Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke vaste planten (liefst groenblijvend) bij terras op het N-O

Beste forummers,
in onze tuin (gericht op het noordoosten, zeer diep) groeit er van alles, behalve dichtbij het huis aan de achterkant. Daar ligt er een terras met een grote border waar maar een paar uur per dag zon op valt. Ik wil er graag een brede border maken, als scheiding tussen de terras en de achtertuin. Ik heb wel een paar eisen. Liefst groenblijvend, hoger dan 30 cm, bloeiend, en niet giftig voor kat en hond. Wie denkt erover met me mee? Er staat er nu niets, behalve een pioenroos dat prachtig bloeit maar ieder herfst wegrot en pas herboren wordt eind maart.
Sini

Tine Winkel

Tine Winkel

24-04-2017 om 15:37

pioenroos

doet dat volgens mij altijd, wegrotten in de herfst en nu weer boven de grond komen. Dus dat die het mooi doet, is fijn, dat zou ik niet verwacht hebben bij een plaatsing in de schaduw. Maar idd, groen blijft-ie niet.

Bij ons deed de klimhortensia het erg goed in de schaduw (en niet op een zonniger plek). Moet wel een goed gedraineerde grond hebben. Hij stond bij ons in een hoge border/plantenbak en dat werkte uitstekend. Ik ben even kwijt of de plant wintergroen was...
Maar ook de buxus en skimmia deden het goed aan de schaduwkant van die tuin. Van die laatste 2 weet ik zeker dat ze groenblijvend zijn en, met geduld, hoog genoeg worden.

Triva

Triva

24-04-2017 om 16:19

inderdaad

het is voor hortensia's een ideale plek. Daar heb je ook veel soorten en bloemen in (Annabelle bijvoorbeeld).

Triva

Triva

24-04-2017 om 16:21

oja

groenblijvend en bloeiend en geschikt voor die plek... lastiger, ik heb een tuin op het noordoosten maar het enige wat groen blijft is de hulst en de buxus geloof ik

Mari39

Mari39

24-04-2017 om 16:50

Rodondendron

Is ook mooi wintergroen, er zijn verschillende geraniums mogelijk. Bij mij in de voortuin, ook op noordoosten, staat de geranium Rosanne. Niet wintergroen wel winterhard. BlOeit rijk vanaf ergens in mei/juni tot eerste nachtvorst. Komt elk jaar weer terug.

Rhodondendron

Hele mooie groenblijvende struik is de rhodondendron. Bloeit prachtig in mei/juni en schaduwminnend. Of eigenlijk heeft niet heel veel zon nodig. Hosta's? Sterven wel af maar worden mooie groene toeven. Wel kattengrit eronder strooien tegen de slakken. Buxus anders?

Elfje65

Elfje65

24-04-2017 om 20:03

Gebroken hartje

Niet groenblijvend maar bloeit in schaduw. Deze volgende planten krijgen bij mij ook maar een paar uur zon (half schaduw) Vinca minor, buxus, pieris, hebes in verschillend kleuren, Strong Annabelle, Choisya ternata(groenblijvend en bloeit wit in het voorjaar en najaar 2 maanden, Google anders op schaduw/half schaduwplanten.

Marjoleine64

Marjoleine64

24-04-2017 om 21:10

Sneeuwbal

of zoals hij echt heet 'viburnum tinus'. Wij hebben die jaren gehad op een plek in de halfschaduw, tot we er op uitgekeken waren en ze wel erg groot werden. Blijft groen, bloeit leuk wit in het voorjaar en heeft dan de rest van het jaar blauwe besjes. Struikje, kan uitgroeien tot flinke struik, of op te snoeien tot boompje (struikje op stam). Goed te snoeien.

Een leuke bodembedekker die in de winter niet verdwijnt is ook kruipend zenegroen. Donker rood-groen blad, blijft laag (ca. 10-15 cm) en bloeit met paarse pluimen.

