Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Sinilind

Sinilind

03-01-2012 om 20:14

Welke wandelschoen: vraag voor ervaren wandelaars

Het is zo ver, vanaf de meivakantie begin ik aan mijn Compostella-looptocht, ik ben van plan om tijdens elke schoolvakantie een stukje van +- 150 km te lopen. Maar nu wil ik alvast goede wandelschoenen kopen om alvast te gaan trainen. De paden zijn lang niet altijd geasfaalteerd heb ik begrepen en het is vaak bergachtig. Ik zal met een licht rugzak lopen, ben niet van plan te kamperen maar te overnachten in bed en breakfast of slaapzalen. Voordat ik de betere winkels aandoe (Soelaard? ANWB?) wil ik graag horen van ervaren wandelaars waar ik op moet letten
Bedankt
Sini

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

A/b

Hoi Sini, je hebt een A/B of B schoen nodig. Zeker geen C. Zelf heb ik zowel lage als hoge, als je maar 1 paar koopt neem dan hoge. Lowa Lady Sport is een beetje stevig, meer een echte B, maar is echt een hele fijne schoen.
Het hangt ook van je leest af, ik heb smalle voeten. Met bredere voeten kun je ook aan Meindl denken, die komen voor mij niet in aanmerking.
Gewoon naar een goede winkel gaan.

krin

krin

03-01-2012 om 20:58

Eens

Ik heb lang op Lowa's gelopen, nu op Meindls, en ik zou zo weer teruggaan naar de Lowa's. Niet dat er echt iets mis is met Meindls, maar ze voelen wat lomper aan, en de Lowa sloot beter aan.
Ga naar een buitensportzaak waar je ook hellinkjes op kunt lopen, dan voel je beter hoe het voelt. Wat ik van het Compostellapad heb gezien in de Pyreneeën dit jaar (niet gelopen zelf) is het zelden zo rotsachtig dat je voor de veiligheid van je enkels hoge schoenen nodig hebt, maar voor de stevigheid vind ik het wel lekker (al heb ik nu lage).
Veel passen, veel rondlopen in de zaak, desnoods hou je die dingen een uur aan. En koop er goede sokken bij, dat minstens zo belangrijk.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2012 om 21:05

Eens

Eens, ga naar een goede zaak en laat je adviseren. Ik zou niet maar de ANWB gaan voor schoenen, maar naar een zaak als Bever. Uitleggen wat je gaat doen en ze denken meestal goed met je mee. En inderdaad: daar hebben ze hellinkjes enzo om je schoenen goed uit te proberen.
Leuk plan trouwens!

amk

amk

03-01-2012 om 21:11

Sluit me aan

en dan is de ANWB géén goede zaak.
Je moet een buitensportzaak hebben. Bever is aardig, Soellaart is beter.
Schoenen passen aan het eind van de dag, liefst als je al veel gelopen hebt. Passen, lopen, nog meer passen. Trek er echt 1 a 2 uur voor uit. Kom desnoods een week later weer terug. Vraag ook of je ze een week thuis mag uitproberen. Neem ze dan mee naar de sportschool en ga een uur op de loopband flink stappen.
En idd ook goede sokken. Eerst de sokken en met die sokken ook de schoenen passen.

Heel veel wandelplezier.

Toke

Toke

03-01-2012 om 21:40

Ook lowa's

Sinds twee jaar heb ik ook Lowa's; heerlijk! Sluiten goed aan (ook smalle voet). Hiervoor had ik een ander merk, heb ik járen ook prima op gelopen, maar nu terugkijkend vond ik die wel een stuk lomper en stugger. Die had bijvoorbeeld een doorlopende zool, terwijl de Lowa's een zool in drie delen hebben, waardoor je op ongelijke paden prettiger grip hebt. Of een schoen goed past, hangt af van je voet (bij sportschoenen heb ik precies hetzelfde, ene of andere merk scheelt heel veel) en van de omstandigheden waaronder je ze gaat gebruiken. De duur van het lopen maakt volgens mij niet zoveel uit (daarvoor is de sok inderdaad veel belangrijker), maar het terrein waarop je loopt wel. Daar kan ik je niks over zeggen, ik weet niets van die route.
Goede zwerfsportwinkel uitzoeken en niet op je meest fitte moment gaan. Dus liever op zaterdagmiddag na een ochtend winkelen dan dinsdagochtend om 9 uur. Neem de tijd voor advies. En: ze moeten meteen goed zitten. Je moet het idee hebben dat je er meteen tien km mee kunt gaan wandelen. Heb je dat gevoel niet, niet kopen dan maar doorzoeken, want dat goede gevoel krijg je niet met inlopen. Ik zou er met zo'n wandelproject voor de boeg echt de tijd voor nemen, misschien paar keer terug, uitproberen (kan bij Bever) en onder zo min mogelijk ideale omstandigheden testen.

