Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Christel

Christel

21-02-2016 om 10:33

Welke opticien

Mijn dochter van 7 heeft van de week een afspraak met de oogarts. Waarschijnlijk moet ze een bril.

Nu heben we hier op 't dorp 3 opticiens: een zelfstandig familiebedrijf, Pearl en Hans Anders. Stel dat ze een bril moet, waar ga ik dan heen? De zelfstandige? Die staat goed bekend, maar is erg duur (is een kind dat waard een dure bril?). Of ga ik naar een van de andere twee? Wie heeft ervaring?


Moni

Moni

21-02-2016 om 10:38

Wat vergoedt je verzekering?

Mijn verzekering vergoedt voor kinderen 180 euro per jaar voor een bril.
In dat geval zou ik naar de zelfstandige gaan, zeker als die goed bekend staat. Service is erg belangrijk bij kinderbrillen, juist omdat kinderen vaker een ongelukje hebben met hun bril.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

21-02-2016 om 10:48

maakt niet uit

Het maakt niet uit wat wij zeggen en welke ervaring wij hebben. We kennen jouw dorp namelijk niet, en we kennen de drie winkels niet. Dat iemand in een andere stad een goede of slechte ervaring heeft met 'een familiebedrijf' of met een Hans Anders, zegt helemaal niets over de service die jij mag verwachten.

Iedere winkel heeft vooral tevreden klanten. En iedere winkel heeft ook wel eens een ontevreden klant.

Ga gewoon naar de zaak waar jij een goed gevoel bij hebt. De meting zal door de oogarts worden gedaan, feitelijk is het 'alleen' nog maar een kwestie van de juiste glazen bestellen. En iedereen opticien wordt geacht die glazen netjes in de bril te kunnen zetten. Het grootste verschil zit waarschijnlijk in de collectie monturen en de prijs.

Elke

Elke

21-02-2016 om 11:21

Wij

Wij zijn voor de eerste bril (net 8 jaar) naar 'n zelfstandige opticien gegaan, op advies van de oogarts, die mocht namelijk ook de metingen doen voor de volgende brillen. Dat beviel ons prima, maar was wel duur.. voor 'n aardig montuur met kinderglazen waren we tussen 250 en 400 euro kwijt. Onze ervaring met Pearle is ook goed (man gaat daar altijd), maar die was bijna net zo duur als de zelfstandige opticien en had geen leuke tienermonturen.

@Emma

@Emma

21-02-2016 om 11:48

Duur?

Ik zou eerst goed kijken wat je verzekering vergoedt. Of jouw kind een dure bril waard is..... ? Mijn dochter heeft geen designbrillen gedragen, maar ze moest het wel zelf echt mooi vinden, anders draagt ze het niet
Kinderbrilletjes gaan nogal eens kapot, zorg dat je goed verzekerd bent. De service is volgens mij overal wel goed. In de praktijk betekent dat binnenlopen en vragen of de bril kan worden afgestel zodat hij beter zit, is mijn ervaring. Gaat altijd goed, ook als je met een pearl-bril bij Hans Anders binnen loopt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-02-2016 om 12:16

Pearle

Wij gaan nu naar Pearle. Daar vond ik de mensen prettiger dan bij de zelfstandige opticien. In onze vorige woonplaats gingen we wel naar een zelfstandige opticien. Qua prijs scheelt het nagenoeg niets. De glazen zijn duur, en op de een of andere manier zijn de mooiste monturen ook altijd uit de duurdere categorie. Ik ben tussen de 300 en 450 kwijt voor een bril. Beide kinderen hebben nu overigens geen kinderebrilletje meer (16 en 11), dus dan zijn de glazen nog duurder.
Ik ben ook wel eens bij Specsavers geweest. Gek genoeg scheelde dat ook maar weinig, omdat ze daar gigantisch hoge meerprijzen rekenen voor ontspiegelen en dun slijpen (wat wel nodig is met +5 en +7).

Verschil

Je wil dat een opticien personeel in dienst heeft deskundig op het gebied van ogen en met vakmanschap om lenzen en brillen zo precies mogelijk op te meten en te leveren. Zeker bij kinderen die nog in de groei zijn. Dat kost ook geld.

Zelf ben ik altijd met mijn kinderen naar Pearle gegaan, de optometrist was zelfs bijgeschoold op het gebied van autisme. De gegevens worden bijgehouden, dus je gaat ook niet steeds naar een ander, tenzij het niet zoveel uitmaakt wat je kind heeft met haar ogen.

Marie

Marie

21-02-2016 om 12:31

kinderbrillencollectie

Ga eerst bij alledrie even kijken naar wat ze hebben aan kinderbrillen.