Astrid

Astrid

24-04-2017 om 21:53

En de

Mini Red Robin. Groen blijver, doet het prima met een paar uurtjes zon en de rest schaduw. Makkelijk bij te knippen en breidt zich makkelijk uit. Max hoogte hier tot ongeveer 60 cm

een paar dingen

Sini, de term 'vaste planten' wordt gewoonlijk gebruikt voor planten als de hosta of bijvoorbeeld de rudbeckia die in de winter afsterven. Soms verdwijnt zo'n plant praktisch spoorloos, om in het voorjaar weer op te duiken, soms blijven er bovengronds stengels etc staan te verdorren (die je dan in de late herfst of het vroege voorjaar afknipt), maar groenblijvende vaste planten zijn er niet of nauwelijks. Je hebt wel planten die laat verdwijnen en vroeg verschijnen, maar bij het gros van de vaste planten zit je een aantal maanden met een gat.

Wat je beter kunt gebruiken, zijn heesters. Die blijven staan, ook in de winter. Hulst zou ik niet doen, die prikt. Of je moet een gladbladige hulst nemen. Wel snoeien, want ongesnoeid kan hulst meters hoog worden (nog een reden om een gladbladige te nemen.

Vuurdoorn is groenblijvend, bloeit en heeft leuke bessen. En heel gemene stekels - ik spreek uit ervaring, ik heb zo'n ding staan (niet zelf aangeschaft) en met snoeien is het oppassen geblazen. Tenzij je een electrische heggenschaar gebruikt (dat doet de plantsoenendienst hier waarschijnlijk, er zijn perkjes bij mij in de buurt waar vuurdoorn als vakbeplanting is gebruikt).

Ook groenblijvend, en bloeiend, is mahonia. Ook die prikt, maar volgens mij niet zo heel erg. Hij bloeit heel vroeg met gele trosjes bloemen die sterk geuren. Je ziet mahonia veel in openbaar groen.

Over rododendrons wil ik graag Romke vd Kaa (weer eens) citeren: geen struik die zo zichtbaar kou lijdt als een rododendron. In de winter hangen die groenblijvende bladeren op een hoogst deprimerende manier langs de struik. Als ik op zoiets zou moeten uitkijken heb ik nog liever het kale skelet van een bladverliezende heester, daar word ik minder treurig van. Maar smaken verschillen. Let wel op: rododendrons houden van zurige grond, als er bij jou veel kalk in de grond zit wordt het tobben.

Ook groen blijft, vziw, de pieris. Andere bekende groenblijvers zijn skimmia, laurierkers en aucuba. Ik weet niet hoe goed die allemaal tegen schaduw kunnen, maar ik vermoed heel behoorlijk. Check ook hier even welke grond ze willen, want meerdere van deze planten houden net als de rododendron van zure grond.En ik weet niet welke er giftig zijn, maar dat lijkt me alleen maar een probleem als kat en hond ook de neiging zouden hebben die dingen te eten. Ik vraag me dat af eigenlijk. Je ziet dit soort planten behoorlijk vaak en je hoort nooit van katten of honden die eraan bezwijken. Het zijn natuurlijk ook geen vegetariërs. Alleen paarden en taxus is een beruchte combinatie, maar ik heb het idee dat het verder wel losloopt.

Wat je kan doen is een paar groenblijvende heesters/planten neerzetten en dan ook nog wat bladverliezende planten voor de afwisseling. Zoals de al genoemde hosta of gebroken hartje, maar ook de japanse anemoon doet het goed met vrij weinig zon. En varens uiteraard.

O wacht, er schiet me nu een echte groenblijvende vaste plant te binnen: bergenia (schoenlappersplant). Vroege bloeier met grote bladeren. Niet heel hoog trouwens. Slakken eten hem niet, maar schuilen er wel graag onder.

Groeten,

Temet

Sinilind

Sinilind

25-04-2017 om 11:48 Topicstarter

Allemaal!

Bedankt voor de gedetailleerde reacties! Ik heb alle planten/heesters opgezocht en kwam bij een paar dat ik mooi vind, namelijk sneeuwbal en bergenia. Ook een hortensia vind ik mooi (er groeit er al een in de buurt van de terras dus ik weet dat ze de plek lek vinden).
Sini

Li

Li

25-04-2017 om 12:14

Meer van hetzelfde is helemaal niet verkeerd, dat maakt het beeld rustig en lekker massaal. Anders krijg je een sprietje hier en een sprietje daar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.