Niet te klein

Let op dat je de schoenen niet te klein koopt. Anders krijg je blauwe tenen als je helling af loopt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-01-2012 om 22:03

Sini

Die A/B/C/D zegt iets over de stijfheid van de zool. C en D zijn geschikt voor stijgijzers: een heel stijve zool dus. Als je over gletschers gaat wandelen een must, maar voor het gewone wandelwerk weinig comfortabel. Dan liever een A of B.

Hier ook een ervaren wandelaar

Heel fijn ervaringen van andere wandelaars, maar mijn enige advies is ook: ga naar een goede zaak en laat je daar adviseren, geen voet is hetzelfde. Neem er de tijd voor en ga op een rustige tijd.
Onlangs nog na een uur (!) passen zonder schoenen weggegaan, de verkoper (niet dus) wilde me geen schoenen verkopen, omdat hij zag dat ze het allemaal net niet waren. Bij de volgende zaak zat het eerste paar meteen goed. Een mooi plan.

Adama

Adama

03-01-2012 om 23:28

B/c, goretex, helling, goede winkel

Ik zou toch een B/C schoen overwegen, als je zulke lange afstanden gaat lopen. A is echt te licht, is meer voor Nederland, makkelijke wegen en paden, korte afstanden. En zeker een hoge schoen (niet zo'n heel hoge D-schoen natuurlijk).

Ik heb zelf ontzettend veel plezier van een Hanwag-schoen met Goretex: waterdicht, ademend, licht. Daarvoor had ik een Lowa leren schoen, lekkere zachte schoen maar wel zwaar en log vergeleken met deze, en ik kreeg er natte voeten in, ook in drassig gebied, hoefde niet eens te regenen – en dan duurt het dagen voor zo'n schoen goed droog is. De goretex-schoenen vind ik ook minder warm.

Ik heb nu Hanwag-schoenen, die leest past beter bij mijn voeten dan Lowa (deze merken zijn opgericht door broers). Ik ben er zo ontzettend blij mee! En ik loop er ook het beste op bij gewone, makkelijke korte wandelingen, maar het zijn schoenen die behoorlijk veel aankunnen. De wat stijvere schoen beschermt mijn voeten (knokkels en zo). Ik wandel veel in laaggebergte maar daar kunnen de paden ook al behoorlijk vervelend zijn met veel stenen en gaten – het is dan fijn als je niet voetje voor voetje heel voorzichtig hoeft te doen maar op steviger schoenen makkelijker kunt doorstappen.

Pas op dat je de schoen niet te klein koopt maar ook niet te breed. In dat laatste geval schuift je schoen bij helling af naar voren en dan krijg je pijn in je tenen, net alsof je schoenen te klein zijn. Dus heel kritisch en uitgebreid helling af in de winkel op de helling staan en lopen!

In ieder geval niet de schoenen kopen in een winkel waar geen helling is en ze je niet goed adviseren. Zeker niet bij de ANWB. Ik ben zelf erg tevreden over Carl Denig, hoewel ze vervelend doen als je een schoen/maat wil bestellen die ze niet op voorraad hebben. Bij Bever Amsterdam vind ik de begeleiding in de winkel onvoldoende voor goede schoenen.

Hier ook lowa

En mijn voorkeur gaat uit naar half hoge schoenen. Zeker bij afdalingen.

Ik vind zelf Kathmandu, Spee en Bever fijne zaken. Zo'n oefenpad is heel fijn. Dus kijk of ze dat hebben.

En als je toch bezig bent. Vergeet je sokken niet. Die zijn ook heel belangrijk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ijsvogeltje (ot)

Bedankt voor het woord stijgijzers. Nadat man en zoon "crampons" hadden gekocht ( en bijpassende schoenen, haha) hebben we wat zitten stoeien over het Nederlandse woord hiervoor, dus bedankt !

mar

mar

04-01-2012 om 10:05

Zwerfkei

Nog niet langs geweest, maar ligt waarschijnlijk voor jou iets verder weg: Zwerfkei in Woerden. Ze hebben een erg mooi oefenwandelpad (echt een rondje met verschillende stenen en een flinke helling en loopband) om alles uit te proberen. Ook is het daar geen enkel probleem om de schoenen langer aan te houden en door de winkel te struinen.
Ook over Bever zijn wij te spreken, maar wij gaan inmiddels voornamelijk naar de vestiging in Den Haag. Ook Hilversum vinden wij goed.