Toen onze dochter met 4 jaar een bril moest, zijn we naar de zelfstandige opticien geweest, omdat die veel meer kinderbrillen had dan de "ketens". Later ook met andere kind daar brillen gekocht. Ook vonden we de service beter.
Maar dat kan dus echt per zaak verschillen.

Nu gaan ze naar de Specsavers voor hun lenzen en brillen. In een andere plaats trouwens, omdat we zijn verhuisd. Ook prima service.

verschillend

Wat voor recept krijgt je dochter? is het simpel + of - dan maakt het niet uit, denk ik. Is het ingewikkelder, dan zou ik voor kwaliteit gaan. Ze zullen alle drie goed zijn in de standaard dingen. Wat wel verschillend kan zijn is een verzekering bijvoorbeeld (voor het geval haar bril kapot gaat tijdens gym of zo). Dat kan handig zijn. Ik meen dat Pearl zoiets had. Toch Zou ik bij alle drie kijken naar een leuk montuur maar de glazen kan je elders halen. Op de markt heb ik ook wel eens een mooi montuur gevonden. Ze hebben liever dat je gelijk ook de glazen erbij bestelt maar dat hoeft dus echt niet.

Christel

Christel

21-02-2016 om 13:18

Kijk

verzekering? Daar had ik dus echt geen seconde over nagedacht, niemand heeft een bril bij ons. Daar ga ik even achteraan.

Ik vind de tip "loop eens binnen en kijk naar de hoeveelheid brillen" een heLe goeie, maandagmiddag maak ik een rondje. En wat betreft is dochter het waard, ze heeft adhd, is het toppunt van onhandigheid, ik verwacht dat ze binnen een week een afgebroken pootje heeft en op haar bril is gaan zitten. Ik kan niet drie keer per jaar een nieuwe bril bekostigen helaas.

Sportbril

Zoon was nogal onhandig en we konden voor gym en buitenspelen een sportbril regelen, daarbij was het montuur flexibeler en zat met leren vetertjes rond de oren.

Brillendoos

Zorg ervoor dat je een of meerdere goed stevige brillendozen aanschaft en leer ze direct aan om de bril daar altijd in weg te leggen en niet zomaar ergens neer te leggen. Bril hoort in het doosje. Dat scheelt mogelijk ook in ongelukjes. Dochter heeft het zo consequent aangeleerd dat ze haar brillenkoker nog standaard s'avonds meeneemt naar de badkamer als ze haar lenzen uitdoet en nooit zomaar even haar bril los mee terug neemt.

Mee naar school

De brillendoos gaat ook mee naar school. Met of zonder bril.

1 of 2 brillen?

Hier een kind met leesbril, met twee brillen: een in het tafellaatje in de klas en een thuis. Dat heen-en-weer werkt hier niet.

Maar als jouw dochter geen leesbril heeft maar een bril die ze altijd op moet, kan een reserve bril sowieso handig zijn (soms zijn er acties: 2 voor de prijs van 1) of een aparte ( met stevig montuur) bril voor tijdens gym, bijvoorbeeld. Je zou aan de gymleerkracht kunnen vragen of die de gymbril kan bewaren, bijvoorbeeld.

Hoe dan ook, ga voor het montuur van de keuze van je dochter, anders heb je een kind die haar bril nooit op wil omdat ze 'm niet mooi vindt (of hij past niet in het "mode-beeld" van de klas. Eerste dagen met bril waren spannend, merkte ik. Maar het viel kind helemaal mee, hoe er op gereageerd werd, dus de bril is gelukkig geen probleem, gelukkig. Gelukkig werkte de juf mee, die was wat alerter en gaf veel complimentjes in het begin.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-02-2016 om 14:37

Verzekering en brillendoos

Mijn verzekering betaald 100 euro per twee jaar. Dat is niet veel, maar de duurdere aanvullende verzekering is zo duur dat je daar prima een bril van kunt kopen. Verder maak ik geen gebruik van die aanvullende verzekering (fysio zit ook in de normale uitbreiding).
Een brillendoosje krijg je altijd bij de bril. Wij hebben er inmiddels een stuk of 20 in huis Ze gebruiken hem vziw alleen als ze naar het zwembad gaan of zo. Thuis gaat de bril op als ze wakker worden, en af als ze gaan slapen. Met gym blijft hij ook op omdat het anders gevaarlijk wordt.
Er zijn hier in 14 jaar 2 brillen gesneuveld, van ieder kind een. Niet gek als je bedenkt dat ze al vanaf hun 3e een bril hebben.

Kinderbril.

