Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Welke planten tegen de tuinafscheiding

Eindelijk, ein-de-lijk lijkt er nu toch iets van een tuin te ontstaan achter ons huis. Als het nu allemaal een beetje mee wil zitten kan er van het voorjaar zowaar eens iets geplant worden.

Nu hebben wij hekwerk om de hele tuin heen, twee meter hoog. Wat mij betreft komen daartegen zoveel mogelijk planten, maar niet allemaal bladhoudend want dan zit je in het vroege voorjaar in de schaduw van je eigen hek (althans aan 1 kant).

Er komen in elk geval klimop, kamperfoelie en een druif. En vermoedelijk ook wel een clematis. Waarschijnlijk geen wingerd en evenmin (pijn in het hart) blauwe regen, want die zijn wel mooi maar gaan wel erg hard. Bruidssluier vind ik lelijk en gaat ook veel te snel.

Wie heeft er nog meer mooie suggesties voor tegen een hek?

En een beetje in dezelfde lijn: wie weet er een hoog opgroeiende bamboe (meter of twee of hoger) die niet woekert?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Lou

Lou

10-12-2010 om 12:27

Passiebloem

Wij hebben een enorme passiebloem tegen de schutting, ik vind het erg mooi maar je moet ervan houden. Ik vind bijvoorbeeld bruidssluier wel mooi en klimop niet Tegen een muurtje staat een klimroos ook erg leuk.

Temet

Ik vind zelf een hop erg mooi, groeit wel vlot maar wel mooi. Verder zijn er vele soorten clematissen met verschillende bloeitijden. Kamperfoelie is er ook in verschillende kleuren en zelfs een wintergroene. Leistruiken kan ook, een peer is goed te leiden, winterbloeiende jasmijn, klimhortensia, vuurdoorn(vind ik zelf heel lelijk maar mischien vind jij hem wel mooi).

Muizemeis

reina

reina

10-12-2010 om 14:24

Geen klimop

Pas op met klimop, voor je het weet zit het overal (het kruipt ook over de grond de rest van je tuin in!), ik trek jaarlijks meters stengels weg, er is niet tegenop te werken, dat zou ik dus niet neerzetten! Ik zou inderdaad ook klimrozen, clematissen (je hebt ook bladhoudende soorten), kamperfoelie neerzetten. Winterjasmijn is vreselijk leuk, want dat bloeit als alles verder dor is. Je moet het wel leiden.

Bamboe

Ik weet dat je met bamboe moet oppassen want het kunnen verschrikkelijke woekeraars zijn (net als hop trouwens). De soort Fargesia is geloof ik redelijk veilig, want die maakt geen ondergrondse uitlopers. Wacht, (googlet

"Fargesia murieliae. Deze aantrekkelijke bamboe met frisgroene bladeren is weer helemaal terug van weggeweest. Het is een van de meest winterharde bamboes, maar het blad kan bij harde wind in de winter wat indrogen. Vrijwel alle Fargesia murieliae van de oude generatie hebben zich in de laatste acht jaar dood gebloeid. Met de nieuwe generatie zaailingen is er de eerste 100 jaar geen enkel risico van bloei. Van veel zaailingen is de groeikracht en vitaliteit ronduit slecht. Slechts een klein deel van de zaailingen is goed genoeg om verder te worden opgekweekt zoals de selecties : 'Jumbo' Kranich' en 'Bimbo'. In de handel is heel wat door elkaar geraakt en pronken slechte zaailingen vaak ten onrechte met een van de bovenstaande namen. Schaf deze variëteiten daarom bij een betrouwbare kweker aan. De variëteit 'Jumbo' heeft vrij smalle bladeren en wordt ruim 3 meter hoog. 'Jumbo' staat het beste op een plek in de halfschaduw maar verdraagt op rijke vochthoudende grond zon. Een goede soort voor wintergroene hagen.
'Kranich' is een groeikrachtige selectie die tot 4 meter hoog wordt. De bladeren zijn wat groter dan van 'Jumbo'. Halfschaduw tot zonnig.
'Bimbo' is een nieuwere selectie uit Denemarken met fijne bladeren en een opgaande groeiwijze. Deze kleinste niet-woekerende bamboe wordt niet veel hoger dan 1 meter. Halfschaduw tot zonnig."

Succes met je tuin!

Chris

Margriet*

Margriet*

11-12-2010 om 21:07

Klimop

kan best wel. Ligt er heel erg aan wat voor. De klassieke donkergroene groeit heel hard, maar wij hebben een schutting met verschillende soorten die niet hard groeien. Bovendien is het een leuk gezicht verschillende kleuren door elkaar.
Clematis is ook mooi (hebben ze bij Tuincentrum Osdorp heel veel keus). Verder vind ik zo'n klassieke jip en janneke heg (liguster?) heel mooi. Hadden wij bijna gehad maar hebben nu een beukhaag.

reina

reina

11-12-2010 om 22:41

Klimop (beetje ot)

Misschien ligt het aan de grondsoort (alles groeit hier als een tierelier), we hebben diverse soorten klimop staan, het een groeit inderdaad harder dan het ander (grote bontbladige groeit het minst snel), maar het blijft weghalen geblazen. Dus als je klimop kiest, kijk dan in elk geval welke soort Zelf vind ik gemengde hagen het mooist.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.