Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Flora B

Flora B

11-02-2015 om 14:04

welke rijst?

Ik kook zo'n 30 jaar denk ik, de laatste jaren hebben wij bijna geen rijst gegeten. vroeger had ik altijd een perfecte droge korrel als ik Lassie zilvervliesrijst gebruikte. Nu plakt alle rijst aan elkaar, welk merk ik ook gebruik. Heb zelfs al witte rijst geprobeerd, maar steeds een plakkerige korrel wat bijna gaat lijken op een dessertrijst. Welk merk gebruiken jullie? Voorkeur gaat echt uit naar snelkookrijst.

Half a twin

Half a twin

11-02-2015 om 14:10

Grotere pan?

Snelkookrijst moet je in echt heel ruim water koken. Nu ik een puber heb die meer gaat eten kook ik ook meer rijst en dan is het in de pan waar ik altijd in kookte soms moeilijk om droge rijst te maken. Zeker als er dan ook nog iemand bleef mee-eten.
Sinds een week of 3 pak ik een grotere pan met meer water, en toen ik twee volwassenen te gast had heb ik zelfs mijn soeppan gebruikt om de rijst te koken. Goed resultaat. Ik heb altijs zakken huismerk pandan rijst die 10 minuten moet koken.

bieb63

bieb63

11-02-2015 om 15:23

???

Dat heb ik nooit met (snelkook)rijst. Ik gebruik altijd AH eigenmerk zilvervliesrijst, en altijd een droge korrel (en ik pas en meet geen water/hoeveelheid rijst, gewoon pan met water opzetten en rijst (als het water kookt!) erin kieperen. Let er wel inderdaad op dat je een ruime hoeveelheid water hebt (beter te veel, maakt niet uit, dan te weinig), dus een volle pan op hooguit de helft aan droge rijst.

Aldi

Basmati rijst. Eén deel rijst op 2 delen water precies afmeten. Vijf minuten zachtjes koken. Dan met deksel dicht en iets op het deksel (ovenhandschoen of zo) een kwartiertje laten staan. Klaar.
Het staat zo niet op de verpakking, maar het werkt perfect.

Mixer

Mixer

11-02-2015 om 17:30

Gewoon

De goedkope zakken Basmati (AH Basic) doen het hier prima. Ik kook in een normale hoeveelheid water, zodat water en rijst nog in de pan passen én het aan het einde niet droog staat. Dus niet extreem veel, en zeker niet afgepast.

Ik volg de aanwijzingen op de verpakking. Rijst is goed. Niet te droog, maar ook zeker niet te plakkerig. Volgens mij precies zoals het hoort.

bloemetje

bloemetje

11-02-2015 om 17:34

te lang gekookt?

Ik kook vaak rijst (niet eens in een heel grote pan) en gebruik allerlei soorten en merken rijst, wel altijd snelkook. Plakkerig is het echt alleen als het te lang heeft gekookt. Kan het daaraan liggen?

AH Basmati

Ik kook het niet in afgepast water, maar in een ruime hoeveelheid water. En na het koken nog even in afgedekte pan laten staan. Staat ook op de verpakking. Werkt prima.

Ik vind basmatirijst meer smaak hebben dan zilvervliesrijst, maar dat is persoonlijk.

Moni

Moni

11-02-2015 om 21:09

Hier tevreden met basmati van Aldi

Anneque kookt het wat anders dan ik. Ik ga haar manier ook proberen.
Ruim water is hier ook het toverwoord. Man kookt de rijst altijd in een te kleine pan met dus te weinig water. En dan krijg je van de plakken rijst.

Marie

Marie

11-02-2015 om 22:30

kookwekker

Ik gebruik altijd eigen huismerk zilvervliesrijst en dat gaat altijd goed.

Ik doe altijd wel precies wat op de doos staat en zet dan ook de kookwekker, zodat het niet te lang kookt.

Barvaux

Barvaux

12-02-2015 om 02:20

dus..

Hoe groot is je pan? Hoeveel rijst kook je? Hoeveel water? Hoelang kook je? Hoe giet je af? Hoe lang laat je het staan?

Charis

Charis

12-02-2015 om 14:17

Haha

Iedereen doet het anders lees ik wel. Ik kook al ruim twintig jaar rijst (meestal langkorrelige Surinaamse rijst of Pandan-rijst) op de volgende manier:

- Gewenste hoeveelheid rijst in de pan doen (theekopje per persoon)
- Water toevoegen tot het een vingerkootje boven de rijst staat
- Aan de kook brengen
- Plaat helemaal terugzetten op stand 1, of als je op gas kookt het gas zo laag mogelijk zetten, dus nog verder terug dan de laagste gasstand, zo dat het gas nog net blijft branden.
- Kwartier tot 20 minuten zo laten staan, de rijst stoomt zo gaar.

Kost minder moeite dan snelkookrijst (die moet je volgens de verpakking afgieten en ook een kwartier laten staan) en de rijst smaakt echt zoveel lekkerder dan dat Lassie-spul.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.