Merken zeggen niet zoveel, het gaat om de pasvorm en wat je er mee gaat doen. Ik heb meerdere (berg)schoenen, van lage wandelschoenen tot stijgijzervaste. Soms neem ik op vakantie twee paar mee, als dat niet kan, dan kies is doorgaans voor het paar wat het meeste terrein aan kan. Te zware bergschoenen (dus D-categorie) zijn niet fijn op bv verharde wegen, maar A/B-schoenen op een helling met los puin zijn ook niet fijn. Als de zool stugger is, voel je minder steentjes onder je voeten en is het bij ongelijk terrein gemakkelijker lopen. Een slappe zool buigt bij elke oneffenheid mee.
Voor jouw tocht zou ik zelf voor hoge schoenen kiezen, meer steun, maar er komt ook minder troep (steentjes,takjes etc) in je schoenen. Schoenen met Goretex voering zijn waterdicht, hebben een stoffen voering die sneller droog is (zweetvoeten), maar zijn ook warmer. Schoenen zonder Goretex hebben meestal een leren voering, ademen meer, maar als ze nat zijn, zijn ze ook echt nat en drogen ze moeilijk.
Schoenen zijn duur, maar bezuinig er niet op. Denk ook aan goede wandelsokken en trek die aan bij het passen.
Denk ook aan een goede rugzak met heupband, die bij jouw ruglengte past. Ook al loop je met lichte rugzak (10 kg?), je merkt dit wel. Door de heupband komt het gewicht op je heupen en niet aan je schouders. Bovendien slingert je rugzak veel minder. Succes!

Sinilind

Hier ook veel gewandeld, zowel vlak (vierdaagse) als berg. Hier altijd LOWA's, man had liever MINDL en oudste loopt al weer aantal jaren (vierdaagse) op LOWA's.
Ik heb vrij smalle voet en vind LOWA's het lekkerste zitten.
Ik ga de schoenen altijd in regio Nijmegen kopen, daar zitten 2 goede winkels.
Maar weet niet of dat voor jou te ver uit de route is, zo te horen zit jij meer naar het westen.
Gr. Rymcke

O ja

En zeker 1 maar meestal 1½ maat groter dan je normaal hebt. Een goede winkel zal je hierbij adviseren. Enne goede sokken is een must. Kies goede sokken, Falke bijv. Deze sluiten namelijk precies aan aan je voet. En je hebt ze in alle soorten, dik en dun of speciale die vocht naar buiten doorlaten maar niet terug naar binnen etc. En de goede zaken zien ook of de stand van je voeten goed is. Evt. een goede zool laten maken, kost iets maar is kei belangrijk voor lekker lopen.
Gr. Rymcke

*rymcke*

Waarom dan een maat groter, dit advies heb ik nog nooit gehoord (of het moet een schoen zijn die "klein" valt).

Isabella

Isabella

04-01-2012 om 22:13

Lowa's

Alles is alles gezegd, maar ook hier Lowa's. Al jaren tevreden mee.

Adama

Adama

05-01-2012 om 00:38

Mijn schoen (hanwag)

Dit is mijn schoen waar ik zo ontzettend tevreden mee ben:

http://www.hanwag.de/schuh-detail.php?shoe_id=24

Zit mij heel goed, loopt geweldig. Heel fijn vind ik dat de schoen niet zwaar is en wel waterdicht. Tot mijn verrassing is de schoen veel minder warm en zweterig dan de dubbel-leren Lowa-schoenen die ik daarvoor had. Ik vind goretex dus helemaal niet warm en zweterig. Een fijne schoen voor zomer en winter. Als ik me goed herinner is de hak en de wreef wat smaller dan bij de Lowa's waardoor deze mij beter past en ik er niet in ga schuiven. De schoen is categorie B.

Het gewicht van de schoenen vind ik ook een punt van aandacht, zware klossen zijn vermoeiender, maar pas op dat je niet te "lichte" (slappe, lage) schoenen koopt.

Shonagh

Mij is toen verteld dat als je lange(re) afstanden loopt je voeten warm worden en 'uitzetten'. Bij de meeste moet je daarom je schoenen een maat groter kopen. OF te wel tenminste 1-2 cm ruimte voorin hebben. Anders zou de schoen gaan knellen en zou je blaren op de puntjes van je tenen krijgen.
Maar daar zal een goede outdoorsportwinkel echt wel op letten. Die meten je voeten echt eerst goed op.
Gr. Rymcke

*rymcke*

Dat voeten uitzetten snap ik, maar daar worden ze niet groter van, gewoon de veters ietsjes losser. Te grote schoenen geven kans op "glijden" en daardoor blaren. Inderdaad wel wat ruimte, maar toch geen maat ( denk ik).
Maar misschien zetten voeten hier in Schotland niet zoveel uit ;o).

amk

amk

05-01-2012 om 21:01

Ruimte

die ruimte aan de voorkant heb je vooral nodig om te kunnen 'hangen' in je schoenen als je berg af loopt en je naar voren glijdt in je schoenen. Maar bij een goede schoen is daar al rekening mee gehouden.
Daarom heb je van die leuke loopbaantjes in de goede winkels, kun je ook lekker hangen in je schoenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.