwe keuken hebben we weer een wokbrander. Onze huidige (oude) wok (28 cm) past daar niet op. Als ik het gas op half heb staan vliegt de vlam al over de rand heen.
Wat is een goede wok en hoe groot moet ie dan zijn? Juist wel anti-aanbak of juist niet? Een handvat of twee?
Voorkeur niet al te dure wok..wie heeft een idee?

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 13:43

Hebben mensen die nog?

Ik heb mijn wok (gietijzer, met handvatten) 15 jaar geleden al de deur uit gedaan omdat ik hem veel te zwaar vond. Was wel een fijn ding om in te wokken. Tegenwoordig doe ik alles gewoon in een hapjespan, gaat ook prima.

Jamie

Jamie

07-09-2015 om 13:54

Katniss

Probeer eens een hapjespan met vier grote eters en je snapt het

Katniss

Katniss

07-09-2015 om 14:55

Ja, daar zit wat in

Tine Winkel

Tine Winkel

07-09-2015 om 15:07

wok

gebruik ik om te roerbakken. Dan vind ik het handiger om een stevige steel te hebben, zodat je makkelijk met de pan kunt schudden boven het vuur om het eten te husselen. Dat vind ik een stuk linker met een pan met twee handvaten (volgens mij is dat nl. een wadjan, meer te gebruiken voor Indonesische stoofgerechten en daarom dan ook gemaakt van gietijzer ipv plaatstaal).
Zelf ben ik niet zo happig op anti-aanbak. Ik gebruik liever een dunne plaatstalen pan, die je dan na gebruik en afwas even een dun laagje olie geeft om roest te voorkomen. Ik heb mijn grote wok nu al een jaar of 15 op die manier in gebruik, werkt prima. Ik schat de doorsnee op ca. 35 cm of zo? Voor een habbekrats gekocht bij een chinees winkeltje in Den Haag.

four

four

07-09-2015 om 16:14

geen tefal

Als je gaat wokken moet je in elk geval geen wok kopen met een traditionele anti aanbaklaag. Die is namelijk niet bestand tegen de hoge temperaturen bij het wokken (zeker als je een echte wokbrander hebt).

Hier ben ik heel tevreden met de wok met keramische anti-aanbaklaag.

Moni

Moni

07-09-2015 om 16:35

Ik heb er twee

Een gietijzeren wok, groot. Ideaal om heet mee te wokken. Niet zo handzaam.
Een keramische wok, groot genoeg. Heel praktisch in gebruik. Wordt alleen niet zo heet maar dat hoeft ook niet altijd. Ik maak er ook curry's in, visschotel, etc.

Of een wok groot genoeg is voor vier personen, hangt vooral af van wat je er allemaal in doet. Als al je eten erin zit, dan lukt het hier met vier maar dat zijn niet allemaal grote eters. Als aardappelen, rijst of mihoen er niet bij in gaan, houden we veel ruimte over. Ik wok daar niet mee.

Dun toko

Neem n dunne van plaatstaal uit je plaatselijke toko wat hier ook al gezegd werd. Vraag t de eigenaar zelf; waar wok jij mee? Ik vind grote hoeveelheden wokken een crime en doe t nu als volgt: steelpannetje waarin alles gaat wat t sausje moet worden: kokosmelk, kruiden, sambal, ketjap of gembersiroop naar recept of eigen smaak. Dat laat je net koken. Andere grote pan heel heet laten worden en daar gaat je vlees vis of vleesvervanger in. Lekker bruin bakken. Ondertussen kookt je rijst of je noodels. Gesneden groente heb je klaar staan. En als t vlees klaar is hup de groente erbij. Niet wokken want t wordt heel snel nattig en dan t sausje / natte gebeuren erover. Even omscheppen en serveren. Heerlijk knapperige groente en weinig werk want je schept niet om. Tadaaaaaaa
Zo maar ik 'wok' gerechten voor grote gezelschappen.

Deze

Ik heb net vorige week deze voor op de wokbrander gekocht: http://www.bol.com/nl/p/le-creuset-sauteerpan-les-forges-sauteerpan-30-cm/9200000021742082/

Vind het ideaal. Doordat een wok een klein oppervlak aan de onderkant heeft, stond die vrij wiebelig op de brander. Dit is veel steviger en ik gebruik de pan en brander nu veel meer. Echt heel fijn!

plaatstaal

Spuit 11 geeft ook nog modder. Als je een wok gebruikt om in te roerbakken moet je er een hebben van plaatstaal, en die zijn helemaal niet zo zwaar. Zoek inderdaad een Chinese winkel op, daar hangen ze te kust en te keur, en niet duur. Pak gewoon de maat die jou wat lijkt.

Anti-aanbaklagen kunnen inderdaad niet tegen te hoge temperaturen, wat nu net het punt is van wokken. Gewoon kaal plaatstaal dus.

Als je m nou goed inbrandt zou er uiteindelijk vanzelf een soort anti-aanbaklaag ontstaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik die kunst nooit helemaal in de vingers heb gekregen. Dus af en toe moet ik toch nog krabben. Wil je je erin verdiepen dan zijn er vast wel tips en filmpjes op internet te vinden (de Engelse kreet is 'to season a wok', staat vast wat van op Youtube)

Wel van groot belang is dat je een wok na het afwassen goed droog laat worden en inderdaad licht met olie inwrijft, anders krijg je roest. Zelf was ik m af, droog m, zet m weer even op het gas om heet en goed droog te laten worden, dan een drupje olie erin en met een prop keukenpapier invetten.

O ja, en geen handvat, maar inderdaad een steel. Bij plaatstaal kan dat ook gewoon (hoef je met een gietijzeren wok vol eten niet te proberen).

In zo'n flinke wok kan je trouwens ook goed frituren. Ik heb een frituurpan, maar kroepoek bakken doe ik in de wok. Koop dan trouwens bij diezelfde Chinese winkel meteen zo'n frituurschepnetje, dat werkt handiger dan een schuimspaan.

groeten,

Temet

Krullevaar

Krullevaar

09-09-2015 om 14:53

wok

Geen anti aanbak!! Dat vind je later in stukjes terug tussen je eten.

Ik heb een grote ijzeren wok (van BK geloof ik) met 2 handvaten. Ben er heel tevreden mee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.