Persoonlijk zou ik voor een eerste bril de goedkopere brillenwinkel bezoeken. Kinderen zijn in de groei, oogsterkte kan binnen redelijk korte tijd snel wisselen, misschien moet ze binnen een jaar weer andere glazen.
Als het eenvoudige glazen zijn met een -2 of +2 bijvoorbeeld hoef je niet extra dun geslepen ofzo. Ontspiegeld is wel prettig.
Een montuur kan je net zo duur maken als je wilt, prijzen van glazen kan je, met recept, zo opvragen bij de verschillende opticiens.
Bril kapot of kwijtraken; daar kan je de polis van je inboedel verzekering op nakijken.
Een bril die 's morgens op gaat en 's avonds weer af gaat langer mee dan een bril die overal slingert, in tassen en jassen wordt gestopt.
Als ze eigenljk niet zonder bril kan is een actie 2 halen 1 betalen ook handig.

brillenkoker

Dat is waar, je krijgt er meestal toch een brillenkoker bij. Maar voor dochter heb ik haar zelf een grappige koker uit laten zoeken waarmee ze voor de dag durfde komen. Er hingen diverse leuke doosjes bij de kassa.

Kapotte bril

Kinderen hebben nooit problemen gehad met hun bril, nooit kapot of zo. Zelf was ik oeniger. Ik had een dure leesbril voor vergaderingen zodat ik snel kon schakelen en de ruimte in kon kijken en terug op mijn papier.
Die vond ik kapot terug in een speelgoeddoos na de verhuizing.

GS

GS

23-02-2016 om 09:17

opletten

Naar welke brillenzaak je ook gaat, let zelf op wat je aanschaft. Soms is goedkoop duurkoop. Mijn zoon heeft bijv een bril via een speciale kinderbrillen winkel. De verkoopster raadde aan niet ontspiegelde glazen te nemen, want kinderogen veranderen snel en het scheelt aanzienlijk in prijs.. Laatst moest hij nieuwe sterkte. Wij naar een 'prijsvechter' en ik merkte dat bij het 'gratis' montuur verplicht (dure) ontspiegelde glazen moesten. En die man maar beweren dat dat echt nodig en veel beter is.

Moni

Moni

23-02-2016 om 09:43

Ik vind ontspiegeld wel beter

Ik heb bij een prijsvechter een bril gekocht van 29 euro incl glazen.
Normaal draag ik lenzen. Het was echt bedoeld voor erbij.
Elke extra optie heb ik afgeslagen zodat de bril zo goedkoop bleef.
Ik kreeg te horen de ontspiegeld beter was en dat extra dunne glazen beter was. Met een flinke sterkte zou het nog moeilijk worden de glazen in het montuur te krijgen.
Ik wilde alles zonder proberen.

De dikte van het glas valt niet eens zo op (minglazen).
Maar het valt anderen wel op dat ze mijn ogen slecht kunnen zien. Door de spiegeling van de glazen lukt dat slechter. Voor mijn eigen zicht maakt het niet uit geloof ik. Maar dat weet ik niet zeker omdat ik de bril weinig draag.

De zichtbaarheid van de ogen zou ik voor mensen/kinderen die de bril elke dag ophebben wel belangrijk vinden.

Triva

Triva

23-02-2016 om 09:58

inderdaad gs

Wat maakt dat jij denkt dat het advies van die dure kinderbrillenzaak beter was? Heeft het ook niet met het montuur/glazen te maken?

ontspiegeld

Ik draag van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat een bril. Ik heb wel ontspiegelde glazen. Ontspiegeld vind ik voor mijzelf ook prettiger (rustiger beeld) en voor de omgeving (oogcontact) en voor op foto's (schittering) scheelt het ook.

Trouwens, was je brillenglazen niet onder warm water of met een afwasmiddel met citroen erin of alcoholdoekjes (sommige zijn wel ok, maar dat weet je niet altijd) want dan kan de coating van je glazen afgaan. Huis, tuin en keuken milde handzeep (doorzichtig, zonder crème oid) of grone dreft, zonder citroen kan prima: even onder de koude kraan. Laatst kreeg ik een spray mee van de opticien die helemaal prima was maar met 4 euro voor een mini-flesje, toch wel erg duur.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2016 om 12:37

ervaringen en ontspiegeling

Ik denk ook dat je niet op ervaringen kunt afgaan bij een bril. Wij zijn tevreden over Hans Anders, maar ik hoor anderen die er heel negatief over zijn.

