Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vera*

Vera*

20-08-2013 om 11:35

Welke standaard voor nieuwe fiets dochter?

Dochter heeft een nieuwe fiets, een e-bike in een 26 inch kinderfiesmodel.
Nu vind ik dat de standaard nogal wiebelig is en zoek een andere.
Ik dacht aan een dubbele maar bij de fietsenwinkel zeiden ze dat het (hele brede) model dat ze verkopen het voorwiel optilt. De fiets van dochter heeft wel een rekje voorop maar geen stuurslot.
Is dat dan handig of heeft iemand een beter idee?
De fiets is gebaseerd op een Sparta Granny en heeft (dus) een brede (?) standaard nodig.

Over dubbele standaard

Ik heb op mijn Azor een dubbele standaard. Dat is handig als je een kind achterop moet tillen, want de fiets staat recht. Tussen voorwiel en frame zat bij mij een soort veer die het wiel op zijn plek hield, die veer is nu ineens weg en nu klapt het wiel helemaal om, wat irritant is maar geen enorm drama. Het valt mij trouwens op dat andere fietsen dat klappen minder lijken te hebben. Ik denk dat dat dus wel meevalt.

Een nadeel van een dubbele standaard is dat als het wegdek schuin loopt (bijvoorbeeld vlak voor een winkelpui doet zich dat nogal eens voor), dat dan de fiets omvalt.

Een ander punt bij een dubbele standaard is dat je er even aan moet denken dat je bij het wegrijden het achterwiel even optilt en dan de standaard wegklapt. Doe je dat niet, en klap je m steeds in door de fiets gewoon vooruit te duwen, dan kan het zijn dat op enig moment de bouten afbreken waarmee de standaard is bevestigd, omdat er teveel kracht op wordt uitgeoefend. Maar goed, dat gebeurde bij mij omdat ik dit dus deed met een loodzware fiets met vaak ook nog een kind in een zitje, dus dat was wel erg veel geweld.

Voordeel van een dubbele standaard is weer dat een fiets in een smaller gaatje op de standaard kan staan dan wanneer je zo'n extra brede gewone standaard hebt - althans, die indruk krijg ik als ik zo eens in de fietsenstalling kijk.

Groeten,

Temet

Puck

Puck

20-08-2013 om 11:51

Zo'n brede

Ik zou gaan voor zo'n stevige standaard die veel breder uitzet dan een gewone standaard.

Merel

Merel

20-08-2013 om 22:52

Voetje

Mijn kinderen hebben een oma fiets, maar de standaard die daarbij hoort (je weet wel onder het wiel door) is natuurlijk helemaal niet stevig, je fiets valt dan heel snel om. Ze hebben bij de fietsenwinkel een zwarte standaard gekocht die je in lengte kan verstellen en er zit een wat groter rubber 'voet' onder. Als je standaard te kort is, dreigt je fiets om te vallen, dus dan is het prettig wat je 'm wat langer kan zetten. Dus zoiets zou ik er op laten zetten, de fietsen van de kinderen staan nu eigenlijk altijd heel stevig, hier thuis op het gras in de voortuin ook zelfs. Ik kan morgen wel even kijken wat voor 'n merkje erop staat.

Vera*

Vera*

21-08-2013 om 08:21

Gekocht

Dochter kwam gisteren thuis in de stress omdat haar rugzak mét spin nog niet op het rekje bleef zitten.
Samen zijn wij naar de fietsenwinkel gefietst en hebben een krat en maar gelijk ook een nieuwe standaard gekocht.
De standaard zit er nog niet op omdat je daar moeilijk bij kan door alle kabels die daar buitenom langs lopen.
Nu mag mijn man eerst nog een andere imbus-schroevendraaier in de juiste maat en vorm kopen.
De standaard is zo'n brede zwarte die verstelbaar is, die heb ik ook en bevalt inderdaad erg goed .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.