Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-02-2013 om 11:54

Welke tint wit in de woonkamer?

Ik kom er even niet meer uit. Raam op zuidwestwest, terracotta kleurige bank, sisal kleed, eiken vloer. Groot olieverfschilderij in gedekte kleuren. Mijn eigen applecentre met wit bureau, plexiglas stoelen en iMacs. Houten eettafel met shaker chair van Moooi. Een mix van oud en nieuw.
Nu moet er hoognodig geverfd gaan worden en ik kom er niet uit welke tint. Moet het juist wat gelig worden (gezellig, past bij het antiek) of juist knetterwit zodat de kamer wat lichter wordt en de moderne dingen wat meer benadrukt worden?
Ik ben bang voor een wat mutsige en stoffige uitstraling maar wil wel een huis hebben dat als mensen binnenkomen ze hun schoenen uit trekken en neer ploffen.
Wat is handig?
Rosa van der Zanden

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rieke

Rieke

20-02-2013 om 13:43

Ral kleur

Hoi Rosa,

kleur 9001 is wit waar het knalwitte af is en wat nog gen creme is. Een hele gangbare verfkleur overigens.
Wij hebben em ook op de muren en op de buitenkant van het huis.
Binnen; houten vloer, grijs/bruine bank, rode kleden en mahonie tafel met rode vlinderstoelen. Witte (9001 kleur) gordijnen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

20-02-2013 om 19:03

Ja!

Hier ook terrakleurige banken en een eikenhouten vloer. Verder: teaktafel en - tvkast, overgordijnen die donkerrood en terra zijn en wat antieke meubels. Alleen dat applecentre heb ik dan weer niet.... Maar verder: de muren zijn inderdaad ral 9001. Wij vinden het prachtig: niet steriel, maar ook niet oubollig, wel heel rustig, ruimtelijk en licht.... Maar ja, da's weer heel persoonlijk, hè.
Succes met de keuze!

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

20-02-2013 om 20:41

Beige?

Is ral 9001 niet erg beige? Als ik op internet kijk ziet het er uit als een wat doorrookte kamer. Nu kan de schermkleur wel afwijken maar het ziet er best heftig uit.
Morgen anders maar even langs de doehetzelf. Ik heb al wel kleurstalen maar vind het erg lastig.

Rosa van der Zanden

Ral 9010!

Volgens mij is ral 9010 de kleur die friswit is, maar niet helemaal wit. Emmers vol zijn er in ons huis gegaan om van de crèmekleurige muren af te komen.
Ik zou altijd voor wit kiezen en niet voor crème, eventueel met een accentkleur.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Maki

Maki

20-02-2013 om 23:37

Inderdaad

RAL 9010! RAL 9001 is echt behoorlijk van het witte af, RAL 9010 is echt mooi wit (zonder dat het blauwig lijkt ). Wij hebben ons hele huis met 9010, donkere vloer, combinatie van (oude) houten meubels en strak modern. Deze kleur muur past bij allebei.

9010

Ook hier een fan, mooi warm wit maar wel heel fris.

Rieke

Rieke

21-02-2013 om 17:43

Oh dear.

Nu weet ik het niet meer, volgens mij hebben wij echt 9001 op de muren. En het is niet donker, echt wit hoor.
Ik ga het nakijken.
Je kunt het beste een echte kleurstaal nemen. Op de computer heb je een verkeerd beeld sowieso.

Ook 9010

Het wordt saai, maar hier ook ral 9010 op de muren. Hoe 'wit' het oogt is trouwens erg afhankelijk van de lichtinval.

Yep, same here

9010. Op de muren, plafonds en ben nu ook allle binnendeuren en posten aan het 9010-en. Alles past erbij.
Mijn broer is huisschilder en sdviseert als wit eigenlijk altijd de 9010.
Nooit een misset met die kleur.
Succes!

Aagje Heldeder

Aagje Heldeder

21-02-2013 om 22:55

Ech nie!

Nee hoor, 9001 is echt niet beige en ook niet doorrookt. In onze beleving niet iig. En doorrookt, daar ben ik allergisch voor, het idee al leen al stinkt ... Maar zonder gekheid, het is inderdaad niet knalwit, maar geeft wel een licht effect en straalt rust uit. Als ik niet anoniem wilde blijven zou ik zeggen: ik zal je een foto laten mailen. Maar dat doe ik toch maar niet. Maar ja, het blijft een kwestie van smaak natuurlijk!
Aagje

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

21-02-2013 om 23:16

Niet makkelijker

Het wordt zo niet makkelijker . Ik ga een paar dingen doen: kleine potjes 9001 en 9010 halen en op de muur smeren en, niet lachen, ik ga de school van oudste mailen. Vandaag was ik er weer en elke keer opnieuw vind ik de muren zo'n prachtige kleur hebben. Nu hebben zij wel een verf met wat glans en ik wil gewoon muurverf. Ik ga vragen wat zij op de muren hebben. Het is een gebouw van nog geen 6 maanden oud, dus die informatie hebben ze vast wel.