Ik heb mij dit jaar speciaal voor hun brilverzekering bij Ditzo verzekerd. Dat had ik eerder moeten weten. Ik gebruik niets uit de aanvullende verzekering. Ik heb nu voor de sier een pakket genomen met 9 fysiobehandelingen. Ik word tenslotte ook een dagje ouder. Maar een bril heb ik zeker nodig en als je elk jaar een vergoeding kunt krijgen kun je mooi om en om een 'gewone' bril (in mijn geval varifocus) en een computerbril kopen. Nadeel is dat ik naar Eyewish móet en daar heb ik geen ervaring mee. Bij Hans Anders liggen mijn gegevens opgeslagen en nu moet ik mijn ogen dus door een 'nieuwe' op laten meten. En dat is geen simpele opdracht.

Kaaskopje

Kaaskopje

23-02-2016 om 12:40

Oh ja... ontspiegeld

Om nu ontspiegeling te nemen puur om anderen een plezier te doen... ik weet niet of ik dat zou doen. Het is voor jezelf ook rustiger als niet alles in je glazen weerkaatst. Puur voor het lezen, is ontspiegelen niet persé nodig lijkt mij. Gaat het om een computerbril, dan weer wel.

Moni

Moni

23-02-2016 om 12:51

Kaaskopje, het gaat niet om het plezier

Je wil als ouder toch dat je kind een prettig contact heeft met de leerkracht en anderen in de omgeving. Oogcontact draagt daaraan bij.

GS

GS

23-02-2016 om 19:19

Triva

Oh weet ik niet waar dat aan ligt. Ik vond het advies van de kinderbrillenwinkel destijds heel oprecht. Prijs gespiegeld en ontspiegeld is als ik me goed herinner 30 euro tegen 190 euro. Dat vind ik fors.
Verder heb ik met mijn eigen bril destijds gekozen voor ontspiegeld en vreselijk spijt gekregen: na 2 jaar ging de ontspiegel-coating er af en merkte ik dat door de ontspiegeling het zicht minder scherp was. Ik keek beter door het gedeelte van het glas zonder ontspiegeling. Verder heb ik dus 5 jaar voor gek gelopen met een maffe baan gespiegeld glas over een verder ontspiegeld glas. Nu is bijna de gehele coating er af. Ik zie er niet minder om. Heb ook prima contact met mijn omgeving Mijn zoon ook trouwens.

Moni

Moni

23-02-2016 om 19:45

Bij Hans Anders kost ontspiegelen 14 euro per glas extra

De vraag ging over kinderbrillen. Die gaan niet langer dan twee jaar mee omdat kinderen groeien en hun ogen veranderen.
Misschien was de kinderbrillenwinkel idioot duur met ontspiegeling. Dat is een goede reden om naar de goedkope winkel te gaan.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

23-02-2016 om 20:16

Standaard

Volgens mij zijn de glazen die hier in de brillen gaan standaard ontspiegeld, dat moet bij zo'n hoge sterkte. Glazen kosten om en nabij 150 euro per glas. Bij Specsavers werd het ontspiegelen/coaten/dun slijpen apart aangeboden, voor 100 euro per glas. Dat scheelde dus niet veel (en wat een hork van een verkoopster werkte daar).

Moni

Moni

23-02-2016 om 20:36

De site van Specsavers zegt iets anders

Daar melden ze 60 euro extra voor het ontspiegelen van twee glazen, 30 euro per glas dus.

Mijn bril was ook van Specsavers met een sterkte van -7. Het was niet zo dat ontspiegelen moest vanwege de hoge sterkte. Achteraf was het wel mooier geweest, zeker als ik de bril elke dag had gebruikt.

Christel

Christel

23-02-2016 om 20:40

Update

Dochter is heel erg blij want ze heeft een bril nodig. Geen kind gelukkiger dan zij, ze ging huppelend het ziekenhuis uit.

We zijn eerst langs Hans Anders gegaan, maar daar hadden ze vrijwel geen keus in kinderbrillen. Dochter wist ook precies wat ze wilde en zij mocht kiezen. Daarna na Pearl, maar daar vonden ze mijn dochter (helemaal hieperdepieper dat ze een bril mocht en ondanks de ritalin erg adhd) een lastig iets. Ik vroeg naar kinderbrillen en er werd vaag naar een muur gewezen. Niemand kwam even helpen en toen ben ik maar weg gegaan. We kwamen dus uit bij het dorpse familiebedrijf, lief geholpen, met aandacht voor dochter en, niet onbelangrijk, ze hadden DE bril in de juiste kleur. Duur, vooral de glazen, maar dochter telt de nachtjes af tot ze hem mag halen. Haar zelfgekozen bril, in haar kleur met de glazen die men mij daar aanraadde (ik heb er ook niet veel verstand van) komt van het weekend.

Christel.

Nu ben ik zo ontzettend nieuwsgierig wat jij duur vindt voor een bril?

Natuurlijk ben je niet verplicht te antwoorden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.