Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Noekie

Noekie

06-07-2017 om 22:45

Welke wijken in Dronten?

Hallo allemaal,

Wij gaan over een tijdje verhuizen (als ons huis verkocht is) en we denken aan Dronten, of in de buurt, aangezien mijn man in Lelystad werkt en we daar in de buurt willen gaan wonen.

Op dit forum kwam ik een topic tegen over wonen in Dronten, maar die is van 2010, verder kon ik er niets over vinden, dus ik hoop hier mensen te treffen die in Dronten of omgeving wonen en me meer kunnen vertellen.

We hebben nu een leuk huis in de wijk De Lancaster op het oog, is dat een goede buurt voor een jong gezin? Onze kinderen zijn 1 en 3 jaar.

Alle ervaringen en tips zijn welkom!

Groetjes,
Noekie

Marie

Marie

07-07-2017 om 00:19

Emmeloord

Zou zelf eerder kiezen voor Emmeloord. Ook prima te doen naar Lelystad.
Hier zijn prima voorzieningen en goed bereikbaar voor waar je ook maar naar toe wil.

Drontense

Drontense

07-07-2017 om 08:01

Ja, Dronten!

Ik woon alweer een paar jaar in Dronten, na jaren in "de grote stad" te hebben gewoond, en ik heb er geen dag spijt van gehad.

Wat versta je onder "een goede buurt"? Ik woon zelf in het oude centrum, waar ik het uitstekend naar mijn zin heb, weinig overlast, lieve buren. Maar wie wat meer geld heeft te besteden gaat liever naar Zuid (waar de Lancasterdreef ook ligt), de Fazant of de nieuwbouwwijk West. Er hangt helaas toch een (niet altijd terecht) negatief sfeertje rondom goedkope sociale huur (eengezinswoningen voor nog geen 600 euro, deels wel prachtig gerenoveerd), maar als je daar geen probleem mee hebt is het prima wonen in de oude buurt. Alleen in het centrum zelf is wel eens wat jongerenoverlast, maar dat gebied is vrij beperkt.

Ik ken Emmeloord een beetje, maar je zit er toch meer geïsoleerd, want het OV is niet best. Misschien heb je nu een auto, dan is het geen probleem, maar ik ken daar ouders van pubers die regelmatig taxi moeten spelen omdat het OV zo brak is (Zwolle-Emmeloord op zaterdag meer dan anderhalf uur enkele reis, over Heerenveen maar liefst, en dan kost je dat 20 euro).

Met de trein ben je in Dronten in nog geen 20 minuten in Zwolle (loopafstand centrum) en in nog geen 15 minuten in Lelystad (in het centrum).

In het centrum van Dronten heb je ook alles bij de hand. Mensen die hier op visite komen en die ik mee uit winkelen neem zijn altijd weer verrast van het complete aanbod. Het enige dat ik mis is een toko of een Turk, maar daarvoor ga ik naar Lelystad, Zwolle of Almere.

Oh, en parkeren is overal gratis

Noekie

Noekie

07-07-2017 om 08:29

Geen Emmeloord

Emmeloord trekt me niet zo, als we uitwijken naar de Noordoostpolder dan zou het in een dorpje zijn als Nagele, Ens, Espel etc. Maar Dronten is een kwartiertje van mijn mans Werk, dus interessant. We kijken ook naar Swifterbant en evt Biddinghuizen. Ik woon liever in een klein dorpje, maar heb begrepen dat Dronten ondanks zijn formaat toch best rustig is.

Ik heb geen idee waar de goedkope huurwoningen staan Drontense. Wij gaan voor een koophuis, dus ik heb 0 kennis van de huurwoningen in Dronten. Met een goede buurt bedoel ik een buurt waar weinig criminaliteit is, niet vol tokkies, nouja, gewoon, een goede buurt haha. Het huis staat op de Boweshof, zegt dat je iets?

Drontense

Drontense

07-07-2017 om 08:49

Boweshof

Dat ligt in Zuid, ik fiets er wel eens langs als ik naar het winkelcentrum aan de Lancasterdreef ga, die is heel dichtbij. Ik ben er niet heel goed bekend, weet wel dat er vlakbij (studenten)flatjes zijn (bij het winkelcentrum) maar ik heb niet de indruk dat dat een tokkiehoek is. Het hof wat jij noemt heeft als ik me goed herinner vooral vrijstaande woningen en twee onder één kap.

Het is inderdaad rustig wonen in Dronten, en toch alles bij de hand. Ik vind het ideaal! Het is makkelijk contact maken met de bewoners. Natuurlijk, er gebeurt wel eens wat, maar dat kan overal gebeuren. Over het algemeen is het gemoedelijk. Een bruisend uitgaansleven heb je hier niet maar wel leuke horeca als je bijvoorbeeld eens ergens wilt lunchen, voorzieningen als een bieb, theater, bioscoop en polikliniek (mini ziekenhuis). En natuurlijk de Meerpaaldagen in augustus!

NOPeetje

NOPeetje

07-07-2017 om 10:35

voordeel van dronten

is dat het een station heeft. En persoonlijk vind ik Dronten meer sfeer hebben dan Emmeloord. Wij wonen in een klein dorp in de Noordoostpolder en met kleine kinderen is dat heerlijk. Voor je het weet zijn die kleine kinderen echter groot en is het toch wel prettig als je in een dorp woont waar de OV voorzieningen beter zijn. Dronten heeft een leuke dorpskern, maar je bent niet in een grote stad. En er staan mooie huizen! Sorry, heb verder geen verstand van de wijken.

Noekie

Noekie

07-07-2017 om 11:39

Dronten

Ja, dat treinstation is wel handig voor als de kinderen groter zijn, maar ook voor een dagje Zwolle of voor schoonmoeder die geen auto heeft en wel graag op bezoek wil komen (daar wonen we nu 3 straten naast, straks veel verder, we wonen nu in Heemskerk, wat ik echt 10x niks vind).

En uitgaan kunnen ze als ze flink ouder zijn dan ook prima in Zwolle (en Lelystad) doen met die treinverbinding, dat is wel makkelijk. Zelf zijn we niet zo van het stappen meer en drukte hoef ik ook niet. Een huisje op het platteland lijkt me geweldig, maar niet nu we jonge kinderen hebben, die heb ik liever in een dorp waar ze gewoon lekker kunnen spelen met vriendjes en vlakbij de basisschool.

Ook zag ik dat er 2 middelbare scholen zitten in Dronten, ook wel makkelijk voor de toekomst! Planning is wel dat we er zeker blijven tot de kids gaan studeren.

Boweshof is inderdaad vrijstaande woningen vooral, daar gaat onze voorkeur ook naar uit

Fijn, een beetje inside information!! Als jullie nog tips hebben over welke basisscholen goed zijn of welke scholen je vooral moet mijden? Want ik denk dat de kans groot is dat het Dronten gaat worden, of eventueel nog Swifterbant.

Noekie

Noekie

19-07-2017 om 23:51

Nog meer ervaringen?

Alle ervaringen zijn welkom vanuit Dronten en omgeving

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.