Rosa van der Zanden

P

P

22-02-2013 om 09:02

Aagje

Je kunt de foto gewoon uploaden naar bijv mijnalbum.nl en de link hier neerzetten.

Rieke

Rieke

22-02-2013 om 11:17

Ja doen

Inderdaad Rosa, dat werkt het beste. Wij zagen de kleur op een huis en hebben gewoon aangebeld en gevraagd welke kleur het was.
Meest simpele en doeltreffende oplossing.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

22-02-2013 om 21:29

We hebben een winnaar!

Althans, dat denk ik. Vanavond moest ik kind van sport ophalen, dat is in in school van de oudste. Bij de Formido heb ik zo'n kleurenstaalfolder mee genomen. Het is óf 9010 óf Flexa Eiwit 1217. Het was heel moeilijk te zien, ik had de kleur op papier en dat ziet er ook anders uit dan verf op de muur. Bovendien glanzen de muren daar een beetje, ik denk dat ze het dan makkelijker kunnen reinigen.
Ik vermoed dat het 9010 is, omdat dit een standaardkleur is, wat me zeker voor een school makkelijker lijkt om zo even bij te mengen. Er was een stalen balk (waar je al niet op let als je je kind komt halen) en die was zonder twijfel 9001.
Van de week maar even een potje halen.

Rosa van der Zanden

Balk

Je bedoelt dat de stalen balk 9010 was? Er staat nu 9001.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-02-2013 om 14:29

Balk

De balk is 9001, echt beige. De muren hebben een andere kleur. Was best grappig om met die kleurstalen in school te lopen .
Rosa van der Zanden

Aagje Helderder

Aagje Helderder

23-02-2013 om 14:42

Ooooh,

en nu kijk ik maar rond in mijn pas geverfde huis bijna van onder tot boven in 9001 en vraag me af: beige? doorrookt? niet wit....???? Heb ik het nu niet goed gedaan? Moet geloof ik een beetje oppassen met dit soort draadjes, ga gewoon achteraf aan mijn eigen keuzen (nu ja onze eigen) keuzen twijfelen . Maar nee 9010 is in onze ogen niet friswit, maar bijna knalwit. 9001 is van het knalwitte af, past precies in ons interieur en bij ons (sprak zij zichzelf moed inpratend)....
Aagje

Rosa....

Geen idee over ral kleuren, maar wat ik wel weet....

wij hebben een paar jaar terug de binnenboel laten verven, in een of andere net niet witte tint. Op advies van de schilder hebben we gekozen voor een waterafstotende/watervaste latexvorm. Onze muren hebben een lichte (stucwerk)structuur, en de ietwat glanzende look van die waterafstotende latex geeft (vind ik) een heeel mooi effect.Ook op de kleur van de muur, en hoe die overkomt.

Misschien de moeite waard om eens te checken?? (en dat afneembare is ook nog eens heel echt handig, bv in onze hal-met-schoenenrek-tegen-de-muur veeg ik de boel zo weer schoon...)

Ingrid

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-02-2013 om 19:27

Goede tip!

Dat is een hele goede tip! De wat langere vrienden zitten altijd met hun schoenen tegen de muur als ze bij de computer zitten en sowieso heb ik vrij veel vlekken met mijn kinderen. Dat glanzende vind ik wel erg mooi.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

23-02-2013 om 19:30

Aagje

Het is vast heel mooi bij jou . Maak eens een fotootje. Ik heb nu elke wand in een andere tint wit. Al vier jaar. Met vlekken. Natuurlijk is het bij jou beter.

Rosa van der Zanden

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

24-02-2013 om 12:55

Aagje

Als je naar deze link kijkt:

http://www.google.nl/search?q=ral+9001&hl=nl&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=IP8pUcipFsio0AXM2YGQBw&sqi=2&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1600&bih=702#imgrc=ZhggpzYheucLeM%3A%3B0mwHUnI5gjYkMM%3Bhttp%253A%252F%252Fbin.ilsemedia.nl%252Fm%252Fm1by1d3wf8vw.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.goeievraag.nl%252Fvraag%252Fhuis-tuin%252Fdoe-het-zelf%252Fkleur-ral-9010-9001.65147%3B608%3B271

Kun je zien dat het verschil maar minimaal is. Ik denk dat lichtinval en het overige kleurengebruik ook heel veel verschil maakt. Ik geloof dus echt niet dat Ral 9010 jouw huis nou zoveel frisser gaat maken, als het met RAL 9001 al een lekker fris huis is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

25-02-2013 om 22:46

Jahaa

dat zal t zijn: het licht in huis. Wij hebben een woonkamer met twee echt grote ramen (voor en achter) en een flink zijraam. Altijd lichtinval dus. Dat maakt gewoon dat ons huis geknipt is voor 9001 ..... Aah, weer helemaal gerustgesteld, ha ha...
Aagje.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

26-02-2013 om 13:53

Zie je wel

Bij jou is dat gewoon prachtig . Ik heb niet zo heel veel licht in de woonkamer.
Rosa van der Zanden

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.